Op 9 oktober 2007 07:58:51 schreef Bluefox:
@FotoOpa

Led19 gaat die ook branden met uw Test Programma?

Nee daar ligt momenteel geen functie aan verbonden. Ik zou zeggen, neem de seconde uitgang van de clockmodule die in de verilogcode staat en verbind die aan led19 zodat ie gaat pinken.

Update:

Zie volgende posting, nieuwe functie toegekent aan LED15.

Dat zal ik van de week eens proberen dan weet ik tenminste of dat ledje goed zit.

Thnx

Opstarten Blue Bird FPGA board Xantus.

Ik heb de .qar file upgedate zodat led15 nu gaat gaan blinken met een snelheid van 1 sec on/off.

De file is hier te down loaden

Ook zijn 2 pinnummers van CS en CS_FLASH aangepast.
Bestukkingsplan is ook verbeterd:

Bovenzijde print met aansluitingen
onderzijde van de print

Samenvatting van de functie's voor de Blue Bird FPGA board:

- 2 laagste digits geven een teller weer in hex formaat, update 10x per sec
- 2 hoogste digits geven de ontvangen RC5 code weer van een afstandsbediening.
- LED1 tot LED8 gaan branden volgens de dipswitch standen dip1-dip8
- LED9 tot LED14 gaan branden bij het drukken van de druktoetsen S1 tot S6.
- LED15 gaat blinken met een snelheid van 1 wissel per sec.
- LED16 is de echo van de RC5 bitcode die ontvangen wordt.
- Op de user uitgangen CON1 tot en met CON20 zit een 20bit deler verbonden. Iedere deleruitgang is verbonden met een I/O pin. De hoogste frequentie komt op CON1 en bedraagt 500Khz, de volgende pinnen hebben dan 250Khz, 125Khz enz. Hiermee kun je alle 20 I/O's testen.

Gebruik de zeven_segment.sof file voor het programmeren via de JTAG connector.
Voor definitieve opslag in de config eeprom gebruik de zeven_segment.pof file via de ASmode connector.

De afstandsbediening reageerd enkel op RC5 codes.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (11%)]

@fotoopa: laat u niet ontmoedigen door de schijnbaar weinige reacties, de mijne zullen spoedig volgen zodra het bordje af is en voor een aantal anderen zal dat ook wel gelden.

FotoOpa

Heb even getest, kan het dat ik wel RC5 ontvang(ledje) maar niks op 7-segment krijg?
Afijn ik kan vanavond niet meer reageren(visite), zal van de week nog eens kijken.

Op 10 oktober 2007 17:04:03 schreef Bluefox:
FotoOpa
Heb even getest, kan het dat ik wel RC5 ontvang(ledje) maar niks op 7-segment krijg?
Afijn ik kan vanavond niet meer reageren(visite), zal van de week nog eens kijken.

Ja dat kan als het geen RC5 code is zoals vb RC6. Die is niet opgenomen in deze decoder. Als er pulsen binnenkomen kun je dit zien op led16. Maar erg helder blinken doet het niet. Maar de 2 rechter digits moeten bij de test wel oplopen van 00 tot FF. Als die ook op 00 blijven staan dan werkt je 50 Mhz clock niet, een van de meest voorkomende problemen.

Ik heb de dipswitchen uit hun voetje genomen en vervangen door een kleine flatkabel die naar een 4x4 matrix keyboardje gaat. Een keyboard scanroutine zorgt ervoor dat je nu hex waarden kunt ingeven die op het 7 segments display komen. Buiten het vervangen van de dipswitchen met die flatkabel moet er anders niets gewijzigd worden.

Hierbij een foto van de opstelling:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/87015193/original.jpg

Tevens zie je nog de aansluiting van de logic analyser die me konstant helpt met allerlei timingen. Ik had wat problemen met een rij toetsen bij het scannen en toen bleek dat er toch nog een sluiting zat tussen de 2 pinnen DS7 en DS8. Als test bij de dipswitchen had ik dat toen niet opgemerkt maar bij snellere scan pulsen werkte het niet.

Het volgende zal het vervangen zijn van de 4x7 segments display door een 2x16 character LCD versie. Ook hier moet ik gewoon de display uit hun socket halen en een flatkabel inplaatsen. Er zijn nog 3 vrije pinnen op die socket zodat ik daar de voeding kan opbrengen. Zo zal de LCD display volledig kunnen werken. Er zijn voldoende signalen voorhanden. Een van de fet uitgangen kan ik zelfs nog gebruiken om de backlight aan en af te schakelen. Er zitten weerstandjes van 120 ohm in de data lijnen en die zorgen nogeens voor een veilige interface zelfs al komt er extern 5V op deze signalen. Je kunt alles weer origineel maken door gewoon in en uitpluggen van de componenten. Dat was de reden waarom ik het aanbevolen had deze beide componenten op voetes te plaatsen.

