Hallo allemaal,

Als leek op het gebied van elektrotechniek heb ik het toch maar eens gewaagd om iets in elkaar te knutselen, en wel een olietemperatuurmeter voor de motorfiets..
Hiervoor heb ik een 9V spanningsregelaar in elkaar geknutseld en heb de beschikking over een digitale voltmeter DVM 220 van Conrad en een NTC-weerstand als sensor en wat andere weerstandjes voor de signaalverwerking.

Hier is mijn vraag:
Als ik de voltmeter een voeding van 9V geef, en probeer vervolgens het input-signaal met dezelfde voeding te schakelen begint het display te knipperen en foute waarden te geven. Als ik de voeding of het signaal op een aparte 9V voeding aansluit (b.v. batterijtje) dan doet hij het prima. In de handleiding van de DVM 220 staat ook dat deze twee circuits gescheiden moeten blijven.
Waarom is dit? En wat kan ik doen zodat ik niet een apart batterijtje/voeding hoef te gebruiken? Is daar soms een truuk voor?

Bij voorbaat grote dank!
Ron

Ik kan die voltmeter zo gauw niet vinden, misschien kun je een link geven? En een schemaatje posten?

De 9V zul je ws verkrijgen door lineair te stabiliseren. Evt zou je een zircuitscheiding aan kunnen brengen door een schakelende voeding te maken waarbij je de spoel tevens als transformator gebruikt. Ik weet niet hoeveel vermogen de meter gebruikt, maar dat kan misschien nog wel de snelste oplossing zijn.
Aan de secundaire zijde parallelstabilisatie toepassen met een zener. Aan de primaire zijde een blokkeeroscillator zoals bij de Joule-Thief (ik kan het schema zo niet vinden).

Een zwevend 9V voedinkje zou je probleem kunnen verhelpen. Bij elektuur (nu elektor) hebben ze er ooit eens eentje gemaakt zal eens kijken naar een linkje.

Linkje gevonden:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2003/juli/zwevende-9-v-voeding…
Om te downloaden heb je 10 elektor credits nodig. Als je lid word (nodig om te downloaden) krijg je 10 credits dan kun je het downloaden.

[Bericht gewijzigd door flush op (49%)]

Bedankt voor de reactie Bolbuyk (gezellige naam overigens ;-))
Flush, ook bedankt. Ik ga er naar kijken. Misschien is het wat.
Hier is een link naar de voltmeter zoals geadverteerd door Conrad.

http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_meetapparatuur/Meetinstrumenten/…

Op deze pagina staan links naar de gebruiksaanwijzing en het datablad.
Op de eerste pagina van de gebruiksaanwijzing in diverse talen staan een paar regeltjes over de aansluiting van de meetingang. Alleen begrijp ik het niet. Ik met mijn leken-verstand zou zeggen dat het niet uitmaakt waar de spanning vandaan komt?

Dan staat op het datablad linksonder een voorbeeldschema van de meter geschakeld als amperemeter zoals ik hem nagemaakt heb om een deel van de spanning over de sensor te meten. Bij alle schema's staat aangegeven dat de min-aansluitingen van de 'operating voltage' en de meetvoltage niet met elkaar verbonden mogen worden (INLO en VSS). Ik heb dus niet het inzicht waarom dit zo is.

Als voeding van het geheel wilde ik een spanningsregelaar gebouwd rond een LM 78S09 IC gebruiken die de spanning van de 12v accu verlaagt naar de gewenste 9v. Dit ding werkt uitstekend. Een mooie stabiel 8,8v meet ik. De voeding van de meter en meetsignaal samen trekken ongeveer 50 mA. Moet geen probleem zijn lijkt me.
Dus nu ben ik heel benieuwd naar welke concrete maatregelen ik moet treffen om alles te kunnen voeden met de spanningsregelaar, en het liefst ook nog leren wat het probleem is.

Alvast en tot zover bedankt!
Ron

Hoe ziet je schakeling er uit ?

Met een beetje pech is dat een brug, waarbij je dat probleem niet hebt.

Het is bekend van dat soort metertjes dat ze een galvanisch gescheiden voeding moeten hebben.
Ze hebben een differentieelversterker op de ingang.
Zou je dezefde voedingsspanning/meetspanning gebruiken, dan gaan er allerlei rare stromen lopen waar ze niet horen.

Wederom bedankt voor het meedenken!

