Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

@(z)weetvoetje: ha, dat lukte dus, ik smeet die quantum-mechanica er expres in om je wakker te schudden. Overigens is dat hysteresis-effect natuurlijk een uitvloeisel van het Heisenberg onzekerheidsprincipe - de oscillator weet niet zeker of hij nou wél of níet moet Mexicanen :-) Frithjof's Wunderhorn is al zo'n "licht afgeknepen buisje", tenminste, dat zou hij moeten zijn. Rd12tf heeft toegezegd dat hij een koppeling naar het plaatje maakt.
@Rd12tf: "zonder de regels te buigen"... pas op dat je niet de weg van een vrij bekende strafpleiter opgaat! Wat het aantal "gedaagden" betreft: hoeveel leden heeft deze Mexican Dog Club eigenlijk, wie is er aan het bouwen? Ik kom toch wel op een man of 6-8?

De Grote Hellehond Zelve.

Nouja, ik ben bezig met mn I-Q ontvanger. Daar zitten 2 afgestemde kringen in, dus die telt niet mee. (1 kring preselectie, en een kristal voor de AVR)
Maar ik ben er toch al wel een jaar of wat bezig met eenkringers e.d. Dus ik kom graag in dit topic.
Heb overigens net mn eigen methode bedacht voor een soort Hilberttransformatie. Was toch niet zo heel eenvoudig. Ik had dan ook geen zin om op te zoeken in de boekjes hoe ze dat meestal doen, liever slecht bedacht dan goed gejat, is mijn devies. (als je alleen maar bestaande principes jat, dan kan je netzo goed treintjes gaan samenstellen op de modelbaan. Om er maar eens een kreet bij te roepen uit de Zo... Werkt de radio, van E.Aiserberg)
Hmm dit topic doet me eigenlijk wel aan dat boek denken, als we nou nog een user vraagvoetje hadden. En dan bij ieder slim antwoord een opmerking over de enorme stukken vis die vraagvoetje die avond wel niet gegeten had...
Nouja, goed, jullie zullen die boeken misschien niet kennen.

@Frithjof: ik weet precies wat het probleem is. Meestal is dit best lastig te verhelpen. Probeer eens te spelen met de roosterspanning en de grootte van de terugkoppeling. Vaak is dit effect echter chronisch, en dan moet je op zoek naar een andere schakeling. (bij zo goed als iedere transistorschakeling is dit chronisch, en daarom zijn transistoren niet zo geschikt)
Nouja, met een schema kan ik waarschijnlijk meer. Al ben ik dan niet zo'n buizenman...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@(Z)weetvoetje: maakt niks uit, man, dat aantal kringen, zoals je zelf al opmerkte. Ik vind dat iedereen mee mag doen als hij maar een Mexicaanse viervoeter heeft, daar begon het tenslotte allemaal mee.
En óf ik het boek van Aisberg (gecorrigeerde naam) ken, dat was mijn eerste boek.
Je opmerkingen over dat "chronische effect" kloppen aardig. Ik werk al met een continu variabele roosterspanning (10 slags potmeter!) en de kring hangt nog maar met een bijna virtuele C (4.7 pF op de lange golf!) aan de buis. Dat is wel een steile (6J6), enfin, het schema staat op de site onder Frithjof's Wunderhorn, maar Rd12tf maakt er wel een koppeling naartoe. Precies zo gaat het met FET's natuurlijk, met torren kun je inderdaad beter niet in dit soort schakelingen werken.
Ik denk dat ik maar eens even terugga naar iets klassiekers, zoals ik al zei haal je met dit fundamentele ontvangertje een aantal fundamentele randverschijnselen overhoop en dat maakt het zogenaamd eenvoudige rechtuitje allerminst simpel. Nog een voordeel dat ik niet met 30 m antennedraad werk zoals vroeger, dan krijg je daar nog problemen mee.
Weet iemand nog wat het Luxemburg effect was? Ik meen een soort kruismodulatie - dus tóch niet-lineair ondanks de wijze opmerkingen eerder op dit forum?

Ach, als gedaagden voor het Hof der Eénkringers moeten we de regels niet al te nauw nemen en misschien ben ik wel geïnspireerd door een zekere strafpleiter... Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Frithjof, heb je anode spanning van een van de trioden al gevarieerd om zo de versterking te regelen? Ik neem aan dat je kathode gekoppelde Mexikaner-oscillator met trioden uitgerust is.
Bij een inductief gekoppeld audion met een ECC82, ging dat, bij mij, redelijk goed.

