Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten

Oeps |:-(
Ik kan beter mijn commentaar voor me houden geloof ik!

Turbokeu

Golden Member

Op 28 mei 2007 00:46:14 schreef Gerwinh:
Er moet wel wat ruimte blijven voor koeling he :) dus past net anders zit alles opelkaar :)

Koeling moet buiten de kast, neemt dus geen plaats in...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 28 mei 2007 08:46:34 schreef Mitchell S:
@madwizard:
PCB zelf ontwikkeld/geetst of heeft u het door een extern bedrijf laten maken?

PCBs laten maken inderdaad, dit krijg je zelf niet voor elkaar.

@Turbokeu

Er moet binnenin ook wat ruimte zitten he. Als je alles op 1 kluitje gooit ben je binnen de kortste keren de sigaar en dan gaat er vanzelf iets roken :)

Ondertussen ben ik een nieuwe controller aan het bouwen voor mijn highspeed fotografie. In tegenstelling tot de bijzonder mooie printjes van madwizard moet ik het doen met de aloude gaatjes print methode. Hierbij de eerste print van een reeks bestaande uit 3 printen in totaal. Deze dubbel europa kaart formaat (160x233mm) bevat de voornaamste I/O's en is geschikt om 3 zware magneten te sturen (400V, 20A) en daarnaast een H-brug sturing voor mijn golfvormen te maken bij het creeren van allerlei waterfiguren. Deze H-brug bevat heel wat extra beveiligingen omdat ze een DC gestuurde luidspreker moet aansturen en die DC waarde mag nooit ongekontroleerd actief blijven anders is die luidspreker om zeep.

Het onderste gedeelte bevat vooral de laser sturingen en detectors, 6 flits sturingen, camera en shutter sturing en een aantal beveiligde ingangen.

Centraal links zit een audio detector om de camera te sturen vanaf aan geluidsignaal en een opto om een 20mA loop binnen te nemen.

De verschillende pin connectors dienen om de signalen naar de pluggen te brengen bij de inbouw.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/79532764/original.jpg

Om een idee te geven van de soldeer methode volgt hieronder nog een foto van de onderkant. De print is volledig gesoldeerd wat de korte eigen verbindingen betreft. Enkel de draden naar de connectors moeten nog gedaan worden. Maar alle voedingen zijn verbonden, alle ontkoppel condensatoren enz. Op deze manier moet je later geen massa's meer gaan solderen onder de kabelbomen.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/79532763/original.jpg

De 2 andere printen komen er iets later aan, zijnde eentje voor de verbindingen naar de frontplaat waar keyboard en LCD display opstaan, alle knoppen en schakelaars, RC5-IR decoder voor afstands bediening, A/B encoder voor algemene digitale potentiometer functie enz.

Een 3de printje wordt de voeding met o.a. 3 flash's elco's van 820 uF/360V die gebruikt worden om de heel hoge spanning op te slaan voor het aansturen van de magneten. Die magneten zijn 6V versie's waar heel kortstondig 150V of meer opgebracht wordt. Hierdoor worden enorme kleine vertragingen bekomen bij het aansturen en wordt het mogelijk een mechanische shutter te bedienen in minder dan 2 msec. Vandaar die 400V 20A fets die op de print zitten.

Het geheel wordt gestuurd door een Altera EP2C20 FPGA. Die bevat 315 I/O pinnen waarvan er 72 beschikbaar zijn op 2 pluggen. Die 72 I/O pinnen gebruik ik allemaal in de controlbox.

De speciale wave vorm die nodig zijn om de luidspreker aan te sturen teneinde de waterfiguren te vormen worden in een 4 Mbyte flash onboard bij de FPGA gestoken. Een selector laat mij toe golfvormen te kiezen in functie van het type werk. Ook het nodige vermogen van de luidspreker wordt hierbij bepaald.

Het volledige schema bevat 8 blz A4.

