BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Hoi
Vandaag heb ik van een kennis een NAD 502 cadeau gehad met 2 gebrekken.
1: de 'lampjes' achter het display werken niet meer.
2: Hij hikt soms.
Eerst maar eens 1 oplossen, ik zie vervolgens dat de cd cola oid heeft gehad en de lampjes gewoon doorgebrand zijn.
Het display bestaat uit een 7 segmentsdisplay (lijkt me, heb hem niet aan gehad) tussen 2 glasplaatjes met daar achter 2 'lampjes' (en een kapje om te voorkomen dat uit de bovenkant van de speler ook licht komt).
Over elk van deze twee lampjes staat 15.2Volt. (iig over de doorgebrande versie).
Het lijken mij gewone ordinaire lampjes in de vorm van een ledje (klein cilindervormig lichaam met afgeronde kop en 2 pootjes).
De lampjes zijn btw helemaal kleurloos (op de gloeidraad na natuurlijk) , er zit een blauwfilter voor om te zorgen dat ik een blauw display heb.
Kan iemand mij mischien vertellen wat het voor lampjes zijn?
Gloeilampjes.
Move /Audio
Cola is echte rotzooi, veel succes met grondig schoonmaken, hopelijk zit het niet in het loopwerk.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Anoniem
Meten is weten! je meet de spanning op de aansluiting van de lampjes en je weet wat er in moet.
In de NAD 502 die ik hier heb staan doen de lampjes het nog maar hij staat helemaal ingebouwd in een kast met andere spelers en ik heb ook geen schema, het is wel een goede speler hij lust alleen geen zelfgebrande CD's met een blauwe reflectie laag (oude typen, zooi) als hij een CD leest dan leest elke andere speler hem ook.
BoudewijnEctor
nou ik kreeg hem voor niets bij een 702.
reden: de vorige eigenaar heeft 2 linkerhanden. Dus doet hij het niet, jammer maar geen man overboord.
Doet hij het wel? Dan is het leuke opstelling (heb dan en een rotel, en een arcam en een nad
).
H-Lab: Ik heb gemeten, het gaat over 15.2 volt.
Henry, nog een specifiek type? Ik vind zelf Neon eigenlijk wel mooi (dus mooie oranje-warme gloei, niet een of andere foute kleur), die kan ik er op zich ook los in modden met een losse voedingsprintje (of gewoon een 220k R).
@Henry: geen idee of het cola is, maar het is bruin en kleverig (wel enorm opgedroogd). Het lijkt me cola (zo ziet cola in een pc er iig uit) en het zit gelukkig niet in het loopwerk.
Volgende punt is het 'stotteren' van de speler (het leuke deel
).
Probleem is dat hij onregelmatig soms een halve seconde totaal wegvalt. Daar word je op termijn helemaal gek van.
Het is niet telkens op hetzelfde moment, en het is ook bij allebei de uitgangen , zowel analoog als digitaal (Dus de dac is het niet).
Een kennis (HBO electro'er) zei dat het een buffertje was, maar had verder geen tijd om het uit te leggen.
Hoe zouden jullie je diagnose stellen?
Ik ga iig morgen even de voeding meten (kijken of die inklapt waardoor de zaak uitvalt, maar de cd draait gewoon netjes door (voor zover zichtbaar)).
Die HBO'er heeft nog geen CD speler van binnen bekeken?
Het stotteren kan vanalles zijn.
-signaal te zwak
-tracking ff kwijt
-los contact
-rotte voeding
Take your pick 
Lensje schoonmaken, loopwerk nieuw dotje vet geven en dan eens verder kijken.
BoudewijnEctor
Ongetwijfeld niet, hij blaat soms idd wat vaker... soms niet.
Daarom hier een second opinion.
Even voor mijn begrip (ik trek je beweringen *niet* in twijfel):
signaal: Hoe te diagnosticeren? En waarom zou dan de rest van de CD wel werken? (het is niet 1 cd die het fout doet, en in de rotel cd speler die ernaast staat werkt het perfect).
tracking kwijt: Zelfde verhaal als hierboven... Lijkt me echter een rot IC?
Los contact: we gaan kijken, en even eea checken met een multimeter.
Waar zou ik het makkelijkste kunnen beginnen met meten ?
Rotte PSU: Die krijgt straks te maken met mijn scope 
Even een ander ding: Kan ik oogschade oplopen met deze klus? Ik vind diy dingen doen leuk, maar het is wel een laser waar we mee werken (ben bril\lens dragend). Op zich zou hij onder de cd moeten blijven zitten.
Op 16 februari 2007 17:24:55 schreef BoudewijnEctor:
[...]
Even voor mijn begrip (ik trek je beweringen *niet* in twijfel):
signaal: Hoe te diagnosticeren? En waarom zou dan de rest van de CD wel werken? (het is niet 1 cd die het fout doet, en in de rotel cd speler die ernaast staat werkt het perfect).
Het gaat om de speler, dus wat de Rotel er mee te maken heeft...
Het signaal is te meten als je de meetpuntjes weet (service manual) anders wordt het gokken met kans op en verbrande laser.
Dus lensje schoonmaken en testen, stond in de vorige post.
tracking kwijt: Zelfde verhaal als hierboven... Lijkt me echter een rot IC?
Nee, het loopwerk, waarom denk je anders dat ik juist die aanhaal in m'n vorige post?
Vaak zijn het mechanische problemen, een loopwerk dat niet soepel loopt bijv.
Los contact: we gaan kijken, en even eea checken met een multimeter.
