rooksignalen schroeiplekken en stroomschokken?

Dit topic is gesloten

oke ff tyd voor een ander topic :)
iedereen kent het wel vast bij het ondwerpen cq repareren gaat het soms niet altyd goed ..:) flinke kortsluiting met als gevolg rooksignalen waar hiawatta jaloers op zou zijn..

deel hier je grappige, spannende, teleurstellende momenten achter je werkbank

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Ik heb nu net wat meegemaakt.

Ik had een schakeling naast me staan waarop een kleine schakeling werkte. De voeding bestond uit ongeveer 12v welke met een 7805 (1A versie) naar de +5v voor me controller werd gebracht.

Ik was benieuwd hoe warm me regulator zou worden en pakte deze tussen me vingertoppen stevig beet.
En dat heb ik geweten ook. Het was vreselijk heet, ik heb nog nooit zo'n pijn gevoelt van hitte, echt waar. Meteen maar me vingers onder de koude kraan want het was niet leuk meer.

Ik weet dat regulators warm worden, en ook dat ze heeelll warm kunnen worden, maar omdat mijn schakeling zo weinig verbruikte dacht ik dat het wel mee zou vallen, nou niet dus.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

mja, ik heb op mijn werk meegemaakt wat er gebeurt als er een fase in een connector niet goed vast is geschroeft...

het gaat flink roken bij 125A(!) en 400V.

De connector, van die flinke jongens, gaan spontaan smelten :) heerlijke lucht.. kuch kuch :P

IF you can't convince them, then confuse them!

speelgoedmotortje op 12 watt versterker is een mooie rookmachine
en leds kan je gebruiken als theelichtje(ai, mijn alles etende led werkte eerst niet)
en ik heb het ook afgeleerd om soldeer van mn bout af te tikken

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 23 augustus 2003 09:11:27

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 23 augustus 2003 02:42:40 schreef Jeroen Boere:
mja, ik heb op mijn werk meegemaakt wat er gebeurt als er een fase in een connector niet goed vast is geschroeft...

het gaat flink roken bij 125A(!) en 400V.

De connector, van die flinke jongens, gaan spontaan smelten :) heerlijke lucht.. kuch kuch :P

een lekker uitgebrande hoofdschakelaar i know...;)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Ik heb op de electronica school Rens & Rens gezeten in het internaat. Een keer waren we met een groepje (3 man) aan het prutsen aan een zelfgemaakte schakeling waar ook een paar grote elco's inzaten (echte vlinke jongens). We waren lekker bezig en op eens zien we een elco groeien. Hij werd in rap tempo steets dikker. Iemand riep nog:"BUKKEN" en we doken allemaal tegelijk onder het bureau en aangezien we er dan toch waren, trokken we dan ook maar even de stekker er uit. Hij is gelukkig niet geexplodeerd. Dat had een ravage kunnen zijn.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ok daar gaan we,

Toe ik ongeveer 18 maanden oud was bij een oom die we aan het verhuizen waren (m'n ouders tenminste) een ijzerdraadje gevonden en in het stopcontact gestopt, Boom, pats knetter, en daar vloog martin drie meter door de kamer en ouders zich dood geschrokken (later zou gzegd worden dat dat m'n interesse voor elektronic aheeft gewekt :P )

Daarna tijdens de hobby al diverse malen vingers verbrandt aan soldeerbouten ic's transistors weerstanden etc.

Ook diverse malen een rookgordijn getrokken met elco
's in versterkers en voedingen (nu weet ik inmiddels dat ik ze niet verkeerd om moet monteren e.d.)

Grootste brand was een versterker waarvan de voeding verkeerd gedimensioneerd was, trafo ging flink roken en ik heb het ding maar naar buiten gegooid om erger te voorkomen (de hele kast is uitgefikt, zelf een ememer water was niet genoeg om het af te laten koelen, de trafo bleef heet !(dus de redenatie, die zekering bouw ik wel in de kast als alles werkt was ook meteen afgeleerd :S)

Stroomschokken:
Elco van een TV vergeten te ontladen, twee puntjes op m'n arm herineren me er nu nog aan.

