Buizenpraat Deel 3.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Dit is alweer deel 3 van de discussie over glazen dingen die al ontelbare IC's overleefd hebben. :D

Deel 1
Deel 2

Veel bouw en luisterplezier, btw - m'n RIAA staat nog steeds op de todo, alles in huis behalve tijd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

men boomstam amp met se el34 in triode staat ondertussen op de testplank werkend. gaat verder als ik terug ben van zweden.
se el34 in triode is anders helemaal niet slecht hoor. tis wel zo dat 90db/w/m wel minimum aan te raden is dan.
pics volgen nog wel binnen en week of twee.

My Tube is bigger then yours

ik heb vandaag samen met mijn opa (timmerman) de behuizing voor mijn gitaarversterkertje afgemaakt.
het is mijn eerste buizenproject dus het wordt een klein versterkertje.
aangezien ik nog bij mijn opa en oma ben kan ik nog geen foto's posten

Ik kwam hier net nog een Philips 2884-04 lijnversterker tegen.
Alleen ontbreken de originele voedings&uitgangstrafo's, waarschijnlijk gebouwd om gitaren te versterken..

Moet het stof er eens vanaf halen, en hem een beetje wakker gaan schudden.
Kijken of we nog leven uit het beestje krijgen :)

Buizen:

EL34 balans eindtrap
AZ50
ECC40
EF80

Mocht iemand nog originele trafo's hebben liggen hoor ik dat graag!

zonder prutsen kom je nergens!
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nop, een echte AZ50 4 pins pennebuis :)
Er zitten overigens 2 verschillende EL34's in, dus echt highend is het bakje niet meer :p

Ding is ver aangepast, alleen alle originele teerdotten zitten er nog in..
Nah dat word nog een mooie klus met het regenachtige weer wat we nu hebben :)

zonder prutsen kom je nergens!

Volgens mij ga je de oorspronkelijke trafo's alleen vinden op een andere philips 2884-04 :P

bij "vraag en aanbod" heb ik een deel buizen dat ik verkoop en die ik toch niet gebruik.
De meeste komen uit oude televisie's. Niet getest.
Als er 1 bijzit die je kunt gebruiken laat maar iets weten.

Digital Love

Ik ben bezig met een dingetje met een triode buisje erin.
Nu heb ik wat ecc83 liggen
dat zijn zoals de meesten wel weten dubbeltriode's
Nu is de vraag kan ik die triode's domweg parralel zetten

dus pootje 1-6
2-7
3-8
aan elkaar knopen

Of loop ik dan tegen een probleem aan door een bepaalde opbouw van de buis?

het is bedoeld voor een frequentie tot ongeveer een 450 a 500 khz

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

volgens mij kan dat gewoon.
in een elektuur boek staat ook een ontwerp met een 6as7
dat is een vermogens dubbel triode en die schakelen ze ook gewoon parallel maar wel met aparte kathode schakeling voor de gelijkstroom loop of zoiets

ik weet niet of er nog iets aan interne weerstand ofzo veranderd

ondertussen vandaag begonnen aan een quadII volledig te vernieuwen (alle weerstanden + kabels)
mooi ding eigenlijk (kt66 en tegenkoppelwindingen voor tegenekoppeling op de kathode van de eindbuis)

spijtig is hij niet van mij...:(

My Tube is bigger then yours

Tijdens het surfen kwam ik dit tegen:
http://www.jj-electronic.sk//pdf/KT66.pdf

De KT66 word nu ook door JJ gemaakt :)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

mag je eigenlijk een ECC99 een DC gloei geven?
dit ivm een recent projectje van me ;)

gaat om mijn amplifier projectje, maar is ook eigenlijk meer in het algemeen bedoeld.

Ik lees van KT88's dat ze DC gloei mogen. ECC99's en de 6SN7 staat er niet bij.
ik zie niet in waarom het niet kan, maar waar moet ik allemaal rekening mee houden>?

