Schuifregister en 3d kubus

En hoe komt het dat je dat verschil meet? Waardoor wordt het veroorzaakt?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zou het eerlijk gezegt niet weten. Ik heb geen plussen en minnen omgedraait zo ver ik weet. Ook raken de componenten elkaar niet.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Die leds worden gevoedt vanuit de schuifregisters niet? Dan moet daar toch voldoende spanning vandaan komen die ook voor alle leds gelijk is? En de serie weerstanden moeten ook allemaal dezelfde zijn. (genoeg hints zo?)

Niet alleen kijken of alles "goed" zit aangesloten, maar probeer logisch na te denken. Oorzaak-gevolg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik snap er niets meer van.
De schuifregisters worden via Pin10 aan de voeding gelegd waar ik dus 5 volt meet. De weerstanden zijn allemaal 330 Ohm. Op die ene van 33K na, maar die had ik eerst niet aangesloten(maakt ook geen verschil als ik dat wel doe).

Ik vind het raar dat de 7805 zo warm word. Normaal gebeurd dat toch alleen met sluiting?

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Waar ligt pin 16 aan? Pin 10 is slechts de reset (huh? moet die wel aan +5? Is het ic niet in reset, of is het laag actief?).
7805 warm? Hangt af van de spanning die het moet wegwerken. Wat staat er op de ingang? Zelfs warm bij 1 ledje aan? Meet je een nette 5V? Het handigst is om een gewone labvoeding aan te sluiten. Dan kun je ook de stroom netjes begrenzen.
Nogmaals, meten, meten meten. Wat je niet vertrouwd, meten of het klopt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 8 januari 2008 21:35:39 schreef flipflop:
Waar ligt pin 16 aan?

Pin 16 heb ik niet aangesloten omdat dat niet aangegeven staat in het schematje die ~Galaxy

Pin 10 is slechts de reset (huh? moet die wel aan +5? Is het ic niet in reset, of is het laag actief?)

Moet ik toch weer naar hetzelfde schema verwijzen:o

7805 warm? Hangt af van de spanning die het moet wegwerken. Wat staat er op de ingang? Zelfs warm bij 1 ledje aan? Meet je een nette 5V?

Ja, de ingangsspanning is 9 volt en wordt opgezet naar 5 volt. Dis heeft altijd goed gewerkt en is nooit warm geworden(tenzij er sluiting was)

Het handigst is om een gewone labvoeding aan te sluiten. Dan kun je ook de stroom netjes begrenzen.

Had ik die maar. Ben halverwege met eentje bouwen, maar er komen steeds weer andere dingen tussen dus ik heb hem nog niet af kunnen maken.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Op 8 januari 2008 21:45:32 schreef jorim23:
[...]Pin 16 heb ik niet aangesloten omdat dat niet aangegeven staat in het schematje die ~Galaxy

OMG!!!! Laat me raden, je hebt ook pin 8 niet aangesloten?! Dan kan ik je meedelen dat je geen voeding op de IC's hebt staan. Dan doen ze het niet.
Ik zou je aanraden om maar eens de datasheets erbij te pakken. Ook die van de PIC. Je moet eerst snappen wat je gaat bouwen, anders doe je maar wat in het wilde weg. Voedings aansluitingen worden op veel schema's niet aangegeven.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Voedings aansluitingen worden op veel schema's niet aangegeven.

Klopt helemaal. Er wordt van uit gegaan dat de voeding "rail to rail" gaat, en daarom worden die aansluitingen in schema's vaak weggelaten.

In de praktijk moet je die wel degelijk aansluiten. Dus +5 op pin 16 en GND aan pin 8.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Eindelijk na veel geheibel is het toch gelukt om de ledjes naar mijn zin te laten branden:).

Op 3 januari 2008 23:41:06 schreef ~Galaxy:
Hier ga je een poosje mee spelen.
Als je elke led naar wens kan manipuleren, en je alles voor 100% snapt, dan kom je terug, en dan gaan we het over multiplexen enzo hebben.

Okay ??

Ik snap het voor 98%. Ik snap het gebeuren van die PulsOut nog niet helemaal.
Ik heb in de handleiding gelezen dat het een pulsje geeft naar de bepaalde uitgangen van de schuifregister die je hebt aangegeven.
Maar als ik daarmee de tijd verhoog(van 10ms naar 500ms), gebeurd er verder niets.

@ ~Galaxy: Bij deze, mag 98% ook?:+

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

The resolution of Pulsout is dependent upon the oscillator frequency. If a 4MHz oscillator is used, the Period of the generated pulse will be in 10us increments. If a 20MHz oscillator is used, Period will have a 2us resolution. Declaring an XTAL value has no effect on Pulsout. The resolution always changes with the actual oscillator speed.

De manual geeft geen uitsluitsel of pulsout in een byte-variabele of in een word-variabele wordt gegooit.
Zou het een byte zijn, dan zit je al in een overflow situatie. (hoger dan 255 mag dan al niet).

Gelukkig heb je geen 500 ms (=0,5 sec.)nodig. Is in feite idioot lang. Voor multiplexen heb je feitelijk razendsnelle tijden nodig.

Okay, we gaan de eerste verdieping van de cube bouwen.
Daarvoor heb ik deze schakeling verzonnen:

http://home.casema.nl/galaxy/ledcube.bmp

Zal ik intussen een progje ervoor verzinnen.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Ik zal dinsdag even een aantal uln2003 halen. Die heb ik niet liggen hier.(met een beetje geluk hebben ze er nmog een paar op school liggen:P

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Vergeet de 74HC238 niet.

