Je Mooiste Meetapparatuur!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Op 9 maart 2007 21:53:10 schreef MAH:
mijn nieuwe labvoeding:
<snip>

Leuk, Toshiba 2N3055s. Nog niet gezien.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 9 maart 2007 23:06:34 schreef free_electron:
[...]

Zit er op die 'always on' apparatuur ook zo'n fan continu te blazen? Lijkt mij ontzettend irritant om in te werken.

Op 9 maart 2007 23:10:46 schreef KT88:
[...]
Leuk, Toshiba 2N3055s. Nog niet gezien.

nu wel :D

maar zijn dat dus byzondere dingen? het lijkt mij wel handig om een paar vervangende onderdelen op voorraad te hebben. een 723 wordt al niet meer gemaakt maar is nog wel te verkrijgen.
ik zal eens een tabel gaan zoeken voor een vervangend type van die torretjes...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

De LM723 niet meer gemaakt?
http://www.national.com/pf/LM/LM723.html
Wat betekent "full production"? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Kan je gewoon Motorolie of RCA instoppen, een 3055 moet aan bepaalde standaarden voldoen.

Op radiomarkten gooien ze je dood met die dingen, en anders maar even langs Baco.

2N3716 kan ook, BDY20 enz. enz., en een hele rits Jappen als 2SD424 enzo.

Henry? http://forum.audiofreaks.nl/Smileys/default/huh.gif
Hoe flikken we dat, op dezelfde tijd posten?

[Bericht gewijzigd door KT88 op vrijdag 9 maart 2007 23:34:44

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

op elkaar ingespeeld. timing noemen ze dat:P
en ik bedoelde dus vervanging als er 1 defect is. of moet je ze dan meteen allemaal vervangen? anders heb ik dus keuze genoeg..
@henry: oeps, wist ik niet. ik dacht echt dat hij al uit de productie was..

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 9 maart 2007 23:45:59

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2007 23:33:35 schreef KT88:
[...]
Henry? [afbeelding]
Hoe flikken we dat, op dezelfde tijd posten?

Goed op elkaar ingespeeld :P

@MAH: Oud wil niet zeggen versleten, de 741 wordt ook nog steeds gemaakt en die is van 1970 of eerder, 2N3055 begin 70'er jaren.

Japanse 2n3055's zijn voor mij ook nieuw...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 7 december 2006 23:41:12 schreef stefan67:
Ik heb sinds kort ook weer 2 nieuwe speeltjes

[afbeelding]

Linksonder de Leader LSG215A RF generator.
En rechts 2de van boven de de HP34401A 6 1/2 digit Multimeter.

zorg dragen voor uw 3478 he jongen. daar is niks meer van te krijgen. ik sta hier met 2 dode ( alle twee display om zeep ... ze zijn gevallen ... )

en die 34401: das een ECHTE multimeter.

dat ding heeft NPLC mogelijkheid ... slechts heel weinig toestellen hebben dat.
NPLC is 'near power line crossing' wat ze doen is kijken wanneer er een nuldoorgang is op de netspanning. DAN sampelen ze. vooral als je heel gevoelige dingen gaat meten ( meten aan hoogimpedante knopen ( zet zijn input impedance dan op hi en niet op 10 Megaohm.. in HI mode is dat ding boven de 5 gigaohm ) zoals microvolts en microampere ( ja die 34401 kan dat !)

wat er gebeurt is dat ze sampelen op het moment dat het electrisch omgevingsveld door nul gaat ( het omgevingsveld wordt voor 90 % veroorzaakt door instraling van het lichtnet op allerhande circuits.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2007 00:01:33 schreef Henry S.:
[...]
Goed op elkaar ingespeeld :P

@MAH: Oud wil niet zeggen versleten, de 741 wordt ook nog steeds gemaakt en die is van 1970 of eerder, 2N3055 begin 70'er jaren.

Japanse 2n3055's zijn voor mij ook nieuw...

741 is ouder hoor ... mei 1968. ( boek van robert pease lezen he mensen !. Pease is de bedenker van de 741 )

Al dat spul is straatoud hoor
de eerste was de uA702 van fairchild ( 1963 dacht ik )
de uA709 was de eerste echte opamp voor het grote publiek ( paar jaar later )

en dan kwam de uA741 ( ondertussen had national semi de LM101 op de mark gebracht.

