Het volgende toestel: DVD recorder JVC DR-M1SLE,
bij het insteken van de netstekker komt op het display "loading", dit staat er vrij lang op (intussen is geen enkele bediening mogelijk), en eens hij er wijs uit is, valt het toestel uit. Je kunt het niet meer aanzetten tenzij je de stekker even uittrekt.
Na verschillende keren dit geprobeert te hebben lukt het wel eens om de DVD speler uit zijn opstartloop te krijgen, dan kun je een dvd laden,een hoofdstuk van een film kiezen, maar speelt deze nog niet af.

Op andere forums vind ik gelijkaardige klachten terug, maar nergens een antwoord wat het probleem kan zijn.

Iemand een idee?

Groetjes Kris

Voeding, lijkt op rotte elco('s), voedingsspanningen zakken in.

Dit is een beruchte kwaal, ontstaat als de recorder alleen op standby zet en niet in sleep mode. De sleep mode duurt langer met booten en dat vinden velen lastig.
Ik heb dezelfde recorder en uit besparende overweging staat deze in sleep mode, want ik kwam er achter dat de fan door blijft draaien in standby, met bijbehorende energieverbruik.

Dat je tijdens 'loading' niets kan doen klopt, dan wordt het programma uit flash gehaald en gestart en wordt de drive geinitialiseerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Ook kan het voedings IC defect zijn,dit komt omdat het koelblokje waar dit tegen gemonteerd is een braampje heeft waardoor het IC niet goed koelt,en inderdaad zoals Henry.S al vermeld enkele elco's.

merci voor de tip henry S.
Ik ga eens kijken of ik al de elko's kan vervangen, anders zal ik ze eerst moeten bestellen.

william1967, dit apparaat heeft geen hulpvoeding, dus alle spanningen worden gemaakt uit ik trafotje.
Aan gezien er een display is, en de DVD unit zich boot, kan het IC niet defect zijn.
De koeling word wel vrij heet, maar er zijn geen braampjes te voelen op de koeling.

Groetjes Kris

vorige maand had ik hier een satellietontvanger die ook niet verder dan booten kwam, 5V voeding onder de 4V met een vieze rimpel. Elco mechanisch (gekookt) en diode elektrisch lek.

alle elko's in de voeding zijn nu vervangen, blijkbaar was er eentje redelijk droog (c5310 22µ 50V)
hierna boot het toestel zich steeds volledig, maar na een klein minuutje spelen, valt deze weer uit.

Nu heb ik met persucht de koelvin eens bijgekoelt, en alles nog eens opnieuw opgestart, blijkbaar blijft deze dan wel werken.

Nu zal ik toch maar eens een nieuw schakel IC bestellen, en als dat niet helpt, dan moet ik een grotere koelvin gaan zoeken.

waarom wordt alles toch zo krab berekent :s

Groetjes Kris

LET wel dat er een modificatie van JVC uit is gekomen betreft de vaak rotte elco,s
De grote elco,s dienen HF ontkoppeld te worden middels een 10 nf mkp condensator.
Gebruik goede elco,s bijv panasonic of nichicon

Onze DR-MV1 had net dezelfde problemen. Bij Cannoodt hebben ze hem "hersteld". Ongeveer 1 jaar goed gewerkt, maar nu begint het "loading"-proces terug langer te duren. Net na herstelling duurde dit proces slechts 5 seconden, nu opnieuw al een 25-tal seconden.

Op de herstelbon staat : Modificatie 1K pull-up weerstand (2de modi), vervangen elco's, nieuwe modificatie aan voeding

Op 7 maart 2007 16:57:51 schreef Caesar2:
Onze DR-MV1 had net dezelfde problemen. Bij Cannoodt hebben ze hem "hersteld". Ongeveer 1 jaar goed gewerkt, maar nu begint het "loading"-proces terug langer te duren. Net na herstelling duurde dit proces slechts 5 seconden, nu opnieuw al een 25-tal seconden.

Op de herstelbon staat : Modificatie 1K pull-up weerstand (2de modi), vervangen elco's, nieuwe modificatie aan voeding

In veel JVC dvd recorders werden de elco,s in eerste instantie gewoon vervangen door die elco,s welke JVC leverde.
Veel is bekend wat betreft elco,s die uit hun dak gaan en lekken (zie audio topic)met name in PC,s en pc voedingen.
Wij herstellen ook voor JVC en plaatsen normale goede elco,s terug met par aan de elco de 10 nf mkp .
Deze apparaten komen niet terug.

Nou, dan zal ik binnenkort m'n recorder ook even behandelen, better safe than sorry.
Beslist mkp?