Het volledige bestukkings schema staat hier

De bedoeling is nog meer figuren te maken zoals deze:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/78596395/original.jpg

Veel meer van deze figuren kun je zien op mijn pbase site ( zie mijn profiel)

Turbokeu

Golden Member

In mijn geval is er inderdaad 'wat' plaats binnen nodig:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0011.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0013.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0014.jpg

Indien de eindtransistoren op de 'klassieke' manier (extern) op het koelprofiel op de achterwand gemonteerd worden heb je 0.0% plaats intern nodig.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

en ook zo mooi geordend
ik sta er altjd van te kijken welke mooi projecten jij aan het maken bent.

Op 28 mei 2007 13:07:49 schreef dellie:
en ook zo mooi geordend

Als je de .pdf file opend zie je dat alles vooraf nettjes getekend wordt. Hierdoor kun je alles beter groeperen, verplaatsen maar vooral optimaliseren. Eigenlijk komt dit gewoon overeen met het manueel routen van een print waar je ook alle componenten moet rangschikken.

Je kunt goed zien dat verschillende blokjes in de schikking herhaald zijn. Dit versnelt enorm je plaatsing.

Henry S.

Moderator

Op 28 mei 2007 00:20:09 schreef Tim Blanckaert:
@gerwinh: 2*4.8A

Is 2*3A DC

Op 28 mei 2007 00:25:54 schreef Gerwinh:
Bedankt meer dan genoeg dus voor mijn 3 A printje :)

Nee, dat kan net.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

erg netjes fotoopa !

je ziet, je hebt helemaal geen professionele printen nodig om prachtige resultaten te bekomen (foto's).

heel erg chic !!

ik ben momenteel ook op zoek naar een DSLR.
ik weet niet met wat jij werkt (zat onlangs nog is op je site naar de foto's te staren maar vind hem momenteel even niet terug), maar ik zoek iets betaalbaar (nog student ;)).
Zeker niet overdreven qua #megapixels, want dat is zeker het belangrijkste niet ;)

mvg, bert

Meten is weten!

Op 28 mei 2007 19:10:03 schreef xbake:
ik ben momenteel ook op zoek naar een DSLR.
ik weet niet met wat jij werkt (zat onlangs nog is op je site naar de foto's te staren maar vind hem momenteel even niet terug), maar ik zoek iets betaalbaar (nog student ;)).

Momenteel is dit de Nikon D200 maar de D100 gaat ook perfect. Voor low buget, gewoon tweedehands zoeken, er zijn heel veel koopjes voor lage prijzen.

Om deze foto's te maken moet de camera wel aanstuurbaar zijn, een D200 heeft deze plug onboard, bij een D100 kan het via de grip. versie's met IR bediening zijn minder geschikt.

Mijn pbase account vind je hier
Daar kun je doorklikken op de gewenste Gallerie en dan op een tumbnail klikken voor de grotere afbeeldingen.

Nou... hier is mijn nagebouwde cmos klok project :9
http://home.wanadoo.nl/serdalpiynirci/forum/co/cmoc%20klok/cmoc%20klok%20tn/voorkant50.JPG

http://home.wanadoo.nl/serdalpiynirci/forum/co/cmoc%20klok/cmoc%20klok%20tn/voorzijkant50.JPG

http://home.wanadoo.nl/serdalpiynirci/forum/co/cmoc%20klok/cmoc%20klok%20tn/voor%20display%20on50.JPG

http://home.wanadoo.nl/serdalpiynirci/forum/co/cmoc%20klok/cmoc%20klok%20tn/display50.JPG

http://home.wanadoo.nl/serdalpiynirci/forum/co/cmoc%20klok/cmoc%20klok%20tn/achterkant50.JPG

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Mooi gedaan Techno Turk!

Als echte fan voor gaatjes printen vind ik je opstelling heel mooi afgewerkt en verzorgd.

Enkel ietjes spijtig van je dikke draden die je gebruikt. Je zou eens moeten wirerwrap draad kunnen gebruiken. Dit is heel fijne vaste geisoleerde draad. de isolatie buiten diameter heeft 0.48mm en de draad zelf is 0.24mm.

Toch heb je het met die dikkere draad prima opgelost.

