Hey,
Zoals je mss al weet maak ik als GIP (eindwerk) de audio spectrum analyzer vanop deze site.
Nu, als ik de formules gebruik kom ik verdomd ander waarde uit.
Ik kwam dit ook al tegen in een vorig topic.
Als ik bij 60Hz uitreken kom ik 1,9Mohm uit 
Kan dit kloppen ?
Hoe moet ik het aanpassen om een lagere waarde te bereiken?!
Help
Groetjes
Meert
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 1 november 2006 15:10:20 schreef Henry S.:
Laat je berekening eens zien?
R1 (R2 in de schakeling) = Q / Au . C . 2pi . F
R1 = 12 / 1 . 100nF . 2pi . 60
R1 = 318,309 kohm
oeps foutje daarstrax
Maar komt nog steeds niet hetzelfde uit als de tabel
Meert, met jouw berekende waarde (en dan die 249k ook aangepast naar 2x 318k = 636k) krijg ik in de simulator een bandfilter op 60Hz met een bandbreedte van 5Hz. Dus Q=12.
Met de waarden uit de tabel krijg ik er een op 96Hz met een bandbreedte van 12,8Hz, dus Q=7,5.
Edit: ik heb de tabel nog eens nagerekend.
Met de opgegeven waarden komt er uit:
Q A f
7.56 1.00 96.6
3.18 1.00 406.1
7.56 1.00 965.9
0.92 1.00 1179.8
3.91 1.00 4992.7
7.56 1.00 9659.2
0.80 1.00 1019.6De juiste waarden (voor Q=12 en A=1) worden:
R1,4 R2,5 R3,6 C Q A f
318310 1109 636620 100n 12 1 60
1273240 4436 2546479 10n 12 1 150
477465 1664 954930 10n 12 1 400
1909859 6655 3819719 1n 12 1 1000
763944 2662 1527887 1n 12 1 2500
318310 1109 636620 1n 12 1 6000
127324 444 254648 1n 12 1 15000Zelf zou ik voor 150 Hz ook nog een C van 100n gebruiken, dan komt er op die regel:
127324 444 254648 100n 12 1 150En voor 1000Hz een 10n:
190986 666 381972 10n 12 1 1000Anders worden de weerstanden zo groot.
Zelf uiteraard de weerstandswaarden even afronden 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
Op 14 november 2006 14:36:24 schreef Frederick E. Terman:
Sorry voor de cross, maar in je andere topic zie ik geen leven meer... heb je nog naar mijn post over die filters (formule/waarden) gekeken van die spectrumanalyzer?
Sorry voor de late reactie:
BEDANKT 
Nog eens een vraag over de audio spectrum analyzer zen filters.
Ik merk hier iets heel eigenaardigs bij het simuleren.
Sommige frequentie banden worden veel versterkt t.o.v. de andere klopt dit wel?
Zie hier voor 60Hz en 150Hz
ik krijg de getallen in de y-as wel niet goed in multisim zijn ze anders.
Ik denk dat dat niet de bedoeling is zeker
Op 30 maart 2007 19:38:58 schreef Meert:
Nog eens een vraag over de audio spectrum analyzer zen filters.
Ik merk hier iets heel eigenaardigs bij het simuleren.Sommige frequentie banden worden veel versterkt t.o.v. de andere klopt dit wel?
Zie hier voor 60Hz en 150Hz
ik krijg de getallen in de y-as wel niet goed in multisim zijn ze anders.Ik denk dat dat niet de bedoeling is zeker
Iemand een idee? Moet dit zo of is dit een fout
Heb het dringend nodig !!
Ik heb alle frequentiefilters eens in een grafiek gezet,
nu wordt ik echt ongerust.
Of kan dit echt kloppen, Nee toch.
Is de oplossin gewoon R8 veranderen.?!?
Op 31 maart 2007 16:46:06 schreef Meert:
Ik heb alle frequentiefilters eens in een grafiek gezet,
nu wordt ik echt ongerust.
Of kan dit echt kloppen, Nee toch.
Is de oplossin gewoon R8 veranderen.?!?
NIEMAND ???!!!???
Moet het echt wete
!!!!
Moet het dringend bespreken
Mod-edit: En daarom kick je binnen 10 minuten... Ga eens bij jezelf na waarom de response zo laag is...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 13 april 2007 20:31:19 schreef Meert:
Mod-edit: Ga eens bij jezelf na waarom de response zo laag is...
Te moeilijk?
Wrm dan??? 
Sorry voor de reactie's maar ik wil echt wete of dit een fout is in het ontwerp of niet
en wrm de ene meer versterkt dan de andere.
[Bericht gewijzigd door Meert op ]
Op 13 april 2007 20:46:38 schreef Meert:
[...]
Te moeilijk?
Nee, het 'daar heb je hem weer' effect.
-Je hebt in maart ontdekt dat er iets niet klopt
-Wat heb je de afgelopen twee weken gedaan?
-Als je denkt dat de versterking niet klopt dan kan je dat narekenen, laat eens wat zien.
-Heb je het ook werkelijk gemeten of is het alleen maar een simulatie?
-En hoe werkt het met de oorspronkelijk waarden?
