Ik heb een project voor komende zomervakantie om een radio met accutje en paar speakertjes in een krat bier te bouwen. Ik maak er ook een pc voeding in en ik schakel dit dan dmv relais zo dat de voeding alleen aan kan als de radio aanstaat en dat de accu dan automatisch weggeschakeld word.
Dit is het schem van de voeding die ik gebruik.
Ik heb het hele spul al aangesloten gehad en het werkt. Radio op 12V out aangesloten en PS-on met 0 gelinkt. Werkt prima, wel begon de fan wel pas later te draain en niet direct bij het opstarten.
Nu heb ik dus alle overbodige bekabeling verwijderd. Het meeste bij de printplaat afgeknipt. Alleen 2 x 0V (zwart) de PS-on en een 12V out overgehouden.
Als ik nu de stekker erin doe, krijg ik wel het opstartstroompje op de PS-ON (is iets van 3,7V ofzo) maar als ik deze link met 0 dan krijg ik geen uitgangsspanning. Heb ook de afgeknipte 5 V en 3,3 V uitgangen geprobeerd maar heb nergens spanning. Terwijl ik met precies dezelfde aansluiting dit eerst wel had.
Wat kan er gebeurt zijn of veranderd zijn door het verwijderen van verbodige uitgangen dat ik nu geen spanning meer heb ?
P.s het zekeringetje in de voeding is nog heel
bvd voor eventuele reactie
Dit is btw het kistje zo ver als ik nu ben..
bah heineken!!!!, wel een mooi kistje
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Is het niet wat omslachtig om dit via een pc voeding te doen??
@Jan klaasen, geef mij maar Hertog Jan 
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Hang eens een lampje op de 12 volt (eventueel ook de 5 en 3,3 volt). Het maakt niet uit wat voor spanning deze lampjes zijn, zolang ze maar een kleine belasting vormen (eventueel een oude hardeschijf kan ook al).
Had je toevallig ergens nog een stiekeme belasting tussen hangen?
Die ventilator kun je al mooi als belasting gebruiken.
Meer info:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613
[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
power ok? is niet nodig lijkt me
PWR_OK signal has nothing to do on ther controlling of ATX power supply operation. PWR_OK is an output from the supply. "PWR_OK is a "power good" signal. It should be asserted high by the power supply toindicate that the +12 VDC, +5VDC, and +3.3VDC outputs are above the undervoltage thresholds.
http://www.epanorama.net/links/psu_computer.html
edit: No_Brain, je het je post al aangepast zie ik
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Die fan of de ledjes als belasting gebruiken word m niet want dan werken die alleen als ik op de voeding speel en niet als ik op de accu speel. Maar de voeding schakelt toch nooit onbelast in door de relais die hem pas aanschakelen op het moment dat de radio al aanstaat.
En dan nog deed hij het eerst wel en nu niet..als ik voeding aanzette ging de fan niet draaien ofzo maar hij gaf wel spanning op zn uitgangen. Als ik dan de radio aanzette en zo de voeding belastte dan ging de fan draaien. Nu meet ik helemaal geen spanning op de uitgangen....
Als hij ergens kortsluiting zou maken zou of het zekeringetje vd voeding er wel uit vliegen of zou ik iig nog wel spanning op de uitgang moeten meten... lijkt mij...
Maarr brugcel ? elco ? trafo ? moet wel ca 6A leveren,,
en hoe werkt dat en waar kan ik dat uitslopen of goedkoop aankomen ?
[Bericht gewijzigd door Ass op ]
mmh nee niet echt. Noujah ik ga er maar vanuit dat er iets misgegaan is met afknippen enzo en ik kortsluitinkje gemaakt heb ofzo wat volgens mij is er met de manier van aansluiten niks mis.
Volglende voeding dan maar 
(ze zijn nog lang niet op)
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
maar waarom afknippen? als alles ingebouwd zit storen die draden toch niet?
en mss, als je toch perse een pc voeding wil gebruiken, soldeer je de draden best los...
Nou de voeding is demontabel dus zo'n bos met snoeren eraan is niet echt gewenst. En zoveel ruimte hou ik aan de binnenkant ook weer niet over en ik wil het geheel gewoon netjes en overzichtelijk aangesloten hebben.
Los solderen zou idd beter zijn maar om daarbij te kunnen moet ik dan eerst de printplaat demonteren. En ik be geen electro-techneut en ben bang dat ik dan iets verkeerd doe op de printplaat 
Maar met mijn denkwijze dat alle uitgangen eraf halen geen kwaad zou moeten kunnen voor de werking van de voeding is toch niks mis ? Er verandert niks als je alles wegknipt...
Zit er nergens een kortsluiting in je bos afgeknipte kabels?
Wat je daar allemaal vertelt dat de fan pas gaat draaien als je de radio aanzet is nogal wazig... meet die spanningen van de voeding maar eens, kan best zijn dat die staat te flippen zo zonder belasting.
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Ik heb een ATX voeding waarbij er naast de voedings draden ook een sense draad naar de voedings plug gaat, die de spanning op je mobo in de gaten houd (spannings val over de voedings draden).
Als je die dus ook door hebt geknipt en niet aan de te meten draad het vast gemaakt gaat de voeding in de beveiliging (dus uit blijft).
Op 18 maart 2007 11:08:54 schreef Switching Power:
Ik heb een ATX voeding waarbij er naast de voedings draden ook een sense draad naar de voedings plug gaat, die de spanning op je mobo in de gaten houd (spannings val over de voedings draden).Als je die dus ook door hebt geknipt en niet aan de te meten draad het vast gemaakt gaat de voeding in de beveiliging (dus uit blijft).
