Tja, nou is ineens de zaak weer goed op schermbreedte...
@Rd12tf: quote: Ja, maar die kringen van jou zijn virtueel ... Goed zo! Die zit!
@de verschillende Freds: je hebt van andere dames al helder advies, ik heb nog de vuistregel dat voor een VFO een hoge Q de stabiliteit bevordert.
@Schimanski: riep jij nou afgelopen weekend bij die eerste bocht "rechtsaf" of "rechtdoor"? Nou ja, volgend jaar beter.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@RD12TF: Gewoon de basis-emitter drempelspanning nemen om de amplitude te meten. Zodra de amplitude dan te hoog wordt, slaat de transistor helemaal open. Het levert een erg strakke regeling op. Als je meer dan 1.2V amplitude wilt kun je gewoon een diode in serie met de emitter zetten.
Nouja, da's mijn methode...
@Fred: De weerstand van een parallelkring in resonantie is gelijk aan de Q*XL=Q*XC (want XL=XC bij resonantie.
Bij een seriekring is het precies andersom: XL/Q
Als ik nu tenminste geen factortje 2 fout zit ofzo. Maar het is in ieder geval afhankelijk van de Q-factor.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Woorden schieten te kort, een brok in je keel, het zal toch niet...Ja, ik denk het wel. Oh dat ik dit nog mag meemaken.
Ik hoor het jullie denken. 
Tada, hier is ie SUPERTJE
http://www.uploadarchief.net/files/download/supertjevoor.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/supertje.jpg
Fred en fred
Edit: ik heb ze 125kB groot gemaakt en nog gaat het fout
Het gaat om het aantal pixels.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 20 juni 2007 17:07:04 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Schimanski: riep jij nou afgelopen weekend bij die eerste bocht "rechtsaf" of "rechtdoor"? Nou ja, volgend jaar beter.
Tja Frithjof, zo gaat dat in de grote mensen wereld, we zijn ingehaald door de techniek.
Met onze "rechtuit" konden we geen kant op.... Volgend jaar een nemen we een super, kunnen we nog links of rechts een zijband inslaan.
Het motortje was wel tip-top, je blijft je verbazen over zo'n Wunderhorn GTX onder de kap.
@Fred tot de macht 4: kerel, je blijft ons verbazen! Hoe wonderschoon - en het doet het dus nog ook! Alles uit massief rood koper gebeiteld en die vertraging heeft je zeker wel een bom duiten gekost, nietwaar? Nou nog de schaal ijken... Oeps, sorry!!
En trek je niks aan van het RODE (!! ook dat nog!!) commentaar van die moderator, hij bedoelt dat je iets vreselijks moet doen zoals img= 10,10 of zo maar dat lukt toch niet, joh!
@Schimanski: gussiemijne, was het "rechtUIT" wat je riep? Sorry hoor! Maar een terugkoppeling over de carburateur heen blijkt prima te gaan, nietwaar?
@ledlover: niet ingewikkelder, maar geschifter!
Algemeen: het electronicalab leidt hier momenteel aan personeelsschaarste. Ik wou dat ik me kon vermenigvuldigen zoals Fred...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij deed het, hij wordt dus nu verder getransformeerd. Ik was niet tevreden over het MF filter. Ook het nieuwe niet daar ging nog steeds veel signaal verloren. Ook na fijntuning van preselectie en filter.
Na het eerste kristal ging het signaal ongeveer 4dB omlaag, na het tweede weer, dus dan blijft er niet veel over aan het eind. Zacht signaal en veel te veel ruis.
Er zit nu een 459KHz filter in, De VFO is aangepast naar 7455 de bfo moet nu nog naar 455, ik had nog twee keramische resonators liggen maar die doen iets heel raars in de oscillator die ik gebruik om kristallen te testen (collpits). Op de scoop ontstaat een sinus die snel kleiner wordt en eindigd in een flatline. En dat beeld blijft statisch staan. Maw dit is een excact repeterende beweging, een soort "damping wave"
@FAS, dank u, Oh grote meester voor dit compliment. inderdaad een erg mooie vertraging, mijn oneindige dank hiervoor. Als het helse apparaat naar mijn zin is gaat hij in een mooi metalen onderkomen met schaalverdeling maar nu is dit wel makkelijk experimenteren.
Fred2 (met goedkeuring van nummer 1 van wie ik ook iedereen de groeten moet doen)
@Fredden: hemelse genade, ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zomaar even drie keer een andere MF inschakelt tijdens zijn ontwerp... Wat je nu weer in je BFO ziet gebeuren daar staat mijn verstand totaal bij stil. Ik denk dat jouw karma gewoon te groot is voor de eenvoudige materie.
