Alternatieve drukknoppen

Ik denk niet dat ik de enige ben, bij wie het ontwerpen en bouwen van een schakeling redelijk vlot verloopt, maar bij wie de zweetdruppels op het voorhoofd rijkelijk parelen als de behuizing aan de beurt komt.
Neem nou drukknoppen. Je kan kiezen voor een model dat eenvoudig op de frontplaat geschroefd kan worden. Voordeel: eenvoudige montage, gat boren en daarin de drukknop plaatsen. Nadeel: de goedkope varianten zijn aartslelijk, en de mooie zijn duur.
Drukknoppen voor printmontage zijn mooi en relatief goedkoop. En meestal vierkant of rechthoekig, wat neerkomt op vijlen, passen, nog wat vijlen, enz...

Dat bracht me op het idee het zo eens te proberen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/lcm-frontco.jpg
De drukknoppen lijken wel LED's, en dat komt voornamelijk omdat het LED's zijn. De echte drukknoppen (gesloopt uit een oude CD-speler) zitten onder de LED's. Dat kan je hier zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ledknoppenbovenco.jpg
Om de LED's de nodige bewegingsvrijheid te gunnen, zijn de pinnen niet ingekort, maar onderaan de print sierlijk (nou, ja) gebogen en met de uiteinden op de print gesoldeert. In dit geval is de schakeling zo gebouwd, dat een LED oplicht als je er op drukt, maar je kan ze uiteraard ook met de achterliggende logica sturen.

Dit oogt minder mooi, maar ik kan niet onmiddelijk iets beters verzinnen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ledknoppenonderco.jpg
Als iemand een tip heeft om dit laatste te verbeteren, hoor ik het graag.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

uhm, mijn idee: werkt het? zoja, mooizo, wat boeit het nou dat het IN de behuizing zit :)

maar een slimme en low-cost oplossing !

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 1 april 2007 20:54:51 schreef Jeroen Boere:
uhm, mijn idee: werkt het?

Het werkt perfect, niet in het minst omdat er onder elke LED 2 druktoetsen parallel staan. Achteraan de frontplaat is nog een plaatselijke verdikking aangebracht, zodat je de LED's niet opzij kan duwen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Als ik kijk naar audio-behuizingen en dat soort dingen, dan is het maar zelden dat een drukknop rechtstreeks aan de behuizing hangt. Vaak zit er (net zoals wat pros doet) een printje op 'n juiste plek gemonteerd, waar dan allerlei plastic of spuitgegoten alu tussenstukjes tegenaanhangen.

Zijn daar geen standaard oplossingen voor?

(tevens schaamteloze tvp voor goede oplossingen :P )

GJ_

Moderator

Je moet toch wel een volslagen mafkees zijn om zoiets te kunnen bedenken!

Simpel, doeltreffend en mooi. Komplimenten!

Leuk!
Dat bouwseltje schroef je achter op de frontplaat?
En wat voor'n matriaal maak je dat plastic op je frontplaat voor je druktoetsjes?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
GJ_

Moderator

Op 1 april 2007 21:00:14 schreef Technojurk:
En wat voor'n matriaal maak je dat plastic op je frontplaat voor je druktoetsjes?

Dat zijn LEDjes, staat er toch vrij duidelijk?

---edit---------
ow, het materiaal VOOR de druktoetsjes (stond er ook vrij duidelijk).
Ik denk niet dat er voor de druktoetsjes nog materiaal zit.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 1 april 2007 21:02:46

BTW, slim bedacht. Loop je alleen niet 't risico dat die led's langzaam door metaalmoeheid kaduuk gaan?

:o je drukt dus op de ledjes :)
En staan de 2 schakelaars parallel?
Alleen het enige nadeel denk ik: je moet de LEDS ook voeden
Pak je zeg maar 5V? en dan parallel de LED's + weerstand schakelaar er over heen?

EDIT: Lijkt me wel he ;)

GJ_: Ja ik bedoel hoe die frontplaat gemaakt is!
BTW: Ziet er wel PROF. uit!

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 1 april 2007 21:04:22

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 1 april 2007 21:00:14 schreef Technojunk:
En wat voor'n matriaal maak je dat plastic op je frontplaat voor je druktoetsjes?

Ik denk dat je de bekleding van de frontplaat bedoelt. Da's satijnglans papier, bedrukt met een Color-Laser, en overspoten met transparante lak.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
GJ_

Moderator

Op 1 april 2007 21:01:45 schreef alex278:
BTW, slim bedacht. Loop je alleen niet 't risico dat die led's langzaam door metaalmoeheid kaduuk gaan?

Ja, alleen gaan wij dat niet meer meemaken vermoed ik.
Overigens zouden die ledjes ook gewoon aan draadjes kunnen "hangen". Ze worden door de gaten in de print op zn plek gehouden denk ik toch?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 1 april 2007 21:05:29

pros: waar gehaald? en wat van kleur zijn de LED's?
Als ik rooie bestel krijg ik ze ook in een rooie behuzing maar waar bestel je doorzichtige?

En staan de 2 schakelaars parallel?

