Op 20 mei 2007 09:15:29 schreef fred101:
Henry, wat ben je nu voor ontvanger aan het bouwen, heb even terug gezocht maar zal er wel overheen kijken. dacht dat je een versterkertje met germaniumtorren aan het maken was.

fred

Ja dat klopt, dat versterkertje is onderdeel van een germanium reflexontvanger:

http://www.uploadarchief.net/files/download/germanium%20reflex.jpg

V1 is AF126 en V2 en V3 zijn OC71, diodes OA91 ipv OA85.
(Halfgeleiders, H. de Vos, MK 1962, blz.162-165)

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/reflexbread.jpg

Werkt mooi, maar een beetje stil, al moet ik bekennen dat ik ipv de kristaltelefoon, twee dopjes in serie heb, 64Ω, dus ik zet er nog een eindtrap achteraan.
In hetzelfde boekje staat een AC128/01 balanseindtrapje.

Ik hou alles op 6V zodat het met 4 AA's te voeden blijft.

Op 20 mei 2007 09:20:52 schreef fzwart:
Die van mij is jeugdsentiment. Een superhet voor LG en MG. Schema: http://www.telebyte.nl/~famzwart/Image1.jpg
Wie kan raden waar dit uit komt .....

EE2005 :) Helaas kreeg ik na de E2003 de niet zo HFferig doos E2010 en stond daarna al snel de soldeerbout aan.

Op 20 mei 2007 14:01:01 schreef (Z)weetvoetje:
Door de spoel op de goede manier aan de tor te koppelen kan ik zonder dat de versterking van de MF-trap verschilt toch wel bandbreedte (-3dB punten) instellen tussen 10kHz en 2kHz, bij MF van 8MHz. Waarschijnlijk gaat dat straks nog beter wanneer het niet meer op breadboard zit. Ik zou graag van 5kHz tot 1kHz kunnen regelen. Maar de hoge MF maakt dat misschien onmogelijk. Maar bandbreedte meting met wobbelen is dan toch ook niet meer mogelijk, dus de uiteindelijke resultaten kunnen redelijk afwijken.

Ik ben benieuwd.

Op 20 mei 2007 14:01:01 schreef (Z)weetvoetje:
Een mixer is wel lineair :(:(:(:(:(:(

zow, einde discussie, t ging toch nergens meer over... :7

"Nergens over" klinkt wel heel erg als "ik snapput niet en ut ken me ook niet boeien". Dat bedoel je vast niet.
De werking van mixers is juist heel essentieel, niet alleen als je echt wilt mixen, maar ook als je het (mixen=intermodulatie) wilt voorkómen.

En dat wordt met de te bouwen ontvangertjes vanzelf een keer een punt, juist bij de eenvoudige, als je wilt snappen wat er eventueel mis gaat. Bijvoorbeeld als je een BF900 als geregelde HF trap gebruikt, omdat die "zo lekker lineair is" (dus niet; hij mixt zo ook prima) en je snapt niet waarom je geen selectiviteit lijkt te hebben: dat ene station blijft er tussendoor komen. :)

Ipv R11 (10k) heb ik nu een 230/8V trafo gepakt, dit dempt stukken minder, het is een tussenoplossing, meer versterking nodig.

Merk je (n)iets van een AVR werking?

Een beetje, de ferriet is minder richtingsgevoelig, maar overdag ben je toch zeer afhankelijk van de buitenantenne.

Vanavond nog eens beter beluisteren.

Wunderhorn werkt, colpits ook en balanced mixer helaas ook. De uitkomst is namelijk dat de ingangssignalen verdwijnen als ik hem afregel, helaas komt er geen som en verschil signaal voor terug.
De mixer is er een met een trifilaire mixtrafo en daarachter 2 diodes, deze gaan naar een pot en via de loper naar een eindtrapje.
Zal wel een foute mixer zijn. Zal het eens anders proberen. Even in de boeken duiken. De meng VFO moet kunnen werken.

Fred

@fred: heb je genoeg signaal over de diodes staan? (de diodes moeten namelijk wel over hun drempelspanning heen komen)

@F.E.T.: We zijn het allebei hartstikke eens over wat een mixer doet, en hoe die dat moet doen, we zitten alleen maar wat te zeuren over het wel of niet lineair zijn van een mixer.
En het is geen lineair onderdeel indien je het als iets met 2 ingangspootjes beschout, maar wel lineair als je het beschouwt als iets dat met een vaste frequentie mixt. (dan is dus eigenlijk de mixer + osc. een lineair onderdeel)

Als je 't zo stelt, ben ik akkoord :). 'nuff said.

