Hoi KT

Ruilen tegen een flesje wijn?
KSL-2102 ABM
21Y4X S

kun je wat met dat nummer?
staat btw onderop de loopwerk unit, weet niet of er op de laser-unit zelf ook nog wat staat.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]

Nummer komt me zo niet bekend voor, helaas.

Whoops.........er moet ook iets op de laser staan ergens.
Nog eens goed kijken aan alle kanten.

Anders een foto?

Ik drink geen alcohol, maar daarentegen rook ik als een ouwe diesel. >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

KSS-210A?

dit is hem inderdaad.
http://nedis.nl/ARTLDetail.php?ARTLID=13320#

modjes, mischien even de titel omgooien? (die ledjes werken allang).

maar wat als nou de servootjes stuk zijn? (die kans zit er ook nog in) (die hebben ze bij nedis ook zie ik :P)

ik wil best ruilen maar weet van rookwaren minder dan van electro (ja nog minder :+)

Probleem is dat je na vervanging wel de hele speler opnieuw moet afregelen........

kom ik daar met de hulp van CO uit denk je?

lijkt me wel een gaaf hobby-projectje :)

na search:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/26064

gewoon service manual kopen en even potmeters+meten?

U hebt een goede scoop?

tek 465.
niet echt supernieuw, maar schijnt niet slecht te zijn.

Dan gaat het wel goedkomen denk ik.

wilde je die laserunit nog kwijt? (kan ook prima over de mail mi. om het forum niet te vervuilen, je weet mijn mail adres)

1 Oscilloscoop erbij 20 mV/div en 1 uS/div, probe op 1:10.
2 Meetpunt "RF" opzoeken en oogpatroon meten.
3 Met FB focus bias zo afregelen dat de amplitude zo hoog mogelijk is. Laserpower lijkt me OK als je 1Vtt hebt.
4 FG focus gain zo laag draaien dat de CD nog net goed wordt afgelezen, en dan iets meer geven. Zet je deze te hoog, dan gaat de lensspoel "zingen".
5 TB of TE, tracking balance of tracking error meet je op het punt TE of TEO.
6 Scoop terug naar kleine amplitude en lage tijdbasis.
7 Nu TB afregelen op symmetrische uitwijking als je op >> drukt.
8 TG of tracking gain zo afregelen dat de speler bij stoten op het loopwerk stabiel blijft draaien. ook hier weer niet teveel, anders ga je de lensspoelen weer horen.

Dit stappenplan ga ik binnenkort uitvoeren omdat KT88 me heel aardig een laser-unit heeft gegeven.

Wat zijn de symptomen bij verkeerde afstelling? (kan het zo zijn dat de verkeerde eigenaar in een schoonmaak-poging die potten heeft verdraaid?)

Een grote afwijking tov de gestelde eisen in de afregelprocedure.

kan iemand mij vertellen welke pot welke is?

momenteel doet de speler het prima na het vernieuwen van de laserunit (waarvoor dank aan KT88).

de FB focus bias pot zit naast de fb focus meetpen (via google gevonden), maar de andere potten weet ik niet.

Hier durf ik niet random aan te gaan draaien als een dolle aap.
Ik neem althans aan dat ik hem nog verder af moet regelen? (het geluid is vrij zacht, de amp moet op standje 8 waar normaal 1 normaal nodig is)

Met afregelen zal het volume niet veranderen, dus als het zo prima speelt en tegen en stootje kan lekker zo laten.

Volume is iets voor het audiogedeelte, misschien dat daar iets niet 100% is.

okay dat is gaaf :)

dan is de cd-speler bij dezen weer gezond verklaard.

echter :Waarom moet de versterker dan wel 8x zo hard?
ik ga hem morgen eens digitaal aan mijn pc hangen, kijken of ik dan wel hard geluid krijg (heb ook analoog in op pc dus kan vergelijken)

weer eens even een schop.

Ik heb hem compleet weer in elkaar zitten, maar ik lees op internet dat je het geluid kunt verbeteren door er burr brown 2604 opamps in te zetten. Is een dergelijke tweak de moeite waard?

