Ik was aan het meten en opeens legde hij het loodje.
Geen kortsluiting gemaakt en de zekering is inorde. De relaisen klapperden even toen hij uit ging. De beeldbuis was nog goed scherp dus die lijkt mij iig niet stuk. Hij start nu niet meer op. Geen enkel lampje brand, de beeldbuis hoor ik wel iets zoemen bij het opstarten.
Helaas ben ik een leek op gebied van scopes repareren. Je hebt iig een service manual nodig denk ik?
Is zoiets te doen? Want een scope is volgensmij best gecompliceerd.
rbeckers
Overleden
Zonder schema, ervaring en goede meetapparatuur o.a. een 2e scoop, is dit (heel) erg moeilijk.
Zelfs met bovenstaande is het vaak te moeilijk.
Vooral digitale scoops zijn bijna alleen maar te repareren door het vervangen van printplaten.
Analoge scoops zijn "gemakkelijker" te repareren.
Bij analoge scoops is vaak de voeding, speciaal de HV voeding, een belangrijke fout oorzaak. Een (HV)voeding is nog wel te repareren.
Gezien de beschrijving van de storing zou het de voeding kunnen zijn.
Ik heb een tweede scope, iets ervaring alleen niet met scopes. Het is een analoge scope.
Ik dacht idd ook aan de voeding. Maar als de HV voeding stuk is waarom branden de LEDs dan niet?
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Als t zoemt is t toch de (hf)voeding?
Mja, scopes repareren is een vak apart.
ik heb hier ook nog een tek455 (d8 ik zo) staan waarvan 1 kanaal nog steeds niet goed is. de horizontale lijn is er wel dus het zit ergens in de ingangstrap. Ik heb hem wel eens opengehad maar nooit echt mee begonnen. ik heb wel ergens een gescande service-manual...
Maar de gewone stappen kunnen natuurlijk wel. openmaken en kijken of er wat zwarts op de plaat zit, sporen van oververhitting e.d.
Op 29 november 2007 22:26:21 schreef MAH:
Als t zoemt is t toch de (hf)voeding?
Alleen bij het opstarten eventjes. Maar de rest van de LEDjes van de scope hebben weinig te doen met de HV lijkt me.
En dan weer dat ontlaad verhaal (idem als bij tv
) moet ik hem eerst ontladen? Of kan ik voorzichtig zijn en niet die rode dikke draad en flyback(?) en elcos ed aanraken?
rbeckers
Overleden
Gezien de fout lijkt het dat de voeding defekt is.
Dit kan tgv de HV voeding zijn.
Zonder meetwaarden, gok ik op de voeding.
De HV voeding is kwestbaarder dan een gewone voeding.
Let wel op bij het meten aan een HV voeding!
Ik had al op de Tektronix website gekeken ivm type.
Eerst 230v stekker eruit, even wachten, en dan openmaken.
Dan kijken of er beschadigde onderdelen zijn, bijv. condensatoren.
Op 29 november 2007 22:34:16 schreef JuuL:
En dan weer dat ontlaad verhaal (idem als bij tv) moet ik hem eerst ontladen? Of kan ik voorzichtig zijn en niet die rode dikke draad en flyback(?) en elcos ed aanraken?
Hou in de gaten dat het iig een SMPS is, met een HV sectie.
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Als je er echt niet uit komt, raadpleeg de tekscopes yahoo group (http://tech.groups.yahoo.com/group/TekScopes/).
Heb er zelf veel aan gehad. Lees de archieven door, en als je het niet vind, plaats een request. Deed dat zelf me niet triggerende 544 scope. Na wat heen en weer gemail en een nieuwe regulator buis werkt hij weer als vanouds.
Mja, zo op het oog iig niets te zien. Ziet er keurig uit zelfs niet eens iets iets stof.
Stel diodes gemeten die goed waren, zal eens zoeken naar een startup weerstand van de SMPS en de transistor.
Anders ben ik bang dat ik eigenlijk moet testen met spanning erop, zonder scheidingstransformator lijkt me dat ook niet al te verstandig.
-edit-
Ik meet 10M (alhoewel hij dan niet persee goed hoeft te zijn las ik) en de transistors zijn in orde...
[Bericht gewijzigd door JuuL op (14%)]

Ik meet tussen de pootjes van dit component kortsluiting. Dit is zeker een bimetaal? Dus ook vast en zeker in orde.
[Bericht gewijzigd door JuuL op (16%)]
Ben bezig om de voeding los te halen. Ik krijg alleen de connector niet los (toevallig op bovenstaande foto te zien) waarmee hij aan de andere print vastzit.
