fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vind het wel een leuk idee. Het zal even werk zijn alle vier die kringen op net genereren te zetten en ze stabiel daarop te houden. Maar als hij gaat genereren is dat de ontvangstfrequentie en het resultaat is LF. Hoe doe je dat dan op een andere frequentie zodat hij een MF geeft?
Ik zou (of ga) een VFO, eventueel voor de gevorderde onder ons (ik niet dus) met een leuke H&P erbij zoals in de laatste electron, maken voor de preselectie, dan een middenfrequent kiezen. Hier na een eenvoudig keramisch/kristalfilter een actief filter (opamp als filter heb ik in zo'n oude electuur gelezen met instelbare kantelfrequentie, leek erg simpel) Dan na eventueel een MF versterker een teruggekoppelde detector als tweede trap en preciese afstemming/filtering. Dan eventueel een audiofilter, ook weer actief om het geluid op te poetsen, en dan een goed LF deel. Dit geheel dan voor de KG, kun je dat regelbare filter voor SSB gebruiken.
Dan toppen we dat af met een actieve antenne. Dan heb je een leuke mix van alle periodes in een ontvanger.
Het zou leuk zijn als iedereen zo iets "vreemds" bedenkt, een mix van bestaande oude en nieuwe dingen en bouwt. Er moet natuurlijk ook een tijdlimiet zijn en een presentatie waar we kunnen strijden om de mexicaanse hond wisselbokaal welke wordt uitgereikt onder het zingen van het strijdlied uit 1948 gebracht door het veronale mannen koor onder leiding van de op 78 toeren draaiende FAS Sterrendansenopderadio.
fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Voor de AVR heb ik lang geleden al eens een werkende methode uitgedokterd, die (naar mijn mening) vrij netjes werkt in al zijn eenvoud.
Lastiger wordt om de MF-trappen zodanig aan elkaar te koppelen dat ze elkaar helemaal niet beinvloeden. Ik zit eraan te denken om misschien wel dubbele buffers te gebruiken ofzo. Een lagere MF zal in ieder geval al wel een beetje helpen.
VFO doe ik denk ik met PLL. (1057 chipje ofzo; heb er nog eentje liggen. Er is vast wel wergens software te vinden om zo'n ding aan een AVR micro te hangen, en anders is dat waarschijnlijk vrij snel gemaakt)
Ik heb nog wel een displaytje **550 o.i.d. (zo'n gasgevuld alpha-numeriek display) Ik weet niet of dat een bekend ding is, en of iemand weet hoe ik dat het best aanstuur? (en of het erg stoort, zo'n gasontladingsding)
Anders ga ik zelf eens op zoek op het internet. Ze kostten .50 in Rosmalen, dus ik vond het de gok wel waard.
Maar goed, eerst maar eens het analoge (en leuke) deel.
Overigens, met de quadratuurontvanger gaat het nu toch weer wat beter, bleek per ongeluk een bc547c i.p.v. een bc546a erin gestopt te hebben. De verschillende hfe trok alles scheef. Jammer genoeg is nou wel het digitale printje ermee uitgescheden, maar dat is (hoop ik) alleen maar een vuiltje op de print.
@Fred: Een bf9** is meestal een prima mixer. Meer kruismodulatie dan een ne602, maar minder ruis. Tis maar net wat je wilt.
De plaatsing van het kristal/keramisch filter moet je even mee uitkijken. Als je de impedanties niet juist afstemt, dan verlies je veel signaal. Het is niet altijd ideaal om dat als eerste erin te stopppen. Ik zet dat ding zelf liever achter de MF trappen.
Maar goed, het ding dat ik zelf ga maken krijgt geen ker. filter. Ik vind het vals spelen, die dingen werken te goed 
Wat voor HF-filter met een opamp had je eigenlijk in gedachten? Ik vraag me af wat het doet en hoe het werkt.
Als je problemen heb, dan help ik je graag. Tis een kwartiertje fietsen, ookal is het dan 'aan de verkeerde kant van de rivier' 
@RD12TF: een 402 met middelste kamer vind je waarsdhijnlijk niet. Zo'n ding heeft namelijk een hele andere koppelingsfactor, en is daarom waarschijnlijk niet zo handig.
Even kort!
Leuke foto's mensen!
Ik zag op een van de foto-tjes ook gebak, (HE, heb ik weer gemist)
Ik hoop ook voor jullie dat het leuk is geweest!
Misschien een volgende keer dat ik er ook kan zijn.
Vr Gr Rob.
Appelgebak met room en aardbei
:P:P
Echt Rob, het was een heerlijk middagje radio luisteren, geen piraten maar wel veel gefluit en zelfs een jacht op zwakke signalen.
