@Rd12tf: nou, off topic zijn we hier niet bang voor...
Ik heb geen praktische ervaring met DRM, maar dat selectieve fading hier helemaal catastrofaal is kan ik me levendig voorstellen! Dat is vaak het verschil tussen analoog en digitaal gedoe: loopt het bij analoog even mis dan kan je nog wel min of meer volgen wat het geweest zou moeten zijn, bij digitaal wordt het een totale crash. Denk maar aan het TV beeld: analoog zie je allerlei rotzooi maar je kunt nog wel bepalen of het Neelie Kroes of Paul de Leeuw is die wat doet, bij digitaal krijg je mooie blokjes...
Het mooiste voorbeeld van crashbestendige techniek is nog altijd Hell schrijven!
Op 27 april 2007 22:17:03 schreef fred101:
[...]
(met buizen moet je niet solderen als hij aan staat)
Ook als hij uit staat kan hetgaan knallen, bats, even met de punt tussen de massa en de HV, oeps 90V knalt nog best hard.
Ik ontvang van arrow tot 10 gold dus 500-1000KHz.
Je spoel lijkt met wat te groot.
Je moet er even mee leren werken. Nu snap ik wat jullie met locken bedoelen. Hoor je iets eerst heel zacht en draai je er zo voorbij. Dan draai je aan de terugkoppeling en ineens zwelt het geluid aan en zit ie veel breder.
Ik zet hem daarom tegen het gillen aan, brom en ruis hoorbaar want het is hier ondanks in een dorp wonend niet echt schoon in de lucht.
Dan ga ik op zoek naar fluitjes en gelispel, een beetje spelen met de terugkoppeling en hopla weer een zender gevonden.
@Rd12tf: De VLF converter is ook met een stevige brom behept.
Zo net onder 10 gold zit vreselijk veel door elkaar.
Daar zit een heel nest met zenders, bijna hel Europa is hier hoorbaar, en uitdaging voor de ontvanger.
Hoe maak ik een ferrietantenne ?
Ferriet staaf, rolletje stevig papier, 60-80 windingen dun gelakt koperdraad of litze
en een antennewikkeling van 10 windingen naast de afstemspoel. Ongeveer 180-200uH.
Draadjes even fixeren met superlijm, plakband of kaarsvet.
Regel jij de ferrietstaaf, papier en plakerij dan regel ik de litze. 
Op 27 april 2007 22:57:46 schreef fred101:
[afbeelding]Even een plaatje, helaas niet uit RVS en titanium opgetrokken.
Leuk! Maar wat zit er onder het profiel? 
Op 28 april 2007 08:01:28 schreef Rd12tf:
Ik moet nog ergens resonators hebben rond de 600kHz. Als iemand zeggen kan waar 'ergens' is, heb ik ze zo gevonden...
In 'het' bakje! 
Op 28 april 2007 09:04:15 schreef Frithjof Sterrenburg:
Een ferrietantenne kun je uit een kapotte torrenradio slopen, maar het wordt een stuk zachter! Zeker als je het vergelijkt met 100 m draad, lieve Cthulhu nog an toe...
10 windingen dun koperdraad als koppelspoel naast de afstemspoel.
@allemaal: kan ik iemand een plezier doen met het Jongensradioboek deel 1 en 2 van Leonard de Vries? Ik heb ze nu uit... Voor de serieuze candidaat!
Daar wil graag voor tekenen, maar de jonge garde gaat voor.
Op 28 april 2007 09:15:17 schreef fred101:
[...]
Maar ik heb geen negatieve spanning want de grid ligt via 1M aan 0V.
Denk aan de kathodeweerstand.
Of zeg ik nu weer teveel?
Op 28 april 2007 16:54:49 schreef Frithjof Sterrenburg:
Als de zenders heel hard zijn kun je de antennekoppel-C rustig verminderen tot zelfs 10 pF, dan heb je geen belasting meer van die kring.
Maar dan is de ontvangst op de lage helft een stuk minder, een schakelaartje om tussen verschillen de koppel-C'tjes te kiezen lijkt me handig.
Op 30 april 2007 21:28:56 schreef Rd12tf:
/Off topicOver DRM, ik ben de laatste dagen bezig geweest met een heterodyne DRM frontend voor de DW op 3995 kHz.
Het ding zet zo lineair mogelijk, 3995 kHz naar ca. 8 kHz om.
Niet mis, als je dat wil ontvangen. Het is een schakeling geworden met 10 (!) transistoren, waarvan 7 fets. Alleen al 5 transistoren zijn nodig voor de AGC (ik hoor Frithjof al terecht gniffelen).
Ik heb de Elektuur DRM en die is met hetzelfde probleem behept, plus dat de ingang een dioderingmixer heeft...