-Als je iets had willen maken dat meteen werkt had dan een kit genomen, je komt nu tegen wat eigen is aan ontwerpen en waar je op inspelen moet.
Op 13 april 2007 21:10:34 schreef Henry S.:
[...]
-Wat heb je de afgelopen twee weken gedaan?
Gezocht, andere dingen besproken van eindwerk en gewacht op reactie
Op 13 april 2007 21:10:34 schreef Henry S.:
-Als je denkt dat de versterking niet klopt dan kan je dat narekenen, laat eens wat zien.
versterking van 150 Hz filter
255 kohm / 10 kohm = 25.5 keer versterkt
versterking van 2.5 kHz filter
1.5 Mohm / 10 kohm = 150 keer versterktIk heb gesimuleert en ja ook nagerekend en de ene filter versterkt meer dan de andere lijkt me niet logisch 
Op 13 april 2007 21:10:34 schreef Henry S.:
-Heb je het ook werkelijk gemeten of is het alleen maar een simulatie?
Werkelijk nog niet echt gemeten, kan dat alleeen maandag op school doen.
Op 13 april 2007 21:10:34 schreef Henry S.:
-Als je iets had willen maken dat meteen werkt had dan een kit genomen, je komt nu tegen wat eigen is aan ontwerpen en waar je op inspelen moet.
Idd maar dat vond de leraar te makkelijk....
Op 14 april 2007 00:19:21 schreef xantus:
Begin eens om je grafiek op een linlog of loglog schaal te plotten. Zo zie je er niets van.
Gaat zo toch ook
heb grafiek niet meer in bestand zitten
Op 14 april 2007 00:05:00 schreef Meert:
[...]
Gezocht, andere dingen besproken van eindwerk en gewacht op reactie
[...]versterking van 150 Hz filter 255 kohm / 10 kohm = 25.5 keer versterkt versterking van 2.5 kHz filter 1.5 Mohm / 10 kohm = 150 keer versterktIk heb gesimuleert en ja ook nagerekend en de ene filter versterkt meer dan de andere lijkt me niet logisch
Wachten is niet handig, maar de uitkomsten zijn niet logisch, belachelijke hoge versterkingen... Zie de eerder gepostte tabellen: A=1, geen versterking.
Werkelijk nog niet echt gemeten, kan dat alleeen maandag op school doen.
[...]
Idd maar dat vond de leraar te makkelijk....
Dus als ik het wel begrijp dan vond de leraar een kit te gemakkelijk maar laat weinig kansen voor de praktijk open...
Dat is lekker, dit is echt een projekt waarbij je heel wat te meten hebt. Minimaal een functiegenerator en een scoop nodig om alles door te sweepen.
Op 14 april 2007 00:19:21 schreef xantus:
Begin eens om je grafiek op een linlog of loglog schaal te plotten. Zo zie je er niets van.
Idd moet je zoiets in dB's zien.
Op 14 april 2007 00:49:31 schreef Meert:
[...]
Gaat zo toch ookheb grafiek niet meer in bestand zitten
Dat maak je zo weer.
Op 14 april 2007 01:07:13 schreef Henry S.:
[...]
Wachten is niet handig, maar de uitkomsten zijn niet logisch, belachelijke hoge versterkingen... Zie de eerder gepostte tabellen: A=1, geen versterking.
kijk eens naar laatste opamp, staat als versterker !!!
Op 14 april 2007 01:07:13 schreef Henry S.:
[...]
Dat maak je zo weer.
bezig
[Bericht gewijzigd door Meert op ]
Bijna, maar niet helemaal. Mijn simulatie laat dit zien
output bij verschillende frequenties
voltage op verschillende plaatsen
- geel: na eerste opamp (buffer)
- blauw: na eerste filer (jumper 2)
- roze: na tweede filer (jumper 3)
- groen: na de versterker
heb er trouwens maar 5 gesimuleerd
Op 14 april 2007 11:23:28 schreef xantus:
Bijna, maar niet helemaal. Mijn simulatie laat dit zien
output bij verschillende frequentiesvoltage op verschillende plaatsen
- geel: na eerste opamp (buffer)
- blauw: na eerste filer (jumper 2)
- roze: na tweede filer (jumper 3)
- groen: na de versterkerheb er trouwens maar 5 gesimuleerd
Welk programma?
Da werkt mijn simulatie niet goed ? zeker
Op 14 april 2007 10:20:31 schreef Meert:
[...]
kijk eens naar laatste opamp, staat als versterker !!!
idd, maar die versterkt 5x-10x.
Op 14 april 2007 11:23:28 schreef xantus:
Bijna, maar niet helemaal. Mijn simulatie laat dit zien
output bij verschillende frequentiesvoltage op verschillende plaatsen
- geel: na eerste opamp (buffer)
- blauw: na eerste filer (jumper 2)
- roze: na tweede filer (jumper 3)
- groen: na de versterkerheb er trouwens maar 5 gesimuleerd
Kun je eens zegge wat ik moet doen om dat te krijgen, heb demo gedownload maar snap er niets van :s
Ik heb de opamp niet, waar haal ik die :s