Stuk of 6.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Die heb ik nog 16 liggen:P. Ik had vorige keer iets te veel besteld:+
Van die uln2003 moet ik er ook een stuk of 6 van hebben toch?

EDIT:
Sorry dat waren 74HC595 die ik nog had liggen.
/EDIT

[Bericht gewijzigd door jorim23 op zondag 13 januari 2008 12:58:58 (19%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.
Henry S.

Moderator

Op 12 januari 2008 15:01:41 schreef ~Galaxy:
Okay, we gaan de eerste verdieping van de cube bouwen.
Daarvoor heb ik deze schakeling verzonnen:

http://home.casema.nl/galaxy/ledcube.bmp

Zal ik intussen een progje ervoor verzinnen.

Bedankt voor je aandacht en devotie, mag gezegd worden vind ik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, klopt. Sorry was ik even vergeten. Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik waardeer het heel erg dat jullie de tijd en moeite in mijn probleem willen steken. Ik heb tot nu toe heel veel geleerd van dit onderwerp.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Bedankt voor je aandacht en devotie, mag gezegd worden vind ik.

Dank voor het compliment.:-)
Was even druk met het countertje voor die "junk", maar ben nu hier weer terug.

Zit ook een stukje eigenbelang bij hoor, want ik heb plannen om zelf een 8 X 8 X 8 te maken. Ik gebruik Jorim dus als oefenstof..:-)

Eigenlijk heb ik mezelf een beetje in de nesten gewerkt, want zo'n multiplexed ding kwak je niet zomaar in een simulator.
(frames/sec en dat gezeik). Je ziet dus dus niet wat er in werkelijkheid gebeurd.
Ben dus eigenlijk haast verplicht om e.e.a. na te bouwen, terwijl ik er nog niet uit ben hoe het er op het esthetische vlak eruit moet gaan zien.
(ik denk aan smd-leds op ragfijne draadjes, en dat (laten) ingieten).

Hoop dat ik totnogtoe geen ontwerpfoutjes heb gemaakt, want dan heb ik het gedaan...

check my design please..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Yes ik ben een proefkonijn:D

Hoop dat ik totnogtoe geen ontwerpfoutjes heb gemaakt, want dan heb ik het gedaan...

Als dat gebeurd leer ik er ook van. Vooral als het knal zegt.

Maar ik krijg dinsdag de onderdelen thuis gestuurd, dus dan zullen we het zien:)
Maar nogmaals bedankt tot zo ver. Ik ben er echt heel blij mee:D

Offtopic:

Bedankt voor je aandacht en devotie, mag gezegd worden vind ik.

Heeft devotie niet iets met vroomheid te maken?:+

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

galaxy, dat idee had ik ook al bedacht, maar voor het gieten van 8 bij 8 bi 8 cm ben je aardig wat geld kwijt.

40 euro oid.

LED there be light

Dat valt dan weer tegen.
Dan zelf maar experimenteren.
Ik heb nog een paar liter vloeibaar PMMA liggen.
Kijken of we daar een mooie transparante cube mee kunnen maken.
Lukt het niet, dan maar 40 euri ertegenaan.
Het blijft tenslotte toch een kunstwerkje, zeker als er 512 smd-leds in komen te zitten..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Inderdaad gaaf. Ik wil(over een tijdje als deze kubus helemaal gelukt is) ook nog eens een 20*20*20 kubus gaan maken. Of nog iets groter. Het lijkt me wel gaaf om dan zo'n kubus als televisie te gebruiken, als dat kan.(En ik heb al een aantal keer op het forum gelezen dat, als je iets wilt het ook kan:+)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Je weet dat je dan 8000 LEDs nodig hebt? (8 duizend ja)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja klopt:). Maar het is een toekomst plan. Momenteel zijn RGB-leds (waar ik t mee wil maken) nog vrij duur, en zeker als het er 8000 zijn:o.
Maar het lijkt me wel gaaf om een 3d televisie te hebben. Gewoon voor de heb en omdat het mij een hele uitaging lijkt.

Er zit trouwens wel een nadeel aan. Als er dan een ledje stuk is/gaat ben je de pineut.

[Bericht gewijzigd door jorim23 op maandag 14 januari 2008 21:09:36 (15%)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Kan ik je nog overhalen om aan een 8x8x8 te beginnen ??
Dan lopen we synchroon, en zijn de belangen helemaal verstrengeld..:-)

Heb je trouwens het principe van de schakeling voor 100% begrepen ? Zoniet, vraag gerust, want het is essentieel dat je de "begane grond" begrijpt.
Daarna kunnen we bouwen aan de verdiepingen.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

De kubus heb ik al gemaakt, sorry. In de vakantie had ik niets te doen dus toen heb ik die gemaakt. Het wachten is trouwens alleen nog op de ic's. Als het goed ik krijg ik die morgen binnen.

Ik heb trouwens voor de kubus nu 36 min kanten en 6 plus kanten. Dat klopt toch he? (dat heb ik nog van mijn vorige topic)

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Al rekening gehouden met het feit dat LED's niet zo doorzichtig zijn. Bij een 20x20x20 Kubus, zal je de achterste LED nooit meer kunnen zien tussen alle bekabeling en de pootjes van de LEDs door (om maar niks te zeggen over hoe doorzichtig de behuizing van de Transparante LED's is...)