Ik had al een tijdje het probleem op m'n scoop met de trace rotation. Normaal gezien zet je een straal in het midden, regelt deze op op volledige vlakheid en opgelost. Zover, zogoed, dat lukt, maar als ik dan de stralen naar de boven- of onderkant van het scherm regel gebeurt er iets vreemds. Aan de bovenzijde van de graticule loopt de straal schuin omhoog naarmate je meer naar rechts afbuigt, aan de onderzijde van de graticule net omgekeerd, de straal loopt naar onder af als je verder naar rechts gaat. Ongeveer 4mm

Het was toch tijd om hem eens open te doen en te ontstoffen, wat zaken na te gaan die volgens de manual zo nu en dan eens gecheck moeten worden, en dan zou ik ineens zoeken wat de oorzaak van het schuinlopen zou kunnen zijn. Dus, kast eraf, ontstoffen en daarna ingeschakeld voor de controlepunten. De kabel van de hoogspanning loopt vlak naast de beeldbuis, is er normaal met plakband tegen geplakt, dat was nu gelost dus hebben we dat terug in normale toestand hersteld. Wat bleek, de trace rotation is vlak af te regelen en blijft zowel boven- als onderaan vlak. Euhh, zou dat stof er iets mee te maken gehad hebben, of met die kabel? Voor de rest alles nagekeken en geregeld, ingekast. Volgende dag scoop ingeschakeld, probleem van schuin lopen is terug... Miljaar. Manual erbij, aardmagnetisme heeft ook een beetje invloed, verschillende locaties gebruikt, probleem blijft idem. Het heeft me wat tijd en zoekwerk gekost om te beseffen dat die metalen kast het probleem blijkt te zijn.

Ik vermoed dat deze gemagnetiseerd geraakt is (het zou goed kunnen dat daar sterke Neodymiummagneten opgelegen hebben, uit een aantal harde schijven gebroken, ik zeg wel: het zou kunnen, ik weet het al niet meer, kan evengoed een kleine luidspreker of wat anders geweest zijn). Dus hebben we bij test die kast daar ondersteboven eens rond geschoven: het probleem keert ook mee om. Maar wel minder, 2mm.

Nu de vraag, hoe demagnetiseer je die kast weer terug? Het is in feite gewoon een plaatstaalkoker waar de scoop inschuift. Ik had al gedacht aan het principe als een demagnetisering in een TV, maar daar moet ik nog eens over nadenken. Of zijn er nog gemakkelijkere truucjes? En hoe kan ik effectief magnetische velden meten als ik over die metalen kast ga?

- - big bang - -

1) opwarmen boven het curiepunt.

2) blootstellen aan een zeer sterk wisselveld zoals opgewekt
door een demagnetisatiespoel voor schaduwmaskers.

Leuk probleempje! Je kunt het misschien checken met een kompas of anders met een magnetische veld sensor; misschien een Hall-sensor. Demagnetiseren zal idd wel met demagnetisatiespoelen moeten. Die maak je ook gewoon zelf lijkt me.

Op 27 mei 2007 22:04:11 schreef jongensenwetenschap:
1) opwarmen boven het curiepunt.

2) blootstellen aan een zeer sterk wisselveld zoals opgewekt
door een demagnetisatiespoel voor schaduwmaskers.

1) veel success. daarnaa kan je ze meteen herschilderen ook . ze zal serieus zwartgeblakerd zijn.

2) das doenbaar : pak ene oude demagnetizeerspoel van rond ene tv beeldbuis. dat moet te doen zijn.
inschakelen dat ding en geleidelijk aan verwijderen van de kast.

maar opwarmen boven het Curiepunt werkt gegarandeerd. Zelf gebruik ik er een oud keramiekoventje voor, dat gaat tot 1200°C . Er is trouwens nog een derde manier om tijdelijk magnetisme op te heffen: het materiaal vervormen door er hard op te slaan.

Ik weet niet waarom .... maar dan lijkt me een spoel nog steeds het makkelijkst ;)

Merci voor de reakties mensen!

Wel, ik had al zo'n vermoeden: opwarming, harde schokken of effectief elektrisch demagnetiseren.

Die opwarming zal wel werken maar zoals Free zegt, dan rolt de verf eraf, ik denk niet dat deze gepoedercoat is, dan wast geen probleem.

