Heb al meermalen de kreet 'wunderhorn' voorbij zien komen. Heb eerlijk gezegd geen idee hoe en wat dit zou moeten zijn. Heb je een link of referentie ?
Daarvoor moet je hele topic lezen!
Maar de Wunderhorn is een source/kathode gekoppelde oscillator.

Ook bekend als Franklin oscillator.
Op 19 mei 2007 17:15:54 schreef Rd12tf:
Laten we terugkeren op onze schreden, en iets *maken*!
Voor het hier doodbloed.
Idd, bouwen dames! 
Een uitgebreide rechtuit of supergainer/superhet is IMO genoeg uitdaging.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ik heb hem net aan het oscilleren gehad. Echter bij een standje van de varco. Volgens het artikel moet hij over een breed spectrum oscilleren. Ik heb diverse spoelen geprobeerd en de Ctjes als trimmer uitgevoerd. De FETs zijn J310's. Wat voor waardes heb jij gebruikt voor R en C. Ik heb geen Z1, dat is bij mij een R.
Net ook even een collins gemaakt en deze oscilleert als een peerd. Bij 4MHz heb ik zo'n 4Vtt bij (ik schat) 30MHz nog maar een tiende voltje ofzo. Maar met elke spoel doet ie wel wat.
Fred
Als ik dit onder de knie heb bouw ik mee met een superhet. Dan heb ik het moeilijkste deel tenminste klaar en kan ik lekker klooien met gelijkloop 
Heb hier een Franklin/Wunderhorn, loopt van 3 tot 12 MHz 2Vtt vlak.
Z1 is een impedantie ... Weerstand of smoorspoel ...
Dat wist je toch wel? 
Source weerstand: 220-330 ohm.
C2: 10-100p.
Kring naar smaak en behoefte!
Fred, ik was nog bezig, kan maar één ding tegelijk!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ja wrijf het er nog maar even in en hou de waardes maar voor je zelf
Het is de wunderhorn en dan die in de link stond die een in de rechtuitontvanger stond (door eat gepost dacht ik)
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
Om het ongeduld van Fred toch te belonen:
Een variant van de Wunderhorn, oscilleert wat pittiger.

//Edit:
C2 is 120p, is een richtwaarde, maak deze zo klein als mogelijk!
Op 19 mei 2007 14:40:50 schreef jan w:
[...]
Om het niveau niet al te hoog te laten worden (lees te moeilijke schakelingen voor beginners) zouden we de rechtuitontvanger kunnen uitbreiden met een extra aktieve LF of HF trap en eens zien wat daar dan de bouw resultaten van zijn
Op 19 mei 2007 17:15:54 schreef Rd12tf:
[...]Laten we terugkeren op onze schreden, en iets *maken*!
Voor het hier doodbloed.
Helemaal mee eens, back-to-basics met buizen, torren en kringen. Is Frithjof de moed al in de schoenen gezakt? Mis hem al een aantal dagen. Ik ga me richten op de uitbreiding van de eenkringer tot supergainer.
@Henry.S: Ben je al gevorderd met je ontvanger met "germanium".
fred101
Golden Member
Bedankt voor het schema. Ik begrijp dat jij hem uitkoppeld vanaf de drain met een koppellus en niet met een Ctje.
De spoel die in de drainleiding zit. Ik dacht dat die was om hf richting voeding te voorkomen maar hij is hier onderdeel van een seriekring. Bij mijn schema zit er een parallelkring welke met een koppel c aan de gate ligt.
De spoel moet als ik het goed bereken 5,3 uH zijn en bij een C van 30-500 is dat 3-12MHz. De reactantie van de spoel (is toch geen impedantie ?) is 100 tot 400 ohm bij deze frequenties.
Klopt dit. De eerste fet is een versterker de tweede een impedantie aanpassing, klopt dat ook ?
Fred
Op 19 mei 2007 21:06:19 schreef Schimanski:
[...]
@Henry.S: Ben je al gevorderd met je ontvanger met "germanium".
In progress, even uitkienen op breadboard.
