Wetenschappers verlichten lamp met draadloze energie

Hey allemaal, ik zag dit op Internet en ik dacht dit is wel leuk om te melden.

http://www.nu.nl/news/1106639/91/Wetenschappers_verlichten_lamp_met_dr…

Wordt dit de toekomst??? :)

[Bericht gewijzigd door royvanveenendaal op vrijdag 8 juni 2007 19:47:02

Spijtig dat er niet veel extra over gezegd word....
klinkt wel interessant maar stel me er toch vragen bij...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Bestond al in het jaar 1900
Nikola Tesla verlichte er zijn laboratorium mee.

heb zoiezo me twijfels over alle draadloze meuk, dit betekent energie in de lucht net zoals nuclair. ik denk dat de mensen die over draadloos netwerken en mobiele telefoons klagen kwa straling steeds meer gelijk gaan krijgen.

een gloeilamp licht ook op in een magnetron...

Anoniem

draadloze energieoverdracht?
de lamp draait toch niet rond in een magnetisch veld?

E = -Blv

Een TL lamp draadloos laten branden als er een sterke zender in de buurt is, is in iedergeval mogelijk...

@stefsky: Dan laat je het het magneetvelt toch 'ronddraaien'?

Zijn electromagnetische golven...

Dit is overigens een ramp voor alle radio-amateurs, als het doorgaat. Nouja, ik kan het me ook niet voorstellen dat dit snel werkelijkheid gaat worden. zal toch nog wel een 50 jaar overheen gaan.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

........When Nikola Tesla discovered alternating current (AC) electricity, he had great difficulty convincing men of his time to believe in it. Thomas Edison was in favor of direct current (DC) electricity and opposed AC electricity strenuously. Tesla eventually sold his rights to his alternating current patents to George Westinghouse for $1,000,000. After paying off his investors, Tesla spent his remaining funds on his other inventions and culminated his efforts in a major breakthrough in 1899 at Colorado Springs by transmitting 100 million volts of high-frequency electric power wirelessly over a distance of 26 miles at which he lit up a bank of 200 light bulbs and ran one electric motor! With this souped up version of his Tesla coil, Tesla claimed that only 5% of the transmitted energy was lost in the process.

GJ_

Moderator

Op 8 juni 2007 20:14:29 schreef (Z)weetvoetje:...Nouja, ik kan het me ook niet voorstellen dat dit snel werkelijkheid gaat worden. zal toch nog wel een 50 jaar overheen gaan.

Het is al praktijk. ABB heeft draadloze sensoren welke niet alleen draadloos communiceren maar ook draadloos gevoed worden (zonder batterij dus!)
Gewoon te koop, van de plank.

En wat te denken van RFID tags?

Rendement van 40% ... dus een 100W gloeilamp zuipt dan 250W ... voor 3W licht. Waar gaan we naartoe :(

Lijkt vet veel op een luchtkerntransformator ... afgekeken van de propellorclock bouwers ??? :p

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op zaterdag 9 juni 2007 15:50:16

Die draadloze sensoren kunnen dan toch maar werken wanneer er een wisselend magnetisch veld aanwezig is?

wel toffe opmerking over Tesla :)

Waar rook is is er.......geen componentje meer
Sine

Moderator

Op 8 juni 2007 20:03:59 schreef veenie:
heb zoiezo me twijfels over alle draadloze meuk, dit betekent energie in de lucht net zoals nuclair.

Eehhh ? Pardon ?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 9 juni 2007 20:17:32

Vele raadsels rond Tesla.
Hoe wist ie energie uit de lucht te toveren ???
Ik wou dat die man nu nog leefde...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

LOL. Die foto :+

Wat een onzin allemaal weer, het stemt wel droevig dat dit in allerlei media opduikt.

Misschien blijkt dit straks een soort van test om te bewijzen hoe weinig kritisch men is bij het plaatsen van dit soort "nieuwsberichten" ? - Als waarschuwing tegen het compleet lege gehype van LED's e.d.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 9 juni 2007 20:40:01

Sine

Moderator

Op 9 juni 2007 20:27:05 schreef ~Galaxy:
Hoe wist ie energie uit de lucht te toveren ???

Door het er zelf in te duwen :)

@GJ_: Dat is meer omdat zo'n sensor of RFID tag zo weinig stroom trekt, dan omdat het echt mogelijk is om draadloos energie over te sturen. Om echt vermogens over te sturen in de richting van 60W, (zoals hier) heb je een zender nodig van 150W. (het rendement was 40%). Dat ding is dus over de hele wereld hoorbaar. (frequentie was namelijk 9MHz)

Mocht dat doorzetten, dan moet dus de kortegolfband afgeschreven worden.

@Aart: Ik ben het helemaal met je eens. honderd jaar geleden zou dit leuk zijn om in het nieuws te brengen. Tegenwoordig weet iedere zichzelf respecterende zendamateur dit te presteren.
Zelfs de 'kwaliteitskrant' NRC plaatst dit nog.

@Galaxy: Het heet niet voor niets Teslaspoel... Hij bouwde er vrij grote versies van. Hij schijnt het record voor langste vonk ooit tot de jaren 60 gehouden te hebben. (toen werd er in Rusland een grotere gebouwd)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Het grappigste aan dit nieuwsbericht is nog hoe bijna iedereen er met de ogen open intrapt. Mensen gaan meteen dromen van "waw geen netsnoeren meer" enz enz.

