Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten

Op 24 mei 2007 21:08:59 schreef elektrohenri:
Galvaniseren is met zink.

Dat kan met zink, ja. Een alternatieve term is "verzinken" (niet verwarren met "onder water zinken"). Maar galvaniseren kan met allerlei metalen door middel van galvanotechniek.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 24 mei 2007 21:02:02 schreef pros:
Tenzij je het zelf wil doen - dan val je achterover van de prijs voor een kitje.

Tja, zelfde met eigen silkscreen e.d.

Anderzijds ligt hier nog een boel goud (enkele tientallen grammen, dus). Zou galvaniseren een haalbare optie zijn voor een bleu wat chemie e.d. betreft?

Ik zou het niet weten maar wat ze er bij PCBs op doen is in ieder geval een combinatie van nikkel en goud. Wikipedia zegt er dit over:

Gold plating is often used in electronics, to provide a corrosion-resistant electrically conductive layer on copper, typically in electrical connectors and printed circuit boards.

With direct gold-on-copper plating, the copper atoms tend to diffuse through the gold layer, causing tarnishing of its surface and formation of an oxide and/or sulfide layer.

A layer of a suitable barrier metal, usually nickel, is usually deposited on the copper substrate before the gold plating. The layer of nickel provides mechanical backing for the gold layer, improving its wear resistance. It also reduces the impact of pores present in the gold layer.

Op 24 mei 2007 14:12:25 schreef xantus:

Tnx :)

Op 24 mei 2007 14:45:38 schreef Roland van Leusden:
Waarom geen ULN2803 in smd (0.44@reichelt) ipv al die losse torren ?

Die kosten anders ook maar 6ct per stuk :P + ik heb ze al liggen.

ATmega 165, beetje overkill, ik doe dit met ATTiny2313 + 2 x 74HC595 + 2 x ULN2803

Tiny + 6 shift registers <> 1 mega165 == lood <> oud ijzer, zeker als je het programmeren mee gaat tellen. Wat prijs betreft zal er geen 2 euro tussen zitten, en dat voor iets waar ik er één van ga maken? En wederom: dit heb ik al liggen :P

Ik denk wel dat ik hem nog een keer backup en dan helemaal opnieuw ga routen, om te kijken of het nog een stuk lager kan, ik heb nu een stuk in de breedte over. Als ik het kristal (1MHz moet genoeg zijn en anders unset ik CKDIV8 en heb ik 8MHz) en de ISP-header weglaat (of vervang door 4 pinnetjes, nu neemt hij wel ERG veel ruimte in) dan moet er nog wel het nodige afkunnen lijkt me. Ook de UART-aansluiting en de 4 overgebleven pinnen zitten erop voor het leuke, ik schat nu al in dat ik die toch nooit ga gebruiken.

Op 24 mei 2007 16:46:28 schreef Mr GAmba:
De eerste paar regels van je POV file, kan je ook aanvinken dat het printje op z'n kop wordt getekend, kan je ook de componenten aan de onderkant zien ;).

Ik had de board rotation angle X al op 180 gezet, dan zie je het ook :P Meer dan 5x 100nF, 2x 20pF en een 10K weerstand zit er niet :) Ja, een VCC- en GND-ster (als ik de polygons uitzet, anders is bijna alles GND).

Verder kan je in eagle, als je die ulp runt, aanvinken dat je custom componenten hebt. Hier kan je dan die rechterconnector ook vinden. Shrouded pinheader geloof ik.

CON_DIS_WG16G is het.

Op 24 mei 2007 21:14:58 schreef madwizard:
Ik zou het niet weten maar wat ze er bij PCBs op doen is in ieder geval een combinatie van nikkel en goud.

Tja, chroom wordt ook niet rechtstreeks op ijzer aangebracht als het goed moet zijn. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, wordt er eerst een laagje rood koper gelegd, en daarop een laagje chroom.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Shiptronic

Overleden

Op 24 mei 2007 22:02:07 schreef pros:
[...]
Tja, chroom wordt ook niet rechtstreeks op ijzer aangebracht als het goed moet zijn. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, wordt er eerst een laagje rood koper gelegd, en daarop een laagje chroom.

das de ouderwetse goede manier tegenwoordig is het flut, van dat goedkope plastic chroom, het krult er zo weer af , die koperlaag is vaak te duur

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Pros

Tussen het koper en chroom nog een laag nikkel.
Fe - Cu - Ni - Cr

Manus

Vandaag mijn eerste printes geetst :) 3 stuk :) en je raad het al :) allemaal de print verkeerd om :( dus moet alle ic's op de onderkant solderen helaas :( maar is niks aan t e doen :)

http://www.xs4all.nl/~hummel3/electro/Afbeelding%20002.jpg

Op 25 mei 2007 14:43:43 schreef Gerwinh:
Vandaag mijn eerste printes geetst :) 3 stuk :) en je raad het al :) allemaal de print verkeerd om :( dus moet alle ic's op de onderkant solderen helaas :( maar is niks aan t e doen :)

[afbeelding]

Tja das jammer! Voortaan goed kijken wat je doet, bespaart je een hoop ongemak/verspilde matrialen.
Maar hoe ga je dat dan doen met die smd-chip? Op zn kop?>:-)

Op 25 mei 2007 15:10:34 schreef elektrohenri:
[...]