Fredden, wat een devotie! Je hebt daar waarachtig een replica van de graftombe van Cthulhu in R'lyeh gemaakt en het ontvangt ook nog de korte golf? Mooi! 
(Echt gemeend hoor, ik hou wel van die bouwstijl)
Loopt er niet te veel RF stroom door je keramische resonators? Dan warmen ze op en worden wat slapjes.
Kristallen kunnen veel meer hebben, die knallen pas kapot in een "Tritet" oscillator, indien op de grondtoon van het Xtal afgestemd.
Zie Zenders van Jan Bron de Pa0jbn voor een schema van deze mooie oscillator.
Hoe heette-die ook al weer op het Waterlooplein, met brillen en brillenglazen?
Als-tie niet keek probeerde je stiekum het ene glas met het andere te krassen. De glazen die je niet kon krassen waren kwarts, die kocht je dan.
Thuis tussen twee plaatjes messing kijken of het wilde oscilleren - in een schakelingetje met een 6L6..
Sommige glazen waren zo actief dat ze er tussenuit vlogen, dwars de kamer door.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@fred: is ie nu niet gewoon aan het superregeneren? Dat geeft namelijk meestal ook zulke beelden...
Je moet even wat condensatorwaardes veranderen, beetje experimenteren... Hij oscilleerd waarschijnlijk nu op een tweede frequentie, ten gevolge van het op en ontladen van de condensatoren die je zo hebt gekozen dat ze eigenlijk nul weerstand zouden moeten hebben bij de ontvangstfrequentie...
Je kan ook de terugkoppeling een beetje inperken.
@Ledlover: Ben jij nu eigenlijk nog iets HF'igs aan het bouwen?
op dit moment niet, over een tijdje komen wellicht nog een eenkrings rechtuitontvanger met ecc82 met insteekspoelen ofzo, voor de midden, lange, en kortegolf. heb een mooi chassisje waarmee ik nogsteeds iets moet doen.
Op 21 juni 2007 20:47:41 schreef Frederick E. Terman:
Hoe heette-die ook al weer op het Waterlooplein, met brillen en brillenglazen?
Als-tie niet keek probeerde je stiekum het ene glas met het andere te krassen. De glazen die je niet kon krassen waren kwarts, die kocht je dan.
Thuis tussen twee plaatjes messing kijken of het wilde oscilleren - in een schakelingetje met een 6L6..
Sommige glazen waren zo actief dat ze er tussenuit vlogen, dwars de kamer door.
Ik kan ook niet op de naam komen, van het oude plein ken ik nog maar twee namen: Bram Polak en Pleun den Hollander ...
Pleun's loods in Haarlem was een goudmijn ...
Toch wel kinky om brillenglazen te laten gillen ... Maar je bent natuurlijk niet voor niets lid van het genootschap.

//Edit:
Toch wel nieuwsgierig hoe hoog die glaasjes kunnen trillen ...
Die knul van het Waterlooplein kende ik niet. Wat moest je nou in vredesnaam met KWARTSbrillen doen vraag ik me af. Ja, ze laten UV door...
Zalige tijden, Bram Polak (NIET AANKOMEN!!!) en den Hollander. Van de laatste heb ik kilo's buizen gekocht, allemaal nieuw in verpakking en voor vrijwel niks.
Ik hoop na het weekend met wat proefresultaten te komen. Wellicht had ik dat beter niet kunnen aankondigen want nou flopt de hele boel natuurlijk. Het zogenaamde Zuster Fredden effect...
Zuster Filippa, wat spook jij uit? Je geld tellen?
Wat Mans betreft, die zit natuurlijk achter zijn zes-schermige IMAX panorama-ontvanger te gluren. Ik kan dat nou gewoon NIET hebben. Bah!
Op 22 juni 2007 16:44:50 schreef Frithjof Sterrenburg:
Die knul van het Waterlooplein kende ik niet.
Ik weet niet veel meer van het oudste Waterlooplein (waar nu de Stopera staat) maar wel van de plek waar hij daarna kwam (tussen Valkenburger- en Rapenburgerstraat). Daar zat ook een tentje met van alles en nog wat aan electronica. Daar is heel wat zakgeld naar toe gegaan ...
Zuster Filippa, wat spook jij uit? Je geld tellen?
