Cat Buster 3000

Hoi,

DE UITDAGING:
Na veel overlast van 3 katten in onze tuinkamer (buiten) en talloze middeltjes te hebben geprobeerd zonder enig resultaat, ga ik over tot een zwaarder middel: de CATBUSTER 3000.

UITLEG:
PIR sensor detecteert beweging, stuurt een waterklep aan, waterklep gaat 2 sec open en een straal water (vanuit waterleiding) landt op kat. Verzopen kat schrikt en neemt de benen. En komt voorlopig niet terug. Hopelijk.

MATERIAAL:
De PIR sensor heb ik kant-en-klaar gekocht bij Praxis voor 9,95 (zo'n buitenlamp sensor); gestript van AC>DC componentjes en geschikt gemaakt voor gelijkspanning (werkte origineel op 18V maar werkt ook prima op 9V DC).

[EDIT: 26-05-2008:
Het hieronder beschreven artikel had als uitgangspunt: een batterij gevoede schakeling. De keuze om vervolgens met een DC-latching waterklep aan de slag te gaan was een dure keuze: je hebt extra electronica nodig en de klep zelf is ook niet goedkoop. Het beste kun je een kant-en-klare PIR-sensor van een bouwmarkt nemen, en op de lamp-aansluting direkt een 230V waterklep van een wasmachine aansluiten. Daarna de lamptijd op minimaal zetten en klaar! Let wel op 230V en water...]

De waterklep komt van een Gardena beregeningstimer T1030 (45 euro bij Praxis). Deze volautomatische regentimer bestaat uit 2 te scheiden delen: een 9V DC - gestuurde waterklep en een timer. De timer en klep zijn verbonden via een tulp-plug. De water-klep wordt gestuurd met een korte puls (zie hieronder) en blijft in deze stand staan. Hij valt dus niet terug in gesloten toestand als je spanning weghaalt.

De klep wordt als volgt aangestuurd (gemeten op de kern van de tulp-plug t.o.v. mantel):

open = -9V puls van 250 ms
dicht = +9V puls van 50 ms

Ohmse weerstand van de klep = 40 ohm.

TEST1:
De PIR sensor heb ik als volgt aangesloten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/catbust1.jpg

WAT WERKT WEL:
De PIR sensor genereert netjes een puls van ca 10 sec lang. Deze puls wil ik later nog inkorten (via een monolop met een 555) naar 2 sec. Wellicht dat ik nog de puls van de PIR sensor zelf weet in te korten.
De PIR sensor had oorspronkelijk een relais van 24V. Deze zat aan de ene kant vast op +24V en de andere kant wordt geschakeld naar massa. Ik neem aan dat dit gebeurt met een transistor zoals ingetekend in het schema. Het relais heb ik eruit gehaald en vervangen door een LED met voorschakelweerstand.

Het is overigens een heldere rode LED (met 1.5V voorwaartse spanningsval) en gaat straks dienst doen als de ogen van de CATBUSTER 3000. De LED staat ingesteld op 16 mA (ca 7.5V over 470 ohm).
De 10 sec puls gaat via een condensator van 1000uF naar de waterklep. Op de waterklep heb ik gemeten met een scoop en de pulsen zijn ingetekend.
De pieken zitten ongeveer op 4V elk. De eerste piek is heel smal (1ms), de tweede piek is iets langer (50ms).

WAT WERKT NOG NIET:
Het openen van de klep werkt niet @*(#&$(*@&. Dicht gaat hij wel! Maar openen gaan: ho maar.
Lijkt wel alsof voor het openen meer energie nodig is. Dit verklaart waarom de originele timer een langere puls gebruikt voor het openen (zie pulstijden zoals eerder beschreven).

HOE NU VERDER?
Als voeding voor het geheel denk ik nu aan 2 stuks 9V batterijen. Enerzijds om zodoende eenvoudig positieve en negatieve pulsen op de klep te krijgen, anderzijds omdat 1 batterijtje mogelijk te weinig capaciteit heeft om de PIR sensor constant te voeden voor een paar dagen.
Ik denk nu aan een opamp (741 of zo) die de pulsjes achter de condensator buffert.