Op 8 maart 2007 00:34:57 schreef Henry S.:
Nou, dan zal ik binnenkort m'n recorder ook even behandelen, better safe than sorry.
Beslist mkp?

Nee ceramisch is ook goed

Op 5 maart 2007 14:31:40 schreef Henry S.:
Voeding, lijkt op rotte elco('s), voedingsspanningen zakken in.

Dit is een beruchte kwaal, ontstaat als de recorder alleen op standby zet en niet in sleep mode. De sleep mode duurt langer met booten en dat vinden velen lastig.
Ik heb dezelfde recorder en uit besparende overweging staat deze in sleep mode, want ik kwam er achter dat de fan door blijft draaien in standby, met bijbehorende energieverbruik.

Dat je tijdens 'loading' niets kan doen klopt, dan wordt het programma uit flash gehaald en gestart en wordt de drive geinitialiseerd.

hoi ik heb een zelfde aparaat gekregen met het zelfde probleem heb ik laten maken maar nou is mijn vraag welke dvd s kan ik gebruiken want ik heb een samsung -rw 2 speed en die doet het maar heb 2 platinum-rw 4 speed en die kan ik niet formateren of opnemen in de gebruiksaanwijzing staat ook niks tot welke snelheid de recorder aankan ik hoop dat jij me kan helpen gr. hans

[Bericht gewijzigd door zerty op ]

Op 7 maart 2007 15:30:17 schreef hobbyelektro:
alle elko's in de voeding zijn nu vervangen, blijkbaar was er eentje redelijk droog (c5310 22µ 50V)
hierna boot het toestel zich steeds volledig, maar na een klein minuutje spelen, valt deze weer uit.

Nu heb ik met persucht de koelvin eens bijgekoelt, en alles nog eens opnieuw opgestart, blijkbaar blijft deze dan wel werken.

Nu zal ik toch maar eens een nieuw schakel IC bestellen, en als dat niet helpt, dan moet ik een grotere koelvin gaan zoeken.

waarom wordt alles toch zo krab berekent :s

Groetjes Kris

Verwijder het voedings IC de STR-G6653 en je zult merken dat er een opstaand braampjes zit op de plek waar je het IC vastschroeft,hierdoor koelt het IC niet goed en raakt langzaam aan defect...

Excuses voor het plaatsten van mijn probleem in dit oude topic, maar zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb de JVC dvd recorder van mijn broer mee naar huis gekregen onder het motto van "Ik wil graag wat meer knutselen met elektro, en hij is nu toch al kapot". ook hier problemen met de voeding. Nu wil ik dit graag proberen op te lossen. Ik heb de pcb bekeken en wat me opvalt is dat de G6653 behoorlijk heet is geweest, er staat 1 condensator bol en de heatsink is biet uitgevoerd met koelpasta. Ik heb de oplossingen hier gelezen en wil dit graag proberen op te lossen. Ik zal morgen hier in de stad kijken of ik bij mijn favoriete elek-winkeltje die G6653 kan regelen. En ik wil dan graag alle elko's vervangen. En hier snap ik iets niet in de uitleg van TV-Don en Henry S. Die hebben het over het HF ontkoppelen van de elko's met behulp van 10 uf MKP's parallel aan de elko zelf. Hoe moet ik dat precies zien? Wat is een "mkp" en hoe soldeer je die er nu aan? Gelijk op de pootjes van de elko?

ow ja: First oost \o/

Een kleine condensator plaatsen par aan de elco is in sommige gevallen noodzakelijk om de hoog frequent rimpel van een schakelende voeding te onderdrukken.
Sommige elco,s kunnen daar niet tegen en gaan uit hun dak.
Speciale elco,s voor geschakelde voedingen zijn er en die voldoen goed maar dit is een dure oplossing.
Plaats je nu over elke elco een C ceramisch bijvoorbeeld dan zal die C in staat zijn de HF rimpel te filteren en zo wordt de elco ontzien.
Ik hoop dat het ik het zo heb uitgelegd dat je het snapt

En let op dat het gaat om 10n en niet om 10u zoals je schrijft, willem900.

@ TV Don: Bedankt voor de additionele info, het is me duidelijker geworden.

@ maartenbakker: Bedankt voor jou input, had niet begrepen dat het nano was ipv micro. Scheelt weer.

Ik ben vanmiddag even bij de elek-boer geweest. Hij had niet alles en moest die STR-G6653 iig bestellen. Hij had ook niet al de condensatoren op voorraad. Dus toen maar besloten om degene die hij wel had liggen te vervangen, en op elke elco die aan de primaire kant zit een keramische 10 nF condensator te prutsen/solderen. Dat past gelukkig heel mooi aan de onderkant van de pcb, daar was nog ruimte zat.