Alleen het enige nadeel denk ik: je moet de LEDS ook voeden
Pak je zeg maar 5V? en dan parallel de LED's + weerstand schakelaar er over heen?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 1 april 2007 21:05:50

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 1 april 2007 21:02:11 schreef Technojunk:
Pak je zeg maar 5V? en dan parallel de LED's + weerstand schakelaar er over heen?

Zo:
http://www.uploadarchief.net/files/download/drukknop.png
Al zijn er wel mooiere toepassingen te bedenken.

Oh, ja, als je high-efficiency LED's koopt, zijn die VZIW altijd in een doorzichtige behuizing geplaatst.

[Bericht gewijzigd door pros op zondag 1 april 2007 21:13:37

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Complimenten, het is een erg fraai idee :)

Ook uit te voeren voor wat minder handige knutselaars als ik ;)

Waar heb je dat spul vandaan voor de frondplaat?

En waar haal je die doorzichtige LED'S vandaan?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op zondag 1 april 2007 21:11:24

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 1 april 2007 21:10:20 schreef Technojunk:
Waar heb je dat spul vandaan voor de frondplaat?

Glanspapier voor Color-Lasers is niet overal te vinden, maar de plaatselijke PC-boer bestelt het voor mij. Met een Inktjetprinter en fotopapier moet het ook te doen zijn, dunkt me. Wel opletten met de transparante lak! Telkens van op voldoende afstand (50cm) een dun laagje aanbrengen, en goed laten drogen. Anders bestaat de kans dat het oplosmiddel van de lak je inkt oplost.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Pros leuk gedaan wat een unieke vinding:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Heel gaaf bedacht :)... het niet gelijktijdig indrukken van de knoppies ben je tegengegaan door dat verdikte stukje frontplaat die je led geleid? of werkt dat maar deels?

t'is simpel doch doeltreffend... mijn complimenten.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heel origineel, daar hou ik van!
En net zoals voorgaande mensen al schreven: complimenten!

Als de draden (het verende deel) van de LED's lang zijn, kan het best lang mee gaan denk ik.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Op 1 april 2007 21:39:30 schreef madthijs:
Heel gaaf bedacht :)... het niet gelijktijdig indrukken van de knoppies ben je tegengegaan door dat verdikte stukje frontplaat die je led geleid? of werkt dat maar deels?

De verdikking is er enkel om te beletten dat je de LED's opzij drukt. Tenslotte zitten die dingen noodgedwongen wankel op de print bevestigd.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Shiptronic

Overleden

ik vind dit wel een plekje bij de artikelen waard ,
na alle oe's en aa's zou het jammer zijn als dit topic de diepte inzakt

niemand zal hem dan meer lezen/zijn voordeel mee doen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@shiptronic,
Ben ik met je eens! Ik vind het echt geniaal gemaakt!
Wat troep slopen waar led's en drukknopjes in zitten, die los soldeeren en die kun je zo weer hergebruiken :)... Zekers mooi!
Ergenst en haffel mooie ledhouders kopen en braaien maar!

[Bericht gewijzigd door Nieko op zondag 1 april 2007 22:39:37

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 1 april 2007 20:50:16 schreef pros:
maar bij wie de zweetdruppels op het voorhoofd rijkelijk parelen

Uitvinden is 10% inspiratie en 90% transpiratie.
Was het niet Edison die zoiets van deze strekking zei?

Shiptronic

Overleden

Om de LED's de nodige bewegingsvrijheid te gunnen, zijn de pinnen niet ingekort, maar onderaan de print sierlijk (nou, ja) gebogen en met de uiteinden op de print gesoldeert. In dit geval is de schakeling zo gebouwd, dat een LED oplicht als je er op drukt, maar je kan ze uiteraard ook met de achterliggende logica sturen. Dit oogt minder mooi, maar ik kan niet onmiddelijk iets beters verzinnen:

Als iemand een tip heeft om dit laatste te verbeteren, hoor ik het graag.

bedoel je de aansturing? je kan de led ook simpel over de schakelaar zetten, dan brand hij altijd ,mits je de schakelaar indrukt.

en dan zorden dat de schakelaar/led aleen maar spanning krijgt als die functie ook daadwerkelijk beschikbaar is

@ niko, geen ledhouders monteren, dat gaat te zwaar, aleen een mooi zuiver gatboren

die front plaat kun je ook heel mooi maken door te printen op fotopapier en dat even te lamineren.

zo'n lamineer apparaat kost tegen woordig bijna niets meer en je hebt een mooie krasvaste/water vaste beschermlaag , zeker voor de genen die niet zo handig met spuiten zijn (voor de blanke lak dan)

opdeze makier heb ook ook wel eens namaak membraan folie gemaakt.

zelfde drukknopjes als pros maar dan met een hoge nok er op

gat boren (redelijk groter dan het knopje , i.v.m. veren)en dan de schakelaar vlak met de voorkant van de behuizing houden.

als je nu de folie over de gaten en de schakelaaar plakt kun je de drukknoppjes bedienen

voor led,s gewoon een gat boren, en de folie op die plek printen met de kleur van de led (of wit voor meer kleuren led)de led schijn dan van achter door het papier heen.

heb er helaas geen foto van :(

folie uitprinten

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 1 april 2007 23:01:59

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.