Suggesties?

ehhh, 2000 klinkt achterhaald ?
3000 is echt toekomstmuziek :)

Laat me raden, hij had overlast van 3 katten, en wel te weten Kat 0, Kat 0, en tot slot Kat 0 :D;)

Identieke "plaag" ook in een bij mij bekende tuin.
Als je er helemaal niets aan doet word het een grote (en vuile) kattenbak.

De Gardena klep zal wel een soort trekmagneet zijn die een relatief grote stroom nodig heeft om aan te trekken, en als de stroom weg is zal ie waarschijnlijk vanzelf terug vallen (veertje ofzo).

Wellicht kun je aan de kant van de Gardena klep iets fabriceren dat je een dusdanig grote stroom kunt laten lopen dat de magneet wel goed aantrekt.
Wellicht vertellen de specificaties je iets meer over deze klep, bovendien als je de klep en de pir galvanisch van elkaar gescheiden zijn, zoals nu met het relais, dan kun je de stroom (indien nodig) aanpassen aan de behoeften van de klep zonder direct in aanvaring te komen met de pir. :D

SWSje

A long answer is not short!

neenee, het zijn echt 3 verschillende katten: een rode, grijze en een zwarte. ik heb 24 uur een bewakingscamera met motion-detection aanstaan. ik weet precies waar ze de tuin binnenkomen, hoe laat enz.
3000 heeft gewoon met het jaar 3000 te maken :)

die Gardena klep heeft geen veertje! hij blijft altijd in 1 stand staan. op deze manier kunnen ze de klep energiezuinig aansturen met 1 9V batterijtje. volgens de handleiding werkt de beregeningstimer 1 jaar op de batterij. hij wordt gebruikt om automatisch je gazon te besproeien volgens een tijdsplanning.

de klep is verder helemaal ingegoten in harde plastic en er valt niks te veranderen in de klep...

ik krijg 'm nog wel open :) kwestie van iets meer energie in het kreng stoppen. de 1000uF condensator is misschien te licht. ik probeer vanavond een groter exemplaar.
daarna ga ik met een 741 stoeien...

zo'n dingen zijn commerciëel in de handel verkrijgbaar, je kan zelfs de hoek van de waterstraal instellen. (gaat van links naar rechts en terug, dus geen "rechte" straal, is dus doeltreffender. Ik heb er zo eentje kant en klaar gekocht voor rond de 42 euro als ik me goed kan herinneren ;-)

desalnietemin, succes,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

waar? waar? waar? maak me gek! zit ik daar 60 euro uit te geven aan spullen die ik niet aan de praat krijg...

waar krijg je die goalkeeper voor katten?

Een goedkoper en simpeler alternatief voor de gardena klep is een waterklep uit een wasmachine. Deze worden aangstuurd met 220 en kan je dus rechtstreeks op een pir sensor aansluiten. Deze kleppen werken gewoon volgens het principe: spanning erop->water, geen spanning->geen water.

klopt! daar dacht ik ook al aan, maar ik wilde graag een batterij-gevoede CAT BUSTER maken zodat je deze makkelijk in de tuin kunt gebruiken zonder 220V nodig te hebben (alleen aansluiting op de tuinslag)...

ziehier:
http://www.aqua-discount.nl/prod03137.htm
(kost in NL blijkbaar iets meer dan hier in BE)

De mijne werkt op een 9V batterijtje ;-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Turbokeu

Golden Member

Ha, en kun je dat ding afschakelen zonder zelf nat te worden? ;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Shiptronic

Overleden

Op 30 maart 2007 13:34:17 schreef Turbokeu:
Ha, en kun je dat ding afschakelen zonder zelf nat te worden? ;)

CD :)

JA , kraan dicht draaien ? :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inderdaad, gewoon kraan dicht draaien, of toestel langs achteren "benaderen" ;-)

greetz,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Kris bedankt voor de link! Dit is dus precies wat ik nodig had.
Toch wil ik proberen mijn eigen CATBUSTER aan de praat krijgen...

