Hoi Corné
Heb je niet een foto van je broedmachine
en een schema hoe je thermostaat er uit ziet.

Groetjes Lowa1

Zet ik morgen online. Of liever via de mail?

Groeten, Corné

doe maar via mail.

Groetjes Lowa1

Orginele schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/81

Als Corné de veranderingen even opnoemt.

De veranderingen zijn:

- weerstand voor de potmeter 2,4 K of 2,3 K helemaal precies weet ik het niet.

- weerstand tussen pin 6 en transistor 10 K ipv 27 K.

- Meekoppelweerstand over pin 3 en pin 6 470 K.

Dit zijn de veranderingen en de NTC's hangen bij mij aan een draad.

Ps: foto's komen vanmiddag / vanavond zet er ook paar op het CO.

Hallo,

Hier een paar foto's.

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0181.JPG

Boven op zit de keermotor (ruitenwissermotor). Door 2 relais en 2 schakelklokjes gaat dat heen en weer. Aan de zijkant zit een breekcontact voor het uitschakelen.

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0180.JPG

De thermostaat.

Ik ben bezig met de afwerkingen. En hoop hem over een maandje weer in gebruik te nemen.

Hoi Corné
Ziet er goed uit
ik denk dat ik er zelf ook een ga bouwen.
Wat is nu de temperatuur Schommeling nu?

Groetjes Lowa1

Tussen de 0,1 en 0,3 graden. Maar straks komen er nog 2*25 W lampjes bij in serie en nu zitten er al 2*40 W in serie. Dus het vermogen neemt iets af van 80 w naar 65 W dat scheelt ook weer wat. En de gaten van de kabels dichtmaken met purschuim, zodat het niet zo snel afkoelt.

De kist heb ik niet zelf gemaakt. Die is al 50 jaar oud (zonder deur dan). Het is een zogenamende zuurselkist, om vroeger iets warm te houden.

Wat gaat u zelf bouwen de thermostaat of de broedmachine?

Ik ga een broedmachine en de thermostaat zelf bouwen.
als je even je e-mail adres mailt dan zal ik je op de hoogte houden.

Groetjes lowa1

Op 2 maart 2007 19:12:03 schreef Corné 12:
De kist heb ik niet zelf gemaakt. Die is al 50 jaar oud (zonder deur dan). Het is een zogenamende zuurselkist, om vroeger iets warm te houden.

Google laat me weten, dat hij het begrip "zuurselkist" niet kent. Hij kent wel een "zuurkast", maar ik neem aan dat dit niet hetzelfde is. Edoch, het boeit me wel. Een korte beschrijving (of een link naar een beschrijving) van het principe is hier meer dan welkom.
De heren mod's moeten maar denken dat het om een primitief soort electronica gaat... :-)

Hooikist
Koken met de Hooikist is een oude gewoonte in een nieuw jasje. Wat is een hooikist? Het woord zegt het al, "een houten kist met hooi, bekleed met stof ". Ook de deksel werd geïsoleerd. Onderin ligt een onderzetter. Hierop kan men dan bijvoorbeeld een pan zetten. Het doet een beetje denken aan de werking van de theemuts. Op deze manier kan men het eten uren warm houden.

Het is ook mogelijk om zelf een hooikist te maken met hout en bijv. piepschuim. Hoe je dit kunt doen kun je onder meer lezen op de site van VVKSM Scouting.

Een hooikist spaart niet alleen energie, het voorkomt ook aangebrande pannen, de gerechten worden beter verteerbaar en de smaak komt beter tot zijn recht.

Misschien dit?

Groetjes Lowa1

Ja, zou kunnen. Alleen in de kist zit geen hooi, maar geelachtig wol. Op marktplaats heb ik er ook weleens eentje zien staan.

Hallo,

Sinds dat ik mijn thermostaat ingebouwd heb, begint hij vreemd te doen. Lampjes gaan gewoon aan en uit, nauwkeurigheid is ook goed. Alleen het instellen van de temperatuur gaat fout. als hij op 35,5 graad staat zet ik hem iets ( klein tikkeltje potmeter met draaischijf) hoger. Alleen beland hij dan op 41 graden. Met een schroefpotmeter precies hetzelfde. Wat doe ik er aan om ongeveer op 37,5 graad uit te komen?