Dus gaan we eens wat knutselen en eens zien dat het met een demagnetisatie van ene beeldbuis lukt. Op 't werk ligt er nog wel een hele schrank afgedankte monitors van toen ze op flatscreens overgegaan zijn.
Nog iets, die spoel moet toch vlak op het metaal gelegd worden hé, zoals rond een schaduwmasker?

Ik heb ook nog een klein trafooke staan, 600VA en 4V secundair, daar kan ik ook nog grote wisselstromen uittrekken voor een spoel te voeden.

Ik zal wel eens proberen.

- - big bang - -

Ik had natuurlijk niet verwacht dat je de scoop in de oven ging duwen, :-) Weet dat men dit wel regelmatig doet met treinwagons. niet om ze te demagnetiseren, wel om ze te 'ontlaten' (tegen metaalmoeheid). Een tweede verschijnsel van het opwarmen boven het curiepunt.

Voor het demagnetiseren: een zo krachtig mogelijk wisselveld zo dicht mogelijk bij de kast houden en dit , terwijl het aktief is, langzaam van de kast verwijderen tot op een halve meter, dan mag je het uitschakelen.

Ik weet niet of het werkt, maar kost weinig moeite, en is m.i. het proberen waard:

Hou je kast gewoon dicht voor een TV of monitor terwijl je die een paar keer aan en uit zet. (van die oude werstation monitoren zeggen zo mooi "djiiing!" als je ze aanzet).

Zonder PTC gebruiken, anders is het alleen even 'djiiing'.

Sorry voor het lange wachten, eindelijk nog eens wat nieuws. Er is deze week weeral vanalles tussen gekomen om daar nog eens aan door te werken.

Aldus, het was de kast die magnetisch bleek te zijn, en hoe detecteer je dat nu? Het bleek na een tijdje weeral simpeler te zijn dan gedacht: velletje A4papier erop en daar ijzerpoeder (of fijne staalwolvezels) opstrooien.
En ja, op een bepaalde plaats gingen de vezeltjes rechtop staan. Rechts boven de beeldbuis.

Om dat te demagnetiseren heb ik die trafo 4V/600VA een beetje opgewikkeld tot 12V, een rits halogeenlampen en belastingsweerstanden parallel aangehangen in serie met een spoel van +-15wikkelingen 2.5mm² kableerdraad, en een stroom van 25 ampere deed de truc. Kast erop, en dan langzaam wegtrekken. Bij lagere stromen lukte het niet zo goed, maar boven de 20A was het effect sterk genoeg, de kast trilt zelfs.

Nu blijft alleen nog het probleem de tijdbasis correct in te regelen, die is met de jaren ook wat verschoven, maar in het schema zijn daar een 4 tal regelpunten voor voorzien. Iemand toevallig ervaring mee bij een Hameg 604 (60Mhz type)? Het gaat over VR301, VR302 trimmerpotmeters en VC301 en VC302 trimmers.

- - big bang - -

@big bang: wat bedoel je met "verschoven"?

Stevig met een hamer eropbeuken had 't toch ook moeten doen? :P

Ja, maar wel op de goede plaats kloppen, anders wordt het alleen maar erger :-)

Op 2 juni 2007 23:05:48 schreef jongensenwetenschap:
@big bang: wat bedoel je met "verschoven"?

Verschoven, verlopen, niet juist meer, nog juist te regelen. ;-)
Wel, de tijd van de tijdsbasis klopt niet 100% meer. Als je een netsinus (via een trafo) op het scherm tovert, dewelke tot een nauwkeurig 50Hz regime volgt, dan zie je op stand 2ms/divisie een sinus die 9vakjes lang is, en dat behoort 10vakjes te zijn. Dus mijn tijdscalibratie is niet juist meer.

Op 2 juni 2007 23:15:05 schreef alex278:
Stevig met een hamer eropbeuken had 't toch ook moeten doen? :P

Zeker, maar dan moet ik weer een andere thread starten: hoe kast scoop uitblutsen... :p

- - big bang - -

9 ipv 10 vakjes? das 10% en inderdaad teveel van het goede. Heb je geen schema van je H tijdsbasis? Geld die 10% zowel voor de lage als de hoge sweepfrekwenties? Een Hogere sweepfrekwentie kan je bvb testen met een videocamera. een lijn duurt juist 64µsec.