Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Aha, dan is dat het dus...
/Offtopic
Praxis verkoopt die tussenschotjes voor raacokastjes niet meer, de leveransier levert ze niet meer dus zij ook niet...
De kastjes zelf gingen er binnenkort ook uit.
Iemand énig idee waar ik wel nog tussenschotjes kan krijgen?
Grrr, dat is balen, nog maar snel even de muur volbouwen met Raaco's.
Het chassis is weer wat verder, buisvoet omgedraaid, componentenopstelling veranderd, en de kathodecondensator vergroot, 100*... foutje
.
Het penthodegedeelte speelt, 220V op de anode, bijna 38mA Anodestroom. Pa=7,3W dus het buisje staat zuinig ingesteld (Pa-max=9W).

Als ik het stuurrooster via een koppelcondensator aan de massa leg is er geen enkele brom te zien (scoop) of te horen (speaker). Mbv de functiegenerator is overnamevervorming zichtbaar tussen de positieve en negatieve helft van de sinus, dit komt door de trafo, hoorbaar is het niet echt.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers
Overleden
Bovenkant is redelijk netjes maar de onderkant ...
Probeer wat netter te solderen en ja ik weet dat dat soms niet gemakkelijk is.
Kijk maar eens naar Henry S. zijn soldeerwerk.
Pietdepiet
dat gaat echt niet werken... ik zie zelfs een draadje dat door een gaatje steekt maar niet eens is vastgesoldeerd...
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, dit lijkt me een geval van andere soldeerbout, of nog wat oefenen.
Nouja, ik maak er soms ook wel een zooitje van, maar bij dit soort klonten vrees ik toch dat het slecht contact maakt.
Je moet de soldeer goed laten vloeien. Volgens mij soldeer je te koud. (te kleine bout?) Je moet de onderdelen echt een beetje warm maken. Dan vloeit het soldeer heel mooi om de draadjes heen. Je hebt dan ook een stuk minder soldeer nodig, en de verbindingen zijn betrouwbaarder. Ik zie bijvoorbeeld op alle plekken waar je dat koperdraad heb gesoldeerd dat er geen tin in het koperdraad is gelopen. Het kan al schelen om de opgewarmde bout even tegen de klonten soldeer te houden, zodat het gaat vloeien.
@Henry: Tijd om spoeltjes te wikkelen zeker? Veel succes. Ik heb het zelf nu even helemaal gehad met spoelen wikkelen, na de 18 die ik net heb moeten doen...
Voorlopig geen spoeltjes, nog tich andere bouw/sloopprojecten.
Maar eerst nog de triode... En die staat gek te doen, met triode en penthode achter elkaar is het helemaal feest en heb ik een mini-jacobsladder tussen twee soldeeroogjes van de buisvoet.
Oscillatie dus...
Pietdepiet
Euhmm, hoe ik soldeer, nou ik houd de bout tegen het te solderen pinnetje en houd dan de tin ertegen. En dan trek ik de bout weg... En laat ik het 'drogen'.
Bout = Weller van 25W
Nog even de bout tegen alle verbindeingen houden?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (13%)]
Pietdepiet
Gebruik ik toch echt...
Waar gebruik je tin zonder eigenlijk voor?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (50%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Feit is dat je de bout er een stuk langer tegenaan moet houden. 25W is niet zoveel, maar wel voldoende. De draadjes die je wilt solderen moeten ook opwarmen tot een temperatuur waarbij soldeer smelt. Als ze kouder zijn, dan kan het soldeer er niet omheen vloeien, want het stolt dan zodra het in de buurt van het te solderen draadje komt. Wat je dan krijgt is dat het soldeer er een beetje lafjes tegenaan hangt, maar dat het niet echt vastzit. Na een paar dagen komt er een dun oxidelaagje op tin en koper, en dan maakt het bijna geen contact meer.
Probeer het eens met een paar losse draadjes...
Je moet het soldeer niet tegen de bout houden!
Hou de bout tegen het draadje aan de onderkant, tik aan de bovenkant met het soldeer tegen het draadje. Zodra deze over het draadje gaat vloeien, genoeg soldeer er op doen en de bout gelijk weg halen. Het moet een egaal geheel zijn.
Pietdepiet
@pa
Dat wordt lastig, als je componenten in een experimenteerprint hebt dan moet het toch rondom vloeien, dan komt het vanzelf tegen de bout...
Ik ga het vanmiddag doorsolderen, en de potmeter van 10K die ik had gekocht er tussen zetten, mag dat wel met lange draden? 3*15cm?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (32%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
http://web.telia.com/~u85920178/index.htm
Kijk bij basic soldering onder reference\basic info
Een duidelijke beschrijving hoe te solderen,is uiteraard theorie,de beste manier is denk ik de praktijk.
Oefening baart kunst. 
Pietdepiet
Neem daarvoor een nieuw stukje print, of je moet een soldeerpomp hebben. Alle oude soldeertin moet er af.
Pietdepiet
Waarom moet die eraf?
Zonde van de print...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (35%)]
Pietdepiet
Op 27 december 2007 20:24:45 schreef Henry S.:
Het penthodegedeelte speelt, 220V op de anode, bijna 38mA Anodestroom. Pa=7,3W dus het buisje staat zuinig ingesteld (Pa-max=9W).
(...)
Mbv de functiegenerator is overnamevervorming zichtbaar tussen de positieve en negatieve helft van de sinus, dit komt door de trafo, hoorbaar is het niet echt.
Weet je dat zeker? Hoe kan die trafo dat dan doen?