Ja, lijkt me lekker, dat gebak. Leuke foto, Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Volgende keer moet ik er ook maar bij zijn, kan ik mijn mexicaan ook tonen.. maar eerst volgende week woensdag trouwen.. en daarna nog verhuizen.
Gr.. Andre
Het is gelukt een Amroh 402 te (re)produceren.
Ik kreeg me daar toch een enorm déjà vu toen ik weer die typische lucht rook van dat Amroh plastic als je aan de lipjes van die 402 gaat solderen
. Ook na 35 jaar herken je die lucht meteen.
Ik heb niet volgens "specs" kunnen wikkelen omdat Henry's litze dikker is dan de originele Amroh. Maar niet getreurd er was nog een kamertje vrij. Ik heb nu dus een 402 met drie volgewikkelde kamertjes. Het zijn minder dan 108 wdg. geworden omdat de spoel al vol was maar ondanks dat komen de zelfinductie's redelijk overeen.
Gemeten inductie (tussen haakjes originele waardes)
1-2 = 3,5 uH (5,2)
1-3 = 19,6 uH (18)
2-4 = 70 uH (76)
2-3 = 32,4 uH (29)
3-4 = 165 uH (175)
@Frithjof: Ik vond op internet nog een gescand etiketje, heb het uitgeprint en er opgeplakt. Hij is nu dus weer helemaal compleet (caveat emptor).
@Henry.S: Kun jij nog eens op die klos kijken wat voor litze het is. Je hebt het wel gezegd, maar ik ben 't vergeten.
portretje
Jongens jongens, wat heb ik gisteren genoten. Dit is met afstand het vreemdste wat ik in weken bij elkaar heb gezien (en dat zegt wat, want ik bezoek af en toe een plaatselijke radioclub).
Ik moet nu echt de rest van de zolder ook afgraven, want er waren nog meer spullen. En anders zal ik maar iets nieuws gaan maken, maar dat wordt wel na de zomer vrees ik.
Allemaal vreselijk bedankt voor zondag!
Lorian
In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.
Op 7 mei 2007 23:12:06 schreef Schimanski:
Het is gelukt een Amroh 402 te (re)produceren.
<...>
Ik meen mij te herinneren dat het gebruikte litze 15 x 0,05 mm was en de (antenne-,) koppelwikkeling werd gemaakt van normaal gelakt koperdraad met een diameter van 0,1 mm.
Destijds wikkelde ik de koppelwinding "mee" met de 3-4 wikkeling.
Eigenlijk zou er iemand (of een bedrijfje) moeten zijn die de spoelhouders zou kunnen draaien uit nylon of iets degelijks, dan alleen nog de bijpassende 10 mm carbonyl-kernen zoeken en klaar!
...de 'nieuwe' 402's zijn geboren. 
Ik moet de exacte documentatie nog ergens hebben liggen, maar weet bij Amroh niet meer waar...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo'n nylon houder draaien is niet zo veel werk, zo'n kern vinden zal meer werk zijn, zeker als daar een rare draad op zit (als je een afwijkende schroefdraad moet draaien wordt het lastig). Maar als je een stukje spoel wikkelt en dan de inductie meet kun je de A van de kern meten en kun je miscchien een gewone ferriet gebruiken en daar de wikkelingen weer op aanpassen.
Fred
Anders plaats je daar een standaard spoelvormpje + kern in, de meeste magie bij die spoelen, zit in het Aluminium busje en de Amroh stikker.
@Schimanski: met diepe eerbied aanschouw ik je wrochtsel! Zoals gebruikelijk: ook dát is er duidelijk "zwaar geschapen" uitgekomen!! Ik lach me rot als je straks ook nog een hogere Q blijkt te halen. Dat etiket van het internet pakken is een briljant idee! En voor de goede orde: d'r is eigenlijk helemaal niks zo vreselijk bijzonders aan die 402, in elk geval is dat plastic ver inferieur aan de HEMA soort die Rd12tf zo overtuigend voor ons demonstreerde... En vergeet Henry S. zijn spoelvormen even niet!
Het viel me gisteren op dat mijn binnenantenne'tje van 1,50 m toch wat minder doet dan de diepe klank van Hugo's MONSTERantenne...
Ik heb met een paar van jullie, weet niet meer wie maar FET was er in elk geval bij, over een boek dat over ferrietkernen gaat gesproken. Het heet: FERRIET INFO en is van Walter Geeraert, PE1ABR. Ik kocht het (in 1997 of zo) bij de VERON bibliotheek. Zéér de moeite waard, onder andere uitstekende actieve antennes.