Stekker vergeten uit te trekken bij een sat receiver, tja die brugcel werkte op 230V~ :( AUW !!!!

M'n vriendin stopte eens een stekker in met een loze draad eraan (die leek op die van de tv) en stond net met haar blote voeten op het uiteinden (ze maakte wel een leuk dansje :) )

conclusie, ik ben een praktijkman, maar ben sinds ik vader ben geworden wel een héél stuk voorzichtiger geworden, moet er niet aan denken dat de kleine ook met ijzerdraadjes gaat klooien in stopcontacten, want ik heb al héél veel geluk gehad, op een gegeven moment is het geluk op en ga jezelf in rook op. Waar ik mee wil zeggen, dat dit bovenstaande leuke anekdotes zijn maar wel levensgevaarlijk, het had ook anders af kunnen lopen, dus WEES VOORZICHTIG !!!!!

bloep....

Jah prutsertje idd heel voorzichtig doen!!
ik heb zelf ook eens een keer geluk gehad, toen ik klein was (ongeveer 3 jaar), was ik nieuwschierig naar stopkontacten, en ik had nog toevallig een motertje die op 3 volt loopt, en ja je raad het al, ik had dus dat motertje in het stopcontact geduwd:), en ja hoor ik was letterlijk gezegend, er kwamen 2 vonken uit van weet ik hoe lang, en een harde knal, gelukkig schoten de 2 vonken net langs me af, maar het had ook anders af kunnen lopen..

Zelf heb ik me al een paar keer aan de soldeerbout verbrand (gister nog:P).

Van schokken heb ik er ook een paar op m'n knoken gekregen, 1x van een computer (ik weet niet meer hoe het kwam maar het was ergens bij de schakelaar), ook een paar keer aan het uiteinde van het draadje van zo'n plasma-lamp, zijn niet erg prettige schokken.

En verder heb ik eens een keer een vloeibaar druppeltje tin om m'n hand gekregen en is me bijna een batterij ontploft:)

ik heb verder gelukkig (nog)niets ernstigs meegemaakt maar wel iets van mn vriend: had een auto stofzuigertje de stekker van open geprutst en die dradjes in het stopcontact gedaan gelukkig wel overleef
van die elco lijkt me best gaaf om te zien
tin... au heb ik al 4 keer gehad bij het aftikken van soldeer ;(

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 23 augustus 2003 12:18:27

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

van mij valt het nog mee

qua electronica heb ik nog niks in de rook laten opgaan
of tis de voeding van mijn PC (elco lekker opengesprongen)

wel al een paar keer goed verbrand aan een bout of aan gesmolten tin (zoals ledlover soldeer van de bout tikken)

snokken krijg ik dikwijls ik werk namelijks als eletrieker so....
kheb een keer aan de 400V gehangen (mezelf ingeschakeld tussen twee fasen) daar ben ik toch een dag nie goed van geweest, zelfs naar de kliniek voor een niercontrole

vroeger op school hebben we in een labo een serie-motor onbelast laten aanlopen met als resultaat dat die op hol sloeg. dat was wel benauwelijk da spel stond daar de loeien en bleef maar verder in toeren schieten
kgeloof dat ze die motor heb mogen wegsmijten nadien

anders ben ik eigenlijk tamelijk voorzichtig

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Tsja bij mij ook natuurlijk paar brandwondjes van je soldeerbout maar dat hoort er gewoon bij.

Kweet nog wel dat ik vroeger per ongeluk een 12 volt lampje met boxendraad op 220 heb aangesloten. Ik liep eigenlijk geen gevaar want ik had wel alles geisoleerd aangesloten. Ik was een jaar of 7 dus ik wist nog niet echt veel van voltages maar kon al wel stekkertjes aansluiten. Naja wat gebeurt er als je de stekker erin doet? FLITS. lampje kapot en de roetvlekken van de vonk staan nog in het stopcontact :)

Hugo Welther

Moderator

Toen ik nog jong was, 3 of 4 jaar, de stekker in het stopcontact terwijl mijn vingers op de stekkerpennen lagen. Was een goed gevoel......