Waar zou ik het makkelijkste kunnen beginnen met meten ?
Eerst vooral en goed je ogen gebruiken.
Even een ander ding: Kan ik oogschade oplopen met deze klus? Ik vind diy dingen doen leuk, maar het is wel een laser waar we mee werken (ben bril\lens dragend). Op zich zou hij onder de cd moeten blijven zitten.
Het is klasse 1 maar de kans blijft bestaan en omdat het IR is extra gevaarlijk, gewoon niet recht in de lens kijken, dat is toch niet zo'n moeilijke opgave.
BoudewijnEctor
heeft iemand die service manual voor me? Ik zie hem zo gauw niet op internet staan.
Morgen dan maar even met een microvezel doekje de laser bewerken.
Het loop werk ga ik dan ook even nalopen.
Het is klasse 1 maar de kans blijft bestaan en omdat het IR is extra gevaarlijk, gewoon niet recht in de lens kijken, dat is toch niet zo'n moeilijke opgave.
Jep, weet ik. Maar beter 1x teveel dan te weinig gevraagd.
Dank je!
BoudewijnEctor
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoekIPA heeft meerdere betekenissen:
1. Het is de afkorting van International Phonetic Alphabet en de International Phonetic Association
2. Het is de afkorting van International Police Association
3. Het is de afkorting van International Publishers' Association, de internationale vereniging van uitgevers
4. De afkorting wordt in de Verenigde Staten ook wel gebruikt voor Income Producing Activities.
Welke is de IPA die jij bedoelt? 
Op 16 februari 2007 23:33:13 schreef BoudewijnEctor:
[...] Welke is de IPA die jij bedoelt?
Iso Propyl Alcohol = propanol
BoudewijnEctor
ik heb een flesje IPA gevonden (zelden een 16 jarige achter de toonbank zo schaapachtig zien kijken btw).
Kruidvat nagellakremover zonder aceton. Zie wel 'MEK' in, naast IPA.
Kan dit kwaad?
Heb gisteren bij Baco witte ledjes gehaald, maar deze lichten rood op indien ik er 2 neem, deze met een R van 1.5k in serie zet op de 15.2 volt.
Mijn berekening:
Stroomconsumptie led:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Ledkarakteristieken.jpg
0.01A
Spanningsval:
3.25V
2 stuks op 15.2v:
R=(Uv-Uf)/IF
15.2-6.5)/0.02
Dan kom ik op 760Ohm uit.
Heb er net een 820 (en een 690ohm) weerstand opgezet en krijg dan uit de beide leds alleen een fel (heel fel bij de 690ohm) rood licht uit?
Volgende feit:
Het loopwerk heeft wittige aanslag op 1 tandwiel (het wiel dat daarop loopt is van wit plastic...). Ik ga zo het hele loopwerk eens schoonmaken.
>Kruidvat nagellakremover zonder aceton. Zie wel 'MEK' in, naast IPA.
Pas op met kunstof, mek (methyl ethyl keton) lost bepaalde kunststoffen op!
BoudewijnEctor
ja ik weet het .
Maar lost het ook de lens van de laser op? Aka: kan ik het gebruiken, of niet? (het is ook alleen voor die lens hoor).
Nee! Je lost de lijm op waarmee de lens vast zit!!!
Schoonmaken van lenzen doe je in de eerste plaats met lucht en een droge penseel, daarna met demiwater (accu-, strijkijzerwater) + een heel klein, miniscuul tipje afwasmiddel, zeg maar het puntje van een tandenstoker in de dreft dippen en dat roeren in een (borrel)glaasje met demiwater. Maak daar een penseel mee vochtig.
BoudewijnEctor
hmmm ik vraag me af wie nou gelijk heeft, jij of Henry.
Ga zelf eerst maar eens eea lezen.
Iemand nog een idee waarom die leds rood schijnsel geven? (zijn verkocht als witte leds)
BoudewijnEctor
Vraag om iso propyl alcohol, of als 't jufje modern is om iso-propanol (beide namen voor IPA). De apotheek heeft het zeker, maar kost daar de hoofdprijs.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 17 februari 2007 21:21:29 schreef BoudewijnEctor:
hmmm ik vraag me af wie nou gelijk heeft, jij of Henry.
Ga zelf eerst maar eens eea lezen.
Beide, je moet beter lezen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 17 februari 2007 21:21:29 schreef BoudewijnEctor:
Iemand nog een idee waarom die leds rood schijnsel geven? (zijn verkocht als witte leds)
of je laat er te veel stroom door lopen, of je bent afgezet en het zijn rode led's, of je hebt niet goed geluisterd en het zijn rode led's in een witte behuizing, of de electroboer heeft in 't verkeerde bakje gegraaid (eventueel met een borrel teveel) of je hebt zelf in het verkeerde bakje gegraaid (al dan niet met een borrel teveel) of je hebt een of ander mutant gen waardoor je wit als rood ziet, of de electroboer heeft een mutant gen waardoor 'ie rood als wit ziet (of een van jullie 2 is gewoon kleurenblind) of de fabriek die ze maakt heeft een slechte dag gehad of je kleine zusje heeft 2 bakjes led's verwisseld (of het kleine zusje van de elektroboer heeft twee bakjes led's verwisseld)
* Lucky Luke vervangt oude elco in fantasie-circuit en voorziet dit van een nieuwe stroombegrenzer
dat kan zowat alles zijn, maar de meest voor de hand liggende reden lijkt mij dat je toch rode led's in handen hebt. en vraag me niet waardoor dat komt...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
BoudewijnEctor