@radioasm: weet je aanstaande (ik neem aan dat je zélf trouwt?) dat je aan radio doet?
@Lorian: welkom, hoe ben jij ineens in dit gekkenhuis terechtgekomen? Mooie signature!
Lorian
In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.
Op 8 mei 2007 09:01:56 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Lorian: welkom, hoe ben jij ineens in dit gekkenhuis terechtgekomen? Mooie signature!
Frithjof, toevallig las ik (met wat meer aandacht) dit topic over rechtuitontvangers, 402-spoelen, middengolf en aanverwante zaken en ook al een beetje op leeftijd zijnde dacht ik kom zet ook eens wat neer ter lering en vermaak.
Je weet hoe dat gaat, vroeger ook 'flink' bezig geweest op het gebied van de radio, ja en dan komen er toch weer nostalgische gedachten bovendrijven.
Toegegeven, het is wel allemaal zo'n 30 jaar geleden dat ik daadwerkelijk voor het laatst echt actief in deze richting bezig was, door omstandigheden werd de hobby destijds opzij gezet, prioriteiten je weet hoe dat gaat... en dan raak het een beetje in 't slop.
Maar goed, voorlopig lees ik gewoon mee. 
@Lorian: perfect, herleven van oude liefdes! Misschien komt dit hele forum nog wel eens op de T.V., "Memories" of een ander sob-story program. Bij mij persoonlijk is de oude interesse door het uiterst selecte deelnemersveld van dit Genootschap ook weer flink aangewakkerd. Zoals ik op de meeting zei was het iets van 60 jaar geleden dat ik voor het laatst met een éénkringer exerceerde...
@Allemaal:
DAMES!
Ik zit zo eens wat na te denken over ons roemruchte Forum en er ontsproot een (zoals gewoonlijk diepzinnig) idee aan mijn brein. (Dit begint trouwens op de schrijfstijl van Electron 1948 te lijken).
We begonnen onder het motto "Rechtuitontvangers" maar zoals jullie allemaal gemerkt hebben, komt ondanks mijn verwoede pogingen om de zaak in de klauw te houden een gevarieerd assortiment onderwerpen om de hoek kijken: dippers, DRM, allerlei mengpogingen of teruggekoppelde MF versterkers en ga maar door. Het ziet er naar uit dat we een volgend stadium ingaan, de supergainer is al een onderwerp dat interesse schijnt te hebben, loop- of raamantennes duiken op en ga maar door. Er komen af en toe nieuwe vogels op dat voerbakje af - zoals radioasm en Lorian - maar de titel van het forum selecteert natuurlijk. Met andere woorden: er zouden nog prettig gestoorden kunnen zijn die best bij de club zouden passen maar niet komen omdat ze niks aan rechtuits doen en dus niet op de forumtitel afkomen.
Wat hebben de Dames van het Genootschap de Mexicaanse Hond gemeen? Technisch gezien dan...
1) ze bouwen en ontwerpen zelf
2) ergens in het HF bereik. Bedoeld of onbedoeld (!) gaat er nogal eens niet alleen HF in, maar komt het er ook uit...
3) maar niet beperkt tot rechtuits en zelfs niet tot ontvangers
4) de schakelingen zijn allemaal realistisch, we zoeken naar bruikbare en niet razend complexe knutsels. Geen zelfbouw spectrum analyzer van 10 kHz tot 10 GHz of zo, maar eerder iets voor een weekend sleutelen en vaak nog met een stukje nostalgie.
5) "Elkaar op weg helpen" ligt kennelijk iedereen na aan het hart.
Mee eens? Heb ik het sfeertje zo goed gekarakteriseerd? Dan zouden we nog anderen kunnen aantrekken als we het forum onder een nieuwe titel voortzetten. Zoiets van:
Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels. Voortzetting van "Over rechtuits gesproken".
Of zeggen we: "niks uitbreiden, we houden het als Dames van Stand onder de pet en wie niet slim genoeg is om rechtuits in brede zins des woords te zien willen we geeneens kennen"? Commentaar welkom, vooral ook van de Dames (m/v) Moderatoren!
De breedte in, uitbreiden, maar met een rode draad of thema. Het thema mag natuurlijk wisselen. Anders bloedt het dood. Verzand het in algemeenheden.
Das mijn idee.
@Lorian,
Waar was jij zondag!!!??!
Jij had erbij moeten zijn.