Mocht er interresse zijn voor de sourcecode in verilog van de keyboard routine dan kan ik die ook ter beschikking stellen.

@fotoopa:

weet je toevallig ergens een tutorial om met quartus te werken?
het is best een uitgebreid progsel waar je niet zo 123 de weg in vind.

wellicht een minihowto om zelf een project te maken :)

iig al erg bedankt voor de testfile! al veel hulp aangehad

ik ben nog druk aan het solderen. (wat heet druk)
Ik heb de zes schakelaars en 16 weerstanden en leds er op.
Steeds als ik een weerstand en led gesoldeerd had teste ik even of de verbinding goed was,:o dat loodvrij tin vloeit overigens niet erg mooi.:(
Al met al valt het mij toch wel mee, zeker gezien dat ik eigenlijk geen echte ervaring met SMD heb.
Zo wordt ik toch weer een hele ervaring rijker.:+
@ Fotoopa,
Als we jou niet hadden.

Op 10 oktober 2007 19:28:29 schreef Jeroen Boere:
..tutorial om met quartus te werken?
het is best een uitgebreid progsel waar je niet zo 123 de weg in vind.

Grappig om te lezen dit. Bepaalde iemanden hier beweren altijd dat Quartus toch zo'n enorm stuk gebruiksvriendelijker is dan ISE. Valt wel wat tegen blijkbaar.
Je hebt al bij Altera zelf gezocht neem ik aan?

Op 10 oktober 2007 19:28:29 schreef Jeroen Boere:

weet je toevallig ergens een tutorial om met quartus te werken?

Heb je de ingebakken tutorials in Quartus zelf al eens geprobeerd? (Help -> Tutorial en Help -> PDF Tutorials -> PDF Tutorial for Verilog HDL users).

Nog eentje:
http://www.fpga4fun.com/QuartusQuickStart.html

En nog wat linkjes om het af te leren:
http://www.fpga4fun.com/links.html

Succes!

@Jeroen Boere,
Het was de bedoeling dat het langbeloofde boek van onze F_E deze zomer ging beschikbaar zijn. Terzelfde tijd waren er enkele initiatieve om de hardware beschikbaar te hebben o.a. het ontwerp van Xantus waarvan de eerste examplaren stilaan operationeel komen.

Maar onze allerbeste F_E kan zich niet houden aan zijn vooropgestelde timing waardoor de zo lang verwachte opleidings cursus opzich laat wachten.

Tutorials, er zijn er verschillende van Altera zelf, zelfs volledige gesproken maar dit zijn allemaal engelse versie's en je moet veel moed en geduld hebben om die tot op het einde door te nemen.

Vandaar dat een andere aanpak meer voor de hand ligt. Mede door de harware van xantus komen er straks toch (hopelijk) meerdere nieuwe gebruikers allemaal met dezelfde aanloop problemen. Vandaar dat ik ook af en toe een archieve file (.qar) geef met de bedoeling jullie opdreef te zetten. In het begin zou het al heel mooi zijn om de belangrijkste delen van het programma, zoals in mijn testversie, door te nemen. Omdat daar alles reeds voorgedefineerd is moet het mogelijk zijn dit te compileren ( CTRL L) en om dan zelf hier en daar eigen wijzigingen aan te brengen en opnieuw te compileren. Al waren het maar enkele elementaire logische functie's. Heb je zo een bordje, of iets gelijkaardig's dan kan je snel overgaan tot de eerste testen.

Zijn er dan kleine(grote) opstart problemen dan kan dit met een paar kleine tips doorgaans snel opgelost worden. Een handboek schrijven is niet mijn favoriete hobbie en is tijd rovend.

Ik denk dat een dialoog onder de vorm van kleine vragen het snelst tot een oplossing komt maar dan moet er soms ook ietswat terug gelezen worden in de topic's. Ik ondervind regelmatig dat vele antwoorden heel recent gegeven geweest zijn, soms slechts 1 of 2 bladzijden vroeger in de topic's maar de meesten lezen ze niet eens, het is immers veel gemakkelijker om de vraag opnieuw te stellen.

