rooksignalen schroeiplekken en stroomschokken?

Dit topic is gesloten

euhm tja, mijn lijstje is nog behoorlijk kort. Vooral dingen zoals idd de soldeerbout verkeerd vastpakken en dat net iets te laat merken:), wat hete tin van e soldeerbout op mijn handen krijgen een aantal keer, en al behoorlijk wat keer ook de spanning regulatortjes voelen of ze heet waren of niet en dan waren ze bijna altijd wel heet:D. Maar wat me eigelijk op viel is dat er behoorlijk wat mensen onder 230v hebben gestaan. Ik heb altijd gedacht dat de overlevingskans behoorlijk klein is maar dus toch niet echt. Hoe groot is de overlevingskans zo'n beetje als je onder 230 staat?

ik heb me natuurlijk ook wel eens verbrand maar het mafste wasd met een expirimenteerdoos waar een 555 op zat, verkeerd om en boem, het leek net een vulkaan (vonken zwarte troep) ik heb het proberen te "herleven" door andere chips op te blazen maar die effecten waaren niet zo geweldig als de 555
ook leuk is een bios opblazen, je kunt alles volgen dankzij het spiekraampje
je ziet allemaal interne vonken helaas is hij niet ontbloft

soms verveelde ik me in bed en ik d8 laat ik de lamp uit leeslamp halen , ik had er niet aan gedacht dat ik 5 minuten geleden had gelezen. lekker heet dus

ik heb ook eens een versteker in mijn kast gezet, ik aanzetten allemaal herrie. ik was de rechter luidspreker vergeten en de 2 polen lagen tegen elkaar aan, er kwam een vieze lucht vanaf

een keer op school zat ik achter de computer (het was een school met allemaal at kasten dus met een hoofdschakelaar) en naast mij stond een pc waar ik van achter in konm kijken. mijn eigen pc moest nog opstarten en ik keek naar die andere voeding van die pc van het schakeaartje met 220 , ik d8 wat is die andere stand ook alweer. aangezien hij uitstond moest dat geen probleem zijn. dus ik zet het schakelaartje om. BOEM er kwam rook via de ventilator naar buiten en het knalde best goed. heel de klas opkijken
het bleek 1 van de eerste atx computers te zijn 9het was een 386 met dure software)
gelukkig heeft iemand de pc gefixt

ik ben er wijzer van geworden dat ze in amerika 110 volt hebben

Hier ook even mijn lijstje:

- Natuurlijk poten verbranden aan soldeerbout
- Speterend soldeertin
- Soldeerbouw vergeter uit te zeten (was goedkoop ding zonder termostaat) was half gesmolden dus
- LCDtje op 12V aansluiten ipv 5V (controler chip in rook opgegaan)
- Ledtje op veel te hoge spanning aansluiten (nooit geweten dat die dingen zo vel waren!)
- Zo bedlampje die je aan de muur moest schroefen aan de achter kan vast paken, terwijl de steker er nog in zat (was niet fijn)
- Ik was een tijdje geleden met de Parallelle poort interface aan het expirimenteren, en toen kwam ik er achter dat als je het draadje wat normaal naar de computer ging vastpakde het ledje een beetje ging branden, dus ik dat draadje vast en ook de verwarming. Dat was dus pijnljk.

Dat was het denk zo beetje

Zo te zien is of wordt dit een zeer gevarlijke hobby, hier mijn lijsje:

- bewegingsmelder aangesloten onder spanning dom ja
- Tl lamp met stopcontact, stopcontact uitgetrokken maar er zat nog een spanning op de polen (condensator denk ik)
- Soldeerbout tuurlijk
- NE555N deze worden heeeeeeeeeeeeeet
- ...........enz

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

Op 25 augustus 2003 09:22:04 schreef Wouter Sijm:
Hoe groot is de overlevingskans zo'n beetje als je onder 230 staat?

zeker niet ongevaarlijk 230V kan heel erg dodelijk zijn
het hangt van vele factoren af
vochtigheid huid
hoe je het vastpakt (aanraken of inklemmen)
als je losse draad echt vastklemd met je handen heb je kans op verkramping met de dood tot gevolg

een stroom van 300mA langer dan enkele seconden door je lichaam (door het hart) is dodelijk. je moet dus maar eventjes rekenen

je moet wel weten als je één draad vastpakt, je ingeschakeld bent tussen fase en aarding dit geeft maar een spanning van ong 130V de snok zal niet lang duren want de differentieel vliegt eruit
tussen twee fasen kan dit wel al fataler aflopen als er geen grote lekstroom naar de aarde ( bv je staat op een houten tafel) is en alleen stroom van de ene fase naar de andere sta je op 230V en kan je daar lang hangen als je rond die draden verkrampt

dus let op zeker ook van 230V

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Hm, wat heb ik gedaan?