Zelfs de TL084 dateert van 1976 of zoeits.
ditto voor CA3130 en consoorten : das ook 1975 en daaromtrent.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 9 maart 2007 23:14:44 schreef alex278:
[...]

Zit er op die 'always on' apparatuur ook zo'n fan continu te blazen? Lijkt mij ontzettend irritant om in te werken.

Reken maar. Niet zomaar een fan meestal, maar een geval dat best veel lucht verplaatst. Een stevige 120mm fan in een (oudere) professionele scoop is meer regel dan uitzondering. Zelfs in een moderne AWG (arbitrary waveform generator) die maar een tiental watt verstookt vind je snel een 60mm fannetje. Reden is ook weer om ervoor te zorgen dat het apparaat intern niet opwarmt, wat voor verloop van de eigenschappen zou kunnen zorgen...

De tester (ATE, automated test equipment) waar ik veel op werk heeft een aparte voeding van 24V / 15A, énkel om een zooi fans te voeden. Spul klinkt een beetje als een vliegtuig.

Leuk om mee te werken is dat niet nee. Een doorsnee elektronica-labo is verre van stil. Maarja, een DJ is nog altijd véél sneller doof dan een elektronicus ;)

KT88

Overleden

Ik houd het voorlopig maar bij de LM4562 (2006) Free! http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_mrgreen.gif

Fantastische opamp voor audio (helaas wel prijzig, en op de bon. Heb een maand moeten wachten op levering, en nee, dat waren geen samples!).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 10 maart 2007 00:57:56 schreef free_electron:
[...]
741 is ouder hoor ... mei 1968. ( boek van robert pease lezen he mensen !. Pease is de bedenker van de 741 )

Ik zei 1970 of eerder! ;)

En alles te danken aan de Roswell crash, 'toevallig' in hetzelfde jaar als de 'ontdekking' van de transistor. >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2007 01:01:20 schreef subsonik:
[...]
Reken maar. Niet zomaar een fan meestal, maar een geval dat best veel lucht verplaatst. Een stevige 120mm fan in een (oudere) professionele scoop is meer regel dan uitzondering.

De tester (ATE, automated test equipment)

al eens gezien wat voor kleppers van fans er zitten in een moderne tektronix , lecroy of Agilent scoop ?

met de hitte die een lecroy (wavemaster 7600 of een DDA ) uitblaast kan je een feestzaal verwarmen.
ditto voor een Infiniium scope. daar komt serieus hitte uit hoor.
de koelplaten en fans die op die a/d convertoren staan zijn dubbel zo groot als van een pentium processor... en ik vermoed dat er peltiers tussen zitten ook. nuja. die beestjes lopen 20 gigasample en meer (REALTIME ! gene equivalent time truut )

zo 4 in een kastje , pc moederbord erbij....
die dingen trekken meer watts dan een gemiddelde frietketel of wafelijzer ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Geen idee, qua moderne scoops hebben we enkel Trektopnix gevallen ;) Die met een halve div ruis met kortgesloten probe, ja. :(

free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2007 14:39:16 schreef subsonik:
Geen idee, qua moderne scoops hebben we enkel Trektopnix gevallen ;) Die met een halve div ruis met kortgesloten probe, ja. :(

jep. en weet je ook hoe dat komt ?

je moet eens de volgende test doen : zet de scoop op 10 volt per divisie en kijk hoe breed die trace is : halve divisie haast. zet de scoop dan op 10 mV per divisie en je hebt nog steeds dezelfde breedte van ruisband .....
rarara hoe kan dit ? simpelweg omdat die ruis niet van deprobe , verzwakker of amplifiers komt , maar in de A/D convertor zit !

measure with a micrometer , mark witch chalck and chop with an axe ...

meten met een micrometer , aftekenen met krijt en doorsnijden met een bijl ... trektopnix.

de reden is dat ze willen besparen op een dure convertor ( tek heeft zelf gene halfgeleider fabriek meer ( ze hebben dat ooit gehad ) die ze moetne kopen. Agilent maakt ze zelf ..