Me zelf ook een keer tussen de fase en de randaarde geschakeld. Mijn broer had en loze draad ik het stopcontact zitten die over een stuk gereedschap lag. Bij het beetpakken en je ander hand op een geaarde kolomboormachine kreeg ik dus vol 230V. Mijn ouders hebben de zekering er uit moeten draaien omdat ik niet meer los kwam.
Kostte mij ook een dag en ziekenhuis bezoek om bij te komen. De lidtekens staan nog in mijn handen.

Diverse keren 300V uit buizen apparatuur. Dit prikt lekker.
Ook een keer 15kV van een zwart/wit TV door me heen gehad. Dit is ook geen prettig gevoel. Sinds die keer nooit meer in een TV gesleuteld.

De keren dat ik mij aan de soldeerbout gebrand heb kan ik niet meer tellen.
Wel nog een keer de soldeerbout vol aan de verkeerde kant beetgepakt. Zat met mijn hoofd in een radio, moest de soldeerbout hebben en pakte deze gedachtenloos aan de verkeerde kant. Dat was dus 14 dagen zonder hobby.

Iets opblazen lukt ook nog wel. Zo is het me een keer gelukt om 8 spanningsregelaars in 10 minuten er door heen te jagen. Toen kwam ik er achter dan de onderkant van de print anders is dan de bovenkant.
Was een symmetrische voeding en ik zette de 78xx en 79xx op de verkeerde plek. Positief en negatief verwisseld. Was een dure les toen der tijd. Die dingen waren in de begintijd een NLG 7,50 per stuk.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

die van die soldeerbout heb ik ook wel eens gehad... ook gedachte loos zonder te kijken dat ding oppakken.

IF you can't convince them, then confuse them!

en dan ook nog een gat in je hoofd omdat je van schrik plotseling omhoog komt :D ik ken het...

Ik heb dan ook vaker m'n handen kapot omdat ik van schrik langs een koellichaam o.i.d. schiet dan dat ik door de stroomstoot iets eraan over hou...

bloep....

ze hadden ons int school geleerd da ge condensatorkes hun polariteit ni moogt omdraaien altijd goed naar gekeken
maa op ne keer was hij toch onploft vroeg mij af hoe da kwam
tlag aan de spanning 24v op een c'tje van 16v

tja het zo pas echt op merkelijk zijn als er hier iemand zou posten met de opmerking "huh rook/schok/verbrand nooit last van"

aan iedere hobby zitten wel nadelen dus ja mijn lijstje dan ook maar

soldeerbout: vaak
rook: regelmatig
230V: regelmatig (moet vaak onder spanning werken)
met als laatste keer een versterker trafo draden rot opnieuw bedraad en werkte weer twee weken later pak de microfoon vast en dat kietelde behoorlijk
400V: een keer (meterkast even omschroeven)

Laatst nog de stopcontact pinnen beetgehad... niet zoveel schade :D twas wel grappig hoe het gebeurde, kwas met een ventilator bezig en ik zou hem oppakken niet in de gaten te hebben dat ik hem bij de 2 aansluit punten beetpakte en de stekker zat natuurlijk in het stopcontact :).

Tijdje geleden een overhitte 2n3055 beet gepakt AUWWWWWWWW wat doet dat toch zeer... mijn duimpje deed zo'n pijn :s.

