fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb nu ook de 100K weerstand uit de kathode leiding gesloopt en direct aan aarde en nu kan ik geen koptelefoon meer gebruiken. Zelfs met luidspeaker moet het volume een eind dicht.
ik ben gelukkig
fred
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij is niet super selectief, ik hoor arrow, 10 gold en nog een NL praatstation. Maar die komen dan ook snoeihard binnen. De spoel is nog niet afgeschermd. Er is geen enkele ruis of brom. De terugkoppeling is aan het fluiten te krijgen. Als antenne zit er nu een HF vertical aan, met een meter draad alleen hoor ik heel zachtjes arrow en 10 gold.
Hij loopt grofweg van 500-850KHz. Hoe verbeter ik nu de selectieviteit. Inblikken ? De antenne loopt via een C'tje naar een potmeter, de andere kant van de pot naar aarde en dan van de loper via een C'tje naar de spoel. Dat kan er wel allemaal tussen uit denk ik want de pot staat toch vol open.
Ik denk dat de HF versterking meer mag zijn. Maar dan zou ik die 220K weerstand moeten verlagen. Zal eens kijken of ik wijs word uit zo'n datasheet want de triode mag natuurlijk niet te veel stroom hebben. Ik denk niet dat het een goed idee is een potmeter ipv de 220K weerstand te hangen, die kan vast niet 1W aan.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Heb je een schema?
In principe zou de selectiviteit heel behoorlijk moeten zijn op het randje van genereren. (moet je wel erg precies instellen)
Dat het afstembereik zo is, dat is vreemd. Heb je niet per ongeluk een 220pF condensator over de afstemspoel gezet?
Grappig, ik ontvang ook standaard, drie stations zeer hard:
Radio Big L 1395 kHz, Radio 10 gold 1008 kHz Radio 5 747 kHz.
Jammer dat je (nog) niet boven de 850 kHz ontvangt, daar zitten nu de meeste harde stations.
Fred heeft toch ook een langdraad? Probeer het anders daar mee.
Oh ja, sterke stations ontvang ik ook 'breed'.
[OT]
Gerucht: Radio 10 gold wil stoppen met 1008kHz, bezuinigingen bij Talpa, maar ze hebben een zendplicht voor 1008kHz...
[/OT]
In de lage band heb je oa de DLF, BBC RTE-Ierland en Noorwegen, die eenvoudig te ontvangen zijn.
Potmeter er uit en antenne koppelen met 33-100pF.
En langdraad antenne!
Op 27 april 2007 20:15:50 schreef Rd12tf:
[...]
Oh ja, sterke stations ontvang ik ook 'breed'.
Ik heb weinig breedte verschil 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Wanneer is jullie meeting eigenlijk ?.
Hoe meer ik mee (mee)lees hoe leuker het me lijkt om ook te komen kijken en natuurlijk horen wat er zoal gemaakt is. En welke personen daar nu achter schuil gaan...
Alleen jammer dat het van hieruit gezien (net aan de duitse grens) in zo'n uithoek is, ik meen ergens in Noord Holland. 
fred101
Golden Member
http://www.uploadarchief.net/files/download/un-42.jpg
Dit is het schema, ben geen held in plaatjes laten zien dus dan maar als link. Ontwerp is van Frithjof.
Hij ontvangt inderdaad breed. De langdraad is weg maar komt weer terug ivm 80m. Ik wilde eigenlijk een beverage maar dat zag Irene niet zo zitten (zou zo'n ding het doen op 1m hoog, dan kan ik hem boven op de paaltjes van het hek plaatsen. Dan kan hij zo'n 100m lang worden, loopt hij wel soms door de heg heen) Oja, de 500K pot is bij mij een 1M log uitvoering.
Fred
Op 27 april 2007 20:42:26 schreef qrp_man:
Hoe meer ik mee (mee)lees hoe leuker het me lijkt om ook te komen kijken en natuurlijk horen wat er zoal gemaakt is. En welke personen daar nu achter schuil gaan...
Alleen jammer dat het van hieruit gezien (net aan de duitse grens) in zo'n uithoek is, ik meen ergens in Noord Holland.
