Heb 2 PA-300 versterkers in brug staan is dus 600 W per kant.Daar op aangesloten 2 DAP K-115 zijn 400 W.Hoe moet de stand van de output faders ongeveer staan om m'n speakers niet op te blazen als een of andere gek in een onbewaakt moment de feeders max zet.Neem aan dat de faders log. zijn.Ik wil daar 'n blokkering op maken dat ze niet naar max kunnen.Wat zal de stand dan ongeveer moeten zijn.
Bedankt voor het eventueel meedenken.
Gr.John
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zo kun je nooit redeneren.
Zorg iig dat het geluid niet vervormd raakt, dat is het belangrijkste. Ik zou verder een limiter aanraden, vooral als je de boel in de verhuur gebruikt, of op een andere manier mensen zonder verstand van zaken met de spullen laat werken.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
DAP speaker zijn niet bepaald topklasse, maar de meeste PA-speakers kunnen toch minstens een versterker met 2x het eigen continu-vermogen (soms ten onrechte RMS-vermogen genoemd) aan.
Dus een 600 watt versterker op een 400 watt speaker is in dat opzicht 100% veilig.
Het komt omdat een 600W versterker door de dynamiek in de muziek nooit, maar dan ook nooit 600W continu zal uitsturen. Maximum 150W gemiddeld en 600W piek (in de basskick). Een heel sterk gecomprimeerde muziekmix heeft nog altijd een crest factor (verschil gemiddeld/piek) van 6dB. Dus 4x zo veel piekvermogen als gemiddeld vermogen. In de praktijk zal het eerder 10dB (factor 10) zijn, live muziek richting 20 dB (factor 100).
Ben het met je eens dat de speakers van DAP niet de allebeste zijn maar ik denk dat de K-115 'n gunstige uitzondering is.
Gr John uit Dongen
Op 8 juli 2005 10:33:03 schreef Fuzzbass:
DAP speaker zijn niet bepaald topklasse, maar de meeste PA-speakers kunnen toch minstens een versterker met 2x het eigen continu-vermogen (soms ten onrechte RMS-vermogen genoemd) aan.Dus een 600 watt versterker op een 400 watt speaker is in dat opzicht 100% veilig.
Het komt omdat een 600W versterker door de dynamiek in de muziek nooit, maar dan ook nooit 600W continu zal uitsturen. Maximum 150W gemiddeld en 600W piek (in de basskick). Een heel sterk gecomprimeerde muziekmix heeft nog altijd een crest factor (verschil gemiddeld/piek) van 6dB. Dus 4x zo veel piekvermogen als gemiddeld vermogen. In de praktijk zal het eerder 10dB (factor 10) zijn, live muziek richting 20 dB (factor 100).
Fuzz: Over die baskick, die kan bij goed elco's wel wat hoger liggen. Als we even uitgaan van een ideale versterker met een voedingsspaning van bij 40 V aan 8 ohm ideale bealsting.
die 40 V is een DC spanning vaak verkregen uit een trafo, gelijkrichter en afvlakking. die is dus niet geregeld.
Dus die elco's houden die piek waarde vast op 40 V, echter als je gaat belasten houd je de RMS warde van je signaal over. Dat is dus 28,8 V!!!
dit is dus tevens de RMS waarde die je speaker uitgang haalt als je hem continu vol zou belasten. Het piekvermogen van de amp ligt dus:
(40 * 40) / 8 = 1600 / 8 = 200 W (ideale amp, geen verliezen enzow)
(28,8 * 28,8) / 8 = 829,44 / 8 = 103,68
dan heb jij nog eens gelijk met verliezen in de ap zelf, maar hoe dat dat zit zul je zelf beter weten als ik.
Daarnaast is idd je signaal nooit helemaal sinusvormig, dus ikun je niet tot de max continu uitsturen zoals ik hier WEL veronderstel!
dit even ter ondersteuning van jouw eerder genomde verhaal
Kun je hier dan niet gewoon uit concluderen dat een 600watt RMS versterker in 8 ohm nooit meer dan 600watt piek in die 8 ohm kan stoppen - en dat een opgegeven piekvermogen bij die versterker dan dus eigenlijk stierenpoep is?
Niet dat die versterker die piek niet kan halen, maar alleen in lager impedante speakers?