Iemand een idee hoe ik de puls kan bufferen zodat deze de klep wel open krijgt?
Bedoeling is dus: -9V gedurende 250ms (=OPEN) en +9V gedurende 50ms (=DICHT)

Shiptronic

Overleden

condensator groter maken ? =langere puls

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ga ik vanavond idd proberen. ik had eerst 100uF, sinds gisteren 1000u en ga nu richting 10.000uF

Het is maar de vraag of het echt werkt tegen katten. De meeste katten raken er wel aan gewend. Heb katten genoeg gezien die het niets meer uit maakt. Een beetje water.

Wel een leuk project. Succes ermee.

of het werkt kan ik straks goed zien. mijn IR camera registreert namelijk alle bewegingen (ook 's nachts) en slaat het op als mpg op de computer. Zodra ik het aan de praat heb zal ik dan ook een filmpje posten van een hopelijk verzopen kat :)

hehe, de kat van de buren die in onze tuin altijd ligt blijft gewoon liggen als het regent... maar als ik hem met de plantenspuit besproei rent ie wel weg (als ie weer eens onze eigen kat loopt te plagen...)
ik denk dat als je de straal zo afsteld zodat ie ook nog hard sist het effect nog groter is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 30 maart 2007 14:55:52 schreef Bulle:
Het is maar de vraag of het echt werkt tegen katten. De meeste katten raken er wel aan gewend. Heb katten genoeg gezien die het niets meer uit maakt. Een beetje water.

Wel een leuk project. Succes ermee.

Hier in de straat heb ik de indruk dat als een kat één of twee keer nat is geweest, ze er wel genoeg van heeft. Katten worden blijkbaar niet graag nat ...
Hier is het in elk geval effectief genoeg.

Bij Conrad hebben ze trouwens een module, ook met een PIR, die een ultrasoon geluid afgeeft waar katten niet tegen kunnen. Ik heb er zo eentje aan de achterkant van het huis, aan de garage dus, geplaatst. Als ik in de garage bezig ben, staat de garagepoort dikwijls helemaal open bij goed weer, en 't is al meermaals voorgevallen dat we een kat binnen hadden. Sindsdien geen problemen meer ;-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Op 30 maart 2007 15:01:51 schreef hgulikers:
of het werkt kan ik straks goed zien. mijn IR camera registreert namelijk alle bewegingen (ook 's nachts) en slaat het op als mpg op de computer. Zodra ik het aan de praat heb zal ik dan ook een filmpje posten van een hopelijk verzopen kat :)

Oke. Ik hoop dat het werkt. De ene kat maakt er blijkbaar minder problemen van dan de andere :P
We zullen het zien dus.

Mij lijkt de opstelling een beetje brak. Alle stroom waarmee de condensator opgeladen wordt moet nu via het ledje komen, en de stroom kan dus maximaal 20mA worden. Wat je beter kan doen is terug een relais oid erin zetten, of met een 555 een 250ms puls creëren. Dat lijkt mij een stuk betrouwbaarderder.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Je trekt nu alleen de spanning met de transistor omlaag. Niet omhoog. Dat gebeurt via de 470 ohm weerstand van de led. 470 ohm vs 40 ohm.... ik weet wel waar de grootste spnanning valt ;)

Je kunt dus beter 2 emittervolgertjes gebruiken met bc547 en bc557. Ongeveer zoals hier getekend:
http://perso.orange.fr/e-lektronik/LEKTRONIK/IMAGES/image39bis.gif

(Je ingangs signaal op BEIDE basissen, de elke + spoel in plaats van Ru).

It's a good day for science!

dexter&muddy: bedankt! dat is juist de feedback die ik zocht. ik ga eens wat proberen dit weekend.

Hee dexter das een leuk schemaatje. Inderdaad zo moet het, en je hebt een vele kleinere condensator nodig.

Eventueel kan je met de formule van de RC tijd min of meer nog de grootte van die condensator + weerstand uitrekenen.

Wel even uitrekenen: 9V / 40 ohm = 0,225A. Een bc547 mag maximaal 0,100A hebben.

Het beste vervang je dus:
bc547 > bc337
bc557 > bc327 (geen typefout)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.