fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 7 juni 2007 21:42:40 schreef (Z)weetvoetje:
Tja, die chineesjes denken dat je aan 1 mechanisch filtertje genoeg hebt om een goede wereldontvanger te maken.
Ik denk dat die Chineesjes heus wel weten hoe je een goede radio bouwt, maar dat wij in Nederland alleen krijgen waar we voor willen betalen. 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 8 juni 2007 08:00:16 schreef maarten66:
Volgende week een wereldontvanger bij de Aldi, voor 17 euro!!
uhm, mijn voorgaande posts niet gelezen?
Gebruik je geld alsjeblieft beter...
@F.E.T: Dan zouden ze toch moeten weten dat ze voor dat geld beter een eenkringertje kunnen bouwen dan een super, omdat het eenkringertje goedkoper is. Maar waarschijnlijk mag je zoiets niet van de wet verkopen. 
Maar, bij dat ding dat ik had, daar zaten gewoon echt fouten in. Dat het 10min. op een knopje drukken duurt voordat je van het ene eind naar het andere eind van de kortegolf bent, dat is gewoon een ontwerpfout. Evenals dat als het goedkoop moet, dat je dan toch een PLL erin gaat zetten. Doe dan mechanische afstemming, dan houd je nog geld over voor een HF-trapje, en een extra MF trapje. Stukken beter dan een PLL die keihard bromt.
Op 7 juni 2007 21:42:40 schreef (Z)weetvoetje:
Tja, die chineesjes denken dat je aan 1 mechanisch filtertje genoeg hebt om een goede wereldontvanger te maken.
Was dat maar waar, dan ging ik meteen naar de Aldi/Lidl om er voor dat geld eentje te halen. 
Ik vermoed dat je een keramisch filtertje bedoeld.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
ah, zo'n keramisch ding werkt toch met mechanische trillingen? 
nouja, ik haal ze altijd door elkaar...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lijkt me lachen, schroef je een yeasu open en zitten er op de plaats voor de optionele filters twee omgebouwde aldi-radiotjes 
Ik ken LC filters, kristalfilters maar wat is een mechanisch filter (collins schijnt ze voor transceivers te maken)
Zal wel eerst moeten googlen maar dan heeft FET niets te schrijven 
Fred
Ha, ha! Ik neem aan dat je allang een kijkje hebt genomen. De eerste hit zal die van Collins geweest zijn.
Hun mechanische filters gebruiken metalen resonatoren, die aangestoten worden door piezoelektrische transducers.
Ik dacht dat ze in het begin ook elektromagnetische transducers hadden.
Een keramisch filter werkt ook piezoelektrisch, maar daar is de resonator zelf ook keramisch.
Een kristalfilter werkt ook piezoelektrisch, maar is gemaakt van geslepen kwartskristallen, of van één kwartsplaatje waarop de juiste elektroden zitten (een "monolitisch" filter).
Ik dacht dat ze in het begin ook elektromagnetische transducers hadden.
Klopt, het was/waren een buisje(s) van een of andere metaal legering met aan de uiteinden een soort koppelspoeltje, het proces was gebaseerd op magnetostrictie.
Het moet mogelijk zijn zoiets na te doen met een ferrietstaaf, je moet de staaf dan wel ophangen in elastiekjes of zo. Ik vermoed dat Fres in de tientallen kHz ligt.
Made in China:
Tussen de meuk is nog alleen de ferriet, de varco en eventueel de freq teller van waarde.
De afstemming lijkt digitaal maar is analoog met een counter op de LO.
HF/MF-IC is de CXA1691BM
fred101
Golden Member
Je fototoestel ook made in china (niet schieten
) Henry, dit zit letterlijk met plakband aan elkaar. Is nog triester als ik dacht.
Fred
Made in China voor Olympus, het schuifje gooit de witbalans en focus in de war, en in heb geen zin om voor dit brol alles te gaan instellen... 
Idd, het hele geval hangt met tape en was aan elkaar, niks staat recht en de schakeling is recht toe recht aan overgenomen uit de datasheet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 11 juni 2007 19:45:33 schreef Henry S.:
De afstemming lijkt digitaal maar is analoog met een counter op de LO.