- Leeslampje was uit de fitting en ik in het donker voelen of de lamp erin zat.
- Soldeerbout aan het metaal vastgepakt.
- Tin dat in me huis schroeide
- Soldeerbout op me broek gevallen.
- Computervoeding op 110 volt gezet(leuke vonken)
- CPU verkeerd in computer.(wat een stank!)
- Vanalles wat niet goed voor je is :D

Hier nog een kleine toevoeging aan de lijst:

- soldeerbout verkeert vastgepakt (meerdere keren)
- 230 beet gepakt auw (totaal 10 keer ook vanwege werk)
- 9 volt trafo verkeerom aangesloten Boem! - WCD zwart,
led's aan de "secudaire"zijde allemaal onploft.
- druppel brandend plastic op mijn vinger gekregen AAUUW!!
- hoobbymes in m'n been.
- per ongelijk 12 volt op 9,6 volt accutol > regelaar
verbrand.
- 12 7 Ah loodaccu kortgesloten Vonkt goed :)
- zere vingers vanwege nog hete krimpkous.
- met de multimeter op het weerstandbereik 230 gaan meten >
rook uit de meter.

dat was het zo'n beetje (gelukkig)

http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D

Oja, heb ik ook nog gehad!
Brandend plastic dat op mijn broek viel. Ik verzeker je, dat wil je niet :D
Ik had mijn nieuwe multimeter verkeerd aangesloten op het stopkontact. Toen een vonk en de stoppen doorgeslagen. Ook is nu 1 van mijn pennen gesmolten door de vomk :'(

een keer de soldeerbout tegen mijn hoofd... werkbank lag vol, plaats de bout op een doos, buk mij om iets van dichtbij te bekijken en zet mijn hoofd tegen de bout... verbrande haren ruiken niet goed!

trouwens,ik kan al jaren mijn punt v.d. bout met m'n vingertoppen reinigen...

een 3-fase motor aansluiten maar ipv. 3 uiteinden van de spoelen in ster te plaatsen de 3 fases aan mekaar plaatsen. De vonk in het verdeelbord toen de relais aantrok was wel ff verschieten!

pointers don't kill programs, programmers kill programs

ik heb een keer een tinspatter in mijn oog gehad

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 25 augustus 2003 17:14:40 schreef Sp3ci3S:

[...]

een stroom van 300mA langer dan enkele seconden door je lichaam (door het hart) is dodelijk. je moet dus maar eventjes rekenen

je moet wel weten als je één draad vastpakt, je ingeschakeld bent tussen fase en aarding dit geeft maar een spanning van ong 130V de snok zal niet lang duren want

300 mA ??? dan ben je allang gebraden man
30 mA is het al dodelijk

8mA is onmiddelijk hartdefilibratie
2mA = pijnlijk
4-7mA = zeer pijnlijk met kans op hartdefilibratie
trouwens als je 1 fase vast neemt en je staat geisoleerd voel je niks

[Bericht gewijzigd door Aedolon op maandag 25 augustus 2003 22:03:45

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 25 augustus 2003 22:02:03 schreef Aedolon:
2mA = pijnlijk
4-7mA = zeer pijnlijk met kans op hartdefilibratie
trouwens als je 1 fase vast neemt en je staat geisoleerd voel je niks

Dan snap ik toch niet dat ik op zgn geïsoleerde gymschoenen altijd een opflikker krijg :(

tsss neem een scheidingstransfo en pak een van de secundaire draden vast wat je zegt slaat op niks, dan kan je evengoed een lampje laten branden met 1 draadje..

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

hoe zit het als je 2 of meer seconden 230V direct op je vingers krijgt... hoe groot is de kans dat je dat overleefd

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

oeh, euhm,
naast de gebruikeleijke dingen, een paar minder leuke (:()

was jaar of 10:
"hey staat die soldeerbout aan?" (pak em in me volle hand, zoals een schroevendraaier ongeveer), euhm, hij stond aan jah... (cm dikke blarenb gehad, ongeveer 1,5 maand)

euhm, vonken uit 2 parallel geschakelde trekker accu's getrokken (bij opladen per ongeluk met de rooie klem tegen de beplating en + tegelijk)

soldeertin die in je oog spetterd bij afkloppen soldeerbout

idd 5volt regulators beetpakken enzo

met nixie buizen aan het experimenteren (op 160V=), vergeten de stekker eruit

zelfde met oude matrix printer

zonet nog etsmiddel op behang (ijzer3chloride, dat blijf ikwel zien :()

Hiernaast ook de domme dingen gehad:

sorteerbakken met 400 - 500 weerstanden ondersteboven gooien, elco`s ompolen, verkeerde weerstanden gebruiken (33ohm ipv 10k 8)7)

soldeerbout nachtje aan laten (met soldeerstation met lampje houd dat nu op)

printerpoorten opgeblazen met verkeerde relaisschakeling

letterlijk vuurwerk met je printerpoort ontsteken

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 25 augustus 2003 23:17:34 schreef Erik:
hoe zit het als je 2 of meer seconden 230V direct op je vingers krijgt... hoe groot is de kans dat je dat overleefd

Ik heb het overleeft :)
Het maakt toch ook uit of je op een stenen vloer staat of op hout?

