Hallo ik snap iets niet over de onderdelen van deze schakeling.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/35

In de tekst word er een andere spoel beschreven dan in het onderdelen lijstje staat. Welke moet ik hebben?

Diegene van de tekst, zal de onderdelenlijst even aanpassen.

Edit: Done.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

de ferrietstaaf hoeft ook geen 20cm te zijn zoals in de onderdelenlijst vermeld, die moet iets groter zijn dan de lengte van je spoelvorm. 20cm ferrietstaven vind je verder alleen nog maar in oude radio's...

ik heb nog 5 20 cm liggen gewoon nieuw van de conrad

Hallo,

Ik ben ook van plan om een kristalradio te maken voor een po op school. Maar ik zit nog even met het ontvangst. De rest van het schema kom ik wel uit. De draden moet op een plastic buis gewikkeld worden, maar hoe? Eerst de primaire zoveel wikkelingen als er voor geschreven staat, en daarna de secundaire eroverheen? En alle draden naast elkaar? En aan het uiteinde van die draad, moet daar nog iets van een antenne aan, of is dat niet nodig? Ik neem ook aan dat die draden geisoleerd moeten zijn, of is dit onjuist?

Deze kristalradio wil ik graag maken:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/78

Alvast bedankt.

Corné

Erg leuk om te doen jongens en als je het een beetje goed doet komt er best wat geluid uit!

Ik weet niet of standaard PVC buis 30MM is?
Volgens mij 32MM maar dat kan je er wel voor gebruiken.
Eerst die 125windingen op de buis doe je in het begin 2 gaatjes maken dan kan je de eerste twinkeling vast zetten.
Dan 125wDg en dan weer 2 gaatjes om het vast te zetten.

DAN
Zou ik een stukje stevig papier om de spoel heen buigen en met plakband vast plakken.
Maar wel zo dat het papier buisje over de spoel(125wDg) kan glijden.

DUS
Nu kan de spoel van 20wDg over die van 125 glijden!

Ik zou het allemaal op een plankje vast zetten (niet te groot)

Ik gebruikte in plaats van het versterkertje mijn boxjes van de PC
Het geluid knalde de tent uit!
Er zelfs gevraagd of het zachter kon!

Ook alleen het versterkertje met T1 tot en met P1 en daarna een versterker knalt ook wel!

Misschien zijn andere gasten hier het er ook mee eens dat je in plaats van 0,3 en 0,1 MM draad
Juist alleen 0,3MM gebruikt? Anders zit je met twee soorten draad.

We gaan het wel horen wat de andere van die veranderingetjes in het schema vinden???

Jongens veel succes hoor!
Oow en vergeet niet probeer er een lange draad als antenne aan te knopen of de gordijnrails???
Graag een draad naar de water kraan of naar de CV/radiator/verwarming.

Oow is waar ook!
Die andere spoel 70 windingen er staat 0,35MM volgens mij mag je daar ook 0,3MM voor gebruiken hoor!
Ja he? Jongens??? (@Henry)

Vr Gr Rob007.

Die spoel van die tweede is 125 wikkelingen om 3 cm, dit is ongeveer 95 uH. Samen met de varco is dit een resonantiekring welke een hoge impedantie heeft voor de gekozen frequentie. Deze gaat dan je radio in, de rest gaat naar aarde.

Gewoon uitrekenen, de spoellengte wordt bepaald door de draaddikte en diameter van de spoel en de windingen, dit beinvloed de waarde.Nu maakt dat niet zoveel uit hoor hier. Je zit nu al theoretisch van iets van 700KHz tot
2,5MHz. De rest is een kwestie van luisteren en wat afwikkelen als je hoger wil en bij als je lager wil.

De kleinste spoel is een koppelwikkeling voor je antenne. Deze kan naast de eerste of er over heen. Deze zit aan de ene kant aan de antenne, de andere kant aan de aarde (en die zit aan je verwarming)
De waarde hiervan is ongeveer 2,2 uH maar dat komt nog minder precies als de tweede.

Fred. en nu weer terug naar ons theekransje :-)

Alhier een iets mooiere spoel: http://www.kristalradio.nl/algemeen.htm
Maar dan heb je wel een afstemcondensator nodig, en daar is tegenwoordig moeilijk aan te komen.
Wat ook gewoon mogelijk is, is het slopen van een of andere kapotte oude radio, en de ferrietantenne eruit halen. Dan heb je meteen een goede spoel, en een afstemcondensator. Lang leve het grofvuil :P

Je hebt wel zeker weten een antenne en aarde nodig.
Antenne: draad van 20m ergens in boom of naar zolder
aarde: draad naar de (koperen) waterleiding, of verwarming

En dan nu weer lekker maria-koekjes in de thee gaan soppen...

Dus als ik het even samenvat:

1 buisje, wikkel de 125 wikkelingen eroverheen (secundair). Daarna een stukje papier, dan losjes de 20 windingen primair erover. Wel dat je het nog kan schuiven. 1 eind primair aan de gordijnrail, ander eind in het schema, en aan de massa liggen, dus aan de verwarming.
(als ik het fout heb hoor ik het wel)

Maar is het erg dat ik gewoon 2 keer 0,3 mm gebruik ipv primair 0,1 mm 20 windingen, secundair 0,3 mm 125 windingen?

De trimmer 500 p is moeilijk te krijgen. Is 50 p ook goed?

Ferrietantenne, is dat een staafje met dun koperdraad?