(tenzij je natuurlijk je signaal zo ver gaat vervormen dat je meer richting blokgolf gaat i.p.v. sinusgolf, dan worden piek en RMS ineens aan elkaar gelijk natuurlijk)
Piekvermogen geeft eigenlijk het RMS vermogen weer dat 'ie kortstondig kan leveren zonder door te branden/te heet te worden. Continu vermogen is het RMS vermogen dat ie zoals de naam al zegt, het vermogen dat continu geleverd kan worden. Voor een versterker die 600 Watt RMS kan leveren, waarvan de koeling/torren voldoende zwaar zijn, zou het piek gelijk aan het continu vermogen kunnen zijn. Wanneer er verschil wordt opgegeven tussen piek en continue, geeft dat al aan dat 'ie het RMS vermogen kan leveren, maar er niet op gebouwd is, dit continu te doen. Kosten /gewicht besparing op de voeding/torren/koeling 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 8 juli 2005 10:41:41 schreef DJ-John:
Ben het met je eens dat de speakers van DAP niet de allebeste zijn maar ik denk dat de K-115 'n gunstige uitzondering is.
Daar moet ik je gelijk in geven. DAP heeft met de K-115 een zeer gunstig geprijsde speaker neergezet, met een kwaliteit die zeker boven DAP's normale werk uit komt. Met wat aanpassingen aan de scheidingsfilter kan hij overigens NOG beter klinken. Ik heb die aanpassing niet zelf uitgevoerd, dus kan je er niet veel over vertellen, maar zoek de forums van J&H of new-line er maar eens op na.
Op 8 juli 2005 10:08:41 schreef DJ-John:
Jochem ,bedankt voor de snelle reactie.Aan wat voor limiter had je gadacht?
Misschien zijn dit soort vragen meer iets voor het forum van new-line, of J&H of een dergelijke site.
Toch maar even mijn persoonlijke mening: Als jij iets zoekt in de prijsklasse van de DAP-speakers, kom je bijvoorbeeld uit bij Behringer. Net als DAP niet altijd bekend om de kwaliteit, maar ook Behringer bewijst uitzonderingen op die regel te produceren. De Behringer Ultradrive PRO DCX-2496 is niet alleen een limiter, maar meteen een speaker-management system, equalizer, cross-over, etc. met 3 ingangen en 6 uitgangen. Het is natuurlijk maar net wat je nodig hebt, maar voor 250 euro is het gewoon een koopje. Het ding laat zich zelfs compleet aansturen via de computer als je dat wil. Wil je ECHT alleen een limiter zonder verdere poespas, dan zijn die vanaf een euro of 150 in redelijke kwaliteit te vinden.
zoals al bekend is waarschijnlijk
word het RMS vermogen van zowel speaker als versterker gemeten/bepaald met een ingangssignaal "pinknoise"
heeft alle frequenties in gelijke amplitude
en daarna simpele RMS Volt en Ampère meting doen aan de uitgang.
komt erop neer (als de fabrikant zich netjes aan deze meet wijze heeft gehouden niet alle fabrikanten houden zich aan deze afspraken)
dat als er op een versterker 100 Watt RMS staat dat deze dus continu kan leveren.
moet je hem dus wel de hele tijd op maximaal (tegen clippen
aan)insturen wil je dit behalen.
grotere transformatoren en meer opslag in elco s is alleen maar goed voor de headroom dus waneer er eventjes iets meer vermogen gevraagt word
bij de speaker is het een duurproef het vermogen van de speaker word berekend en later beproefd door hem een lange tijd aan een "pinknoise" signaal te hangen met de bijbehorende versterker
pink noise is GEEN signaal waarvan alle frequenties even hard zijn, de hoge tonen vallen bij roze ruis af.
Witte ruis is gelijk over het hele spectrum.
edit: grr, inderdaad oud, moet er nóg beter op letten...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 24 oktober 2007 15:29:01 schreef Ledlover:
pink noise is GEEN signaal waarvan alle frequenties even hard zijn, de hoge tonen vallen bij roze ruis af.
Witte ruis is gelijk over het hele spectrum.
andersom 
pinknoise is de gene met een gelijke amplitude verspreid over het frequentie bereik
en nog maals sorry dat ik op oude topics heb gereageerd
Nee, andersom!
Pink valt af.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
http://www.sonus.nl/dutch/begrippen/toelichtingen/ruis.html
op deze site staat het zo
en ik heb het altijd zo begrepen of zijn dit weer van die internet miscomunicatie?
Geen onnodige quotes
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Je leest het verkeerd:
Roze ruis heeft een vlak spectrum wanneer het geluidniveau wordt weergegeven in octaaf- of tertsbanden, dus bij een logaritmische frequentie-as. Het geluidniveau in frequentiebanden met een constante bandbreedte neemt af met toenemende frequentie.
Witte ruis geeft een vlak spectrum wanneer het geluidniveau in de frequentiebanden met een vaste bandbreedte wordt weergegeven. Indien het geluidniveau wordt gegeven in bijvoorbeeld octaaf- of tertsbanden, neemt het geluidniveau toe met oplopende frequentie.
Dat is toch duidelijk?
Voor het uitruisen van een ruimte dmv meetmicrofoon en grafische EQ met display gebruik je rose ruis.