Wat helaas wel een tegenvaller was is dat hij geen condensatoren had liggen van voor mij bekende merken zoals Jamicon of Chemi-Con maar van het voor mij onbekende (chinese?) merk NA. We zullen zien.

Thanks voor de adviezen btw.

NA kan je beter vergeten. Ik heb vandaag toevallig wat zitten meten aan de ESR van diverse elco's. Bij NA was deze nieuw al niet bij alle types binnen de grenzen van redelijkheid, wat overeenkomt met mijn ervaring dat ze in een voeding die vrij warm werd ook al binnen een paar maanden bol stonden of leeggelopen waren. Van de goedkope merken lijkt JD wel acceptabel, daarvan zaten er een paar in dezelfde voeding die nog prima waren en ook nieuw voldoen ze beter aan de meetwaardes. Voor schakelende voedingen die bedrijfszeker moeten zijn pak ik waar mogelijk Panasonic FM condensatoren.

MH...da's dan ook weer niet al te fraai, had ik het net zo goed op een radio-markt kunnen kopen voor dumpprijzen. Want echt goedkoop vond ik het nu ook weer niet. Maar eens rondkijken naar een andere winkel. Dus geen NA dan maar weer. Want het is zeker dat ze toch wel warm kunnen worden als ik de print en de componenten eens nader bekijk.

Dit vind ik toch niet zo leuk: Zit ik net te kijken bij dickbest.nl. Kosten die elco's samen 0,44 cent. Waar ik 3,20 voor heb betaald. En een 400uF kost bij dickbest 1,40 en bij mij om de hoek 6 euro :-o. Was ook nog een NA...

[Bericht gewijzigd door willem900 op (25%)]

Dick Best heeft toch geen low ESR elco's? Geen appels met peren vergelijken.

@ Henry S. : Voor zover ik weet waren dit niet speciale low-ESR condensatoren. 2200 uF, 10V. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben...

2200u 10V in een schakelende voeding: geen low-ESR plaatsen is vragen om problemen. NA hangt er kwa meetwaarden een beetje tussenin bij de steekproeven die ik genomen heb, dus als ze verder goed van kwaliteit waren kwam je er misschien wel een paar jaar mee weg inplaats van echte low-ESR. Ze zijn alleen niet goed van kwaliteit, ook weer op basis van steekproeven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Op 1 oktober 2008 09:58:15 schreef willem900:
@ Henry S. : Voor zover ik weet waren dit niet speciale low-ESR condensatoren. 2200 uF, 10V. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben...

Zo worden ze voor verkocht, al is de genoemde prijs wel erg hoog...

NA zit er idd tussen in, en door het bypassen met 10nF zal het ook goed gaan.

Deze problemen komen me altijd bekend voor. Ik loop regelmatig tegen deze problemen aan van bolle elco's in voedingen, o.a ook een jvc recorder gehad met het zelfde probleem. Echter na het lezen van deze topic wil ik eigenlijk graag een aantal dingen weten.
@mod, als ik hiervoor een aparte topic moet openen zeg het maar.

Kun je i.p.v. van low esr de oplossing van par een condensator van 10n toepassen?
Moet je nu wel of geen low esr elco's gebruiken in voedingen?
Ik vraag dit omdat er in dit topic juist de ene zegt van wel de andere niet.
Verder moet ik ze altijd bestellen en ligt de reparatie weer een tijd stil.
Waar kun je betaalbaar goede low esr elco's krijgen? Bij de meeste zaken betaal ik meer aan elco's dan het apparaat waard is.

ASWO verkoopt goed elco,s 105 graden waarvan ik de ESR niet zo weet maar ik heb ze niet repeat gehad in de reparatie.
JP elco,s van NEDIS zjn zoals je leest ook niet slecht MAAR NEDIS levert helaas ook nog NA elco,s
Goed elco,s bestel je bij farnell daar heb je ze voor alle doeleindenen zelfs speciaal voor geschakelde voedingen maar dat kost dan ook wel wat en doorgaans zijn deze mechanisch groter.
Inderdaad zijn dit low esr elco,s
Een goede en goedkope oplossing is dus een middelmaat elco met par daaraan een 10 nf c welke je ook nog in SMD kan bestellen en dan kan je hemn weer netje,s tussen de elco,s plaatsen.
Niet een van de genoemde apparaten zijn bij ons repeat gekomen van JVC na uitgevoerde modificatie