Op 6 mei in Heiloo, tegen de Moordzee aan net onder Alkmaar in Noord Holland, is voor mij ook een afstand van 122km vanuit Frl, anderhalf uur crossen.
@FASS: wat is de postcode? Ik kom van het noorden via de N242 rond Alkmaar en ben allang blij dat het dan weekend is want ik heb daar al heel wat uurtjes in de file gestaan...
Ah ik zie het al (Google earth), gewoon de hoofdstraatweg richting Limmen volgen.
fred101
Golden Member
Op 27 april 2007 20:42:26 schreef qrp_man:
6 mei. Het wordt hartstikke leuk, er komen aliens van een andere planeet, afgezanten van duistere sectes en er wordt met wat mazzel een maagdelijke ontvanger verbrandt.
Fred
Op 27 april 2007 20:54:12 schreef Rd12tf:
Kortom, een stel zeer, prettig gestoorden ...
Yep, ik ben dan wel de prettige ... de anderen zijn de gestoorden ....
zoals in: we zijn gelukkig getrouwd, mijn vrouw is gelukkig, ik ben getrouwd
[Bericht gewijzigd door fzwart op ]

Ik neem idd een klos litze mee, maar help me herrinneren, ben momenteel een beetje een gaatjespan. 
Beste mexicanen, ik zal 6 mei o.a. mee nemen:
- mexicaan (EF22 + EBL21) en een mexicaan in ontwikkeling
- voeding 250 Vdc + 6,3 Vac
- luidspreker
- dipper (moet alleen nog even een MG spoeltje maken)
- antenne draad
- div. schema's
- div. boeken ter inzage o.a. Jongens Radio boek deel 1+2 (Leonard de Vries), Zo werkt de Radio (Aisberg), Ontvangers (Frithjof), Radiotechniek (Rens en Rens) Buizenboek, Jongensradio (Muiderkring),...
- div. gereedschap
- haspel 50 mtr.
See You 
fred101
Golden Member
Ik neem mee:
- 2 mexicanen, de ene met torretjes de andere moet een hond bevatten want die beet me net (dat doet au 250V gelijkstroom).
- leuk boekje van een zekere sterrenburg, voor een handtekening natuurlijk (helaas is ie niet definitief van mij maar geleend)
- generator
De laatste wijzigingen doorgevoerd (met buizen moet je niet solderen als hij aan staat) en nu werkt ie perfect. Ik ontvang van arrow tot 10 gold dus 500-1000KHz. Je moet er even mee leren werken. Nu snap ik wat jullie met locken bedoelen. Hoor je iets eerst heel zacht en draai je er zo voorbij. Dan draai je aan de terugkoppeling en ineens zwelt het geluid aan en zit ie veel breder. Ik heb BBC wordservice gehoord, wat frans, duits en een soort allochtonen jongerenomroep (of zo iets). Zo net onder 10 gold zit vreselijk veel door elkaar. Heb wel een serieuze antenne nodig. Een draadje doet weinig.
Hoe maak ik een ferrietantenne ?
Fred
fred101
Golden Member

Even een plaatje, helaas niet uit RVS en titanium opgetrokken.
Fred
plaatje lukt weer eens niet HELP
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
goed, mijn kleine AM zendertje (met potloodbuisje- enkele milliwatts) doet het goed.
enige probleem: ik heb geen kristallen voor de MG!
met een 17m langdraad komt ie zo'n 100m ver (met een normale portable als ontvanger) en met een goed aangepaste antenne mogelijk nog verder.
zonder antenne komt ie alsnog zo'n 30m 
heeft iemand toevallig kristallen voor frequenties in de middengolf? ik zou er graag een paar hebben. ik zou het ding ook mee kunnen nemen naar de meeting vd mexicaanse hond, hij is erg compact en batterijgevoed (1,5v gloei en 9...150v anode)
Op 27 april 2007 23:48:18 schreef Ledlover:
heeft iemand toevallig kristallen voor frequenties in de middengolf? ik zou er graag een paar hebben. ik zou het ding ook mee kunnen nemen naar de meeting vd mexicaanse hond, hij is erg compact en batterijgevoed (1,5v gloei en 9...150v anode)
Heb hier wel een 1.0 MHz kristal liggen.
