Show your projects! Part 3.

Dit topic is gesloten

Zou het beter klinken als m'n skytecje van 100 euro?

90% van de mooie klank bevind zich tussen de oren van de luisteraar, slechts 10% daarbuiten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Moet er niet een dikke marmeren plaat onder van 20+ kilo? :p

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja, een marmeren plaat, en een gloeiend barbecue-element. Want als t rood gloeit, dan klinkt t goed :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 18 februari 2007 01:48:25 schreef KT88:
Pik-uppie:

[afbeelding]

Basis was een Thorens TD160 - II.
Wat je niet ziet zijn de Linn Cirkus veren, het verzwaarde en gedempte subchassis, subplateau en plateau, armboard, plinth demping en verstijving, een gladde en iets concave mat en de nodige bedradingswijzigingen.

Sander,

je hebt mij die verinkit al eens eerder aangeraden, maar waar heb jij die vandaan?

KT88

Overleden

Ik heb destijds bij Linn-importeur Latham in Gilze twee setjes gekocht, toen 40 gulden meen ik.

Er zitten 4 veren in de set (met bouten, nylon busjes etc) waarvan je er drie moet uitzoeken die een bij benadering even lange veerweg hebben.
Dus linksachter, rechtsvoor bij het plateau de zwaardere, en rechtsmidden bij de arm de lichtste veer.

De snaar werkt als 4e veer...............

En wat klank betreft: analoge weergave vereist wat meer werk dan digitaal, alhoewel je bij de laatste voor optimale prestaties ook wel wat zweetdruppeltjes kan laten vloeien hoor.

Plaatweergave is niet "beter", het is *anders* .
Er zijn audiofielen die met een draaitafel/arm/element combi verrassend dichtbij het geluid van CD komen, ik hou meer van het ietwat donkerder en magischer zwaar-subchassis geluid.

Myfi, dus. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Mijn eindproject voor 6VWO. ik heb er een P voor gekregen :D (docent was zeer onder de indruk)
Het is mijn eerste grote bouwsel. Het doel van dit project was: leren PIC programmeren. Terwijl ik hiermee besig ben geweest heb ik printen leren maken (etsen) en om leren gaan met veel voornamelijk digitale elektronica.

http://home.planet.nl/~zwets088/Robot/robo%20001.1.JPG
Grote versie

Hardware omvat: Koplamp, lijnsensor + lichtsensor, servo's, IR ontvangers + zender.

Software: alleen nog lijnvolgen (hij moest tog eens ingeleverd worden) dus deze moet ik nog uitbreiden.

Filmpje!!! hij werkt egt :P

ik ben er ruim driekwart jaar mee bezig geweest, maar heb hierdoor ook heeeeel veeeel ander dingen geleerd.

Verder moet ik iedereen bedanken van het forum die mij hebben geholpen. en voor sommige ideen die ik hier heb opgedaan (zoals cny70 sensoren, had ik zelf niet kunnen bedenken)

Volgende project: deze robot verkleinen (alles smd en iets minder functies) en wat mooier afwerken

voor geintresseerde: mijn verslag (neem geen verantwoordellijkheid voor foute informatie ben ook maar scholier :P) staat wel veel info in voor beginnende PIC proggers o.a. interupt routing met een voorbeeld uitgelegd. succes met lezen tog wel 30 pagina's

Willem.

EDIT: .bas file

Mijn power supply uit slooponderdelen.

Specs: max 30V, max 11A, keuze uit 10-turn spannings regeling of decaderegeling, stroomregeling, Digitale spanning & stroom indicators, LM723 regelcircuit, beveiligings stots, bouwjaar 1996

http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim2246-small.jpg
Vergroot
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim2247-small.jpg
Vergroot
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim2248-small.jpg
Vergroot
http://www.digigen.nl/~zombie/files/Hpim2249-small.jpg
Vergroot

@Willem
Wat een afvoerpijp, servo's en Lego-wielen al niet kunnen. Leuk project en het werkt aardig zie ik. Dit soort dingen deden we alleen maar op de HTS, dacht ik :)

@willem:
mooi gemaakt. alleen jammer dat je er meer mogelijkheden op de print hebt dan dat je gebruikt. Ook alles mooi uitgelegt in je verslag. Volledige programmacode ontbreekt nog. Meestal is dat toch een bijlage ofzo.
zelf ben ik nog steeds bezig met een PIC-ontwikkelrobot. maar daar it niet zoeel vooruitgang in op het moment:P maar als ik dit zie dan wil ik toch wel weer verder gaan.. Die van mij krijgt overgens wel wat andere functies en een uitgebreidere uC. hooftprint is al ge-etst. alleen de voeding moet er nog op.