@legacy,
Ik hoop als je mijn bestukkingsplan gebruikt, je de laatste versie opnieuw gedownload hebt. Ik heb o.a. melding gekregen van een paar tekenfoutjes. Daarom nog eens alle links van de recente versie's:

De .qar file: is hier te down loaden

Hier de beide bestukkingen:
Bovenzijde print met aansluitingen
onderzijde van de print

Mochten er nog wijzigingen komen dan blijven de links geldig maar zal de file aangepast worden en een nieuwe datum zal in het bestukkingsplan opgenomen worden.

@RFDude,

Ik heb zopas de zeven_segment.qar file online upgedate volgens je vindingen van de VGA kleur data lijnen:

set_location_assignment PIN_34 -to MSB_G
set_location_assignment PIN_35 -to LSB_G
set_location_assignment PIN_36 -to MSB_R
set_location_assignment PIN_37 -to LSB_R

Waarvoor mijn dank! Ik heb nog geen testen gedaan met de VGA tot heden.

@legacy,
Ik hoop als je mijn bestukkingsplan gebruikt, je de laatste versie opnieuw gedownload hebt. Ik heb o.a. melding gekregen van een paar tekenfoutjes. Daarom nog eens alle links van de recente versie's:

Ik volg dit forum en die op SK op de voet, en gebruik de meest recente info.
Eigenlijk moet ik je tracteren op ene Belgische pint, maar t'is is zo'n eind rijden.

Op 10 oktober 2007 20:52:04 schreef legacy:
[...]
Ik volg dit forum en die op SK op de voet, en gebruik de meest recente info.
Eigenlijk moet ik je tracteren op ene Belgische pint, maar t'is is zo'n eind rijden.

Mijn favorieten:

-Duvel
-Westmalle triple
-Kasteel triple

't is maar dat je geen verkeerde neemt.
ps: ik drink slechts 1 bier per dag.

Op 10 oktober 2007 18:51:54 schreef fotoopa:
....Ik heb de dipswitchen uit hun voetje genomen en vervangen door een kleine flatkabel die naar een 4x4 matrix keyboardje gaat. Een keyboard scanroutine zorgt ervoor dat je nu hex waarden kunt ingeven die op het 7 segments display komen. Buiten het vervangen van de dipswitchen met die flatkabel moet er anders niets gewijzigd worden.
...Het volgende zal het vervangen zijn van de 4x7 segments display door een 2x16 character LCD versie. Ook hier moet ik gewoon de display uit hun socket halen en een flatkabel inplaatsen. Er zijn nog 3 vrije pinnen op die socket zodat ik daar de voeding kan opbrengen. Zo zal de LCD display volledig kunnen werken.....

Dat was de reden waarom ik het aanbevolen had deze beide componenten op voetes te plaatsen.

Laat ik dat nu net ff gemist hebben. Jammer was inderdaad een geweldig idee om deze op een voetje te hebben.
Moet eens kijken of ik deze er nog fatsoenlijk uit kan krijgen. Heb wel professioneel desoldeer station tot mijn beschikking.

Was toch beter geweest alles eens goed te lezen!!!!

@fotoopa: die verbindingskabeltjes rechts op je foto zien er wel goed uit, waar heb je die vandaan? Die zien d'r robuuster uit dan ik heb en ik heb trouwens male liggen hier geen female. Dus ik ben eventjes nieuwsgierig.

Op 11 oktober 2007 00:30:40 schreef Eagle666:
@fotoopa: die verbindingskabeltjes rechts op je foto zien er wel goed uit, waar heb je die vandaan? Die zien d'r robuuster uit dan ik heb en ik heb trouwens male liggen hier geen female. Dus ik ben eventjes nieuwsgierig.

Dit is de origineele kabel van de logicPort analyser. Ze zijn uitgerust met teflon geisoleerde draaden en female pennen, bestand tegen je soldeerbout. Ze zitten langs de andere zijde direct verbonden aan een 40 polige 3M connector die je maar moet inpluggen. Gewoon goede stuf, evenals die LA, niet duur en super prestatie's.
Die kabel kan je hier zien

@driessens_nl,
Ja dat had ik al een paar keer gemeld bij de SK. Soms zijn er van die kleine dingen die het leven veel gemakkelijker maken. Ik heb nog een 2de boardje, daar ga ik de VGA weerstanden en array's niet solderen. Ik gebruik zelden VGA en zou liever die digitale signalen van de FPGA direct doorverbinden met de VGA connector. Die kan ik dan nuttiger gebruiken als extra user I/O's, een serie weerstandje in die lijnen werkt dan als extra beveiliging.
Mijn eerste bordje blijft voorlopig origineel, dan kan ik bepaalde testen meevolgen.