welnu , wat doen ze ; er wordt een CCD ingezet ( neen geen beeldsnsor , das ook een CCD maar ene van een ander type. Charge Couple Device : lees : emmertjes geheugen , een analoge fifo zeg maar)

die beesten ruisen ! hoe warmer je zo een ding stookt hoe meer ruis ( das de reden dat voor deep space fotografie de CCD beeldsensor gekoeld word. )

ze sampelen snel het analoog signaal in de CCD , en gaan het dan op lagere snelheid uitlezen met een tragere A/D. maar die CCD helpt dat signaal om zeep.

niet alle tek scoops zijn zo , maar al hun low end spul wel ... ( en er blijft niet vele hi-end meer ove. de laatste 5 jaar zijn ze veel van hun pluimen kwijtgeraakt. Tek WAS goed . ze waren de beste. tot ze met die militair uitziende TDS scopes gekomen zijn. iedereen klaagde daar steen en been over. warrige menus , onvriendelijke bediening , beeldbuizen die om zeep gaan bij de vleet ( de kleurenbuis is na 2 jaar uitgeput ... ) problemen met aliasing , problemen met time skew ( bij een 4 kanaal zitten er maar 2 echte samplers .... wat maakt dat je geen timing metingen kan doen.

en toen zijn een aantal merken in het offensief gegaan ( Agilent , Lecroy , Yokogawa , Gould ) en die hebben de markt gepluimd.

De kip met gouden eiren die de scoopbusiness ooit was voor tektronix is nu een gepluimd kieken , en als ze niet opletten gaan die andere scoop bouwers vol-au-vent maken van wat er nog is... Dan rest Tek alleen nog een leeg karkas .. net genoeg om er soep van te koken....

Je moet eens de catalogussen vergelijken van TEK 10 jaar terug en nu ....
een boek was 500 bladzijden. 499 bladzijden scoops en accesoires, en 1 blad met welgeteld 1 handheld voltmetertje ( wavetek dacht ik ) en 1 voeding ( made in crap-wan) en een pruts functiegenratortje van 0 tot 1 MHz... ( ook zo een chingtchag chong ding wat je voor de helft van de prijs rechtstreeks kon kopen. )

en nu .... 5 bladzijden scoops en de rest is bladvulling met apparatuur die ze verkopen voor andere merken....

ditto voor die AWG generatoren en digitale test en video apparatuur die ze verpatsen. Dat is SONY !

Sony/Tektronix maar design en productie is puur Sony. Alleen heeft Tek het alleenrecht om dat te verkopen ( sony is niet geinteresseerd in de marketing voor die apparatuur. ) en zetten ze er hun naam op.

ditto vor al die logic analysers.

10 jaar terug had Tek in ELK land ter wereld een eigen centrum ( ze zaten op de keiberg in Zaventem, recht tegenover ons deur ) . En als je ene probleem had kon je daar terecht voor technische ondersteuning , calibratie , leen apparatuur , demos , training en zomeer...

welnu, AL die centra zijn DICHT. nu is het CN Rood die Tek verkoopt samen met nog 500 andere dingen ... Ondersteuning is nul geworden.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 10 maart 2007 18:19:23

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Op 9 maart 2007 21:53:10 schreef MAH:
ik heb iets nieuws :)

mijn nieuwe labvoeding:
voorkant:
[afbeelding]
[/sup]

Aii ... die hadden we op school, er zit ergens een design flaw in, als je de spanning instelt precies OP het punt van overschakelen ( van de trafo ) blijft de voeding daar op heen en weer waggelen.
Dat is duidelijk zichtbaar op de voltmeter en hoorbaar aan het relais wat een trafo wikkeling af en bij blijft schakelen. iirc gaat het ding minimaal een volt op en neer.

Nooit uitgezocht waar die instabiliteit vandaan kwam.

Tja, wat heb je aan bekwame technici en een goede know-how, als het management domme beslissingen neemt? Doet me aan de Amiga-story denken, waar een goed product om zeep werd geholpen door een stelletje oetlullen aan de top...

[Dit was voor F_E bedoelt; Sine kwam er ongevraagd tussen... :-)]

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 10 maart 2007 18:27:56

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2007 18:20:54 schreef Sine:
[...]

