Nou we toch lekker bezig zijn...
Hoe veel verlies geeft bvb een pl plug?
En maakt dat nog uit met vermogen? Het ontvangen singaal heeft toch maar een heel klein beetje vermogen?
Gaat er dan niet veel verloren in een pl plug? ivm overgangsweerstand en zo.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
overgangsweerstanden zullen toch niet al te groot zijn. En dat de impedantie niet helemaal klopt maakt niet uit bij zo'n klein stukje. Het is VEEL korter dan de golflengte van de signalen, dus er kunnen geen rare resonanties ofzo in optreden. Het is op te vatten als een zeer klein spoeletje of condensatortje in de leiding.
Maar als je bvb 4 pl en een tonnetje in een kabel heb zitten, en die hebben in de loop van de tijd samen met de kabel een weerstand van bvb 10ohm en de koppeling in de set eehhh 50 ohm? Dan gaat er toch flink wat verloren?
Als het 10 ohm is wel... 
Tijdje terug was er ook een discussie over. Een amateur heeft toen eens letterlijk gemeten aan die dingen.
http://www.k1ttt.net/technote/connloss.html
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
10 Ohm, levert nog steeds niet meer dan misschien 1dB verlies op. kleine misaanpassing, en een spanningsdeler waar slechts 80% doorheen komt. Niet echt schokkend.
Het lijkt er op dat het dus bijna niks uit maakt.
Ik had hier laatst een zaklamp met een 9,6v accu daar in.
De bovenkant kan je daarvan knikken. Accu meten 9,8v prima... lampje meten bijna 0ohm prima! spanning meten op de klemmen bij het lampje 9,8v prima!
en toch niet branden! zat er een paar ohm weerstand in het gedeelte dat je kan knikken.....
Nee, schoon gemaakt.
Maar iemand heeft eerder aangegeven dat de impedantie van een zender/ontvanger niet 50 ohm is.
Nu begrijp ik dat gelijkstroom weerstand en impedantie heel wat anders is. Maar een paar ohm overgangsweerstand, zou toch ook de schijnbare weerstand beïnvloeden?
En ook las ik iets over een spanningsdeler?
En hoeveel vermogen zal er in een heel zwak signaal zitten? (lees dx station).
Wellicht dat een n connector toch dat kleine beetje helpt om over de ruisdrempel te komen???
(met andere woorden het tegenover gestelde van verliezen bij een kilowat?)
Wat is zwak? 1uV in 50 ohm is 2 . 10-14 W, ofwel 20 fW; maar op VHF/UHF kan een ontvanger met nog wel zwakkere signalen nog wat doen.
In het algemeen zijn N-connectoren beter dan PL, vooral boven de - ruwweg - 200 MHz. Of dat nodig is hangt van de toepassing af.
Anoniem
Op 27 augustus 2007 11:59:12 schreef pa3amateur:
Maar als je bvb 4 pl en een tonnetje in een kabel heb zitten, en die hebben in de loop van de tijd samen met de kabel een weerstand van bvb 10ohm en de koppeling in de set eehhh 50 ohm? Dan gaat er toch flink wat verloren?
Overgangsweerstand van 10 ohm? Een PL 259 heeft een relatief groot contactoppervlak, veel en veel groter dan bij een N connector.
De overgangsweerstand is maar enkele milliOhms.
De oppervlakten die contact maken met elkaar blijven dat doen, ook al corrodeert de plug.
Op het moment dat de overgangsweerstand meetbaar zou worden in grootte van Ohms, dan is plug en kabel volledig rot en aan vervanging toe. Als de overgangsweerstand in die grootorde komt zal de levensduur van de connector toch maar heel erg kort meer zijn.
Da zal de temperatuur sterk stijgen en in combinatie met het vocht de weinig overgebleven contactplaatsen in razend tempo verder wegvreten.
Dit verschijnsel gebeurt soms bij onzorgvuldige plaatsing. Je zult voorafgaand echter af te rekenen krijgen met vochtindringing in de kabel. Hierdoor zullen de dielektrische kabelverliezen enorm toenemen.
Een wakkere amateur zal dit al merken lang voor de connectorcontacten doorgevreten zijn.
Heren. Het grootste verlies bij een RF plug, SMA, SMB, SMC, PL, TNC, N etc... is de impedantie sprong welke men heeft vanuit de coax kabel. De impedantie in de kabel en plug zullen nooit helemaal gelijk zijn en dat is een probleem. Bij VHF zul je het niet merken maar 800 MHz en hoger gaat het steeds meer een rol spelen. Contact weerstand doet ook wat maar is meer van invloed bij hogere freq. Ik weet een applicatie bij Philips in Eindhoven waarbij ze na een aantal keer connector vast connector los (SMB) het verschil al konden merken
).. dan maar weer nieuwe kabeltjes gebruiken.. :0).
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Ik heb het even opgezocht in de Radiall catalogus.
voor een N connector:
inner contact: 1 mOhm
outer contact: 0.2 mOhm
voor een "UHF" connector:
inner contact: <5 mOhm
outer contact: <5 mOhm
Merk op dat het massacontact van een N connector gevormd wordt door 4 verende contacten, zoals bij een BNC. De schroefdraad doet in principe niet mee.