Tja das jammer! Voortaan goed kijken wat je doet, bespaart je een hoop ongemak/verspilde matrialen.
Maar hoe ga je dat dan doen met die smd-chip? Op zn kop?>:-)

Die pennetjes heb ik naar de andere kant gebogen :) werkt perfect en zit er ook al op :)

ik let er bij het belichten altijd op dak de text niet kan lezen(dus in spiegelbeeld is) tot nu toe heeft het me al een aantal keer gered :)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Op 25 mei 2007 14:43:43 schreef Gerwinh:
Vandaag mijn eerste printes geetst :)

Als dat je eerste printjes zijn, doe ik nederig mijn petje voor je af! En, zoals Red-E aanhaalt, de tekst is een prima aanwijzing bij het belichten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zijn inderdaad mij eerst geëtste printjes :) lay-out was btw niet van mij hoor :) daar gaat alle lof voor naar niekkiiee en Frits k :) en was idd mijn eigen domme schuld dat ik niet/niet goed naar de tekst heb gekeken :) ach ja ben allang blij dat het me gelukt is en in 1 keer nog wel :) is alleen wat moeilijker aflezen van waar welke component moet komen :)

Uiteindelijk was het geen eens zo moeilijk om te doen:)

120 sec belichten
4/5 x dompelen in een bruin goedje
Afspoelen en daar na 10/20 min in een blauw goedje doen
Daarna afspoelen en drogen en weer 120 sec belichten zonder de sheet
Daarna weer 4/5 x dompelen in bruin goedje:) daarna afspoelen en afdrogen en een laagje beschermende spul erover:)

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op vrijdag 25 mei 2007 16:52:14

Zeker mooie printjes voor de eerste keer, heb je niet eerst de belichtingstijd en zo moeten instellen?

Op 25 mei 2007 16:51:03 schreef niels v.v:
Zeker mooie printjes voor de eerste keer, heb je niet eerst de belichtingstijd en zo moeten instellen?

Is niet bepaald noodzakelijk hoor. Ik dacht bij mn eerste printje dat 2-2,5 ongeveer voldoende moest zijn, en dat houdt ik nu nog steeds aan.

Maar als ik even tussen de regeltjes doorlees heeft deze jongen het op school oid gedaan;-) Of heb ik dat mis?

Heb het inderdaad op school gedaan :) zelf heb ik geen ets spullen thuis helaas :( Maar van de leeraar mocht het ookal doe ik geen electro opleiding :) moest aleen de volgorde van produceren uit mijn hoofd weten :)

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op vrijdag 25 mei 2007 17:19:43

Henry S.

Moderator

Smilies zijn hulpmiddelen! ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Verveelde mezelf
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6YMLPK3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TWIZYFBE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DX66SBBS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SEBQGCLP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGQXDWXS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LCZZW67L.jpg
Hoeft geen commentaar bij zeker?
:p
Waarschijnlijk komt er nog een mooi zilverpapiertje rond...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Had je em niet zo sterk kunnen maken dat je er écht wat mee aan kon steken :P?

Kan je daar nu wel of niet een Havana mee aansteken? :-)

@Berend: eensgestemde zielen?

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 25 mei 2007 21:46:40

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 mei 2007 14:43:43 schreef Gerwinh:
Vandaag mijn eerste printes geetst

Hoe vul je die tussenruimtes op, lekker zuinig met etsmiddel !

beetje gek

Dat moet je aan nieekkee vragen :) is alleen wel kut solderen omdat je steeds vlekken op de grote valkken krijgt. Dus ik maak hem helemaal zilver lijkt wat mooier :)

Op 25 mei 2007 21:45:53 schreef pros:
Kan je daar nu wel of niet een Havana mee aansteken? :-)

@Berend: eensgestemde zielen?

Nee, is ook niet de bedoeling, ik ga niet voor de "lol" daar een 1000GW laser in proppen, laat de 5mW daar maar insteken, is origineel (denk ik) en minder gevaarlijk dan zo'n showlaser
(evengoed respect voor de mensen die daar VEILIG mee omgaan) ik kan maar weinig inbreng vinden in de mensen die alles zo nodig moeten opdrijven!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Op 25 mei 2007 15:29:32 schreef Red-E:
ik let er bij het belichten altijd op dak de text niet kan lezen(dus in spiegelbeeld is) tot nu toe heeft het me al een aantal keer gered :)

Hmm.. ik leg hem altijdt zo dat ik de tekst kan lezen,
zo komt hij bij mij dus ook op de print..
Dus als hij af is kan ik hem gewoon lezen (De tekst aan de achterkant)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Idd... Ik plaats de tekst altijd als volgt:
Top: Tekst normaal plaatsen, geheel in spiegelbeeld afdrukken.
Bottom: Tekst in spiegelbeeld plaatsen, geheel normaal afdrukken.

Zo heb je altijd de tekst leesbaar wanneer de transparant met de inktlaag tegen je print ligt.

Op 25 mei 2007 22:02:50 schreef elektron_:
[...]
Hoe vul je die tussenruimtes op, lekker zuinig met etsmiddel !

In ultiboard het powerplane aanzetten

Dit topic is gesloten