@Vraagvoetje
Niet zoveel vis eten joh! Daar wordt je hoofd maar groot van.

;)

@Fritjof, mail jij de link naar het bestand nog door? Je kan de link ook in een 'post' plakken natuurlijk.

//Edit
Al gevonden in het upload-archief:

Frithjof's Wunderhorn

http://www.uploadarchief.net/files/download/Frithjof%27s%20Wunderhorn.JPG

Als oscillator is deze zeer goed, de invloed van de koppel condensator is minimaal op het (brede) frequentie bereik.
Dat komt volgens mij, door de zeer hoge anode impedantie van de rechter buishelft. (=Geaard rooster)
Met fet's gaat het ook goed.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 20 februari 2007 07:48:43

@Frithjof
Zou het geen resonantie in de antenne kunnen zijn? Daar heb ik zo nu en dan nog wel eens last van.
Nouja, ik ken het luxemburg effect niet...

Als het al te sterk is, dan zal het misschien toch nog wel voor een beetje niet-lineaire vervorming kunnen zorgen. Al te sterke signalen kruipen ook wel via andere wegen naar de buis dan via de LC-kring. Daarnaast zit je natuurlijk vast aan de RLC-resonantiekromme, zodat je een zender die 10kHz verder zit nooit echt helemaal goed kan onderdrukken.
Maar daar heb je die handige ferrietstaafjes voor. Dan kan je mooi richten, en heb je hier eigenlijk geen last meer van.

Wat je ook nog eens kan proberen is een extra wikkeling rond de afstemspoel, en daar een potmeter aan. (pure demping dus) Daarmee kan je de Q van de LC-kring instellen. Dan kan je proberen wat de buis doet als ie meer terugkoppeling moet geven dat dattie nou doet.

@RD12TF: Nee, we moeten de regels idd niet zo nauw nemen. Maar t moet wel een min of meer 'klassieke rechtuit' worden. met torren, fets of buizen, dat maakt niet zoveel uit.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Luxemburg effect, dat is toch kruismodulatie die onstaat door 'overbelasting' van de atmosfeer? Met Haarp doen ze hetzelfde, maar dan met vele megawatten ...

http://www.haarp.alaska.edu/

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 19 februari 2007 12:07:51

Ik ben ondertussen begonnen aan de verbouwing van m'n MG eenkringertje.Speaker deruit genomen,de direct verhitte 3D6 laat ik toch zitten,de gevoeligheid van deze buis als LF amp is als je ze een stukje "afknijpt" blijkbaar aardig hoog!Als detector dient een lekker antieke "rooie" EF6(die dingen met zijcontacten).Tot nu op de speaker zonder antenne 1 CW zender zwak opgepikt die op de 160 meter zat.Benieuwd wat het geeft met KT in de anodeleiding(is het veilig om met 210V op je kop te zitten in zo'n oud ding?),de terugkoppeling is gwn een trimmertje met 25k pot,ik heb nauwelijks last van frequentie verloop.Rapporteer wel eens ik klaar ben(ik ben trouwens ook bezig aan m'n EL84 CW zender voor in de 160 meter band,ik hoop dat ik misschien met deze 2 vanavond nog een contact kan maken maar dat zou me verwonderen...)

Grtz,Tho

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 februari 2007 10:56:11 schreef (Z)weetvoetje:
Hmm dit topic doet me eigenlijk wel aan dat boek denken, als we nou nog een user vraagvoetje hadden. En dan bij ieder slim antwoord een opmerking over de enorme stukken vis die vraagvoetje die avond wel niet gegeten had...
Nouja, goed, jullie zullen die boeken misschien niet kennen.

"Sardientjes hebben een wonderbaarlijke invloed op het menselijk brein!"

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 februari 2007 12:06:28 schreef Rd12tf:
Luxemburg effect, dat is toch kruismodulatie die onstaat door 'overbelasting' van de atmosfeer? Met Haarp doen ze hetzelfde, maar dan met vele megawatten ...

http://www.haarp.alaska.edu/

Ja, ionosferische intermodulatie. Later bleek dat het effect niet bestond, of althans nooit meer gereproduceerd wilde worden.
Tegenwoordig met haarp komt het weer dichterbij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik kijk nu pas weer eens op dit forum, te druk gehad met studeren voor F en bouwen aan een spectrum analyser en wat zie ik, de schrijver van het eerste electronica boek wat ik heb gelezen. Na een voorzichtige start met een kristalradio vorig jaar deze tijd, een vraag over single sideband op dit forum en een hele boel hulp van frederik E. Terman over modulatie heb ik tijdens de vakantie ontvangers van sterreburg van voor naar achter uitgespeld. En idd daar stond een goede uitleg over gelijkloop.