Hier een foto van een herinnering van vroeger toen ik een draadje in het stopcontact heb gedaan.... ( toen was ik een jaar of 5 ) zoals je ziet is het gat nogal zwart :p

http://members1.chello.nl/~h.elsinga01/DSC00080.JPG

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

toen ik 7 ofzo was, wou mijn bedlamp niet branden. Ik steek mijn hand onder het kapje om de lamp er uit te draaien. Dat was een goede manier om uit je bed te vliegen! Er zat namelijk geen lamp in, en ik had mijn hand om de 2 contactpuntjes gehouden.
Soldeeertin, daar heb ik mij ook al vaak aan verbrand, hetezelfde als aan een 7812 regulator (kan idd heeeel heet worden, terwijl hij blijft werken). In een forum eens iets gelezen over een elco verkeerd aansluiten, en dat heb ik dan ook es geprobeerd (vanop veilige afstand). Schoot niet veel meer van over...

een ding dat ik nooit zal vergeten is dat ik (ongeduldig als ik was) niet kon wachten tot me vader op een zondag ochtend een batterij voor mijn legolampjes wou pakken :9
het gevolg kan je al raden...... dan de draadjes maar int stopcontact :P
gevolg: t was ineens donker en mijn vader zat rechtop in bed.

voordeel was dat ie toen wel wakker genoeg was:9
en tjah t gebruikelijke he rendementsprobleemjes :P gevolg verbrande vingertjes aan torretjes ed en natuurlijk de soldeerboutpunt erug pijnlijk spanningen minder last van gehad ben erg voorzichtig wat dat betreft :)

Si vis pacem para bellum.

mn vader heeft bij het behangen eens een schok gekregen, stopcontact getest met zon spanningszoeker schtoevenddraier
zag hem niet oplichten stopcontact opengedraaid en klap gekregen

hallo ik ben nieuw hier maar heb ook wat blunders begaan.

soldeerbouten zijn heet,
laats nog een 25A geluikrichter door laten fikken (da stinkt)
weerstanden door laten branden
leds zonder weerstand aansluiten op 24 volt dan klappen ze over de helft
condensatoren opgeblazen.

Was een symmetrische voeding en ik zette de 78xx en 79xx op de verkeerde plek. Positief en negatief verwisseld. Was een dure les toen der tijd. Die dingen waren in de begintijd een NLG 7,50 per stuk.

Zijn nog steeds niet goedkoop hoor, mijn lokale electronicawinkel vraagt 2.10 Eur per stuk ...

Mijn grootste blunder was toch wel de slijpmachine die ik gemaakt had van een stofzuigermotor. 't ding sloeg op hol en de stukken slijpschijf vlogen in het rond, dat ik niet geraakt ben blijft een wonder.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

knutselaar in rooksignalen schroeiplekken en stroomschokken?Op 23 augustus 2003
leds zonder weerstand aansluiten op 24 volt dan klappen ze over de helft
quote]

super bight leds gniffel :P

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

:)

Zo straks nog maar eens mijn duim proberen vast te solderen aan het tafelblad (wat niet gaat want spaanplaat en duim hecht niet met tin :)).

Wel een keer geprobeerd een slimline PC voeding te fixen, het ding lag in de vuilnisbak, zonde natuurlijk, ik dat ding eruit vissen en kijken, de zekering kapot, nieuw zekeringetje erin en spanning erop, waarempel het ventilatortje gaat draaien. Ik neem een mulitmeter hang over dat ding heen om de spanningen te meten en nog geen tel later ploft een der primaire elco's rakelings langs mijn gezicht af tegen het plafond omhoog. Het was zo rakelings dat ik het ding door mijn haar voelde vliegen.

Ook een zo stom geweest om een 220 schakeling van de stagiair te testen, hij vertrouwde het niet helemaal schijnbaar, dus ik dacht wat kan er nou gebeurd...... Een zwarte stekker, een stop minder en een gescheurde scoop probe waren het resultaat, gelukkig was de scoop niet kapot :).

En zo hebben we nog wel meer ;)

heb een vriend die nogal veel me oude toestellen prutst
hij had mij een lampje gegeven en gezegd dat dit op 220v werkte
toen ik het teste bleek da niet zo te zijn: boem

't was vree raar er waren een aantal zekeringen gesprongen maar die van mijn kamer (waar het lampje onploft is) stont nog aan weet ni hoe het komt

Dit topic is gesloten