(Zie onder)
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Lorian
Na wat driftig op zoek gegaan te zijn op de (eeuwige) rommelzolder, heb ik mij de moeite getroost wat plaatjes te schieten van een aantal radio-bouwsels aldaar gevonden en op de volgende links online gezet;
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/regen1.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/regen1b.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/radio1.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/radio1b.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/chassis.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/chassis1b.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/tuner1.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/tuner1b.jpg
Destijds gebruikte ik een houten standaard-chassis om diverse schakelingen op te bouwen, de chassis zijn gemaakt van populierentriplex (en ik had de zagerij nog zo gevraagd om beukentriplex, dat is n.l. vele malen steviger, maar goed ruilen kon toen ook al niet) en vurenhoutenbalkjes, wat houtlijm en schroeven.
De bedoeling was het geheel zo simpel (maar wel stevig) genoeg te construeren.
(Aan een redelijk aantal Uniframe chassisdelen kon ik helaas niet meer komen.)
Het merendeel van de frontjes zijn toegestuurde copieën welke verkregen van Mike Peebles himself.
Lorian
Op 8 mei 2007 12:26:09 schreef Rd12tf:
@Lorian,
Waar was jij zondag!!!??!
Jij had erbij moeten zijn.
(Zie onder)
'tsja, de gezondheid laat het momenteel even niet toe, misschien in de toekomst...
Zo kan ik mezelf er maar niet toe aanzetten om de 'Jampotontvangers' nu eens compleet te maken. Dus die gaan voorlopig maar weer de kast in.
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/jampotten1.jpg
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/jampotten2.jpg
Dames (om in genootschapstijl te blijven) ik heb de Q gemeten van mijn Heavy Duty 402. Ik bereik een Q van rond de 90, het houdt dus niet over.
Ik heb op twee manieren gemeten:
1) mijn eigen methode met koppelspoel (402 zonder afschermbus)
2) de rd12tf methode (link)
Methode 1 geeft een nog lagere Q (ong. 78) dan methode 2.
Als ik een PP-11 meet volgens methode 2 dan heeft die een Q van rond de 110. De meetmethode is dus niet optimaal, maar vergelijking met de PP-11 laat zien dat mijn zelfgewikkelde 402 niet presteert zoals Amroh het ooit bedoelde.
Ik ga nu toch maar op zoek naar iets dunner litze.
@Lorian: Wat een prachtige radio'tjes. Het genootschap waardig.
@Fritjof: Ik zou toch willen vasthouden aan het thema ontvangers (er is tenslotte al een algemeen HF forum) en dan met name het zelfbouwen ervan. Hierbij mag men dan wel naar rechts of links afwijken van het thema (0-V-1, 1-V-1, 1-V-2, bijzondere technieken, alles uit "den ouden doosch", enz) als de rode draad maar aanwezig blijft.
Om meer "leden" te krijgen dus niet het thema omgooien, maar mensen laten zien hoe leuk het Genootschap is.
[beetje off topic]
mijn hobbyplek en meetzender
[/beetje off topic]
[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]
Lorian
Ook nog wat gegevens gevonden van de 402-spoel;
Het aantal wikkelingen tussen de volgende aansluitpinnen bedraagt:
5-6 = 24 wnd, 0,1 mm Cul (gelakt koperdraad/posijn)
3-1 = 24 wnd, litze (15 x 0,05 mm), soldeerbaar
1-2 = 8 wnd, litze (15 x 0,05 mm), soldeerbaar
2-4 = 58 wnd, litze (15 x 0,05 mm), soldeerbaar
(Zelf heb ik met natuurzijde omsponnen geemailleerd litzedraad gebruikt, maar dit is bijna niet op een normale manier te solderen (lees: vertinnen). De enigste bruikbare manier is met zinkchloride, van dit poeder maak je een 'papje' en smeert dit op de individuele koperdraadjes (eerst de zijde verwijderen!) en daarna het geheel op de soldeerbout en tin erbij.
Mocht iemand nog wat litzedraad over hebben met 'normale' isolatie, dan houd ik mij aanbevolen!
Ten aanzien van de wikkelvolgorde van de 402-spoel;
De totale spoelvorm heeft 3 kamers, zoals bekend wordt de onderste kamer (die het dichtst bij de aansluitlippen/voet zit) niet gebruikt. Men begint te wikkelen in de tweede kamer met aansluitnummer 3 EN 5, simultaan wikkelen dus met draad totdat de 24 wnd zijn bereikt, dan hecht men de aansluitnummers 6 EN 1 af.
Nu wikkelt men verder met aansluitnummer 1 (nog steeds in kamer 2) totdat men 8 wnd heeft gehad en hecht aansluitnummer 2 af.
Wederom verder wikkelen met aansluitnummer 2 maar NU in kamer 1 totdat 58 wnd zijn bereikt, het einde van deze wikkeling is aansluitnummer 4 (afhechten met een halve paalsteek).