Bedankt voor dat goede boek mijneer sterrenburg,

Fred pd7tim
@FET: de antenne werkt nu veel beter, Ruis met verzwakker aan is nu S0 op 40 en 20m.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Nou, weer een heleboel post, als we dit eens opschonen en bundelen kunnen we het als boek "Jongens(m/v)radio 3" (we moeten wél vermijden sexistisch te zijn) publiceren.
@Rd12tf: dank voor het plaatje aanbrengen, nou weten jullie tenminste waar ik over zeur. Dat is inderdaad een van de fijnste oscillatoren, zeer stabiel (met goede kring!!) en mooi constante output als je de Rk goed kiest. Ja, ik heb de Va op 70V geknepen en het kan nog (veel) lager en zoals je ziet hangt de kring haast virtueel aan de buis, hij is in de schakeling 4,7 pF. Ik denk eerlijk gezegd dat die 6J6 te steil is, als Wunderhorn tester is hij fijn omdat hij ook met slechte spoeltjes gegarandeerd piept, maar een kalme 12AU7 is misschien beter voor deze toepassing.
@(Z)weetvoetje: ja, resonantie in de antenne is de narigheid die in de oude tijd bekend was toen ze met 30 meter draad op het dak werkten. Je kreeg dan dode plekken waar de Mexicaanse fiësta niet doorging.
@Frederick E. Terman: ik miste je al een tijdje. Ja, dat Luxemburg effect werd inderdaad aan kruismodulatie in den "aether" (ik wéét wel dat die niet bestaat,
(Z)weetvoetje) toegeschreven. Pas op met verwijzing naar Haarp, straks krijgen we de NSA nog op dit forum...
@Sparkman: ik ben nooit enthousiast geweest over 210V via een C op je koptelefoon. Zeker als je Sparkman heet zou ik oppassen voor vonkbruggen in je hersenpan...
Zeg jongelui, nog iets heel anders: wij als Mexicanen staan ongetwijfeld bloot aan HF straling!! Daar wordt je minimaal impotent van meen ik uit de persberichten te moeten opmaken. (Obscene berichten worden door de moderators gewist, kijken of dit blijft staan). Krijgen we straks niet ook alle milieubewakers over ons heen?
@fred101: welkom, van kristalradio naar spectrum analyser in een jaar tijd is een forse progressie! :-) e-mailtje is onderweg.

humm, een 2w mobieltje in je broekzak naast je *kuch* lijkt me schadelijker dan de mexicaanse honden die zo nu en dan eens je radio uit komen huilen :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Fragment blijkt trouwens uit 'Zo... werkt de transistor' van (je had gelijk, Frithjof) E.Aisberg
(...)
Vraagal: Of, om het net zo precies te formuleren als jij, de verhouding van een kliene basisspanningsverandering tot de erdoor veroozaakte vbasisstroomverandering. En als ik net als jij kleine vernaderingen met delta's aangeef, kan ik voor de ingangsweerstand schrijven:

ri=/\Eb / /\Ib

weetal: Vraagal, heb je soms een gewedlig grote tong gegeten om meer fosfor in je hersens te krijgen? Nu je al zo ver bent, zou ik je willen vragen of je uit een van de door je opgenomen karakteristieken de waarde van de ingangsweerstand van je transistor kunt aflezen.
(...)

@F.E.T. het was dus een tong, geen sardientjes.

@fred: welk principe gebruik je voor je spectrum analyzer?

@Frithjof: heb je nou al geprobeerd de resonantiekring extra te dempen met een weerstandje? Dat wil best vaak helpen.

>"Sardientjes hebben een wonderbaarlijke invloed op het menselijk brein!"

Moet het nazoeken, maar komt dit niet uit: "Zo .... Werkt televisie" ?

hmm, die heb ik niet, dus het zou kunnen. Ik ken alleen dit fragment uit Zo.. werkt de transistor, en nog een fragment waar de hele viswinkel was leeggekocht.