@Fred: idd, de diodes moeten goed open en dicht gaan in het ritme van de oscillator. Ze zullen je oscillator wel behoorlijk belasten. Maar op zich is het wel een goeie mixer hoor.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

Fred, dat idee heb ik ook. Diodes in een mengtrap moet je zo hard sturen, dat ze als schakelaars gaan werken. Daar is wat vermogen voor nodig, zeg een paar milliWatt.
Nog J310 over? Daar kan je ook een prima balansmixer mee maken.

Ja J310's heb ik nog een stuk of 6 over, heerlijk wat voorraad :-)

Ik zou de diodes nog kunnen vervangen door germanium types of ze wat voorspanning geven ?. De signalen op de mixer zijn hoog genoeg maar ik denk dat het som/verschil signaal een stuk zachter is. Als ik de pot naar link of naar rechts draai krijg ik een erg lelijk maar wel knalhard signaal uit het eindtorretje (2n2219).In de middenstand is het 0V dus dat zal dan wel onder de 0,7V zitten. Ik heb ook al geprobeerd de diodes in de zelfde richting en tegengestelde richting tov elkaar te gebruiken maar dat maakt geen verschil.

De vfo is van 4-16 MHz (goed ding die franklin), de bfo is 5MHz. Achter de vfo zit nog een buffer met een j310 (gaat straks achter de mixer als uitgang naar de freq-teller.

Leuk dat getest met vfo'tjes vooral nu ik een beetje weet hoe het werkt

Ik denk dat ik er een andere trafo in ga zetten. Nu is het een ferrietstaafje met ongeveer 10 trifilaire wikkelingen. Dat belast de bfo nog te veel heb ik het idee.

Ik ga ook eens zoeken naar een soort auto-amplitude-regeling. Net als avr bij een ontvanger. Als de frequentie stijgt neemt de amplitude af. Dat zou dan gecompenseerd moeten worden door regelbare versterking of door bv een transitor als spanningsversterker. Het signaal uitkoppelen en het negatieve deel gelijkrichten en daar de tor mee aansturen. Daalt de amplitude dan krijgt hij minder negatieve bias en gaat meer versterken. Of praat ik nu onzin...maar dat zal ook allang wel een keer uitgevonden zijn :-(

Fred

Kijk hier maar eens:
http://dk9ip.ba-karlsruhe.de/pdf/mfj259b/mfj259b-sch.jpg

't Is even goed kijken, want het is een lelijk schema. Maar daar zie je een Wunderhorn oscillator MET automatische outputregeling.

Dat was nu ook weer niet de bedoeling. Het idee zit er wel in volgens mij. Ik denk dat die 2n7002a het "ventiel" is. De amplitude wordt dan in een handjevol opamps gestuurd welke dan weer de 2n7002 regelen.
Zo stom was mijn ideetje dus niet, helaas technisch dus niet zo makkelijk.

Ik heb een andere trafo geprobeerd, nu is het helemaal niks. De BFO stort helemaal in en hett VFO signaal gaat nu onbedoeld via de voeding direct de mixer in. Moet dus nog een smoorspoel bij.
Ik ga morgen eens de trafo's nameten dan weet ik of hij meer of minder windingen moet hebben

Fred

@ fred101,
Ik weet niet hoe je amplidude meet, maar kan het niet zo zijn dat de amplitude daardoor beinvloed word.
Die T50-2 die doet het volgens mij bij 30 Mhz ook niet zo lekker meer, een T50-43 doet het over het hele frequentie bereik beter.
De ingangs kapaciteit van de J310 gaat bij deze freq ook een rol spelen, geeft extra demping.
Als automatische amplitude begrenzing kan je misschien ook een lampje gebruiken, werd vroeger ook weleens gebruikt in een terugkoppeling.

Amplitude meet ik met een scoop. Ik gebruik nu een ferrietringkern als mix trafo, daarvoor een ferrietstaafje. Dus geen ijzerpoeder, dat heb ik in de bitxtranceiver gedaan en dat werkte niet, pas toen ik ferriet gebruikte ging het goed.
Dat van dat lampje heb ik ooit gelezen maar laat ik eerst dit maar eens werkend krijgen dat is al moeilijk genoeg. Zal eens een ander schema voor de mixer zoeken.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op ]

Waarschijnlijk beinvloed de scoop probe de resultaten in negative zin.
Voor frequenties boven de 15 Mhz zou je een 1 : 10 probe moeten gebruiken (als je die al gebruikt dan heb ik niets gezegd) een 1 : 1 probe geeft teveel demping van het signaal zie hier: http://www.meettechniek.info/instrumenten/scopeprobes.html

Goeie tip, die heb ik een maar die zit er nu niet aan (hoop ik, anders heb ik 30Vtt amplitude :-) )
Heeft iemand een ideetje voor een simpele mixer zodat ik tenminste weet of het idee werkt. Ik dacht een 100 ohm instelpotje waarvan ik links de bfo en rechts de vfo aansluit en dan de loper naar een enkele germanium-diode.