De laatste tijd zit ik 's ochtends op de fiets uit te waaien en 's middags en 's avonds aan het werk (zoals op dit moment). De binnen-hobbies schieten er zomers altijd een beetje bij in. Ik lees wel mee en als ik dan zie wat Fred in elkaar spijkert word ik een beetje stil van ...
Wel heb ik de Philips EE ontvanger nu op print gebouwd en het ruist, piept, kraakt als een gek maar niet zoals het moet. Het ding staat af en toe te oscilleren op 10 Mhz en da's volgens mij niet echt goed voor een LG/MG ontvanger .... De opbouw is precies zoals volgens "de doos" maar het gaat toch niet goed.
Morgen eens een foto er van maken.
fred101
Golden Member
Vroeger uit de philips doos een zendertje gemaakt. Dat werkte perfect. Dat heb ik toen geprobeerd na te bouwen op print maar dat heeft nooit gewerkt.
Ach, ik bouw vast niet meer dan jullie, ik schrijf er waarschijnlijk alleen makkelijker over. Uiteindelijk is het voor mij allemaal nog nieuw, die wonderlijke HF wereld. Jullie hebben al die experimenten die ik nu doe al gedaan (vast zonder allerlei vreemde effecten)
Maar ik heb gisteren en vandaag nog geen soldeerbout aangeraakt.
Fred
Ach joh, hou op! Fred, tranen met tuiten als iets niet lukte, versterkers die eigenlijk oscillatoren waren en andersom (oscillatoren die eigenlijk versterkers waren), piepende LF trappen, praat me er niet van! Motor-botende voedingen, en lege batterijen.......
Maar eens gloort het Licht, en begrijp je waarom ...
Nil desperare !
Op 22 juni 2007 16:44:50 schreef Frithjof Sterrenburg:
Wat Mans betreft, die zit natuurlijk achter zijn zes-schermige IMAX panorama-ontvanger te gluren. Ik kan dat nou gewoon NIET hebben. Bah!
@Frithjof: Ik ben net zo jaloers als jij hoor. Ik wou dat ik 'm had zo'n HD-panoramaontvanger. Volgens mij liep QRP-MAN ermee te pronken.
@fred: Troost je, alle problemen die jij tegenkomt hebben wij ook allemaal meegemaakt, alleen was er toen nog geen forum waar je vragen kon stellen, dus dook je maar weer in de boeken of ging je langs bij je radio-amateur mentor (meestal een PA0 die alle problemen die je had zelf ook had meegemaakt, alleen 30 jaar eerder)
Er is dus niets nieuws onder de zon, hoort bij de opvoeding zullen we maar zeggen.
@allemaal: Het brillenglazen verhaal heb ik onlangs nog gelezen in een oude electron (waar anders), ben aan het denken wie en waar ook alweer. Ik dacht pa0cx of zo.
Als ik het heb gevonden zal ik een scan maken voor het genootschap.
fred101
Golden Member
Nah, ik vermoed soms wel eens dat sommige mensen een beetje 'triode-dick-achtig' zijn op hun website. Dus een fantastisch bouwwerk inelkaar zetten, indrukwekkende printen, stoere verhalen, alleen helaas, 't werkt voor geen meter. Alleen *dat* zet je niet op je website 
Verdomd, Mans, het was de Verschrikkelijke QRP man. Heb ik je een hele tijd stilletjes zitten haten voor niks...
Ik ben het NIET eens met verschillende dames die zeggen dat we alle problemen van de Fredden ook meegemaakt hebben. Zo heb ik tot nog toe weten te vermijden dat ik een meervoudige entiteit heb aangenomen...
Wel is het zo dat dit forum vanaf het begin mensen op hun eerlijkst heeft laten zien. Zoals alex opmerkt, ontbreekt het daar in de publicaties nogal eens aan. Ik herinner me dat er ooit in Electron een schema stond van een simpel tellertje dat vier keer achter elkaar bij het tekenen in de puin was gevallen en NIEMAND had het opgemerkt...
Met angst en vrezen duik ik in het weekend, zie mijn vorige bericht.
Flip: gebruik je de printplaat alleen maar als chassis of soldeer je er met eilandjes ook de onderdelen op? Je kent misschien het verhaal van de ontwerpers van de beroemde RACAL RA17, die totaal onverklaarbare gillers kregen van vermoedelijk kringstromen in het spuitgiet Alu chassis. Niet te temmen totdat iemand ergens in het chassis de zaag er in zette en een mooie sleuf maakte. Weg ellende...