@zom B: mooi gemaakt. alles behoorlijk compact gehouden. alleen vrij weinig koeling geloof ik...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Volledige code had ik er idd bijgedaan maar niet in pdf gezet weet niet warom eigeniljk zet hem er nog wel ff bij. bedoeling is dat ik die mogelijkheden nog ga gebuiken (kan nog even op zich laten wachten)

Willem

Wat zal zo'n voeding een Inrush Current hebben zeg, met zo'n ENORME elco!

Indrukwekkend! Alleen lijkt mij wat weinig koeling.

Sine

Moderator

@Zom-B

Je zekering ligt er uit ;)

Zie ik het goed dat je een thermocoppel op je magnastat hebt ge- 'Jerry-rigged' ?

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 18 februari 2007 15:15:43

Op 18 februari 2007 14:45:31 schreef MAH:
@zom B: mooi gemaakt. alles behoorlijk compact gehouden. alleen vrij weinig koeling geloof ik...

Ooit heb ik hem als voeding voor mijn laptop gebruikt (20V 3A 60W) en na 2 weken continu arbeid wordt de achterplaat niet warmer dan handwarm. Ook wel eens gebruikt om weerstanden/spoelen/veertjes te laten ploffen/gloeien of mooie groene vonkbogen trekken tussen twee zilverdraden, en dan vliegt na verloop van tijd de stots er wel uit voor hij oververhit.

Op 18 februari 2007 14:50:21 schreef fritsuitoosterstreek:
Wat zal zo'n voeding een Inrush Current hebben zeg, met zo'n ENORME elco!

Indrukwekkend! Alleen lijkt mij wat weinig koeling.

De inschakelstroom vakt denk ik wel mee. Aangesloten op de vario springt de wijzer even naar 2A. Alle apparaten in mijn hele werkkamer behalve de buizen-oscilloscoop staan tevens op een dezelfde groep van de stoppenkast en zijn gezekert op 10A. Met de de helft van de apparaten ingeschakeld kan ik de werkkamer in één keer aan/uit zetten zonder dat er problemen zijn (doe ik niet te vaak hoor).

Ik heb wel gehad dat een enkele keer bij het inschakelen van de power supply de aardlek uit ging. Daarvoor had ik heb open gemaakt en heb ik nu foto's. De rede was dat (door thermische werking ofzo) een metaal onderdeel op de print tegen een schroef van de hoofdtrafo aan tikte. Het was de nullijn van de netspanning, daardoor had ik geen last van schokken.

Op 18 februari 2007 15:08:45 schreef Sine:
@Zom-B

Je zekering ligt er uit ;)

Zie ik het goed dat je een thermocoppel op je magnastat hebt ge- 'Jerry-rigged' ?

Ik weet niet waar je naar verwijst, maar er is geen thermische sensor.

Sine

Moderator

MEt zekering wijs ik naar dat thermische zekeringetje achterop je voeding, wit zichtbaar = uitgeschakeld.

met thermokoppel bedoelde ik die extra draad die naar je soldeerbout loopt, en de temperatuur regelaar die in de achtergrond zichtbaar is naast de scope op je eerste foto ( waar ook het snoer van de soldeerbout heen lijkt te lopen )

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 18 februari 2007 17:27:32

Idd, dat is een soldeerbout met thermokoppel en -regeling. Die houte box daarnaast hoort er ook nog bij.

Wat je daar links ziet is geen scope maar een transistortester/curve-tracer.

Henry S.

Moderator

Op 18 februari 2007 01:48:25 schreef KT88:
Pik-uppie:

[afbeelding]

Basis was een Thorens TD160 - II.
Wat je niet ziet zijn de Linn Cirkus veren, het verzwaarde en gedempte subchassis, subplateau en plateau, armboard, plinth demping en verstijving, een gladde en iets concave mat en de nodige bedradingswijzigingen.