Binnenkort een preselector en AGC toevoegen mbv het printje uit de HG van 2006.
DRM staat nog steeds in de kinderschoenen en als het zo doorgaat belooft dat weinig goeds...
Het stereobeeld is idd heel compact.
@Henry S. Heb je mijn routebeschrijving gekregen?
"10 windingen dun koperdraad als koppelspoel naast de afstemspoel."
Klopt, maar dan ben je wel het richteffect en de zuiver magnetische werking (minder storing) kwijt.
"Daar wil graag voor tekenen, maar de jonge garde gaat voor."
In principe voor je gereserveerd!
"Denk aan de kathodeweerstand. Of zeg ik nu weer teveel?"
Helaas... het gaat om de detector en daar hangt de kathode direct aan aarde. Het negatief gaat hier via de roosterlekweerstand.
De datum naakt!
P.S. Denkt er wel iemand aan om een mahoniehouten en messing camera met een balg van 30 cm lang mee te nemen om dit gebeuren op de gevoelige plaat vast te leggen? Die dingen hadden vaak een Tessar lens, dus ik denk dat Rd12tf het wel zal worden...
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
@Henry,
VLF heeft erg veel last van 50Hz brom + harmonischen, een echt feest ...
@Frithjof,
Zal mijn Linhof uit de mottenballen trekken, wat platen gieten en een paar kilogram Dr. Flitsmans "Patent Magnesium licht" mengen. Ik zal deze keer wat zuiniger met de rode fosfor en chloraat zijn, ging laatst niet zo goed op de Hindenburg ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 2 mei 2007 09:20:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Henry S. Heb je mijn routebeschrijving gekregen?
Dank daarvoor, de tip komt van pas. Ik zou idd via de oostkant van Alkmaar maar daar is het dus nog steeds (was het tijdens m'n werkzaamheden in 2005 ook al zo) een puinhoop.
"10 windingen dun koperdraad als koppelspoel naast de afstemspoel."
Klopt, maar dan ben je wel het richteffect en de zuiver magnetische werking (minder storing) kwijt.
Dat dan weer wel...
"Daar wil graag voor tekenen, maar de jonge garde gaat voor."
In principe voor je gereserveerd!
Dank.
"Denk aan de kathodeweerstand. Of zeg ik nu weer teveel?"
Helaas... het gaat om de detector en daar hangt de kathode direct aan aarde. Het negatief gaat hier via de roosterlekweerstand.
Oopsie Daisy, dan blijft alleen eV potentiaal over.
De datum naakt!
En de beschikbare tijd is erg geslonken wegens een nieuwe baan met overwerk erbij.
P.S. Denkt er wel iemand aan om een mahoniehouten en messing camera met een balg van 30 cm lang mee te nemen om dit gebeuren op de gevoelige plaat vast te leggen? Die dingen hadden vaak een Tessar lens, dus ik denk dat Rd12tf het wel zal worden...
Dat zal dan een moderne versie worden. 
Op 2 mei 2007 12:06:46 schreef Rd12tf:
@Henry,
VLF heeft erg veel last van 50Hz brom + harmonischen, een echt feest ...
50Hz filtertje erin, ik zag dat je er ook filtertje in hebt gezet, toevallig ook 50Hz?
M'n speaker voor zondag:
Blaupunkt Ideal (?)
@Selectiviteit: Ik ontvang de DLF (756kHz) zonder veel last van Radio5 (747kHz), door de fading prikt Radio5 een paar keer door en het laatste half uur hoor ik in de sterke doorgangen helemaal geen radio5 meer.
Op 2 mei 2007 22:07:39 schreef Henry S.:
M'n speaker voor zondag:Blaupunkt Ideal (?)
...
Nee, Philips.
Lijkt op een radiodistributie speaker. 97xx serie.
dat wilde ik nou net zeggen, ik heb er ook zoeen! ik zal nog even een foto zoeken, ik heb hem niet meer nodig, hij is te koop voor 7,50.
de kast is wel anders, duidelijk een jaren 30 model. er zit een trafo aan de speaker, die is even losgeknipt.
@Rd12tf:
Mijn waarde "soulmate": je plaatje van de Hindenburg komt als geroepen. Het is namelijk zo dat het op 6 mei precies 70 jaar geleden is dat ie in de hens ging!
Maar wat ik iedereen op het forum nu eens even flink wil inwrijven: IK HEB DAT DING NOG GEZIEN! Hij is in 1937 over Nederland gevlogen, o.a. via Voorburg en het is een van mijn eerste herinneringen (op de leeftijd van twee-en-een-half jaar) dat mijn vader me naar buiten sleurde om naar de "Zeppelin" te kijken. Zeer statig en indrukwekkend groot, iets van 260 meter lang...