Dat terwijl er inderdaad helemaal niks nieuws aan is. Nieuwswaarde nul komma niks. Dit soort experimenten horen thuis op de middelbare school in het labo fysica, niet bij onderzoekers van het MIT.

Misschien is het écht een sociologisch experiment. Bewijzen dat je in de media de grootste onzin kan vertellen, als het maar wetenschappelijk klinkt. Cf. discussies over het klimaat enz...

Op 10 juni 2007 11:01:07 schreef subsonik:

Dat terwijl er inderdaad helemaal niks nieuws aan is. Nieuwswaarde nul komma niks. Dit soort experimenten horen thuis op de middelbare school in het labo fysica, niet bij onderzoekers van het MIT.

Mee oneens, dit is kleuterschool fysica ;-)

Mijn mond valt altijd weer open van verbazing als je dit soort berichten tegenkomt. Dat het MIT zo zichzelf zo te kijk durft te zetten, door dit naar buiten te brengen als 'innovatief'. Zet je wel aan het denken over de kwaliteit van het MIT.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

40% rendement over 2 meter afstand lijkt me enorm goed en prima om allerlei draagbare electronica op te laden. Met simpele inductieve koppeling haal je dit niet. Via een normale niet-gerichte ovedracht met EM-golven ook niet. Het zit hem geloof ik meer in de resonantie. Maar dat lijkt me ook iets dat al sinds de uitvinding van de radio wordt gebruikt en een zender-ontvanger combinatie die 40% rendement heeft over een paar meter lijkt me weer te mooi om waar te zijn.

Hier is nog een linkje met wat meer info
http://www.newscientisttech.com/article/dn10575-evanescent-coupling-co…

Ik heb sterke twijfels.

Een paar jaar geleden was er het bericht dat iemand het hele internet kon opslaan op een rolletje plakband.

Uhm, kijk naar dat plaatje. Het zijn gewoon 2 mag. loop antennes tegenover elkaar. Dat je die dingen laat resoneren is nogal logisch. Als je een antenne gebruikt laat je m eigenlijk altijd (al dan niet direct) resoneren.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6129460.stm

quote:
"You could also scale it down to the microscopic or nanoscopic world."

Uhm, een mag loop van enkele micrometer groot? :S

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op zondag 10 juni 2007 12:50:09

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik heb het bericht gisteren ook gelezen. T is zijn toch gewoon twee spoelen die tegenover elkaar staan? Eigelijk dus een trafo met een beetje tussenruimte.
Nou, ik zou wel weten dat ik liever een snoertje door mijn huis leg dan dat ik van die spoelen op moet hangen. Ook al zouden ze bijvoorbeeld plat zijn en je ze zou kunnen verstoppen, dit lijkt mij toch behoorlijk wat meer invloed hebben dan een dect telefoon endergelijke. Soms kan deze vorm van energieoverdracht wel gebruikt worden als we bijvoorbeeld aan aparaten denken die heel duidelijk waterdicht moeten zijn bijvoorbeeld. Ook zijn er al telefoonladers op dit principe maar dan gaat het dus om veel kleinere vermogens en ook veel kleinere afstanden.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 10 juni 2007 12:24:08 schreef richardbloe:
40% rendement over 2 meter afstand lijkt me enorm goed en prima om allerlei draagbare electronica op te laden. Met simpele inductieve koppeling haal je dit niet. Via een normale niet-gerichte ovedracht met EM-golven ook niet. Het zit hem geloof ik meer in de resonantie. Maar dat lijkt me ook iets dat al sinds de uitvinding van de radio wordt gebruikt en een zender-ontvanger combinatie die 40% rendement heeft over een paar meter lijkt me weer te mooi om waar te zijn.

De afstanden die je met deze methode kan bereiken zijn afhankelijk van de golflengte van het signaal en de koppelfactor tussen de beide spoelen.
Het rendament kan je in theorie bijna 100% maken, kwestie van een hoge factor van de spoelen. met name die van de spoel die het veld opwekt. Om praktische reden zal het rendament echter lager uitkomen.
De methode die men gebruikt is die van koppelling van het nabije veld (voornamelijk het manetische veld, maar het zelfde trukje kan ook met koppeling via het elekrische veld), er is dus helemaal geen sprake van golven.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Wow, ik denk dat er nu wel een nobelprijsje mijn kant op komt. :P Heb het zojuist het experiment ff knudde herhaald, op 4.3MHz, maar dan met spoelen van 4cm doorsnee, en slechte Q. (niet die mooie zilveren spoelen van op de foto) Als zender gewoon xtal, en 3x bc547. In plaats van een lamp een ledje. Bereik was zo'n 10cm. (verhouding afstand, grootte van spoel zo'n 2 tot 3x slechter) Rendement valt een beetje slecht te meten, maar zal niet heel slecht zijn.

Maar nu komt het. Ik kon het bereik makkelijk verdubblen door simpelweg een ferrietstaaf te gebruiken!!! Jaja, zo'n ding dat ze ook wel voor radio gebruiken, maarja, radio is natuurlijk iets compleet anders. En toch werkt het! Eureka!! Me is going to have tha big Dollarzzz!!!

dus, tot zover het sprookje dat deze mensen iets bijzonders hebben gepresteerd.

Heb er trouwens vroeger wel eens over gedacht om een draadloze muis om te bouwen, met een zendspoel in de muismat, en een ontvangstspoeltetje in de muis zelf. Maar dat bestond al. Dus ik heb me tijd toen maar wat beter besteed.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.