Ik denk niet dat ik de enige ben, bij wie het ontwerpen en bouwen van een schakeling redelijk vlot verloopt, maar bij wie de zweetdruppels op het voorhoofd rijkelijk parelen als de behuizing aan de beurt komt.
Neem nou drukknoppen. Je kan kiezen voor een model dat eenvoudig op de frontplaat geschroefd kan worden. Voordeel: eenvoudige montage, gat boren en daarin de drukknop plaatsen. Nadeel: de goedkope varianten zijn aartslelijk, en de mooie zijn duur.
Drukknoppen voor printmontage zijn mooi en relatief goedkoop. En meestal vierkant of rechthoekig, wat neerkomt op vijlen, passen, nog wat vijlen, enz...
Dat bracht me op het idee het zo eens te proberen:
De drukknoppen lijken wel LED's, en dat komt voornamelijk omdat het LED's zijn. De echte drukknoppen (gesloopt uit een oude CD-speler) zitten onder de LED's. Dat kan je hier zien:
Om de LED's de nodige bewegingsvrijheid te gunnen, zijn de pinnen niet ingekort, maar onderaan de print sierlijk (nou, ja) gebogen en met de uiteinden op de print gesoldeert. In dit geval is de schakeling zo gebouwd, dat een LED oplicht als je er op drukt, maar je kan ze uiteraard ook met de achterliggende logica sturen.
Dit oogt minder mooi, maar ik kan niet onmiddelijk iets beters verzinnen:
Als iemand een tip heeft om dit laatste te verbeteren, hoor ik het graag.