De schakeling is heel simpel.
De 78S09 heeft drie pootjes. één aan 12v van de accu, één aan de massa (de motorfiets) en één 9v. Met nog twee condensators.
De meter staat parallel met een weerstand van 7 ohm die weer in serie staat met de NTC-weerstand. De meter meet nu ongeveer 1 mV per graad celcius. Maar alles moet nog wel een beetje geijkt worden met een potmetertje ofzo. Maar ik wil het eerst goed werkend hebben.

De optie van Flush is misschien de oplossing. Maar ik vind het nog een beetje moeilijk om alleen daarvoor te registreren bij Elektor. Ik hoopte op een kant en klare oplossing van jullie. :-)
Groet,
Ron

Ron, gezelligheid kent geen tijd als ik op dit forum rondhang ;-)

Ik doe maar even een voorzet voor een schemaatje, misschien dat het wat is.

+12V o---------+  +-- | ---->|----+--+---o +9V
               |  |  )|(          |  |
                \/   )|(          |  |
                /\   )|(          C  Z
               |  |  )|(          |  ^
               R  +-- |(          |  |
               |     )| ----------+--+---o
               |     )|               ground DVM
               |     )|
               |   +-
               |   |
               |  |/
               +--|
                  |\.
                   |
                   o massa

De basis is een blokkeeroscillator, vergelijkbaar met de Joule-Thief. In plaats van dat de energie afgenomen wordt over de primaire wikkeling van de spoel is er sprake van een secundaire wikkeling. Met behulp van de zenerdiode wordt de spanning geregeld (shuntstabilisatie). Voor de C een low-ESR gebruiken en voor de diode een snelle Schottky.

50mA x 9V = 450mW, dus een BC54x als transistor zou moeten volstaan. De spoel zul je zelf moeten wikkelen op basis van een spoeltje van bijv. 25uH en dan daar omheen wat extra wikkelingen aanbrengen. Het komt niet heel kritisch. Voor R ongeveer 10k.
Ik zou het wel eerst uitproberen met een weerstand van 180 Ohm/1W als belasting.

Tsjonge, bedankt zeg!
Ik ga je schema eens goed bestuderen en proberen te interpreteren. Zo te zien moet dit ook nog wel te maken zijn voor mij.
Dat het niet een kwestie zou zijn van enkel een condensatortje insolderen o.i.d. is me zo langzamerhand wel duideljik geworden.
Zodra ik wat heb dat werkt laat ik het weten.

Bedankt!
Ron

Op 5 januari 2008 13:43:42 schreef bolbuyk:
Aan de primaire zijde een blokkeeroscillator zoals bij de Joule-Thief (ik kan het schema zo niet vinden).

http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm

Even een verslagje hoe het tot zover afgelopen is:

Allereerst allen bedankt voor de info!
Omdat ik mezelf nog niet zo gauw een spoeltje zag wikkelen heb ik maar voor de makkelijkste oplossing gekozen, de zwevende voeding van Elektor waar Flush naar verwees. Dat werkt inderdaad! Ik kan nu het geheel laten werken op één voeding.

Er is echter een probleem. Als ik de zwevende voeding gebruik om de meter zelf te voeden (trekt het minste stroom, 2 mA) en het meetcircuit en LED-verlichting direct op de hoofdvoeding aansluit, dan schommelt de afgelezen waarde voortdurend zo'n 6 mV periodiek op en neer. Als ik tegelijkertijd het meetsignaal met de multimeter meet blijkt dat die gewoon stabiel de hoogtste waarde van het voltmetertje aan geeft. En als ik de zwevende voeding vervolgens weer vervang voor een batterijtje, dan geeft het metertje ook een stabiele waarde die overeenkomt met de multimeter.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

Misschien is het belangrijk om te melden dat de zwevende voeding ontworpen is voor een output-stroom van 1 mA terwijl volgens de gebruiksaanwijzing van de meter de meter zelf 2 mA trekt. Dat is dus wel het dubbele. Maar toch werkt het..
Is er nog iets dat ik kan proberen?

Weer bij voorbaat hartelijk dank!
Ron

Te vroeg gepiept, mijn excuses.
Het probleem blijkt in de hoofdvoeding (oude treintransformator) te zitten.
Na alles op een universele AC-DC adapter aangesloten te hebben werkt alles naar behoren..

Hier is het eindresultaat.
Het zal de schoonheidsprijs niet verdienen. Maar als het straks in een mooi kastje ingebouwd is zie je er toch niks meer van.
Bedankt voor de hulp!

Groet,
Ron

http://home.casema.nl/lnamesac/pics/temp1.jpg

http://home.casema.nl/lnamesac/pics/temp2.jpg