Aii ... die hadden we op school, er zit ergens een design flaw in, als je de spanning instelt precies OP het punt van overschakelen ( van de trafo ) blijft de voeding daar op heen en weer waggelen.
Dat is duidelijk zichtbaar op de voltmeter en hoorbaar aan het relais wat een trafo wikkeling af en bij blijft schakelen. iirc gaat het ding minimaal een volt op en neer.

Nooit uitgezocht waar die instabiliteit vandaan kwam.

waarschijnlijk omdat de comparator die moet beslissen wanneer er geschakeld moet worden niet genoeg hysterese heeft. : schema pakken , uitvlooien waar die zit en de feedback weerstand vergroten ( begin met hem te verdubbelen in waarde ) en tzal opgelost zijn.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2007 18:26:24 schreef pros:
Tja, wat heb je aan bekwame technici en een goede know-how, als het management domme beslissingen neemt? Doet me aan de Amiga-story denken, waar een goed product om zeep werd geholpen door een stelletje oetlullen aan de top...

[Dit was voor F_E bedoelt; Sine kwam er ongevraagd tussen... :-)]

inderdaad. dat is hetgeen er gebeurd is. pak de poen show. ze hadden geen competitie ( hp stelde niks voor op de scoop markt , en al de rest was speelgoed ... ). en ze zijn op hun gat blijven zitten.
totdat de user het beu waren en naar de andere merken gingen vragen wanneer die met iets op de pinnen gingen komen ' want we zijn malcontent over tek en die luisteren niet... '

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Op 10 maart 2007 18:07:17 schreef free_electron:
[...]
10 jaar terug had Tek in ELK land ter wereld een eigen centrum ( ze zaten op de keiberg in Zaventem, recht tegenover ons deur ) . En als je ene probleem had kon je daar terecht voor technische ondersteuning , calibratie , leen apparatuur , demos , training en zomeer...

welnu, AL die centra zijn DICHT. nu is het CN Rood die Tek verkoopt samen met nog 500 andere dingen ... Ondersteuning is nul geworden.

Service was inderdaad super, heb rond 1999 - 2000 een service manual nodig gehad voor een prehistorische tek ( 475 ? )
Een telefoontje en de originele (!) service manual lag in de bus, met het verzoek die asap terug te sturen omdat dit hun laaste versie van deze manual was ...

Dat is (was ?) service !

Sine

Moderator

Op 10 maart 2007 18:28:29 schreef free_electron:
[...]

waarschijnlijk omdat de comparator die moet beslissen wanneer er geschakeld moet worden niet genoeg hysterese heeft. : schema pakken , uitvlooien waar die zit en de feedback weerstand vergroten ( begin met hem te verdubbelen in waarde ) en tzal opgelost zijn.

Nee, het probleem is groter, bij het omklappen van dat rel ( meer spanning naar de eindtorren ) gaat de uitgangs spanning omlaag (!) waardoor het relais terug klapt.

De regeling zou ongeacht de ingang stabiel moeten blijven, daar gaat het al mis.

mijn oscilloscoop:
http://file01.uploaddump.nl/~file01/uploads/kkmqqeomapmc-DSCF3206.JPG

moet alleen de schaal verdeling nog herstellen.
maar dat lukt wel door de hulp die ik gekregen heb op het forum.
ik moet nog even bedenken hoe ik dit er netje op krijg.

dit is "mijn" multimeter:
http://www1.nl2.conrad.com/xl/1000_1999/1200/1210/1216/121618_LB_00_FB.EPS.jpg
lekker simpel maar werkt goed :)

Robbert

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 22 maart 2007 17:27:13

robotica rules :D
KT88

Overleden

Jongste aanwinsten voor het audio-lab:

Marconi dubbele sinusgenerator en vervormingsmeter:

http://img526.imageshack.us/img526/8092/marconiaq9.jpg

Mooi speelgoed!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
High met Henk

Special Member

ik heb je ook nog op zo'n ding geattendeerd!

is dat dit apparaat? uit zevenbergen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Turbokeu

Golden Member

@KT88: Inderdaad zéér 'mooi' speelgoed!

Hoe doe je het toch...(ik ben zelfs wat 'verlegen' met mijn laatste aankoop van een Fluke 187 DVM, in verhouding tot je labmeetttoestellen).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten