Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

@Fantomaz
Gelukkig, ben dus niet de enige die dit fenomeen kent :)

Op 9 mei 2007 15:20:55 schreef grotedikken:
En wat dacht je van mijn grootmoeder dan?
Ik was vroeger niet echt een lievertje dus op een dag dreigde mijn grootmoeder ermee haar schoen te gooien. Ik dacht zo'n oud mens kan toch nooit raak gooien, en zij dacht, hij gaat zich wel bukken, nou ik bleef mooi staan.
Recht in mijn oog. Ik had zo kunnen meespelen in een Rocky-film.

Koning 1-oog in 't land van de blinden? p)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

mezelf verbrand aan weerstand draad vandaag.
best pijnlijk

Alleen een Ezel stoot zich in het algemeen...

Nou... Ik ben geen ezel...

Ik moest "even" een oude 3 fasen kabel tbv een electisch kooktoestel uit de meterkast verwijderen en deze gekoppelde 3 zekeringen gaan gebruiken tbv 2 nieuwe groepen in de keuken.

Ik verwijder keurig de oude kabel en ook het "Balkje" dat de drie hoofdschakelaars verbind, verwijderd.

Ik had net de kabels in de groepenkast gevoerd en gestript, wanneer de aardgeleider van de nieuwe kabel (ca 50cm gestript) met een mooie boog ónder een van de uitgeschakelde groepen, tegen een faseschroef aantikt.
Plof! en weg spanning...
Omdat ik nergens een uitgevallen zekering zag, moest het wel de hoofdzekering zijn. Ik schoorvoetend het NUON gebeld, die voor een kleine 88 euri (avondtarief) wel even langs wilden komen.
Ik moest nog even om een boodschap, toen mijn zwager me belde. Hij had licht in de keuken!
Toen pas schoot het me te binnen dat er natuurlijk 3 fasen waren waarvan er maar 1 uit was gevallen.
Ik kom later terug om de NUON man af te wachten wanneer ik toch even wilde controleren welke fasen nu wel werkten.
Het schemerde al even toen ik met mijn spanningszoekrtje de faseschroef wilde toucheren. POEF!
Dat was hoofdzekering nummer 2! Met een schemerlampje (op fase 3 aangesloten) zag ik wat er fout was gegaan.
De rij zekeringhouders waren middels een strip allemaal aan 1 nul geleider verbonden.
Laat die geleider nou net bloot vlak over die faseaansluiting lopen... |:-(
Ik héb wat flitsen voorbij zien komen vanavond.

Vervolgens had de man van het NUON een uitgesproken mening over beunhazen, veiligheidsvoorschriften aangaande uitschakelen van het hele systeem bij werkzaamheden en de -in zijn ogen- goede kwaliteit van de Groepenkast (oude aardleks, schroefzekeringen en een "bakeliet" ogende kunststof kast...)
Allemaal olie op het vuur of koren op de molen van mijn schoonvader, bij wie ik nu écht niet meer een discussie hoef aan te gaan over Electriciteit.

* Fantomaz is anders best wel goed... ;-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb een tiental jaartjes geleden op mijn werk een nieuwe kabel gelegd ongeveer een metertje of vier boven de vloer.
Om de gaatjes te boren voor de kabelbeugels had ik een kabelhaspel boven op mijn trapladder gelegd.
Ik werd even weggeroepen voor een technische interventie, en toen ik terug kwam moest ik de ladder verplaatsen.
De kabelhaspel was niet lang genoeg afgewikkeld, dus donderde die haspel van de ladder, recht verticaal op mijn bril, met een mooie snijwonde boven op mijn neus...

Man van PBE kwam langs voor onderhoud van de cabine. Effe de hoogspanning schakelen. Gigantische vonk, 2 meszekeringen weg en 2 flink geschrokken kerels lijkbleek uit de cabine!!!!

Wat bleek, de laagspanning was blijven zitten, ook al stond de zaak op 'off'! Is geen nieuwe cabine, maar toch...

Nu heeft die kerel er voor de zekerheid een speciale 'lamp' op aangesloten...

Nog ooit meegemaakt, bij het doorknippen van een zegel valt dat zegel net tussen 2 baren, flits, knipper, hoofdzekering weg.

Lucky Luke

Golden Member

Op 22 mei 2007 22:59:24 schreef Fantomaz:
Alleen een Ezel stoot zich in het algemeen...

Nou... Ik ben geen ezel...

Ik moest "even" een oude 3 fasen kabel tbv een electisch kooktoestel uit de meterkast verwijderen en deze gekoppelde 3 zekeringen gaan gebruiken tbv 2 nieuwe groepen in de keuken.

Ik verwijder keurig de oude kabel en ook het "Balkje" dat de drie hoofdschakelaars verbind, verwijderd.

Ik had net de kabels in de groepenkast gevoerd en gestript, wanneer de aardgeleider van de nieuwe kabel (ca 50cm gestript) met een mooie boog ónder een van de uitgeschakelde groepen, tegen een faseschroef aantikt.
Plof! en weg spanning...
Omdat ik nergens een uitgevallen zekering zag, moest het wel de hoofdzekering zijn. Ik schoorvoetend het NUON gebeld, die voor een kleine 88 euri (avondtarief) wel even langs wilden komen.
Ik moest nog even om een boodschap, toen mijn zwager me belde. Hij had licht in de keuken!
Toen pas schoot het me te binnen dat er natuurlijk 3 fasen waren waarvan er maar 1 uit was gevallen.
Ik kom later terug om de NUON man af te wachten wanneer ik toch even wilde controleren welke fasen nu wel werkten.
Het schemerde al even toen ik met mijn spanningszoekrtje de faseschroef wilde toucheren. POEF!
Dat was hoofdzekering nummer 2! Met een schemerlampje (op fase 3 aangesloten) zag ik wat er fout was gegaan.
De rij zekeringhouders waren middels een strip allemaal aan 1 nul geleider verbonden.
Laat die geleider nou net bloot vlak over die faseaansluiting lopen... |:-(
Ik héb wat flitsen voorbij zien komen vanavond.

Vervolgens had de man van het NUON een uitgesproken mening over beunhazen, veiligheidsvoorschriften aangaande uitschakelen van het hele systeem bij werkzaamheden en de -in zijn ogen- goede kwaliteit van de Groepenkast (oude aardleks, schroefzekeringen en een "bakeliet" ogende kunststof kast...)
Allemaal olie op het vuur of koren op de molen van mijn schoonvader, bij wie ik nu écht niet meer een discussie hoef aan te gaan over Electriciteit.

* Fantomaz is anders best wel goed... ;-(

dat doet auw..
dan houd ik liever het pootje van de weerstand die ik soldeer met me vingers beet, dat doet ook zeer maar is als je het loslaat weer in orde...

edit na veel ge-edit om de quote te kunnen sluiten.:


[OT]
ik heb een bug gevonden bij het quoten. fantomaz berich sloot af met:

code:


[sub][me=Fantomaz]is anders best wel goed... ;-([/sub][/me]

hierdoor sloot de quote niet meer
zo:

code:


[sub][me=Fantomaz]is anders best wel goed... ;-([/me][/sub]

werkt het wel

ik weet niet of dat aan fantomoz ligt of aan het quote mechanisme.
[/OT]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Geen 'wounded in action'-actie, wel knap irritant: belichtingsbak maken door een setje UV-TL-buisjes in een scanner te plaatsen. Bovenkant van de scanner netjes voorzien van een lcd-displayt'je en drukknopjes. Werkt prima, dus de boel kan dichtgemaakt worden. Daarbij scharniert het bovenste gedeelte van die scanner op het onderste gedeelte, en wel zo dat de drukknopjes onthoofd worden door een in-de-weg zittende staalplaat van de onderkant... argh.

klein is fijn

Moderator

Op 23 mei 2007 23:49:37 schreef Lucky luke:
ik heb een bug gevonden bij het quoten. fantomaz berich sloot af met:

code:

[sub][me=Fantomaz]is anders best wel goed... ;-([/sub][/me]

hierdoor sloot de quote niet meer

Geneste tags gebruiken, basic html..

code:

Dus zo:

[b] [i] [u] text [/u] [/i] [/b]

En niet zo:

[b] [i] [u] text [/b] [/u] [/i]

Dus gewoon Fantomaz z'n schuld. >:)

@lucky luke.

Bumblebee zeker?

even verwijderen via config scherm en dan opnieuw installeren, had zelfde soort problemen.

Op 24 mei 2007 00:44:03 schreef klein is fijn:
Dus gewoon Fantomaz z'n schuld. >:)

Hee!
Waar heb ik wat fout gedaan dan? >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

vandaag leuk bezig geweest met een vliegenmepper
(wat ik ermee doe? opvoeren natuurlijk>:))
en toen had ik een condensatortje opgeladen
ik denken: condenstors doen niet zo veel pijn
*bzzz bzzz*
'auwtsch...'
die condensator is erger dan een vliegenmepper!
echt wel oppassen|:(

Nou hier komt ie dan:

Mn broertje heeft een 'draadlose'stopkontakt uitgevonden ;) (9V blokje)
Hij een ledje gemaakt en die aan een stekker..
als je die er dus goed in drukt gaat hij branden!

Nu mn andere broertje steek hem in het echte stopkontakt! Nou dat was knallen!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

dubbelpost, en als je iets VET zet, zorg dan alsutblieft dat het op zen minst goed geschreven is...
tja, oppassen met stekkers van stopkontakten!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
High met Henk

Special Member

hm ben ik hier dan de enige die de soldeerbout wel aan de goede kant beetpakt?