Fred

Een bf9xx is zeer simpel. Op de ene gate antenne, op de andere gate de VFO.
Gewoon gebruiken als een normale FET, is allemaal niet zo moeilijk.
Als je 2 gebalanceerde signalen hebt, dan kan je ook 2 FETs gebruiken. Dan heb je een balansmixer, en dus iets betere resultaten.

Germaniumdiode mixt wel heel erg slecht.

ik heb een vfo signaal en een bfo signaal. Dat samen moet een meng-vfo worden. Ik zal frithjofs boek er eens bij pakken daar staat dacht ik zo'n FET mixer in. Wou het eigenlijk passief doen.

Fred

Dit werkt prima: http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&art=91007919&PN=O…

Gratis pdf met 20/80m SSB ontvanger, allemaal menging met mosfets.

En zo in het wild: (Als onderdeel van een nooit afgemaakte dubbelsuper).

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/dubbelsuper.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Ik heb een nieuw probleem gevonden. De vfo alleen werkt prima. De BFO alleen ook. Als ik ze echter tegelijk op de zelfde voeding aansluit dan gaat het mis. De schakelingen ontrekken energie aan elkaar ofzo .Zo valt er dus niets te mixen. Dit gebeurd al als er niet eens iets op de uitgang staat aangesloten.
Het moet toch niet hoeven dat ik twee separate voedingen gebruik.
Moet ik de oscillators inpakken of ver uit elkaar zetten ?
Ik weet het echt niet meer, dit gaat mijn nog beperkte kennis te boven, wordt hier erg gefrustreerd van :-(

Een voordeel, ik kan nu een mooie wunder-VFO maken dus ik sta nu open voor de uitdaging. Wat voor ontvanger gaan we nu maken want dat ben ik even kwijt.(is er iemand behalve henry aan het bouwen ?)

Fred

Mooi henry, ooit hoop ik zoiets te kunnen.

Op 21 mei 2007 22:23:31 schreef fred101:
Ik heb een nieuw probleem gevonden. De vfo alleen werkt prima. De BFO alleen ook. Als ik ze echter tegelijk op de zelfde voeding aansluit dan gaat het mis. [...]

Fred, zijn de voedingslijnen van BFO en VFO goed HF ontkoppeld? Als ze goed HF koud zijn moet je ze volgens mij gewoon op één voeding kunnen aansluiten.

Nee, ik heb er al smoorspoeltjes tussen gehad van verschillende waardes maar dat zullen dan wel de verkeerde zijn. Moet ik het toch in die hoek zoeken dus. Ik heb wat mH waardes geprobeerd. Er zitten verder voldoende ontkoppel Ctjes dacht ik.

Fred

Post een foto, dan weten we al een stuk meer...

Heb je voor de voeding doorvoercondensatoren gebruikt? Van die mooie buisjes die je in het schotje soldeert? (want ze zitten toch wel tussen afschermschotjes?)

Op 21 mei 2007 22:23:31 schreef fred101:
[...]
Mooi henry, ooit hoop ik zoiets te kunnen.

Och, veel 'geleend' en ben toen best op m'n muil gegaan...
Ik had een hoge 1e MF bedacht, 45MHz als ik me niet vergis, maar er geen rekening mee gehouden dat als een oscillator van 46,008MHz naar 46,017MHz verloopt, je meteen 9kHz oftwel 1 MG-kanaal verder zit.
Je hoeft daarvoor met een vrijlopende oscillator maar een windje te laten... ;)

Dat werd dus niks, nu kan het wel mbv een PLL/DDS.

@germaniumreflex: Het misterie van de omgedraaide koppelspoel ontrafelt... M'n hele spoel zit verkeerd aangesloten door de ongelukkige telling in het schema.
Kom ik achter na eenhalf uurtje tunen en voorzichtig afwikkelen, gelukkig alle draadjes nog op volle lengte want dit is toch maar redelijk laagfrequent.

De ontvangst op ferriet is zacht maar de kwaliteit is super met idem selektiviteit, en daarnaast nog een stuk gemakkelijker in gebruik dan de buizenaudion.