Je kan verschillende dingen doen:
1) Het instelbereik verkleinen. Stel dat P1 nu een ingestelde weerstand heeft van ±4k. Samen met R4 geeft dat een weerstand van 16k. Als je R4 nu vervangt door een weerstand van 15k, kan je voor P1 2k5 kiezen. Dan wordt de invloed van P1 op het geheel kleiner, en kan je nauwkeuriger instellen.
2) Voor P1 een 10-slags instelpot nemen. Daarmee kan je sowieso nauwkeriger instellen.
3) Combineren. Sluit over P1 een 10-slags instelpot van 100k aan. Plaats die in de middenstand. Regel P1 zo nauwkeurig mogelijk af. Ga dan finetunen met de 10-slags pot.

Persoonlijk zou ik voor oplossing 3 kiezen. Minste werk, grootste nauwkeurigheid.

Voor de potmeter zit ook nog een weerstandje van 2,4 K. Als ik die nu weg haal, en een potmeter van 5 K er voor zetten. Zou hij dan ook preciezer worden? Dus eerst de potmeter van 10 K instellen, en daarna die van 5 K voor het preciezere werk? En een 10 slagspotmeter wat voor potmeters zijn dat, die ronde waar je van die wieltjes op kunt drukken?

Ik zou eerder kiezen voor een instelpotje van 2k5. Hoe groter het verschil tussen beide potmeters, hoe fijner de instelling. Maar als je toevallig een 5k exemplaar hebt liggen, is het ook bruikbaar. Desnoods kan je het bereik snoeien (en de gevoeligheid opdrijven) door een weerstand parallel met de instelpot te plaatsen. 4k7 bijvoorbeeld.
Wat 10-slags instelpotjes betreft: die zijn meestal uitgevoerd als een balkje met onderaan drie aansluitpinnen en een schroefje op de "kopse kant"

Dat balkje heb ik ook nog liggen in 10 K uitvoering. Als ik deze er nou over heen zet (P1) en dan nog een weerstandje in serie met het balkje, zal dat ook wat wezen?

Zeker! De nauwkeurigheid wordt meteen 10 x zo groot als bij een klassieke instelpot. Meer zelfs, omdat je die laatste niet 360° kan draaien.

Dus dat moet ik hem over P1 zetten (omdat enkel het balkje ook niet ging ipv de draaipotmeter) met een weerstandje. Weerstandje van 100 K goed genoeg?

Nee, je kan een potmeter van 100k (zoals boven gesuggereerd) niet zomaar vervangen door een potmeter van 10k in serie met een weerstand van 100k. Kan je meten op welke weerstand P1 nu ingesteld staat? Of aangeven op welke stand hij staat (halfweg, 1/4, 3/4)?

Ja, dat kan. Maar dat is ongeveer, want ik krijg hem niet precies op de goede stand. Ik zal vanmiddag of vanavond (zit nu op school)even meten met de weerstand van de multimeter. Heb thuis alleen maar een potmeter van 10 K en 5 K en een balkje van 10 K.

De potmeter staat ongeveer op 5,5 K. De multimeter loopt steeds op (10 ohm). Dus 5,5 K is niet precies. Het is een liggende potmeter. De bovenste (+) en de rechtse pen (-) is aangesloten en het pijltje staat dan ter hoogte van de rechtse pen. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

In dat geval zou ik in serie met de tien-slags instelpot een weerstand van ±10k plaatsen, en die beide parallel over P1 zetten. Vervolgens de 10-slag in de middenstand, daarna ruw instellen met P1 en tenslotte fijn instellen met de 10-slag.

Is het heel veel gevraagd om een tekeningtje te maken? Want zo snap ik het nog niet helemaal. Bij mij zit er ook nog een weerstandje voor de potmeter van 2,4 K.

Bedankt.

Ik bedoel dit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/PotmeterAanpassing.png
Het bij te voegen deel is blauw getekend. De totale weerstand van P1 en de beide bijgevoegde delen bedraagt ±6k6; met de 10-slags pot halverwege ingestelt wordt dat 6k. Ruim voldoende, vermits je instelling nu op ±5k5 zit. Daar moet je de temperatuur beslist tot op 0.1°C kunnen instellen.