BERICHT UIT HET HEILLOOZE LABORATORIUM VAN DE ZEVENDE ASTRALE KRING.
Even voor passanten op dit Forum die de vorige maanden gemist hebben: ik gebruik sinds decennia een kringtester die ik "Frithjof's Wunderhorn" doopte. Het zijn twee kathodegekoppelde versterkertrapjes waarvan de uitgang met een klein C'tje naar de ingang is teruggekoppeld. Je kunt er zowat elke parallelkring aan hangen en hij piept, zo kun je ook de resonantiefrequentie van een totaal ingeblikte kring (of een kring met een pot- of ring-kerntje) bepalen, wat met een dipper niet kan. Bij lage frequenties moet de terugkoppel-C wat groter worden. Fred en Rd12tf hebben een uitvoering met halfgeleiders draaien en Rd12tf komt daar nog op terug. Het is dus goed reproduceerbaar! Schema: 
Experiment 1:
Ik heb uitgeplozen wat er gebeurt bij verschillende instellingen van de negatieve roosterspanning door variëren van Rk, ten aanzien van de variatie in amplitude bij afstemmen over het hele bereik en de golfvorm.
NOTA BENE: het signaal werd afgenomen van de kathodes om belasting van de kring minimaal te houden. De outputs staan daardoor uiteraard over verschillende waarden van Rk! Er werd een grote (450 pF) afstem-C gebruikt, zodat het afstembereik breed is, in dit geval circa 3 tot circa 12 MHz, ingeperkt door een 25 pF paralleltrimmertje.
* Met Rk = 2 kOhm benadert de golfvorm aardig een sinus en is de output binnen 3 dB constant (!) over het gehele bereik.
Experiment 2:
Spoel vervangen door een MG spoel, afstembereik 500 tot 1650 kHz. Het koppel-C'tje hoefde niet gewijzigd te worden. Weer Rk variëren.
* De optimale instelling ligt hier bij Rk = 3,5 kOhm, output over het hele bereik variëert circa 3 dB. Met Rk = 2 kOhm als in experiment 1 werkt hij trouwens ook, iets meer variatie en iets slechtere golfvorm.
Experiment 3:
Met zoekspoeltje gekoppeld aan de frequentiemeter. Afgestemd op 3,9 MHz.
* Bij variëren van Rk tussen 1 kOhm en 4 kOhm verandert Fosc met slechts circa 15 kHz (!).
* Bij los- en vastmaken van de scoop (verandering van belasting) verandert Fosc met slechts circa 5 kHz (!)
Experiment 4:
In het eerdere bericht stelde ik dat er ook een dipper mee mogelijk zou moeten zijn. Getest door de RF spanning over de kathodes op de HF scoop te zetten met een langzame tijdbasis, dan krijg je een mooie groene band die bij dippen inzakt.
* Dit werkt prima, zelfs met de (knoei)proefopstelling geen valse dips. Voor heel laag en heel hoog de koppel-C aanpassen, je kunt hem in de inprikspoeltjes monteren. Voor heel hoog natuurlijk niet zo'n idioot grote afstem-C nemen maar iets van max. 50 pF, anders wordt de L/C verhouding te laag. Bovendien compact bouwen.
Bij dippers is óf een aftakking op de spoel, óf een tweevoudige afstem-C gebruikelijk. Hier niet dus, dat vereenvoudigt de constructie aanzienlijk. Ik noem dit de WUNDERDIPPER!
Dat zijn mooie resultaten Frithjof, zoals je inmiddels weet ben ik ook met een Improved Wunderhorn bezig.
Deze is met fetjes, het doel is om een breder afstembereik te krijgen (dipper toepassing) en een betere golfvorm aan de uitgang (nog minder harmonischen).
Dat met halgeleiders doen is echter geen kattenplas ...
Ik heb het stukje over het kwartsbrillenglaskristal gevonden. Het stond in PA0SE's boek "50 jaar VERON - Honder jaar Radio". Het is een leuk stukje over meters ver vliegende kristallen 
edit:
scan weer verwijderd, schimanski...
[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]
PA0PT! Bingo. Maar dit is maar een korte verwijzing.. Ik moet het toch ook weer eens opzoeken.
Tnx mans.
/edit: toch heb ik het niet van PT. Ik heb het, veel later natuurlijk, zien demonstreren bij de afd. Alkmaar van de Veron.
Dat gloeilampje had ik in mijn eerste 40m oscillator ook. Maar daarin zat al een gewoon FT243 kristal.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]