@Fred,
Mooi man! 
@Ledlover,
Ik moet nog ergens resonators hebben rond de 600kHz. Als iemand zeggen kan waar 'ergens' is, heb ik ze zo gevonden...
@fred101: zo zie je maar, al doorknoeiend ontdek je steeds meer. De 220 kOhm weerstand moet je niet verlagen, je zou denken "hoe meer bliksemschichten er van de anode afvliegen hoe harder ie werkt", maar het is een AF (geen HF) versterker en die levert bij die instelling het meeste pit. Een ferrietantenne kun je uit een kapotte torrenradio slopen, maar het wordt een stuk zachter! Zeker als je het vergelijkt met 100 m draad, lieve Cthulhu nog an toe...
@qrp-man: de opzet was dat de deelnemers allemaal wat gingen bouwen en op de meeting toonden. Zou je nog in een week iets in elkaar moeten solderen! Als je dat nog denkt te kunnen doen moet je dat even definitief bevestigen, ik heb de reservering nu voor 10 man gemaakt en kan hem dan omzetten naar 11 man.
@allemaal: kan ik iemand een plezier doen met het Jongensradioboek deel 1 en 2 van Leonard de Vries? Ik heb ze nu uit... Voor de serieuze candidaat!
fred101
Golden Member
Nu voor je dit leest, het is jullie schuld dat ik met buizen ben begonnen dus je zult zelf voor de consequenties opdraaien
Ik wil er wel wat van leren natuurlijk. Bouwen is maar de helft.
Hoe bereken je nu de stromen door een buis. Ik heb het datasheet bekeken maar snap er niet veel van. De ECC82 kan blijkbaar maar 17x versterken en dat wordt bepaald door de gridspanning verder negatief te maken.
Maar ik heb geen negatieve spanning want de grid ligt via 1M aan 0V. Als ik de 1M grid-weerstand verlaag wat gebeurd er dan ? Het lijkt me dat er dan minder signaal op het rooster komt. Dit wordt dus minder positief. Als het rooster negatiever wordt gaan er meer electronen lopen van de kathode naar de anode dus bij conventie meer stroom van de anode naar de kathode. Oftewel meer versterking. 220Kohm bij 230V is iets van 1,5mA. De buis heeft een weerstand dus er zal minder stroom lopen. Hij mag echter zo'n 10-11 mA lopen. Dat betekend ongeveer 22K. De katode weerstand van 820 ohm betekend geen boem dus er zit blijkbaar zo'n 21K in de buis zelf. Dus loopt er maar 1mA door de detectie (zie het niet zo zitten dat na te meten bij deze voltages)
Ik dacht eraan de detectie-anode weerstand te verlagen voor een hogere mogelijke anode stroom en dan de gridweerstand door een 1M pot vervangen zodat deze meer negatief kan maar ik ben bang dat hij dan alleen maar ongecontrolleerd gaat oscilleren. Dus om hem gevoeliger te maken denk ik dat er een HF versterker voor moet. Klopt dat ? (dan wordt het dus een 1V1) Die zal dan wel met een FET moeten aangezien mijn voorraad buizen in dit project zit. (anders ging de spoel naar onder en in de 2e buisvoet de voorversterker)
Ik ga nu geduldig op een diepgaande zwaar rekenkundige en theoretische verhandeling over buizen biassing zitten wachten. Dames, bent u klaar voor het tweede deel van deze uitdaging 
fred
Edit: zie net dat frithjof al begonnen is.
fred101
Golden Member
@Rd12tf: verloten zou kunnen, maar misschien is er iemand die er al jaren naar zoekt.. Hé, moest jij geen boodschappen doen op de zaterdagmorgen?
@fred101: we laten je rustig even puzzelen, je hebt niet voor niks het F diploma! Overigens denk ik dat jij de aangewezen persoon zou zijn om inplaats van een ferrietstaafje eens een echte raamantenne te maken. Kunnen we op de meeting bespreken!