Ten tweede: ik heb een krasje getrokken op de zwarte laag van het display zodat ik een lichtgevend krasje heb (precies waar de cijfers zitten). Weet iemand hier een oplossing voor ? Of een plek waar ik nieuwe displays kan krijgen? (of iemand die er een over heeft... )

edit: het volume probleem kwam door een versterker die op mute stond (echt niet opgelet dus door ondergetekende :X)

OPA2604 kan, ook de LM4562 kan verbetering geven.

E.e.a. dan wel in samenwerking met een "redesign" van de voeding!

Panasonic ECA elco's, ontkoppelen van A en D voeding met weerstanden en/of spoeltjes, ground layout optimaliseren, koppel elco's eruit smijten, DC servo erin, snubbers over de gelijkrichter, liefst aparte trafo of wikkelingen voor de analoge sectie.

Displays en frontjes: geen idee............

Op 22 april 2007 00:48:16 schreef BoudewijnEctor:
[...]
Ten tweede: ik heb een krasje getrokken op de zwarte laag van het display zodat ik een lichtgevend krasje heb (precies waar de cijfers zitten). Weet iemand hier een oplossing voor ? Of een plek waar ik nieuwe displays kan krijgen? (of iemand die er een over heeft... )

Is een zwarte stift een optie?

KT, vind jij dat een hoorbaar verschil opleveren?
ik ben laatste tijd veel aan het lezen over 'HiFi' en alles wat er naast heeft gelegen (waaronder breem.nl bijvoorbeeld).

Is dit een merkbare verbetering? ook omdat er best nog wat bij komt kijken.

Op 22 april 2007 01:15:08 schreef Henry S.:
[...]
Is een zwarte stift een optie?

iig een verbetering, maar ik weet niet in hoeverre dat :

a: gelijkmatig met het huidige 'zwart' (heel donker blauw)
b: netjes

gaat worden.

Op 22 april 2007 01:15:50 schreef BoudewijnEctor:
KT, vind jij dat een hoorbaar verschil opleveren?
ik ben laatste tijd veel aan het lezen over 'HiFi' en alles wat er naast heeft gelegen (waaronder breem.nl bijvoorbeeld).

Is dit een merkbare verbetering? ook omdat er best nog wat bij komt kijken.

Dat levert wel degelijk verbetering op, mits je het goed doet.

Breem is wat rechtlijnig, ik veroorloof me wat meer vrijheden hierin.
Mijn apparaten karakteriseer ik ook wel met "myfi" ipv. "hifi". ;-)

nou ja ik probeer ook mijn eigen weg te vinden, maar merk al dat ik weinig heb met figuren die hun kabeltjes op plateaus boven de vloer laten zweven tegen wilde electronen....

dat soort dingen lijken me niet echt werkend.

die opamp-upgrade ga ik dan denk ik wel pas in de zomer doen, nu te druk (kijk maar eens hoe lang deze thread dood is geweest... :+)

Gewoon nuchter blijven... Voor de een wat moeilijker dan de ander, boven de grote rivieren wonen kan schelen. ;)

daarom vorm ik ook mijn eigen mening ipv alle (on)zin klinklaar voor waar aan te nemen.

Echter: ik ga morgen met stift dat display doen. Wel balen dat het beetje bekrast is :(

Vrijdag een 'defecte' NAD 502 voor EUR 1.50 gescoord bij de plaatselijke kringloop. Display defect, ga ik met ledjes repareren, zoals hier beschreven.
Ook deze NAD had op onregelmatige momenten last van''hikken'. Door het smeren van de lasergeleidestang (scrabble?) met een beetje vaseline is dit verholpen. Niet altijd is een nieuwe laserunit nodig!

@organist:dat met die ledjes dat gaat perfect heb ik met die van mij ook gedaan, alleen moet je het difusorplaatje weg halen want dat neemt te veel licht weg.
Een goed alternatief vond ik in een sigaretten vloeitje, daar schijnen de ledjes genoeg door.
5 leds met een weerstandje gaat prima, even testen met een potmeter voor de waarde.
suc6, Hans.