Denkt er ook aan dat de user I/O lijnen allemaal direct verbonden zijn vanaf de connector met de FPGA chip. Er zit geen enkele beveiliging op. Wees voorzichtig met je externe aansluitingen, een fout en het kan je FPGA kosten.
In de meeste gevallen steken ze daar minimaal kleine begrenzings weerstandjes in serie. Komt er dan een (beperkte) hogere spanning op dan kan de FPGA die stroom nog net aan.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (14%)]

@Eagle666

Dat soort kabeltjes kan je vrij eenvoudig zelf maken!
Bij Niels (SK) bestel je molex stekkertjes, daar zitten Female connectortjes bij.
Beetje krimpkous en silicone snoer of zo en tataa mooi test kabeltje.

Weet iemand toevallig of de Altera DE1 kit van Terasic en de Cyclone II FPGA Starter Developer Kit hetzelfde zijn? De specificaties zien er hetzelfde uit maar het silkscreen is net even anders en misschien dat de accessoires anders zijn?

Het lijkt eerder of ze onderaan een ander stikker op geplakt hebben, er staat op allebei de borden terasic.
Ik zie geen verschillen

Op 11 oktober 2007 07:17:54 schreef fotoopa:
.....
Denkt er ook aan dat de user I/O lijnen allemaal direct verbonden zijn vanaf de connector met de FPGA chip. Er zit geen enkele beveiliging op. Wees voorzichtig met je externe aansluitingen, een fout en het kan je FPGA kosten.
In de meeste gevallen steken ze daar minimaal kleine begrenzings weerstandjes in serie. Komt er dan een (beperkte) hogere spanning op dan kan de FPGA die stroom nog net aan.

Kijk dat had ik me nu weer wel gerealiseerd bij de assemblage. Ik heb de pinheaders daarom nog niet gesoldeerd en ben er over aan het denken om er 100E weerstanden rechtop in te zetten en daarop weer de pinheader te solderen. Is zeker niet zo mooi maar wel effectief.

Op 11 oktober 2007 09:50:28 schreef madwizard:
Weet iemand toevallig of de Altera DE1 kit van Terasic en de Cyclone II FPGA Starter Developer Kit hetzelfde zijn? De specificaties zien er hetzelfde uit maar het silkscreen is net even anders en misschien dat de accessoires anders zijn?

Die zijn idd dezelfde. Terasic maakt ze voor altera. Deze kit heeft een zeer lage prijs tov wat er op de board zit.
Ik heb wel heel positieve ervaring bij Terasic voor het bestellen van materiaal. Iedere keer was dit op 2 dagen geleverd. Heb hier al 2 van die DE1 boards, hun USBblaster en 2 van hun MAX II CPLD boards. Allemaal top materiaal van afwerking, doc zou wel wat beter kunnen maar een ervaren gebruiker zoals Jij zal er geen probleem mee hebben.

Mooi zo, denk dat ik er daar een van ga bestellen. Het bordje van Xantus zie ik nog wel een maand gaan duren, als het uberhaupt nog komt. En sowieso wilde ik ook wel een nog wat uitgebreider bordje hebben.

Als ze hetzelfde zijn kan ik het bordje bij digikey bestellen. Ik heb zelf ook goede ervaringen met Terasic maar digikey heeft geen verzendkosten (ook UPS 2 dagen) als ik nog wat losse dingetjes bij bestel tot de 150 euro en dat scheelt dan toch zo'n $40 shipping (plus nog 10 euro inklaringskosten van Fedex).

Met de huidige dollar koers moet je rekenen dat de DE1 €180.00 zal kosten alles inbegrepen als je direct besteld, via digikey zal het wel wat goedkoper uitvallen maar ik weet niet of je het zo snel zult binnenkrijgen. Ik heb de slechte gewoonte dat ik nooit zolang kan wachten...

Wachten ben ik ook heel slecht in :) Maar digikey verstuurt met UPS Worldwide Express, binnen 2 dagen in huis (mits op voorraad uiteraard maar voorraad staat in detail bij de producten). Ik geloof zelfs dat ze altijd voor 12 uur aan de deur komen.

@Bluefox: geen slecht idee. Ik moet nog een enorme bestelling bij Niels neerleggen maar wacht nog tot hij al mijn toevoegingen heeft gevonden ;).

@Fotoopa: Die LA ziet er heel leuk uit. Ook handig dat je meteen alles op de pc kunt opslaan en dat het protocollen kan herkennen. Prijs is ook heel aardig alhoewel het voor een student nog wel pittig blijft. Maar het is iets om over na te denken.
Het eerste wat ik wel denk is, is het niet zelf te bouwen :P?