2 dingen die nooit gaat gebruiken, aan een regelbare offset, DC/AC uit en breedband uitgang tot 10V heb je 10x meer.

En je sinus is een redelijke sinus ipv iets met een naaldpulsen.

Niet alleen plaatjes kijken maar ook schema's en beschrijvingen lezen

Oke dan ga ik maar eens op zoek naar een trafo!
Bedankt voor de info ik ga dus voor de generator uit 1984

Na het lezen van het artikel heb ik zelf ook intressen in het bouwen van deze generator. Alleen zijn er mij een paar dingen niet duidelijk.
Wat doet de VCO?
Als het goed is krijg ik je een frequentie de linieare afhankelijk is van het voltage op de VCO ingang?
Welke impedantie hebben de BNC connectors?
1x schakelbus voor VCO ingang. Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

[Bericht gewijzigd door xantus op ]

Op 5 maart 2007 16:01:42 schreef Technojunk:
Oke dan ga ik maar eens op zoek naar een trafo!
Bedankt voor de info ik ga dus voor de generator uit 1984

Doe dat. Werkt hier al meer dan 20 jaar zonder morren (zij het niet continu).

VCO voltage controlled oscillator. Door hier een zaagtand van 0-10V aan te bieden kan je in frequentie sweepen met de generator.

Gewoon 50 ohm BNC. Van een 75 ohm is de pen dikker, resp. het gat groter in doorsnede. 75 ohm past niet in 50 ohm en andersom rammelt het.

Schakelbus. Precies wat het zegt, spanning-aansluiting met ingebouwde schakelaar. Staat toch duidelijk in het schema.

Lees het artikel eens.

VCO: Voltage Controlled Oscillator: Een oscillator waarbij de frequentie afhankelijk is van stuurspanning.

De 1984 versie heeft een ingang voor 0.1-10V waarmee je 1 dekade kan sweepen.

De impedanties van de uitgangen van de '84 versie zijn 600Ω (10mVac-1Vac) en 50Ω (0.1-10Vdc), Met die laatste kan je dus ook zwaardere belastingen aansturen.

De Sync output mag belast worden met 10k of hoger.

*Staat allemaal in de pdf!

@xantus: een VCO is een Voltage Controlled Oscillator. Verder maakt het niet zoveel uit, of je 75Ohm dan wel 50Ohm BNC's gebruikt. Niet met die uitgangsweerstand van 47R.
Die schakelbus zal wel het contact in de VCO-ingang zijn, gok ik zo. Heb geen zin om het ganse artikel te doorlezen...

[Opmerking] Kunnen de heren moderators een mens eens verwittigen, als zij van plan zijn antwoord te geven? Dat bespaart me tikwerk... :-)

[Bericht gewijzigd door pros op ]

Op 6 maart 2007 20:47:45 schreef Hugo Welther
...

[offtopic]
Hmm Hugo heb ooit eens zo een ding van jou gekocht :p Alleen nog nooit gebruikt, heb nog steeds geen scoop.
[/offtopic]

Op 5 maart 2007 14:46:57 schreef Turbokeu:
[...]
Whaa, das tof! (moet ik niet meer zoeken naar het artikel)
Bij het lezen van het Elektuurartikel besef ik dat mijn XR2206 Functiegen wel degelijk die van december 1984 is (en niet die van 1977).
Met het schema kan ik nu ook uitzoeken wat er verkeerd gaat (ik krijg alleen nog driehoek/zaagtand golfvorm aan de uitgang, en dan nog maar op een paar bereiken).

CD :)

Juist gemeten dat de -8.2V op -1V stond.
8.2V zenerdiode vervangen, heb nu -6.2V, generator werkt nog steeds niet normaal.
Zal hem toch helemaal moeten demonteren om overal bij te kunnen (zal beginnen met de 3 chips uit hun socket te halen om te zien of de -8.2V dan wel aanwezig is).

CD :)