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op zaterdag 1 september 2007 03:44:28 (60%)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Hugo Welther

Moderator

Je mag een ECC99, 6SN7 of welke buis dan ook best DC-gloei geven. Zolang je je maar aan de gloeispanning of stroom (P- U-buizen) houdt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dank je voor de snelle reply (jeetje man, kwart over 6 in het weekend , wat vroeg )

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Ik vraag me af of KT88 ooit nog met zijn buizen cursus/tutorial is verder gegaan? Ik kijk nog steeds uit naar een "Buizen voor Dummies" artikel :)

haha

lijkt mij ook wel wat.
maar alle buizen kunnen op dc gloei en voor direct verhitte buizen wordt het bijna altijd gedaan in verband met brom.

Goeiedag,

in een mooi uurtje opzoekingswerk vond ik enkele interessante links waarvan ik dacht dat ze wel het vermelden waard zijn.

hoofdthema van deze links is het gebruik en de prestaties van TV buizen in audiotoepassingen. (zoals ik zelf al deed met m'n Geloso die nu een paar PL36 gebruikt)

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=83215
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=83215

http://www.tubes.mynetcologne.de/roehren/roehren.html
http://www.tubes.mynetcologne.de/roehren/ETF06TS.pdf

laat ons nu wel niet allen de volledige voorraad TV buizen inkopen... (vraag/aanbod) ;)

groeten,
Eddy

ps. indien iemand weet waar ik nog aan een boel "top caps" kan geraken voor buizen met een dergelijke anode aansluiting, laat gerust iets van je horen. (behalve ebay dan...)

[Bericht gewijzigd door Eddy de eend op maandag 3 september 2007 12:56:10 (12%)

KT88

Overleden

Op 1 september 2007 10:12:26 schreef MagicBox:
Ik vraag me af of KT88 ooit nog met zijn buizen cursus/tutorial is verder gegaan? Ik kijk nog steeds uit naar een "Buizen voor Dummies" artikel :)

KT88 heeft het momenteel zelfs te druk om CO goed bij te houden ......

Nadat de herfst-audioshows geweest zijn, is er weer wat meer ruimte en zal ik het ruwqe concept eens wat gaan uitwerken.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

BTW, is er (liefst in de omgeving van den haag) nog een (audio)-buizenliefhebber die wat wil experimenteren met een setje uitgangstrafo's? Ik heb hier een aantal samples verwerkt tot uitgangstrafo's, en ik kom er niet helemaal uit wat 'OK' is.

Beter gezegd: ik kom er wel uit, maar ik vrees dat de verhouding prijs/kwaliteit wel eens roet in het eten zou kunnen gooien. Mail me maar voor details.

Heeft iemand weet van zaken die in buizen en toebehoren handelen rond het gentse?

Ben nu bezig met het afmaken van mijn buis klank regeling.

12v -> 228v printje
klank regeling met ECC83 ( eigenlijk moet er een ECC82 in )

Getest en werkt uitstekend ! behalve het 50hz brom na dan ( test opstelling).

Nu nog mooi op een plankje etc..

Dat het beste is om hoogspanning ongeveer na 40 seconden erop te zetten wist ik al.

Zoek daarom een schema'tje voor dat het automatisch word gedaan.

kan dit niet simpel door een elco op te laden met een weerstand ?

+
|
| | R
| |
|
|-------- (transistor)
___+
___
|
|
0

hopelijk snappen jullie het idee :)

Henry S.

Moderator

BC517 er achter als tor, en een relais in de collector.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kan zo'n relais die spanning wel aan? Ik zou eerder geneigd zijn om te experimenteren met een stevige mosfet, maar allez..

vaak kunnen relais 230volt aan. Spanning die de buis gebruikt is 228volt. Moet makkelijk kunnen dus :)

Ga morgen even lekker pielen. Bedankt !

edit...

potverdorie ja.

Zit net even voor de gein te kijken bij Omron relaitjes.
Die kunnen vaak 240V AC aan... maar geen 228V DC..

Aangezien dat de hoogspanning gelijkspanning is. Of zou het niet uitmaken ? omdat er toch maar een kleine stroom loopt ?

Anders moet ik gewoon het hoogspannings printje schakelen.

Dit topic is gesloten