Koekoeksklok
Michael / PA4MW
Ik ben ook geslaagd voor de F
Iedereen ook namens mij van harte gefeliciteerd met het behalen van de licentie!
Michael
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Proficiat Xenobinol, Fred, kkklok en de rest!!
[Bericht gewijzigd door echtepino op ]
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 4 april 2007 15:30:53 schreef Henry S.:
Iedereen gefeliciteerd, en voor fred een hele prestatie, van noob tot F licentie binnen een jaar.
Das inderdaad een hele nette prestatie 
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 4 april 2007 13:45:33 schreef Rd12tf:
Xenobinol van harte man! Geweldig!![]()
![]()
Houden we nog een CO ronde op de een of andere praatpaal als alles rond is?
Goed idee, maar dan moet ik nog wel eerst een praatpaal aanschaffen 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 4 april 2007 15:30:53 schreef Henry S.:
Iedereen gefeliciteerd, en voor fred een hele prestatie, van noob tot F licentie binnen een jaar.
Een wijze man zei iets minder dan een jaar geleden op een van mijn vele vragen:
@fred101: Eerst staan, dan pas lopen.

Fred
Ach, als je begint te lopen zul je veel sneller staan dan wanneer je begint met lopen.
Maar het is wederom bewezen dat je het in een weekje of twee kunt leren 
Ben waarschijnlijk ook geslaagd voor m'n N

Nu alleen nog roepletters bedenken..
Ik zag trouwens op de website van het AT dat bij vraag 27 en 34 alle antwoorden goedgekeurd zijn, die twee had ik fout volgens de antwoorden die aan het eind van het examen voorgelezen werden.
Xenobinol
Op 5 april 2007 12:33:48 schreef WitchKing:
Ben waarschijnlijk ook geslaagd voor m'n N![]()
Nu alleen nog roepletters bedenken..Ik zag trouwens op de website van het AT dat bij vraag 27 en 34 alle antwoorden goedgekeurd zijn, die twee had ik fout volgens de antwoorden die aan het eind van het examen voorgelezen werden.
Vraag 27 is antwoord B (6mA), ik snap wel waarom deze vraag discutabel is, het teken geeft aan dat er een kernmateriaal aanwezig is.
Deze heeft magnetische eigenschappen welke stroomafhankelijk zijn, en daarmee is de vraagstelling niet helemaal geldig.
Vraag 34 vindt ik inderdaad een rare vraag, 'splatterstoring' is niet eens een officieël woord.
Zelfs google geeft geen resultaat.
Kan iemand mij vertellen wat splatterstoring is?
Op 4 april 2007 22:15:06 schreef fred101:
[...]Een wijze man zei iets minder dan een jaar geleden op een van mijn vele vragen:
@fred101: Eerst staan, dan pas lopen.
Fred
Op 5 april 2007 13:39:36 schreef Xenobinol:
[...]
Kan iemand mij vertellen wat splatterstoring is?
Splatter=spetter...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Allen gefeli!
Hier de vragen en antwoorden van laatste examen; http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/examensradiozend/ex_r_antw…
Net ff snel N gemaakt..5 foutjes( en imo is het wel eens moeilijker geweest!)
(planning was om ook te gaan dit voorjaar ,maar door een nare oogontsteking ff te laat voor aanmelden, zucht..dan maar in het najaar.)
Iedereen nogmaals gefeliciteerd.
Als ik de percentages moet geloven is het bij de F toch een slachting geweest.
Bij de zendexamens van 4 april j.l. slaagden*:
124 van de 170 kandidaten voor het N-examen (72,9%) en
39 van de 104 gegadigden voor het F-examen (37,5%).
*bron: AT
Xenobinol
Op 5 april 2007 21:18:44 schreef Hugo Welther:
Iedereen nogmaals gefeliciteerd.
Als ik de percentages moet geloven is het bij de F toch een slachting geweest.Bij de zendexamens van 4 april j.l. slaagden*:
124 van de 170 kandidaten voor het N-examen (72,9%) en
39 van de 104 gegadigden voor het F-examen (37,5%).
*bron: AT
Huh?? staan die gegevens al online dan?
Op 4 april 2007 13:30:53 schreef Xenobinol:
Geslaagd!![]()
[...]De andere fout wist ik ook echt niet, ging over de spanningverdeling van een halve golflengte dipool gevoed vanuit een kwart golflengte open-voedingslijn
[...]

Paar regels toepassen:
Op het uiteinde van een antenne is de stroom het laagst en dus de spanning het hoogst, C en D vallen dus af.
De antenne helften moeten in tegenfase zijn, omdat ze symmetrisch gevoed worden door een open lijn!
Dus B valt ook af, het antwoord is A.
Toch heb je niet goed gelezen, nergens staat dat het een halvegolf antenne is! Het is hier dan ook een helegolf antenne. Of deze antenne efficiënt is laat ik in het midden...
En voor allen die ik nog niet gefeliciteerd heb, bij deze ...

Xenobinol
De vraag is me nu duidelijk en het is inderdaad geen halve golf antenne.
Ik ben nog niet geheel thuis in het antenne gebied, tot dusver heb ik alleen maar ervaring met small magnetic loop antenne's (near field) t.b.v. RFID toepassingen, maar dat zie ik in de nabije toekomst gaan veranderen 
Dat is feitelijk ook de reden dat ik de licentie wilde behalen, zodat ik lekker kan gaan stoeien met zelfbouw apparatuur.
Natuurlijk is een praatje maken op zijn tijd ook best gezellig 
PS. ik zie trouwens dat zowel de Veron, VRZA als de ARRL een ruitvormig logo hebben, is dat de in het algmeen zo?
[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]
Ja, de meeste verenigingen hebben het stilistische "Wybertje" als logo. Kijk maar bij de Uba, DARC, RSGB, ... allemaal Wybertjes.
Komt waarschijnlijk van het oerlogo van de ARRL.
Koekoeksklok
Michael / PA4MW
De enveloppe van Agentschap Telecom is binnen !
Ik heb gelijk even de nieuwe roepletters aangevraagd. Waarschijnlijk gaat het PA4MW worden. 
Michael
Xenobinol
Wie gaat er CW leren? Eat is bezig ... Seinen gaat redelijk tot goed en steeds beter, opnemen gaat bud ...
Xenobinol
Op 6 april 2007 16:58:41 schreef Rd12tf:
Wie gaat er CW leren? Eat is bezig ... Seinen gaat redelijk tot goed en steeds beter, opnemen gaat bud ...
Als ik al die jonge mensen zie SMS-en vraag ik me wel eens af waarom ze geen seinsleutel op eem mobieltje bouwen 
Opnemen laat je gewoon door het toestel doen.
CW wordt toch voornamelijk veel gedaan om de lange- en middengolf?
Nee hoor, CW vind je van VLF tot EHF op de amateurbanden. Het is nog steeds de meest efficiënte (digitale!) modulatie methode in combinatie met eenvoudige qrp apparatuur en menselijke decodering (Human-DSP).