Waarom op breadboard zal je je afvragen... ik heb genoeg kleiduiven geschoten met germanium, om de een of andere reden heb ik ruzie met die dingen.
Impedantie is meestal samengesteld, of algemeen. Dus als je een spoel hebt, met een eigen serie weerstand en parasitaire capaciteit, kan je gerust van een impedantie Z spreken ipv. een reactantie Xl ... Om de vipera in pabulo maar weer eens te memoreren!
Beide fet's zijn hier versterker en aanpassing. Het is in feite een zeer slimme schakeling. Links een source-volger en rechts een geaarde-gate schakeling. Source-volger heeft een laag impedante uitgang, terwijl de geaarde-gate een laag impedante ingang heeft.
De drain van de geaarde-gate fet is weer zeer hoog impedant en is teruggekoppeld naar de zeer hoog impedante gate van de linker fet ... En zo is de versterking weer rond. Garantie voor oscilleren.

Spoeltje voor de reflex:
Het rechter stukje wordt nog gefixeerd.
Ruim 220uH, waarschijnlijk aan de te grote kant, in het artikel zijn de ferrietstaven dan ook stukken korter.
30+20 windingen en een koppelwikkeling van 6 windingen.
Edit: Eindelijk, het werkt!
Eerst een half uur gezocht naar waarom ik alleen één Rus ontving... Bleek een KG station te zijn en m'n koppelspoel dus verkeerd om te zitten. 
En... de spoel is idd te groot, ik kom net niet aan de 1100kHz toe.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
fred101
Golden Member
Henry, wat ben je nu voor ontvanger aan het bouwen, heb even terug gezocht maar zal er wel overheen kijken. dacht dat je een versterkertje met germaniumtorren aan het maken was.
fred
Die van mij is jeugdsentiment. Een superhet voor LG en MG. Schema: http://www.telebyte.nl/~famzwart/Image1.jpg
Wie kan raden waar dit uit komt .....
Op 20 mei 2007 09:20:52 schreef fzwart:
Wie kan raden waar dit uit komt .....
Philips EE20.... doos.
fred101
Golden Member
uit mijn philips electronica bouwdoos
die werkte tenminste, maar de wunderhorn zal galmen vandaag, daarna de colpits met wisselbare kristallen en een mixer en ik heb een breedbandige oscillator. Werkt dit dan maak ik er nog een als basis van een superhet.
Fred
Goed geraden ... helaas heb ik van deze dozen alleen nog de spoelen en de varco liggen. De rest is weg geraakt. 
Op 20 mei 2007 09:28:30 schreef fzwart:
Goed geraden ... helaas heb ik van deze dozen alleen nog de spoelen en de varco liggen. De rest is weg geraakt.
Spoelen en varco zijn wel de belangrijkste onderdelen, die vindt je bijna niet meer. De andere onderdelen is niet zo'n probleem. Zelf had ik de EE-1050. Ik heb de ermee gebouwde radio nog staan, van de rest van de doos heb ik ook niets meer.
Hier nog een foto van de achterkant
fred101
Golden Member
Mooie authentieke stoflaag, net een buizenradio.
De wunderhorn schalt. 3-12MHz 4Vtt. Thanks eat. Nu nog wat andere spoeltjes proberen en een eindtrapje voor de freqteller en een 50 ohm uitgang en een verzwakker in bv 10dB stapjes bij 50 ohm.
Wat is nu een recept voor een goede resonantiekring. Er zijn ontelbare combinaties te maken waarvan heel veel niets doen en andere wel. Ik denk dat het met de impedantie te maken heeft. Zijn daar richtlijnen voor. Ik denk bij een parallelkring dat je lage impedanties wil om zoveel mogelijk richting aarde te sturen en bij een seriekring hoge impedanties om zoveel mogelijk andere frequenties tegen te houden, maar dan zou de wonderhorn nog beter moeten kunnen want nu is de spoel maar max 400 ohm.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
Ah, prachtig nostalgische foto's Schimanski. Heb dezelfde doos gehad, echter hier is op de afstemknop na totaal niets meer van overgebleven. Jammer.