Mijn kleine feitjes: Tig maal heb ik al meetnaalden in mijn vingers, buik, borst, arm gehad

Even ter verduidelijking: stukje draad met aan ene kant een naald gesoldeerd en aan de andere kant een vrouwelijke banaansocket. Meet geweldig je prikt zonder al teveel kracht door draden, helaas dus ook door vel!

tja en ik heb ook weleens een soldeerbout an de verkeerde kant vastgehad. Maar dan niet bij het hitte element..

mijn conrad digi 60 soldeer station was defect omdat mijn pa hem in de zware gereedschap lade gestopt had. Een slijtol of accutol op de stekker had hem de das omgedaan. Dus ik ding opengeschroefd en gekeken of socket in tact was. Ik verdacht deze van een losse draad, want als ik ertegen tikte deed hij het..
Echter met het oog op een kleine soldeerklus ff zodat ik met bout zelf hem zou kunnen herstellen (had geen andere bij de hand) apparaat in 230 gelaten.
Apparaat open zie ik voledig verbogen socket.

Zet mijn vingers aan de voorkant en druk met duim socket recht. AUWWWWWW Daar stond dus nog 230 op!!!! sprong 2 meter achteruit. Dus ook ik had mijn bout aan de verkeerde kant vast: bij het snoer feitelijk....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ging een keer solderen zonder soldeerstandaard.

Toen ik klaar was met solderen legde ik de soldeerbout op de grond. Dit was bij een meedesstudent die op kamers zat.
Natuurlijk zal die niet zijn kamer stofzuigen ;)

Ik zette spanning op de schakeling die ik gesoldeerd had, en ineens begint het me te stinken getver, een enorme schroeilucht.

Ik spanning van de schakeling af, alles na meten, alles bleek nog te werken. MAAR de schroeilucht bleef. Opeens kijk ik naar de grond, mijn soldeerbout blijkt in een hoop stof en haren te liggen.

Er waren nog een aantal dingen die gesoldeerd moesten worden, aangezien ik de soldeerbout niet meer op de grond wilde leggen, gaf ik hem aan mijn mede student.

Terweil hij met een hand zit te computeren houd hij met zijn andere hand de soldeerbout vast. Ik wil de bout overpakken, de jonge die hem vast had (en zijn aandacht meer bij de computer had) liet de bout los in de veronderstelling dat ik hem vast had.

Maar dat was NIET zo :( en dus valt de bout en ik probeer hem in een reflex op te pakken, naja bij het verkeerde end dus (mooie brandplek op duim en wijsvinger)

Moraal van het verhaal gebruik ALTIJD een standaard om je soldeerbout in te zetten.

Had wat wikkeldraad nodig, ik denk: laten we dat van een MOT trafo af halen:) Lukt allemaal vrij goed, alleen ik hield er geen rekening mee dat door het gewrik van mijn schroevendraaier, er wel eens wat lijmresten weg konden schieten. Heb nu in beide ogen een stukje lijmrest:D:D

Op die manier ook eens een klein bolletje soldeertin in men oog gehad.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik heb er ook nog één.

Ik was nog een jong gastje en thuis tussen al de rommel lag een oranje zwaailicht. Ik nam ergens een stuk draad met een stekker aan; verbond die aan dat zwaailicht. En dan lekker in het stopcontact steken. Leuke knal en rook; boven het stopcontact een grote zwarte plek. En natuurlijk de stroom uitgevallen; gelukkig. ;-)

Ik probeerde vanmorgen een 0603 weerstandje te solderen. Kan ik m'n pincet nergens vinden, dan maar met m'n vingers proberen. Je raad het al en wat blijkt later, pincet ligt vlak voor m'n neus. Was wel even zuur.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 6 juni 2007 15:36:26 schreef WilToyo:
Ik probeerde vanmorgen een 0603 weerstandje te solderen. Kan ik m'n pincet nergens vinden, dan maar met m'n vingers proberen. Je raad het al en wat blijkt later, pincet ligt vlak voor m'n neus. Was wel even zuur.

dat ken ik :P

nu ik:

was bezig met het slopen van wegwerp cameratjes :P ineens krijg ik toch wel een klein stootje :P voortaan eerst flink ontlade

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Bij een vakantiejob vroeger.

Moest gaten boren in een hoog plafond met boormachine en hoogtewerker bij Volvo om verlichting op te hangen.

Het eind van het verlengsnoer vastknopen aan de reling van het bakje van de hoogtewerker omdat het gewicht van de verlengkabel de boormachine niet naar beneden zou trekken.

Dan naar plaats manouvreren waar gaten moesten worden geboord.

Eens ter plaatse, naar omhoog met die hoogtewerker.

Halverwege het stijgen -> knal, flits.

Verlengkabel bleek vast te zitten onder een wiel van de hoogtewerker en werd in twee gerukt bij het naar omhoog gaan.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

elco verkeerd om maar dan een grote 10000uF 25 volt
mooie rommel

Lucky Luke

Golden Member

zonde van die elco. zulke grote zijn nog knap duur. >:)

nee, ik ga je geen suc6 wensen met het opruimen. had je 'm maar niet om moeten polen. vuile elco moordenaar;)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Gisteren nog + en - omgedraaid :s resultaat 2 kapotte uln2003a Ic's en een 7805 :)

ja opruimen was niet leuk:(
kwam uit een oude versterker van 2,50 dus zo duur ook weer niet

ik heb gelukkig nog 4 roedenstein 10.000µF elco's 63 volt :)
die laat ik maar heel

Dit topic is gesloten