Denk dat ik vermogen te kort kom als het tin niet mooi overal wordt weggezogen met litze en mijn 50 Watt weller?
Dan maar een 80 watt weller (WS81 denk ik) kopen...
Zo val je van het een in het ander.
-edit-
WS81 besteld! 
Heb de voeding los (hoefde helemaal niet te solderen, maar wel super fijn boutje!
)

Mzzz kan hem zo niet testen, want dan maken sommige gnd verbindingen geen contact met elkaar, zal hem weer inbouwen en spanningen meten.
[Bericht gewijzigd door JuuL op (23%)]
- laagspanningsvoedingen van de connector aan de zijkant: alles dood.
- Ik hoor nog wel steeds een opstartgeluid van de beeldbuis, dus de laagspanningsvoeding is kapot.
- (Neon?)Lampje HV brand zwakjes, zal vast goed zijn.
- 320V over elco: OK
Ik heb een SMPS troubleshoot gevonden, ben die een beetje aan het volgen, tot nu toe heb ik dit gemeten:
-standby power supply. In serie met 230-270k-PTC?-10M-Gndchassis. Deze is aanwezig: 109V AC
-startup voltage: 40V, dus OK.
-driver (MC34060 pin10) Vcc: 12V, dus OK
-output MC34060 (pin9): 12V, geen PWM te zien, dit is vreemd. -edit- De FET wordt zeker met een negatieve spanning open gestuurd, dus miss gaat hij in de beveiliging?
-oscillator (pin5 MC34060): aanwezig
Aan de output van de MC34060 hangen 2 torren (push pull miss) en daar hangt een fet (IRF830) aan. Misschien is hier wat stuk. Ik meet bij de FET en torren iig geen sluiting.
Dat lijkt zo 
Op de drain van de FET meet ik 320V waarvan ong de bovenste 100V met PWM wordt geregeld.
[Bericht gewijzigd door JuuL op (75%)]
Ik heb wat gevonden!
Enkele diodes na de (rechtse) trafo zijn niet goed. Ik meet hierna ook wisselspanning(ik meette geen DC op de bovengenoemde connector, AC staat er wel!) Fingers crossed dat circuits hierna niet stuk zijn!! :|
Waarom zullen ze stuk zijn gegaan? Hitte? Overbelasting? Diodes vervangen en het werkt miss weer?
Het zijn twee redenen, wat dacht je van een derde: Slechte elco's achter de diodes.
Vervangen en als alles werkt controleren of deze niet te heet worden. Zijn btw toch geen onmeetbare HV-diodes? 
Onmeetbare HV diodes? Ik meette iig AC waar DC hoorde dus ze zijn wel stuk 
Al die condensators rechtsonder dus...?
Geen enkele lekt. Er zit alleen wel wat oxidatie vlekjes (2 a 3mm diep) aan de zijkant van sommige condensators. De solderingen aan de onderkant glimmen nog mooi.
Zooitje nieuwe caps lijkt me wel nodig dan he? Wat voor soort condensators zijn dit eigenlijk? Met zo'n metalen behuizing?
Met onmeetbare HV diodes bedoelde je trouwens diodes met een lage forward voltage ofzo? (niet dat ze niet stuk zijn hoor)
Op 7 december 2007 00:49:18 schreef JuuL:
Geen enkele lekt. Er zit alleen wel wat oxidatie vlekjes (2 a 3mm diep) aan de zijkant van sommige condensators.
[...]
Wat voor soort condensators zijn dit eigenlijk?
Vervangen voordat ze lekken, zijn Low ESR elco's.
Met onmeetbare HV diodes bedoelde je trouwens diodes met een lage forward voltage ofzo? (niet dat ze niet stuk zijn hoor)
Nee, HV diodes zijn gestapelde diodes omdat een enkele sperlaag niet tegen HV kan. De doorlaatspanning is dan veel groter dan 0.6V en onmeetbaar met een multimeter.
Maar in jouw geval zullen het gewone snelle diodes zijn.
Op 7 december 2007 00:55:23 schreef Henry S.:
[...]
zijn Low ESR elco's.
Ach, had ik kunnen weten. Kan alleen niet axiale, low ESR, 105° elco's vinden. DIY er wel radiale in.
Nee, HV diodes zijn gestapelde diodes omdat een enkele sperlaag niet tegen HV kan. De doorlaatspanning is dan veel groter dan 0.6V en onmeetbaar met een multimeter.
Ah okay, weer wat geleerd 
1N4937 lastig te krijgen, volgens TVDon waarschijnlijk te vervangen door BA159.
Alleen Reverse Recovery Time is 500nsec ipv 200nsec, maar dat loopt vast wel los.
[Bericht gewijzigd door JuuL op (31%)]