P.s. Werkt hij nog ?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Een mixer is wel lineair
:(:(:(:(:(
zow, einde discussie, t ging toch nergens meer over... 
Net nog even bezig geweest voor mn supergaindegaingainer.
Grote kans dat ik zowel torren als dual gate FETs ga gebruiken. De bf9xx's komen (met terugkoppelwikkeling) aan de spoelen te zitten, zodat ik spoelen met instelbare Q-factor heb. Dan stel ik de Q-factor van die dingen in op net wel genereren.
Daarna belast ik de kring weer met een transistor, met variabele weerstand in de emitterleiding voor variabele versterking. De collector gaat dan naar de volgende trap.
Het mooie is nou net dat als ik de versterking omhoog doe, dat dan de demping door de transistor ook omhoog gaat. Door de spoel op de goede manier aan de tor te koppelen kan ik zonder dat de versterking van de MF-trap verschilt toch wel bandbreedte (-3dB punten) instellen tussen 10kHz en 2kHz, bij MF van 8MHz. Waarschijnlijk gaat dat straks nog beter wanneer het niet meer op breadboard zit. Ik zou graag van 5kHz tot 1kHz kunnen regelen. Maar de hoge MF maakt dat misschien onmogelijk. Maar bandbreedte meting met wobbelen is dan toch ook niet meer mogelijk, dus de uiteindelijke resultaten kunnen redelijk afwijken.
Nou nog even kijken hoe ik de trappen aan elkaar ga hangen.
Op 20 mei 2007 11:52:57 schreef fred101:
[...]
Wat is nu een recept voor een goede resonantiekring. Er zijn ontelbare combinaties te maken waarvan heel veel niets doen en andere wel.
[...]
Fred, Ik heb het als eens eerder hier aangegeven, elke spoel kun je met een bijpassende condensator in resonantie krijgen. Waar het om gaat is dat de kwaliteitsfactor (Q) van de kring goed is.
voorbeeld: Ik wil een kring maken op 10 Mhz en heb toevallig een spoel van 200 uH liggen, ik reken uit dat hier een C van 1,4 pF bij moet. Met de dipper vindt ik een mooie resonatie op 10 Mhz. Ingebouwd in de schakeling werkt het voor geen meter, ik hoef maar naar de bedrading te wijzen (capaciteits- en/of zelfinductieverandering) of de boel verstemd al. Omgekeerd zal dus ook een spoel van b.v. 1 winding op 10Mhz best willen resonenren, echter stabiel zal het nooit zijn.
Ik hanteer een aantal vuistregels ten aanzien van de capaciteit voor een bepaalde frequentie.
1,8 Mhz 200 à 500 pF
3,5 Mhz 150 à 200 pF
7,0 Mhz 60 à 100 pF
14 Mhz 50 pf
21 Mhz 30 pF
28 Mhz 20 pF
Als je voor een bepaalde freq. de gegeven capaciteit aanhoudt en hierbij een spoel zoekt of maakt heb bijna altijd een goede kring.
rd12tf had een andere vuistregel welke nog makkelijker te onthouden is. Gebruik een C met een capaciteit gelijk aan twee maal de golflengte. (voor 80 mtr. dus 160 pF)
@qrp-man: Ja hoor, de EE-1050 radio speelt nog prima 
fred101
Golden Member
Net wat getest. Je hebt gelijk. In de theorie kan het de praktijk is anders. Ik heb zitten rekenen en kom ongeveer op de zelfde waardes als jij. Ik heb hem nu van 3-12 MHz en met een andere spoel kom ik van 23 tot 31 MHz. Hoger lukt nog niet want de amplitude wordt te laag en ik moet Ctjes in serie met de varco zetten. Nog lagere C bereiken betekent een varicapdiode denk ik. Maar 3-12 is een mooie waarde met een stevige amplitude en redelijk constant. Volgende stap is de mixer om zo op hogere frequenties te komen.
Fred