@(Z)weetvoetje: nee, nog niet gedempt, maar dat zou wel eens kunnen kloppen, al is het net zoiets als drie bougies uit je viercylinder Kawasaki trekken om te vermijden dat je in de bebouwde kom bekeurd wordt :-) Die 6J6 is hartstikke fel (5 ma/V) en mijn ferrietantenne heeft een bar hoge Q van zichzelf. Dan hoeft ie maar met een inderdaad virtuele C aan die landmijn te hangen of het giert al... Beter is een kalme buis te nemen, ECC82 of zo, MAAR DAN MOET IK WEER EEN NIEUW GAT IN EEN CHASSIS MAKEN!! Wat een hobby, radio...
Voor de liefhebbers van ouwe literatuur: was vanmorgen in een kringloopwinkel die voor goede doelen werkt. Nee, niet om goedkoop een werkende eenkringer aan te schaffen, ze hebben daar altijd stapels boeken over meiden die op motorfietsen op duikboten met atoombommen rijden, jongens-avonturen boeken van schrijvers als Robert Ludlum en zo voor rijpere lezers als jullie begrijpen wat ik bedoel. Daar zag ik Jongensradio deel 1 voor Eu 10 !! Liefdadigheid of niet, kennelijk zit daar iemand die van nostalgische radio afweet want de meeste boeken doen daar een Euro... Wie zou dat nou nog kopen, alles werkt met 402N's enzo.
En hebben we nou ook nog de hele vissersvloot binnengehaald? het is hier geen Scheveningen radio! Wat een zootje ongeregeld zijn we, zeg, ik betwijfel of ik met jullie zou mogen spelen als ik nog een knaapje was :-)

Voor kleine chassis neem ik altijd ouderwetse pertinax printplaat, met een verslepen houtboor van 15mm of 20mm maak ik de gaten voor de buisvoeten, in no time met een gewone boormachine.

Voor boeken en tijdschriften:

http://www.2dehands.nl/zendamateur/zend_overig/boek-tijdschrift/?per=7…

Visjes mmmmm! Lekker! :9~

@Frithjof:
Ja! Wij zijn echte schobbejakken hoor maar je doet al mee! Je kan niet meer terug!

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 20 februari 2007 18:07:30

kon het weer niet laten, eenkringertje met 1 stuk 5676 mini triode en een externe versterker (transistor ding, eens gebouwd voor mp3 speler)
resultaten: 3 nederlandse zenders, 3 engelse, een franse (of belgisch frans) een duitse en een spaans/italiaanse zender.
meer moet nog kunnen, met een betere afstemcondensator en een beter regelbare terugkoppeling :D
een buizen eindtrapje komt er misschien nog aan, maar eerst de detector perfectioneren.
edit: radio croatia :D
edit: was de aarde vergeten, dit is dus zonder aarde!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wacht maar tot het donker is, luister dan nog maar eens!

;)

Henry S.

Moderator

Ja, dat komt zometeen wel los. :)

Vanavond de scoop dichtschroeven en dan een gat in een print jassen voor een buisvoetje. :)
Het streven is vanavond de voeding en de audiohelft.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

@zweetvoetje: volgens het ontwerp van kent mbv een uv916 die ik nog steeds niet heb kunnen vinden. De rest is al klaar.
Nu een leuk schematje bedenken voor het hondje. Nabouwen is niet zo leuk.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Henry S. gaat zelf ook los. Mooi!
Ben benieuwd naar dat Elektuur ontwerp. Van Kainka?
@fred101:
Zelfs als je nabouwt, valt er nog genoeg te verbeteren/experimenteren.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 20 februari 2007 18:26:53

Henry S.

Moderator

Geen Kainka dit keer, maar wie weet komt er nog wat Kainka's aanhangen ;)

@fred101: Ik neem alvast een wiel en bouw vandaar uit verder ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

ik denk dat ik eens niet eigenwijs wordt dit keer, ik heb een schema gevonden wat ik begrijp. Een bf961 (lijkt nog wat op een buis :-) ) een afgestemde kring en dan de soundcard in voor lf trapje. Lekker simpel met een fijafstemming voor ssb)

Fred

Laatste nieuws uit het HF lab: ik heb om (Z)weetvoetje's opmerking over transistoren te bevestigen Frithjof's Wunderhorn eens even met 2 torren plus een emittorvolger gemaakt. Dit houd je niet voor mogelijk, bij variëren van de emitter-R sweept de frequentie "all over the place". Dat lijkt nergens meer op, je hebt geeneens een afstem-C nodig... Kennelijk een VCO... Onbruikbaar als Mexicaan!

Dit topic is gesloten