Ik neem nog wat spul mee voor de "beurs" die tevens in de meeting is ingeslopen. De benodigde zaal wordt groter en groter, wie neemt er nog eens een echte Klipschorn mee?
Mooi, je hebt de hint begrepen ... 
Inderdaad, de LZ129 ging 6 mei, 1937 in vlammen op. Die fraaie luchtschepen intrigeren mij nog steeds.
Je begrijpt nu misschien mijn fascinatie voor de Zepp antenne ...
Bron: www.pi4nov.nl
Een Zepp is in feite, een eindgevoede, halve golf dipool. De openlijn dient als 1/4 golf transformator om het het einde van de dipool hoog impedant te voeden.
Op 23 april 2007 12:02:50 schreef Frithjof Sterrenburg:En ik heb nu een diepzinnige conclusie bereikt: zo'n aanpak die op "Jongensradio" is gebaseerd is gewoon FOUT. Wat de schrijvers toen probeerden te doen is "geld sparen voor de krap bij kas zijnde jongelui". Daarom werkten ze met een buis voor detectie (zoals een E428) en één LF versterker (zoals een E463) want buizen waren duur. Later (na 1950 of zo) kon je dus met één combinatiebuisje van het type ECL uitkomen.
Maar zoals ik al eerder zei: je hebt geen enkele reserve met zo'n concept. En ik merk nu dat de selectiviteit van die ene kring veel beter is dan ik me van vroeger luisteren herinnerde (dus het is geen knoei-ontvangertje), plus dat die ene trap LF (die nog een speaker moet voeden ook!) geen recht doet aan wat er uit de detector komt. Met andere woorden: achter die detector moet véél meer LF komen wil je echt van het Mexicanen profiteren. Een pentode als detector zal wel meer signaal leveren, maar een triode detector kan die eindtrap nooit uitsturen. Sommigen van jullie zaten ook al het LF op te voeren met extra trapjes, maar ik was in het begin van plan om dat Jongensradio principe te gebruiken. Nou, ik heb dus geleerd dat de oude schrijvers te zuinig waren.
Na hier ben ik nog eens weer.Wat je ook regelmatig ziet in ouwe eenkringer schakelingen is een trafo tussen de (triode)detector en de eindtriode-tetrode-pentode.Voor de impedantieaanpassing word gezegd maar je hebt ook nog het leuke bijfenomeen dat je de spanning een stukkie omhoog krikt zo.Virtueel elke radio uit de 20's en vroege 30's heeft dit,rechtuit of niet.Één heel bekende is de VE 301 W/G/GW.Ik gebruikt het ook lang in m'n mexicanen en nu nog steeds als de detector een triode is.Zo haal je met een ECC82 al heeeel leuke resultaten.Klank is echter flink stukkie minder,moet je het niet voor doen:p
@Rd12tf: aha, je had ook op de herdenkingskalender gekeken... Ik zat er al een tijd op te vlassen dat ik dat op de vergadering zou lanceren, maar je doorkruiste m'n veile voornemen...
@Sparkman: jammer dat je niet kan komen, jochie, maar je hebt volkomen gelijk met die trafoschakeling. Geen idee of er nog trafo'tjes gemaakt worden tegenwoordig die daarvoor geschikt zijn?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
klank maakt toch ook niets uit. Het is het aantal zenders dat je uit de lucht plukt!
overigens is impedantie-aanpassing en spanning opkrikken precies hetzelfde. Je begint namelijk met iets dat een lage spanning afgeeft, maar vrij veel stroom kan leveren (triode). Dat is een lage impedantie, want R=U/I (en u is klein, en I is groot). Daarna ga je de spanning omhoog helpen met het trafotje, want die triode heeft toch amper stroom nodig. Wel spanning. En dan is de impedantie dus hoger.
Jammer dat je niet kan komen.
klank maakt toch ook niets uit. Het is het aantal zenders dat je uit de lucht plukt!
Kwantiteit boven kwaliteit ... Nee hoor, het gaat om het plezier! 
@Frithjof,
Ik *had* dat kunnen weten, als mono-atomair, temporeel verschoven tweeling van jou. Toch mijn excuses ...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ben weer terug van bootje varen. Er is alleen een klein kinkje in de kabel gekomen. Mijn familie (ouders/broers) heeft besloten het familie-uitje te verplaatsen naar 6 mei. Nu heb ik al verteld dat ik dan echt niet kan. Als compromie heeft men als bestemming nu Artis gekozen en daarna een diner. Bij dat laatste word ik geacht aanwezig te zijn. Dat wordt gehouden in de buurt van Aerdenhout waar mijn broer woont zodat ik op tijd kan zijn. Het probleem is dus dat ik op de heenweg zweetvoetje meeneem maar dus niet na het evenement terug naar huis ga en ik weet niet of de familie zit te wachten op een extra gast uit betelgeuze
. Dus we moeten even goed afspreken hoe we dat regelen.