Wat weegt het plateau? DD?

En gaat het goed samen met de toch wel wat verend ophanging van de plank?

Op 18 februari 2007 14:27:41 schreef willem.:
Mijn eindproject voor 6VWO. ik heb er een P voor gekregen :D (docent was zeer onder de indruk)
[...]
ik ben er ruim driekwart jaar mee bezig geweest, maar heb hierdoor ook heeeeel veeeel ander dingen geleerd.

Netjes hoor, vooral voor iemand met een niet technische opleiding.
Dat je er iets van opsteekt is toch de bedoeling. :) Anders kon je net zo goed een Velleman braden ;)
In m'n eindklas op de MTS zat ook driekwart aan de zeg maar de facto labvoeding die al tig jaar in het leerplan stond...

Op 18 februari 2007 14:30:09 schreef Zom-B:
Mijn power supply uit slooponderdelen.

Specs: max 30V, max 11A, keuze uit 10-turn spannings regeling of decaderegeling, stroomregeling, Digitale spanning & stroom indicators, LM723 regelcircuit, beveiligings stots, bouwjaar 1996

Koeling lijkt me wat krapjes maar verder een goede recycle :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 februari 2007 17:22:43 schreef Zom-B:
[...]
Ooit heb ik hem als voeding voor mijn laptop gebruikt (20V 3A 60W) en na 2 weken continu arbeid wordt de achterplaat niet warmer dan handwarm.

Hmm ik wou kijken of er eigenlijk wel iemand hier oplet. Als ik 20V 3A verbruik produceert de voeding maar aan warmte: (30Vmax - 20V) * 3A = 30W.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Jup, en bij 5V 10A solderen de torren zich zelf los ... prima overtemp beveiliging ;)

-edit-

(Geen flauwekul ... dat heb ik 3055's zien doen ! en die hebben het zelfs overleeft )

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 februari 2007 00:01:17

KT88

Overleden

Op 18 februari 2007 22:58:36 schreef Henry S.:
Wat weegt het plateau? DD?

Origineel 3 kilo, nu 5 denk ik.
DD? Een Thorens TD160 II??

Foei Henry! Ken uw klassiekers.
Haai ent auwdiofielen draaien alleen met snaartjes...

>:-)

En gaat het goed samen met de toch wel wat verend ophanging van de plank? :)

Die plank staat erg stevig aan de muur, maar de vering en subchassis dient niet voor ontkoppeling, noch voor het waterpas stellen.
Zelfs een afgeveerd-subchassis draaitafel hoort op een plank aan de muur.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2007 02:05:35 schreef KT88:
[...]
Origineel 3 kilo, nu 5 denk ik.
DD? Een Thorens TD160 II??

Foei Henry! Ken uw klassiekers.
Haai ent auwdiofielen draaien alleen met snaartjes...

>:-)

Sorry! Dat is een BD :) Al ben ik zelf zeer tevreden met DD. ;)

Die plank staat erg stevig aan de muur, maar de vering en subchassis dient niet voor ontkoppeling, noch voor het waterpas stellen.

Dat is mij bekend, maar het ging dus idd om de plank zelf, als dat staat te flapperen dan helpt geen enkele demping. ;)

Zelfs een afgeveerd-subchassis draaitafel hoort op een plank aan de muur.

Dus eigenlijk zeg jij dat een draaitafel het beste op een plank aan de muur moet, dat wist ik dus niet.
binnenkort maar even om beugels. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

zorg dan wel dat je een muur hebt uit baksteen en niet uit gyproc platen tegen ene houten karkas. de eerste die een deur dichtslaat zorgt dat de naald van hot naar her stuitert, en zou gans die pick-up installatie wel eens tegen zijn oren kunnen krijgen gesmeten.

de enige pickup die ik ooit cool gevonden heb is die volledig glazen uit tomb raider 1.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 19 februari 2007 04:59:14 schreef free_electron:
de enige pickup die ik ooit cool gevonden heb is die volledig glazen uit tomb raider 1.

Hmmm, en dat was een blokje van 10 pixels ofzo?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Dit topic is gesloten