Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Er is altijd een waarschuwing: als je met netspanninggevoede schakelinkgen bezig bent, gebruik dan een scheidingstrafo als je aan het troubleshooten bent.

Hmm moet denk ik maar eens naar bed gaan. Net een leuke aanvaring gehad met mn versterker. Oeps stekker vergeten, *flits knetter psss* licht uit ......... :(

Vandaag 10x achter elkaar de aardlek er uit. blijkt dat als ik de uitgang van de variac op de blokgolfgenerator en de scoop tegelijk aansluit de lekstroom nét te groot wordt. De (rms) spanning die er over de verschilldende aardes staat is maar 1.5V

[Bericht gewijzigd door Zom-B op woensdag 21 februari 2007 02:45:15

Iets wat misschien niet helemaal bij de toppictitel past maar wel in een blundertreath als dit thuis hoort.
Ik heb een fluke 10. Heel mooi metertje maar toen ik laatst een voeding van 5 volt wilde contoleren vertelde hij me dat dat 11 volt was. Daar houd mijn uCtje natuurlijk niet zo van en dus alles maar los gehaald.
Multimeter in het stopcontact:400 volt. hm, meter is stuk? calibratie defect oid? dus opengemaakt en aan de calibratieschroef zitten draaien, dit zonder het gewenste effect overgens. Hm, meter eerst maar in de hoek gedeponeerd en mijn oude dingetje weer tevoorschijn gehaald. Vandaag kwam ik op het geniale idee om er een nieuwe batterij in de plaatsen. En jahoor, toen kwam er opeens weer netjes 223volt uit het stopkontact. alleen ben ik nu mijn calibratie kwijd.... :'(

Dus: doet je dmm het niet meer goed? vervang eerst de batterij!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Nou ik mag ook weer... gisteren even bezig met een EQ die door de vorige eigenaar op 110 volt was gezet. Beide trafootjes defect. Ik wil even kijken of misschien alleen de thermische zekering defect is en probeer de trafo open te wrikken. Ik schiet uit met de schroevendraaien, DOOR de nagel van mijn rechter duim en vervolgens erin. Hier werd ik toch even duizelig van, jongens wat een k**** gevoel is dat zeg....

hehe, onze kat was aan het zagen toen ik wat aan het solderen was, ik wou een stuk draad afknippen, komt die kat tegen men been, ik verschoot zo hard dat ik een stuk draad in men vinger had zitten. kan best pijn doen zo een klein draadje...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Eigen schuld, dikke bult! Moet je maar werkhandschoenen dragen! En een veiligheidsbril! Ik lees hier immers op m'n electronica-kniptangetje: "USE SAFETY GLASSES" Waar gaan we heen...?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat staat tegenwoordig zelfs op de zakjes tie-wraps :p.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

geen idee waar jullie je tangen en tie-raps halen, heb er nog nooit iets op zien staan. Misschien iets mee te maken met het feit dat de laatste tijd eigenlijk alleen maar industrieel/professioneel gereedschap koop :+ :)

owja, over die tangen, ik kan me nog herinneren dat ik voor m'n vader is een keertje een kabel (5 aderig, zaten 2 schakelaars voor de lichten in de stal aan) zou doorknippen, maar de stroom er echter niet af kon vanwege die lamp die ik nodig had om iets te zien. Natuurlijk wel geisoleerde tang gebruikt, maar zit nu wel een stukje koperdraad in...

[Bericht gewijzigd door pcnerd op vrijdag 23 februari 2007 22:34:14

Take a parachute, and jump!

hmm, werkt zo onhandig van die werkhandschoenen, en veiligheidsglazen, neje, ik houd men vinger altijd tegen het draadje dat ik afknip, zodat als het wegschiet, het los in men vinger kan boren :D liever een gaatje in men vinger dan in men oog!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 februari 2007 22:12:47 schreef pros:
Eigen schuld, dikke bult! Moet je maar werkhandschoenen dragen! En een veiligheidsbril! Ik lees hier immers op m'n electronica-kniptangetje: "USE SAFETY GLASSES" Waar gaan we heen...?

moet je eens de pootjes van een led vertinnen en dan afknippen. dan snap je 't mischien...
(ja, ervaring mee, als je je vinger erop houd boren ze zich er niet in maar ik krijg ze wel vaak tegen me voorhoofd en dan doet het raar genoeg wel zeer)
(oke, een elco vliegt hoger (schijnt, ik heb het nog niet getest. mocht ik dat eens doen post ik hier waarschijnlijk wel)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 23 februari 2007 22:32:33 schreef pcnerd:
geen idee waar jullie je tangen en tie-raps halen, heb er nog nooit iets op zien staan. Misschien iets mee te maken met het feit dat de laatste tijd eigenlijk alleen maar industrieel/professioneel gereedschap koop :+ :)

staat daar dan op dat je een helm moet dragen bij gebruik ofzo? >:)

@lucky luke: 11 min en 20 sec verschil tussen 1e en 2e post waar hetzelfde instaat?

Jeaj, ik mag weer!

Ik heb nu eindelijk koelpasta tussen de lm350 en de heatsink, dus ik durfde wat meer stroom te trekken. Dus liet ik maar wat constantaandraad gloeien! Leuk! Tot ik de bijna geel gloeiende draad aanraakte (niet expres)

Nou is een stukje huid op m'n duim gewoon geel-bruin verkleurd, net als een gebraden kip! Rare is, ik voel het niet.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 februari 2007 19:25:30 schreef Henry S.:
Maar het stinkt wel! :P

Een gebraden kip? of dat stukkie huid?

Ik heb het er trouwens weer afgekluift, m'n duim zit altijd vol met kraters.

Dan is het een automutulist.
Ik heb Fritsuitoosterstreek niet horen zeggen dat hij het opkloof. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 25 februari 2007 10:37:31 schreef Fantomaz:
Ik heb Fritsuitoosterstreek niet horen zeggen dat hij het opkloof. ;-)

komt er eigenlijk wel op neer, het is een beetje een tik, al m'n vingertoppen zien er vreselijk uit.

Lucky Luke

Golden Member

ja, je moet wat te doen hebben in tijden van stress :P

(niet dat ik mijn eigen vingers opeet, die van anderen ook niet overigends)

Op 24 februari 2007 07:34:04 schreef Andreesie:

@lucky luke: 11 min en 20 sec verschil tussen 1e en 2e post waar hetzelfde instaat?

ja, co was een beetje traag, me internet viel uit, etc. etc.
zie dat de 2e alweer weg is.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 25 februari 2007 12:33:30

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 24 februari 2007 14:38:58 schreef fritsuitoosterstreek:
[...] Rare is, ik voel het niet.

Waarschijnlijk een 3e graads verbranding. Dan zijn de zenuwen ook verbrand, waardoor ze niet meer werken.

A little knowledge is a dangerous thing.
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het belangrijkste bij het klussen: De helm!

Lucky Luke

Golden Member

hij vind zichzelf wel erg grappig...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 25 februari 2007 12:41:55 schreef ThaTweety:
[...]
Waarschijnlijk een 3e graads verbranding. Dan zijn de zenuwen ook verbrand, waardoor ze niet meer werken.

vandaar dat ik op dat stukje nou helemaal niks meer voel, ik stak er zo een stuk draad in zonder dat ik er erg in had.

Dit topic is gesloten