Op 9 januari 2008 11:53:28 schreef Marco69:
[...]Weet je zeker dat je 1Ω bedoelt? Bij 20mA vallen daar wel 20 hele milivolts over. De temperatuurdrift van 5 LEDs lijkt groter... (ofwel: beetje zinloze waarde).
Gezien het gebruikelijke verschil ik doorlaatspanning, zou je bij 1Ω verwachten dat de ene keten wel (even) zal branden (en de volle 34mA verstoken), terwijl de andere 'uit' blijft. Maar dat zou natuurlijk bij jouw LEDs anders kunnen zijn als rood en groen dezelfde spanningval hebben... (?)
Ja echt 1Ω, en nee de spanningsval tussen de rode en de groene is verschillend, dus nee, de ene string neemt niet alles. Als ik post dat de weerstanden het compenseren dan is dat ook zo.
Naar temperatuurvariaties heb ik niet gekeken maar na een half uur werkt het nog steeds.
3.4V valt me tegen. Vanwege buiten spec gebruik, zou dat best wel eens sterk fabrikant afhankelijk kunnen zijn; weet uit ervaring dat een reeks National Semi die ik heb (had) het prima deed tot 1V1 @ 15mA.
Tja, dat zal best per fabrikant verschillen. het is een oude van National.
Op 9 januari 2008 12:32:06 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, dat ziet er goed uit.
Alleen 1 Ohm is geen zinnige waarde voor die weerstandjes in de strengen.
Ik zou iets kiezen in de buurt van de 47 Ohm.
Dan valt er namelijk 47 x 0,02 = 0,94 Volt over het weerstandje. Dat is een zinnige waarde om de eventuele verschillen in de spanningen over de ledjes weg te werken.
Waarom is 1Ω niet zinnig? 47Ω is zonde, we hebben te maken met een stroombron, die serieweerstand hoeft alleen te compenseren, en dat ga je dan weer verslechteren. Nu heb ik expres het verschil groot gehouden dmv verschillende leds en dan werkt het ook prima.
De verschillen met gelijke ketens zal dus ook nog eens kleiner worden dus 1Ω en de föhn er op om te testen.
Misschien lijkt het vreemd, maar probeer het zelf eens.
@Treinfreak: De belasting moet aan de adjust pin van de LM317, foutje in het laatste schema.
@ Henry: Hoe heb je de stromen gemeten in de beide strengen?
Zoals Marco69 terecht opmerkte valt er maar zo'n 20mV over de 1 Ohm-weerstand. Dat is niet bepaald de hoofdprijs 
treinfreak
Look at me, I can't fly.....
Ik heb het schema aangepast, was een schoonheidsfoutje, maar mij kennende bou ik het dan ook verkeerd op:).
Maar ik heb nu 47 Ohm weerstanden besteld, krijg ik hopenlijk snel binnen:(. Dus ik hoop dat dat werkt.
Op 9 januari 2008 13:48:40 schreef Zonnepaneeltje:
@ Henry: Hoe heb je de stromen gemeten in de beide strengen?
Ik post straks alle metingen, ik vind 47Ω echt overdreven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry, De LM317 regelt de spanning aan de bovenkant van de strengen totdat er totaal genoeg stroom gaat lopen. In jou geval dus 34ma.
De weerstanden moeten dan zorgen dat de stroom ongeveer 50/50 (17/17) verdeeld raakt, en niet 90/10 (30/4).
Als je rode leds bij 20ma een Vf van 1.8 en je groene leds 1.9, en je hebt er 5 in serie, zou er een spannings verschil van rond de 0.5V ontstaan, als de stroom identiek zou zijn.
Als de weerstanden maar 1 ohm zijn, worden de groene gewoon spanningsgestuurd, en kan het best zo zijn dat er een 30/4 verhouding ontstaat tussen de stromen. Bovendien is het oog zo gevoelig dat het best kan zijn dat je dan roep: "hij doet het".
Ik heb hier een rode en groene LED uit de rommelbak gegrut.
De rode begint te geleiden bij 1,4V; de groene bij 1,6V ongeveer.
Om er 20mA door te laten lopen moet de spanning veel hoger zijn; rood iets van 2,2V en groen ruim 2,5V.
Als ik de spanning een beetje varieer en dan naar de stroomvariatie kijk, komt dat in dit spanningsgebied overeen met een weerstand van 16 ohm ongeveeer (voor beide leds).
Met 2,3V neemt de rode led 30mA, en de groene 10mA. Zo zouden ze, in twee strengen van ieder vijf, parallel kunnen staan en samen 40mA nemen, de spanning zou zich dan instellen op 11,5V. Het verschil in spanningsval over de twee weerstanden van ieder 1 ohm (0,02V) maakt dan niet zoveel uit voor de stroomverdeling, denk ik.
@rew en FET: die verdeling klopt idd: (Stroombron btw wat opgetrokken naar 42mA mbv een 27Ω weerstand.
1 Ohm: R: 28mA
G: 14mA
10 Ohm: R: 27mA
G: 15mA
100 Ohm R: 25mA
G: 19mA
Je ziet dat het pas bij hoge serieweerstanden een beetje recht trekt. Maar verder 'sa bryk as in kroade' zoals we dat hier zeggen.
Het verschil trek je nutuurlijk het beste recht met verschillende waarden.
Heb ik me daar even goed in de voet geschoten! 
Ok, hoe staat het dan met twee rode stringen?
Diverse roodjes gebruikt uit de grabbelton, 2 keer 5 stuks:
1 Ohm: R: 19.5mA
G: 22.5mA
10 Ohm: R: 20mA
G: 22mA
100 Ohm R: 20mA
G: 22mA
Serieweerstand maakt alleen achter de komma nog wat uit.
En hoe zou het met een 34mA stroombron zijn?
1 Ohm: R: 16mA
G: 18mA
Zelfde enigzins scheve verhouding, iets om rekening mee te houden.
Zo, dit verneukeratieve proefje kan zo op school gebruikt worden...
Op 9 januari 2008 13:20:57 schreef Henry S.:
Nu heb ik expres het verschil groot gehouden dmv verschillende leds en dan werkt het ook prima.
En dit moet ik terugnemen! Mea culpa.
Toch ben ik wel blij dat je er mee begonnen bent. Ik had geen idee dat de spanningen nog zo hoog worden bij een beetje stroom.
En je hebt wèl laten zien dat het dus wel kan, zo parallel. De stroom week meer af dan jij dacht, maar veel minder dan ik gedacht had!