Blijkens de correspondentie die ik destijds heb gehad met A. van Lidth de Jeude (Amroh) over o.a. de 402-spoelen, kwam het ook voor dat er verschillende soorten litze werd gebruikt, dus 16 x 0,05 mm, 18 a 20 x 0,04 mm e.t.c..
Dat werkt dus ook.
De spoelvorm zelf heeft een (buiten-,) diameter van 12 mm, de kern een diameter van 10 mm (metrisch draad).
De Al-waarde van de kern kan ik niet terugvinden in de documentatie, maar is volgens mij te bepalen door de spoel te meten (LC-meter) MET EN ZONDER kern.
(Dit heb ik zelf nooit uitgetest.)
Eigenlijk wel grappig, ook vond ik nog (zelfgemaakte) "wikkelstokken" waarop je de spoelkoker kan schuiven en dan uit-de-hand de spoel wikkelen, op de stok zijn spijkertjes aangebracht met de aansluitnummers.
Zo zie je maar weer... 
http://home.casema.nl/silicondesign/homebrew/wikkelstokken.JPG
Op 8 mei 2007 13:20:30 schreef Lorian:
Ook nog wat gegevens gevonden van de 402-spoel;Het aantal wikkelingen tussen de volgende aansluitpinnen bedraagt:
5-6 = 24 wnd, 0,1 mm Cul (gelakt koperdraad/posijn)
3-1 = 24 wnd, litze (15 x 0,05 mm), soldeerbaar
1-2 = 8 wnd, litze (15 x 0,05 mm), soldeerbaar
2-4 = 58 wnd, litze (15 x 0,05 mm), soldeerbaar
Lorian, dat is weer nieuwe bruikbare informatie. De waardes die je noemt wijken af van de waardes welke ik uit het artikel van Hugo heb.
5-6 = 28 wnd. litze
3-1 = 28 wnd. litze
1-2 = 10 wnd. litze
2-4 = 70 wnd. litze
Ik ga de spoel nog eens wikkelen met jouw gegevens.
Op 8 mei 2007 13:20:30 schreef Lorian:
....Mocht iemand nog wat litzedraad over hebben met 'normale' isolatie, dan houd ik mij aanbevolen!
Henry.S heeft een hele klos. Ik heb wat van hem gekregen voor mijn 402 (ben alleen de dikte kwijt 15 x ?) het soldeert prima zonder voorbewerking. Misschien heeft hij voor jou ook nog een stukje.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 8 mei 2007 13:05:20 schreef Schimanski:
@Lorian: Wat een prachtige radio'tjes. Het genootschap waardig.
Probeer je nu impliciet te zeggen dat mijn bouwsels zo lelijk zijn dat ze radio-genootschap-onwaardig zijn? 
Voor hoge is waarschijnlijk zo'n spinnenwebspoel toch het beste. Inblikken, en gaan met die banaan. Maarja, tis natuurlijk geen originele 402...
Maarja, tis natuurlijk geen originele 402...
Daar is die magie weer, die de prijzen van een halfgesloopt viernultweetje tot een euro of 30 opdrijft, op de gemiddelde radiomarkt.

Schimanski wrote:
@Fritjof: Ik zou toch willen vasthouden aan het thema ontvangers (er is tenslotte al een algemeen HF forum) en dan met name het zelfbouwen ervan. Hierbij mag men dan wel naar rechts of links afwijken van het thema (0-V-1, 1-V-1, 1-V-2, bijzondere technieken, alles uit "den ouden doosch", enz) als de rode draad maar aanwezig blijft.
Om meer "leden" te krijgen dus niet het thema omgooien, maar mensen laten zien hoe leuk het Genootschap is.
'Das Leitmotiv' mag van mij ook ontvangers blijven. Uitstapjes naar zenders of extreme technieken moeten ook kunnen. Wie over een VFO, DRM, DDS, DSP, ... wil praten moet zich ook thuisvoelen.
Waar ik bang voor ben, is het Firato effect (nog een effect Frithjof!): Dat we alles zo gaan uitkauwen, dat het slaapverwekkend word, 0V1 met blauwe knopjes, 0V1 met groene knopjes, 1V1 met blauwe knopjes ... Als je begrijpt wat ik bedoel! 
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
(Z)weetvoetje
Wat mij betreft moet het gaan over ontvangers in de breedste zin van het woord. Voor zenders hebben we al het 'korte golf uitdaging deel xx' topic.
Vraag is of we ons beperken tot het HF-gebied, of dat we ook VHF e.d. meenemen. Maar goed, echt belangrijk is dat natuurlijk niet.