Enkel ietjes spijtig van je dikke draden die je gebruikt.

ja daar ben ik met je eens fotoopa :) het was ook een pruts werk

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

@technojunk: waar heb je um dan van naar gebouwd?? ziet er leuke en netjes uit...

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Ligt het aan mij of zie ik geen foto :)

Net waren er nog wel foto's maar nu zijn ze opeens verdwenen :S. Maar is een NE555 wel stabiel genoeg om er een klok mee temaken?

Henry S.

Moderator

Op 28 mei 2007 17:12:14 schreef Tim Blanckaert:
[...]

hoe kom je aan 2*3A DC?

ok, die 2*4.8A was idd AC, maar op DC kom ik dan toch 2*3.4A uit?

0.62, het waarom is ondertussen tig keer uitgelegd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 mei 2007 22:24:18 schreef Mathieuke:
Ligt het aan mij of zie ik geen foto :)

Helaas, de datalimiet van deze homepage is voor vandaag overschreden. De pagina zal na middernacht weer beschikbaar zijn.

@henry s

Hoeveel A is het nou dan ? ik hoor nu dingen tussen 0,60 en 9.6 :)

Spanning wordt door het gelijkrichten sqrt(2) keer zo groot, de stroom daarom 1/2*sqrt(2) keer zo klein. Vanwege de niet ideale diodes wordt deze factor (.7) verminderd naar ongeveer .6

Dus ongeveer 3A DC

prachtige gaatjesprint fotoopa!

mag ik vragen hoelang je over zon print doet?
als ik een pint maak zit ik eerst een week te klooien met een berg componentjes, voor ik begin te solderen.
mn laatste print (100x90mm) duurde toch al 2 lange avonden.

[Bericht gewijzigd door Martijn v op dinsdag 29 mei 2007 01:18:55

KIS!!: Keep It Simple

Op 29 mei 2007 01:17:34 schreef Martijn v:mag ik vragen hoelang je over zon print doet?.

Oh tijd, zo een dubbele eurokaart volledig bestukken kost toch ruim 1 week. Maar op mijn leeftijd speelt dit weinig rol. Heel belangrijk is de voorbereiding. Net zoals je anders een layout ontwikkeld moet ook deze voorbereiding zorgvuldig gebeuren. Daarom maak ik altijd een bestukkingsplan op raster.
Hier verloopt de meeste tijd na het schema ontwerp. Het gaat hier trouwens over volledige ontwerpen, eigenlijk geen experimenteel meer. Als er delen in de schakeling zitten waarvan ik niet zeker ben of ze goed zijn worden die vooraf zoveel mogelijk eerst gebouwd en getest.

Zo heb ik die dubbele H-brug eerst opgebouwd en uitgemeten. daaruit is een nieuwe schakeling ontstaaan met nog eens extra aandacht op veiligheid. Zo is die H-brug ook nagezien hoe ze zich veilig kan gedragen als ik later de FPGA opnieuw moet programmeren. tijdens die programmatie worden de I/O's immers niet meer gestuurd! Als binnen een paar weken de inbouw klaar is post ik nog wel wat foto's van het geheel. Het wordt in ieder geval een heel mooie kast en bediening.

Bijna altijd zitten een paar rustdagen bij tijdens de bestukking. Dit geeft je tijd om nog eens extra na te denken of je niets vergeten hebt tijdens de werkvoorbereiding. Dit levert je soms nog een paar extra kleine aanpassingen, meestal onder de vorm van kleine extra mogelijkheden.

Vooral aandacht hoe je de verbindingen met je inbouw gaat maken maar ook hoe je later gemakkelijk hem terug kunt uitnemen als er tussenkomst gewenst is. Vandaar dat mijn dubbel eurokaart altijd via flatkabels verbonden wordt met de kast.

dat lukt mijn dus niet om een paar rustdagen er tussen te nemen :-) meestal ga ik in 1 keer door want als ik de volgende dag er aan wil beginnen bwen ik de ''draad'' kwijt :P :+

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Dit topic is gesloten