Een "UHF" connector is ook helemaal niet waterdicht, een N-connector voldoet aan IP67.
IP67 = Totally protected against dust and Protected against the effect of immersion between 15cm and 1m.
Echoflex.
Echo`s of future stars...
Wat mij opvalt in deze discussie is dat er bijna alleen gesproken wordt over ohmse weerstand, we praten wel over hoogfrequent... hoe gaan we om met z? complexe impedanties? niet zomaar even te berekenen...
En een standaard PL plug kan in sommige gevallen een verlies van meer dan 1db opleveren... En dan te bedenken dat 3db vermogensverdubbeling is!
Vermijd PL pluggen bij 100MHz... bij bijvoorbeeld 1 watt aan vermogen valt het verlies wel mee maar bij bijvoorbeeld 100watt gaat er een hoop verloren!
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 30 augustus 2007 13:36:18 schreef Echoflex.:
En dan te bedenken dat 3db vermogensverdubbeling is!
Of halvering... afhankelijk van het teken, maar ik neem aan dat je hier verlies bedoelt.
-1dB is ruim 20% verlies, best veel bij 100W
Echoflex.
Echo`s of future stars...
Ik weet dat het procentueel hetzelfde is, wat ik ermee bedoel is dat deze pluggen erg warm worden als je er een paar honderd watt doorheen stookt.
Anoniem
Op 30 augustus 2007 15:52:28 schreef Echoflex.:
Ik weet dat het procentueel hetzelfde is, wat ik ermee bedoel is dat deze pluggen erg warm worden als je er een paar honderd watt doorheen stookt.
Dan heb je geen goeie plug.
Misaanpassingen op zich door onnauwkeurige afmetingen hebben wel reflecties en dus verminderd doorgaand vermogen tot gevolg maar geen warmtedissipatie ter plaatse in de plug.
Als er warmteverliezen zijn worden ze door de isolatie veroorzaakt, en niet door de overgangsweerstand. De PL259 had oorspronkelijk een harde isolatie, een soort bakeliet (Phenolhars). Vermoedelijk is de naam van de bekendste pluggenfabrikant Amphenol daarvan afgeleid.
De PL259 wordt ook vaak zonder meer Amphenolplug genoemd.
Er bestaan uitvoeringen met kunststoffen die
veel verliesarmer zijn, van poly-etheen tot en met teflon.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij is af, mijn impedantiemeter. Op de dummyload gaat het tot 145 MHz goed, daarboven wordt het signaal van mijn meetzender te zwak. Het bereik is niet zo groot. De R gaat van 0 tot 150 ohm De J dmv een varco van 0 tot 450pF en omschakelbaar tot 900. Zowel - als + J is te meten. De imaginaire weerstand weet ik dan dmv omrekenen (ik kan de varco isoleren en dan meten). Nu nog de schaalverdeling maken.
Dit topic is al erg handig geweest tot nu toe. Bedankt.
Fred
@all:Ik meen dat in RAM jaren geleden eens is gemeten aan PL-
pluggen en het verlies in dB als je zo'n plug boven de 100 MHz gebruikt.Het ging met name over disconeantennes die uitgevoerd zijn met PL\SO en die tot 1300 MHz zouden moeten ontvangen.De conclusie was ,dacht ik ,dat alles wat boven de 100 MHz zou moeten werken,en uitgevoerd is met dergelijke pluggen niet serieus genomen moet worden.Dat geld ook voor scanners,de FRG-9600 is een mooi voorbeeld,ontvangt tot 905 MHz en is uitgevoerd met SO\ PL-plug.!
Voor een ontvanger is het waarschijnlijk minder belangrijk, zeker als de termination direct achter de plug gebeurt.
De Yaesu tranceivers als de FT-817 hebben geloof ik default een PL voor de HF range en een BNC voor 2/70.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Leuk om te lezen, verslagje van een return-loss meting door Tektronix (pdf): [url=www.tek.com/Measurement/App_Notes/2G_15653/eng/2GW_15653_0.pdf]klik[/u…]
En een tabel om return-loss on te zetten naar SWR:klik
@Jojo:Ook als we het over ontvangers hebben spelen de verliezen natuurlijk een rol.
Stel iemand heeft een scanner in de woonkamer en een antenne
op de schoorsteen staan,er hangt dan algauw een metertje of
10 coax aan,als er dan ook nog een PL-plug aan de antenne en
ontvangerkant zit zijn de verliezen aanzienlijk.Op b.v. de 70 cm band maakt dat net het verschil tussen iets wel of niet
ontvangen.
Heeft een N connector ook geen beter afscherming dan PL of BNC, iedereen heeft het over verlies e.d. maar bekijk instraling of uitstraling eens, want dat is wat er voor komt bij misaanpassing/staandegolven. Een N is immers een dubbel afgeschermde BNC. Moet je eens testen (voor zij die dit nog niet weten) een BNC connector past op een N en omgekeerd. Dan zie je dat die N eigelijk een dubbele BNC is.
@Sjors: Een BNC past op een N-Connector.?????
Kan je daar een foto van maken.? Lijkt mij mission impossible