Heb hier iets soortgelijks liggen: afkomst Lidl, cira 15,- euro, merk Bench. Heb hem nog niet helemaal tot op het bot ontleed, maar voorzover ik tot nu toe kan bekijken is het behoorlijk digitaal. Heb nog geen afstem-C o.i.d. kunnen ontwaren. Welk merk heb je daar op de slachtbank liggen ?
(Z)weetvoetje
Ah, da's de bekende ontvanger met 7 banden op de kortegolf. Die kom je in vele varianten tegen. Deze had ik nog niet gezien, meestal is het gewoon een analoge afstemming. Da's al helemaal een troepding. Dat ontvangt dus echt helemaal geen kloot.
Dat frequentietellertje is echter wel weer leuk. Dat kan je nog wel gebruiken voor iets anders. Erg leuk eigenlijk, zo'n ding. Maar het is waarschijnlijk wel een radio van meer dan 10 euro...
Nou ja, het dingetje hierzo heeft een continu bereik van van 5 tot 17 Mhz, maar veel ontvangen doe je er niet mee. Spaceman gisteren hier met 9+30dB op de IV, maar op het toestelletje geen spoor van te ontwaren. Maar goed, voor 15 euro mag je denk ik ook niet veel anders verwachten.
er is één uitzondering wat dergelijke toestelletjes betreft: ik had ooit eens ( 5 jaar geleden ofzo) een blauw/zwart middengolfradiootje, ook van chinese makelij. er stond op 'high sensitivity' en 'amplitude modulation'
bouwkwaliteit was bedroevend, geluidskwaliteit was vergelijkbaar met een telefoon op luidsprekerfunctie, maar dit ding was dus bijzonder gevoelig. ik denk dat ik er ongeveer net zo veel mee heb gehoord als met een doorsnee buizenradio. 's nachts hoorde ik op vrijwel ieder kanaal wel een zender.
hij is er helaas mee opgehouden nadat hij van tafel was gevallen...
prijs was 5 euro ofzo. iedere keer als ik op een rommelmarkt ben, speur ik ook altijd naar dat dingetje. toch een bijzonder stukje goedkope maar relatief goede techniek.
@henry S
Het binnenwerk van die digitale analoge ontvanger lijkt wel enigzinds op de ranex ontvanger die Gamma voor 6 euro in de aanbieding heeft.
Zelfde ic, analoge afstemming en omschakelbare SW met digitale uitlezing, het zal wel uit dezelfde fabriek komen.
Plaatjes:

Intussen heb je dan voor die 6 euro wel een leuk frequentietellertje........(met al vooraf de MF eraf getrokken).
Op 12 juni 2007 19:03:35 schreef KT88:
Intussen heb je dan voor die 6 euro wel een leuk frequentietellertje........(met al vooraf de MF eraf getrokken).
Ja, dat is zonder meer waar. Voor dat geld kan je niet zelf iets maken.
By the way: het gevalletje waar ik het over had (geleend van Ebay):
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Met die Ranex was de wereldomroep prima te ontvangen in Zwitserland. Tis geen kwaliteit, maar helemaal niets waard is het ook weer niet.
@jan w: Idd Ranex, zelfde draaiknopjes, zelfde speakertje, zelfde ferrietantenne, printopbouw rond de schakelaars en connectors is hetzelfde en het display is een beetje anders.
Ik ga even het bandkabeltje uitmeten, de paarse en grijse draden gaan naar de LO's.
Op 12 juni 2007 18:59:54 schreef jan w:
Plaatjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat ik hoorde van iemand is dat je met ditsoort radio's, Het ontvangst op kortegolf beter kan maken door er een langere antenne van ongeveer 25 meter aanvast te maken. Klopt dit?
volgende week is er aanbieding bij de aldi zag ik net in de krant...
't is niet heel erg goedkoop met bijna 17 euro....
(Z)weetvoetje
Op 13 juni 2007 18:30:38 schreef High met Henk:
volgende week is er aanbieding bij de aldi zag ik net in de krant...'t is niet heel erg goedkoop met bijna 17 euro....
Die heb ik dus.
Loop er met een wijde boog omheen.