Met 50p heb je maar een heel klein afstembereik, dat schiet niet op. Trimmers gaan ook erg kort mee.
Dan kan je beter voor 'permeabiliteitsafstemming' gaan. Dat wil zeggen: je schuift de ferrietstaaf naar binnen en naar buiten voor de afstemming.

De draaddikte maakt niet zo heel veel uit. Zolang je er maar voor zorgt dat je een klein beetje over elkaar wikkelt, zodat de breedte van de spoel nog wel hetzelfde is als met 0.1mm draad.

-Draaddikte maakt niet zoveel uit maar niet dikker dan 0,35mm nemen, mocht je te laag in frequentie komen omdat je spoel groter wordt dan gevraagd dan kan je altijd wikkelingen minderen.
-Een spoel op een ferrietkern, maak je door eerst een rolletje papier er omheen te plakken, plak meteen ook een tot een dun strookje papier of een cocktailprikker op her rolletje om daarop de uiteinden te draaien zodat de spoel niet uitelkaar rafelt. Je spoel is daarmee schuifbaar over de ferrietkern.
-Trimmers zijn idd niet geschikt voor veel gebruik, veel te hoge slijtage, de capaciteit is ook veel te klein, ideaal is 450-500pF.
-Afstemcondensators bij bosjes op de radiomarkten, kijk anders even bij de kringloop voor een oud transistorjapannertje of buizentoestel (Philips Plano €10), heb je ook meteen een ferrietstaaf. :P

Foto:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/reflexspoel.jpg

Dus ipv een buisje een ferrietstaaf. Een afstemcondensator is toch een trimmer? En wat moet ik aanpassen, als ik die ferrietstaaf ga gebruiken? Misschien dat ik nog iets heb liggen, zal morgen een foto posten.

Een trimmer is voor eenmalige afstelling: De trim.

Met enkele ferrietstaaf kom je op 40-60 windingen, afhankelijk van draad en variable condensator, zo als ik al zei kan het teveel aan windingen er zo weer af, en omdat dit redelijk laagfrequent is hoef je dan niet eens steeds het overtollige draad af te knippen.

Een koppelwikkeling van 5-6 windingen over de eerste spoel zorgt er voor dat de antenne je resonantiekring niet te veel ontstemt/belast.

Dus over de eerste spoel een laagje plakband en daar de koppelspoel overheen wikkelen.

Gelakte draad gebruiken en altijd netjes strak wikkelen, op de foto zit de rechter kant nog niet vast ;)

De variable condensator komt dus in de plaats voor die 500 pF trimmer/ regelbare condensator. Blijft deze dezelfde waarde namelijk 500 pF?

Foto's

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0245.JPG

http://www.solcon.nl/fn004789/PHTO0246.JPG

(sorry, voor de iets onduidelijke foto's)

Is dit een ferrietstaaf? En zo ja bruikbaar? Ongeveer 10 cm lang en een straal van een 0,5 cm. Een keer in mn jonge jeugd uit een oude kapotte radio gesloopt.

Gelukkig kan ik een ferrietstaaf ook in het donker nog herkennen ;) Ja dus, en dat ding is dus om mee te bellen. :P

De capaciteit voor een MG kring is in de meeste gevallen idd ~500pF.

Mooi, dan gebruik ik deze. Dan ga ik bij de TOA ff een regelbare condensator vragen, en nog wat draad. Aantal wikkelingen zullen dus wel veranderen, ik kan ze het beste even omrekenen. Meter of 5 koperdraad ongeveer genoeg? Voor beide spoelen?

Wat ik mis is een weerstand over de kristaltelefoon. Het geluid wordt dan veel harder en helderder.
Neem iets van 10 tot 100 kOhm ofzo, het komt niet zo nauw.

Op 29 mei 2007 22:14:34 schreef Corné 12:
Mooi, dan gebruik ik deze. Dan ga ik bij de TOA ff een regelbare condensator vragen, en nog wat draad. Aantal wikkelingen zullen dus wel veranderen, ik kan ze het beste even omrekenen. Meter of 5 koperdraad ongeveer genoeg? Voor beide spoelen?

Wiskunde?

Op 29 mei 2007 22:19:22 schreef Frederick E. Terman:
Wat ik mis is een weerstand over de kristaltelefoon. Het geluid wordt dan veel harder en helderder.

Sterker nog, als je na de detectie een condensator gebruikt moet je ook een weerstand gebruiken, anders laadt de condensator zich alleen maar op. :P

En aangezien een kristaltelefoon een condensator is.. althans flink capaciteit heeft.. maar zo 'technisch' wou ik het nog niet maken :):)

Nee laten we dat maar niet doen, bewaren we voor een ander topic. :)

Ja ik heb wiskunde. Het aantal wikkelingen, wat u aan gaf was voor een staaf met een diameter van 3 cm, toch?

Nee, zo'n staaf is 9-10mm doorsnee.
U? Ik heb wel niet met je geknikkert maar U staat zo oud :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 29 mei 2007 22:19:22 schreef Frederick E. Terman:

He Fet, mijn eerste ontvangertje werkte niet zo best toen zat ik wat onewetend te klooien met wat componentjes na wat gelees over Q enzo en toen bedacht ik dat weerstandje, dat gaf een mega verbetering maar iedereen verklaarde me voor gek.

Fred

Zònder weerstand is de spanning inderdaad maximaal.. en dat blijft-ie ook.. wisselt bijna niet meer -> dus weinig wisselspanning = weinig geluid :)