Kijk dat zou nou eens goed kunnen dat zoiets het is.
Hier het schema:
Misschien die 3,3V sense ? en wat doet die power OK ?
en als dit de oorzaak is hoe kan ik die dan aansluiten dat hij niet in die beveiliging springt ?
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Als het goed is zaten er twee draden aan pin 13 die moet je vinden in de voeding en met elkaar verbinden.
power OK is een signaal waardoor je mobo weet dat de voeding stabiel is.
Tim Blanckaert
Op 18 maart 2007 12:25:55 schreef Switching Power:
power OK is een signaal waardoor je mobo weet dat de voeding stabiel is.
vind ik raar, heb destijds ook wel atx voedingen misbruikt voor 12V lampen en zo, en daar verbond ik gwn pwr on met de gnd, nooit iets anders gedaan, en die voedingen bleven lang draaien...
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
klein vraagje, van wat voor kwaliteit is de voeding
Q-tec branche of eerder zalman branche
ik heb ooit voor een autoradio ook eens neen pc voeding gebruikt van het q-tec type. en als hij een zin had gaf hij spanningspieken van 30V.
een dag later heeft hij zijn geest gegeven
(door s'avonds gans mijn kamer te vullen met rook
)
beertje_01
My Tube is bigger then yours
als je nu een trafotje neemt van 120VA dat wil zeggen die levert dan een 10A bij 12v (ac weliswaar) dus nu neem je dat door een brugcel dat geeft je een spanning van 15,4v maximum!
want in praktijk zal dat nog wel ietsjes dalen.
neem als elco's gewoon 1 of 2 elco's van 10000µF met een iets ruimere spanning van 25v ofzo. zet over die elco's nog ene paar 100nF c's en voila daar is je voeding.
vind je de spanning wat te hoog neem dan een trafo die bijvoorbeeld 10v is ofzo. maar normaal gezien met dat gaan. modernere autoradios kunnen gemakkelijk tegen 16v dacht ik.
allé ja ge moogt ook verder met atx voedingen proberen maar men ervaring met die ondingen is dat dat problemen geeft. btw ge weet toch dat er als de atx voeding niet geaard is 110v op de buitenkant staat! komt door capacitieve deler in de voeding.
nu de kostprijs:
-een trafo van 120VA (is je duurste stuk probeer deze dan ergens te krijgen/vinden nieuwe gaat dat toch al naar 25€-50€).
-een brugcel van 35A (kosten 2 a 3€).
-paar elco's van 10000µF (op rosmalen had je die voor circa 1-2€)
-paar ctjes van 100nF (paar eurocent?).
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Op 17 maart 2007 19:17:23 schreef bbob1987:
@Jan klaasen, geef mij maar Hertog Jan
Kijk eens aan mensen met verstand!! Bavaria of Hertog Jan.. Heiniken is paarde zeik
..
Verder is het kistje wel mooi gemaakt allen t merk en t teken had velen malen beter gekunt
..
Op 18 maart 2007 15:51:31 schreef beertje_01:
als je nu een trafotje neemt van 120VA dat wil zeggen die levert dan een 10A bij 12v (ac weliswaar) dus nu neem je dat door een brugcel dat geeft je een spanning van 15,4v maximum!
want in praktijk zal dat nog wel ietsjes dalen.
neem als elco's gewoon 1 of 2 elco's van 10000µF met een iets ruimere spanning van 25v ofzo. zet over die elco's nog ene paar 100nF c's en voila daar is je voeding.
vind je de spanning wat te hoog neem dan een trafo die bijvoorbeeld 10v is ofzo. maar normaal gezien met dat gaan. modernere autoradios kunnen gemakkelijk tegen 16v dacht ik.allé ja ge moogt ook verder met atx voedingen proberen maar men ervaring met die ondingen is dat dat problemen geeft. btw ge weet toch dat er als de atx voeding niet geaard is 110v op de buitenkant staat! komt door capacitieve deler in de voeding.
nu de kostprijs:
-een trafo van 120VA (is je duurste stuk probeer deze dan ergens te krijgen/vinden nieuwe gaat dat toch al naar 25€-50€).
-een brugcel van 35A (kosten 2 a 3€).
-paar elco's van 10000µF (op rosmalen had je die voor circa 1-2€)
-paar ctjes van 100nF (paar eurocent?).
Ik heb van bovengenoemde componenten bij geen van alle en idee wat het is, laat staan dat ik weet hoe er aan te komen of hoe het aan te sluiten dat het nog werkt ook. Ik denk dus dat ik het liever bij een pc voeding houdt..
En 110V op de buitenkant ?
Ja, 110 volt.
Als je naar de print van je voeding kijkt, zie je waar de 220 binnenkomt, 2 blauwe condensatoren (van die schijf-condensatoren) die ongeveer 1 cm in doorsnede zijn. Die zitten aan elkaar, met de ene kant aan de Fase, de andere kant aan de Nul, en de middelste connectie aan de Aarde. Daar het kastje van de PC voeding aan de aarde zit, komt daar dus die 110 volt (met condensatoren kun je ook een spanningsdeler maken) op te staan.
Dit geld trouwens alleen als je een ongeaard stopcontact gebruikt. Geld ook als hij in een PC zit ingebouwd, dus ALTIJD aarden die hap
mijn pc draait op ongeaard stopcontact.... Maar waar kan je aan allerlei elektro spullen komen ? (ik woon in zuid holland) ik zoek ook nog twee 12V geschakelde relaitjes om 3,3 en 12 volt mee te schakelen, een maak en een breek contact maar kan dat al nergens vinden.
Laat staan brugcellen en al die dingen waar ik al niet eens van weet wat het is...