Op 25 augustus 2003 22:02:03 schreef Aedolon:
...

hartdefilibratie = ?? -> hartdefibrilatie |:(

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

mmmm blijkbaar veel onenigheid over snokken krijgen

hiervoor dit:

effect op het menselijk lichaam (AC 15-100Hz, weg linkerhand-voeten)
bij stroomweg hand-hand mag de stromen delen door twee voor hetzelfde effect

"stroom; duurtijd; effect"

• 0-1mA; onbeperkt; geen merkbare invloed
  • 1-15mA; onberperkt; verkramping spieren en moeilijk zelfstandig lossen
  • 15-30mA; minuten; nauwelijks draagbare pijnen,moeilijk ademhalen en stijgende bloeddruk
  • 30-50mA; seconden; verdere bloeddrukstijging
  • 30-50mA; minuten; bewusteloosheid en hartfibrilatie door sterke spierverkramping
  • 50-500mA; <1hartslag; sterke shockwerking zonder hartfibrilatie
  • 50-500mA; >1hartslag; bewusteloosheid en hartfibrilatie, stroommerktekens, snelle dood mogelijk
  • >500mA; <1hartslag; bewusteloosheid, stroommerktekens, onmiddelijke dood mogelijk
  • >500mA; >1hartslag; bewusteloosheid, stroommerktekens en brandwonden, hartstilstand (reanimatie mogelijk)

dit bij laagspanning, bij midden en zeker bij hoogspanning
is de stroomsterkte dodelijk (ipv mA zijn het meerdere amperes!!!) maar de warmteontwikkeling maakt het onaangenaam om te zien

voorbeeldje

man met natte handen schakelt zichzelf in op 6kV (fase-fase)
stel in zijn toestand weerstand hand - hand ong 600 Ohm
stroom I = U/R, door lichaam is vlug 10A maar de warmteontwikkeling :
is R*I² dus 600*10²= 60000W

dus je kan je voorstellen wat overblijft

dus wees voorzichtig zeker met 230V

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

pfff waarom was het dan anders op m'n examen ?! er staat duidelijk:
8mA is onmiddelijke dood (weerstand mens is lager hoe hoger de spanning !)

Wat heb ik zoal al eens gepresteerd?

Als kind van <3 een draadje van gloeilamp aangeraakt, dat prikt!

"Voel es of die soldeerbout warm is?" "AUW!" "Ja dus :)" (was ik tegen een klasgenoot)

Ledje zo rechtstreeks op de toen nog 220V. Brand lekker fel maar als je het dan nog eens probeerd doet ie het niet meer.

Honderden keren soldeertin op m'n hand, vaak bij het vertinnen van draadjes. (Nu weet ik dat je dan je bout aan de onderkant moet houden en je draadje even laten springen, dan schiet het naar beneden)

paar keer tin in m'n gezicht (draag gelukkig een bril dus nog nooit in m'n ogen)

soldeerbout die maar half in de standaard stond proberen op te vangen, NOOIT doen, das heel warm (zo'n hele dikke ouderwetse)

deurbel zo rechtstreeks aangesloten op 230V veel gezoem verder geen geluid, deed het daarna ook niet meer.

van me pa: bij feesten en partijen rotjes afsteken door er een weerstandje op te binden en daar lekker veel stroom door te laten lopen (was een soort op afstand bestuurbare nep radar)

Zelfgemaakt leeslampje was toen 12 ofzo, wat op 230 werkte maar er zat een klein adertje in het verkeerde gat van het kroonsteentje (ik strip altijd de ver af) Resultaat: zwart kroonsteentje, lamp die uitging (alle lampen in mijn kamer) geblakerd kussen (lampje lag op mijn kussen) en midden in de nacht je bed uit kunnen om de zekering weer terug te zetten (automaat, gelukkig) Was nog een geluk dat ik hem net ff niet dicht bij m'n hoofd had.

verder natuurlijk al meerdere malen m'n vingers verbrand bij het vertinnen & solderen van dingen, kan vaak het tangetje niet vinden, dan maar met de vingers.

Op 26 augustus 2003 18:34:16 schreef Aedolon:
pfff

google eens naar IEC 497-1

anders op m'n examen ...8mA is onmiddelijke dood

kan, er zijn ook mensen die een bliksemslag overleven.
ik heb een hoge lichaamsweerstand ik "voel" of er spanning op zit

(weerstand mens is lager hoe hoger de spanning !)

correct maar van een paar 1000V tot ? blijft het echter bijna constant

als ik wa jonger was had ik zo'n elektronica doos op laagspanning, heb proberen radio maken ==> rook, laagspanningschakkelingen op 220V steken ==> rook,snok==>pijnlijke handen, plon weg==> vader kwaad
ook aan een tl lamp gehangen, kleintje maar

Op 26 augustus 2003 22:10:00 schreef Blanckaert Tim:
plon weg==> vader kwaad

hehe ken da gevoel van kwade vaders
wij hadden toen thuis nog geen automaten maar smeltstoppen
en geen voorraad natuurlijk...

Geen reserve zekeringen, met zo'n zoon ??? Da's ook niet slim hè :D

Dit topic is gesloten