@henry,
Ik laat voor het solderen eerst de condensator leeglopen (speciaal electronen kraantje wat verstopt zit onder het profiel net als de rest. Deze onderdelen zijn allen ingestraald door een duistere kracht welke het daglicht niet kan velen.)
@rest
Maar hij is er helemaal klaar voor. Ik neem ook nog mijn griddipper mee, kan iemand me dan uitleggen wat ik fout doe want wat ik ook probeer ik heb nog geen dip gezien.
Voor de gelicenceerde onder ons, zullen we een frequentie op 2m afspreken voor onderweg.
Erg leuk dat er wat van dat oude zend/ontvangspul wordt meegenomen. Erg mooi om te kijken, hoe meer knoppen hoe liever. Ooit hoop ik zo'n buizen tranceiver of ontvanger te kopen. Ik durfde het nog niet aan omdat ik erg onbekend met buizen was en dan bang was een dure bonzo in een zak te kopen. Maar nooit gedacht dat het zo leerzaam was om een eenkringer te bouwen.
Ik heb geen dikke ferrietstaaf dus het zal bij een draad blijven.
Misschien maak ik nog een mag-loop.
Fred
Op 3 mei 2007 00:28:01 schreef Hugo Welther:
[...]
Nee, Philips.
Lijkt op een radiodistributie speaker. 97xx serie.
Nee, er staat echt Blaupunkt Ideal op het achterschot, het is een laagohmige luidspreker.
Ik heb hier nog ergens een boek uit de 30er jaren liggen, als ik terug kan vinden dan neem ik die ook even mee ter inzage.
Alvast een voorproefje:
Zegt iemand deze schakeling iets?
Op 3 mei 2007 16:56:07 schreef (Z)weetvoetje:
IDD! Dat en luisterplezier, inclusief fluitjes, fading, ruis en tussendoor komende zenders.
Maar van die tussendoor komende VoK wordt ik zat... dwars door alles heen, de Yupiteru heeft er ook last van, tijd voor een low pass filter.
Op 3 mei 2007 18:50:05 schreef fred101:
[...]
Ik heb geen dikke ferrietstaaf dus het zal bij een draad blijven.
De eerstvolgende radiobeurs dan maar eentje scoren, of een sloopradio van de kringloop, elke oudere radio zonder plastic loop heeft een ferrietstaaf.
Of zal ik eentje meenemen?
Voor de gerepliceerden onder ons, zullen we een frequentie op 2m afspreken voor onderweg.
Repeaters gebruiken?
Op mijn route:
Amersfoort PI3AMF 145.7875
Amsterdam PI3ASD 145.6375 (=SK?)
Zaandam PI3ZDM 145.6625
Alkmaar PI3ALK 145.600
Vergeet ik er een?
de repeater in zaandam wordt vaak gestoord geloof ik, ik weet nog niet waardoor, maar je komt alleen door als je een behoorlijk vermogen hebt. de repeater op de UHF werkt dan beter.
QRG op 70 van Zaandam? Ik kan hem niet vinden in mijn lijst?
Of bedoel je PI2ALK op 430.375?
Zo, even een week andere bezigheden gehad. Nieuwe ADSL leverancier (sneller,goedkoper). Het omzetten was een paar minuten, het opnieuw configureren van mijn server een paar dagen langer .....
Nog net de ontvanger aangezet, en gelukkig doet ie het nog. Alleen moet ik niet vergeten de batterijen weer op te laden.
Het vreemde is dat ie tot een paar dagen geleden heel veel last had als mijn werkplek electra aan stond. Volop storing.
Maar vandaag had ie dat niet. Prima ontvangst. Ik ben alleen benieuwd hij het gaat doen in een zaaltje op de begane grond in plaats van een zolder met uitzicht (ja, ben me alvast aan het indekken
).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb geen 70cm in de auto. Amersfoort kan ik van huis uit werken. De andere waarschijnlijk onderweg ook. Ik kan 65 W maken. Jammer van 70 want NOS dekt een groot gebied. Heb een paar weken terug vanaf het strand bij Noordwijk met een 5W porto via NOS met een vriend in ravenswaaij gewerkt.
Fred
Op 3 mei 2007 19:08:39 schreef Henry S.:
[...]
Nee, er staat echt Blaupunkt Ideal op het achterschot, het is een laagohmige luidspreker.
De speaker zelf is typisch Philips.
http://www.hupse.eu/radio/speakers/9710.htm (dank aan John Hupse)
Foto's bovenaan de pagina.