Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
een synchrodyne ? Dan mis ik toch wat onderdelen volgens mij of heeft piet een nu zelfoscilerende Xtal synchrodyne uitgevonden. Gefeliciteerd je hebt in ieder geval een engergie zuinige oscilator uitgevonden. De pepertum mobile bestaat bij dze nu dus officieel.
Fred
rbeckers
Overleden
Solderen gaat een stuk beter.
Maar zet een weerstand in serie tussen de condensator en de kern vd blauwe draad. Probeer maar 10k of zoiets. Dit dempt al een hoop HF.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik snap dit niet. Dit zou niet mogen oscilleren.
Heb je ergens een radio'tje met langegolf erop? Probeer eens of je kan horen of de ontvanger inderdaad op de langegolf uitzend. Want als het goed is zou je wel iets moeten horen. Radio op zwakke zender zetten, en dan aan de kristalontvanger draaien totdat je iets hoort uit de radio.
Probeer eens of je het piepen kan dempen met weerstanden over de spoel heen. Waarschijnlijk dan iets tussen 100k en 10k.
Want er is ook een kleine kans dat de versterker oscilleert op een hoge frequentie, en die frequentie wordt beinvloed door de stand van de afstemcondensator. Maar dat zou me vreemd lijken.
edit: @Beckers: goede tip!
Een fluitje op een kristalontvanger heb ik al meerdere keren gehoord, dat is op zich niets bijzonders... maar dan hoor ik altijd wel een zender...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Het is gesoldeerd hoor;)
Ik heb nu een 5nF over de ingang gezet en 10K in de signaal lijn naar de versterker en nu hoor ik alleen wat gebrom omdat mijn versterker ver open staat, eigenlijk hoor ik dus niks. En aan de C draaien helpt ook geen hol.
edit: @Ledlover ik hoorDE ook geen zenders...
edit2: als ik de weerstand kortsluit hoor ik nog steeds niks.
edit3: @(Z) Als ik een wereldontvanger pak op de lange golf en die op een zender met prachtig frans geleuter afstem en dan in de buurt van die ontvanger kom, dan gaat die wereldontvanger lekker gaat brommen.
rbeckers
Overleden
Dus nu geen oscillaties meer.
Je kunt proberen de weerstand van 10k te verkleinen, door er een weerstand parallel aan te zetten, totdat je weer oscillaties hoort. Dan de weerstand vervangen door een iets hogere waarde.
Zet parallel aan de afstemcondensator een condenstor van 22 of 47pF.
naar aanleiding edit2:
Hoor je behalve brom niets als je de weerstand van 10k kortsluit?
Naar aanleiding edit3:
Welke frekwentie staat de franse zender?
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (12%)]
Pietdepiet
@rbeckers als ik de 10K kortsluit hoor ik ook niks meer... Ik heb net nog wel even alles doorgesoldeerd, dus misschien zat er zostraks iets niet goed?! Ik heb nu alles doorgemeten, het zit allemaal goed...
Die C ga ik proberen...
Edit: Helemaal niets!
Pietdepiet
Jaaaaa dan wel, dan moet ik oorbescherming hebben. Dat maakt me een herrie!
edit: Zou het zo kunnen zijn dat de aarding niet goed is? Ik ga nu even een geaard stopcontact proberen... Dat maakt niet uit...
edit: @(Z) dat brommen van de wereldontvanger had niks met de kristalradio te maken kom ik net achter. Het was gewoon zo omdat de antenne daar wat wegdraaide.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (28%)]
Pietdepiet
rbeckers
Overleden
Nou dit wordt nog een uitdaging!
Meet de weerstand van de spoel eens.
Controleer dat je bij de afstem c geen kortsluiting hebt (ohmmeter).
Vervang de diode.
Pietdepiet: Maak de koppelspoel eens los van massa en antenne en sluit dan de antenene eens aan op het knooppunt van de diode en de afstem condensator. Vergroot de 100K tot 1M en plaats een koppelcondensator van 100nF tussen diode en versterker ingang. Geeft dit resultaat?
Heb je een misschien een oortelefoontje of een hoogohmige koptelefoon (600 Ohm of meer). Zo ja, sluit die eens aan in plaats van de versterker.
Zit de diode misschien verkeerd om (volgens de foto lijkt het goed).
Zijn de linker en rechterlip van de afstem C wel doorverbonden met elkaar (of zijn het de twee platen). Zet alle massaaanlsuitingen eens aan elkaar op het massapunt van de 220pf condensator (gewoon solderen, dus zonder het zwarte snoertje).
Het schema is goed, zou moeten werken dus er moet iets in de bedrading zitten (ik ga ervan uit dat de grote spoel + afstem C ergens in een gebied zitten waar ook wat te ontvangen is LG, MG of KG)
En het belangrijkste: geef de moed niet op, met een beetje doorzetten komt het altijd goed en is de voldoening des te groter als het uiteindelijk werkt...
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het zou kunnen dat de langegolfzenders te zwak zijn om te ontvangen. Als je naar de middengolfspoel overstapt zou je dan wel iets moeten krijgen. Sterk zal het toch meestal niet zijn, daar is het een kristalontvanger voor.
@mans: de diode kan niet verkeerdom bij een kristalontvanger.
Je zou wel de spanning van de diode eens door kunnen meten. diodestand van de multimeter, en dan geeft ie in één van de richtingen de doorlaatspanning weer. Zou als het goed is tussen de 200-300mV moeten zitten, maar als je een verkeerde diode hebt, dan is het 600mV. Bij zo'n diode is het signaal veel zwakker.
Maar goed, belangrijkste opmerking: Zet de middengolfspoel erin.
Pietdepiet
Oké, 1 klein probleempje met de middengolf spoel... daar is de was een beetje vanaf, waardoor ie gaat afwikkelen, hoe kan ik dat weer vastzetten? Beetje bison? Moet ik bij de MW-spoel de 5nF over de uitgang en de 10K in het signaal laten zitten? Oja, is ieder oortelefoontje, gewoon zo'n klein MP3-speler ding, hoogohmig?
@Schimanski
De linker en rechterlip is samen 1, de 4 pinnen zijn met elkaar verbonden...
EDIT: OEHH, ik heb een duivelpost, nmr 666... Of eigenlijk een duivelsantwoord...
(Z)weetvoetje
kaarsvet werkt, bizonkit weet ik niet, dat glijd er misschien weer erg makkelijk van af.
Voor de middengolf moet je het eerst maar proberen zonder weerstand en condensator, als het niet werkt, kan het er alsnog wel op.
Zo'n MP3-oortelefoontje is laagohmig. Bijna alle oortelefoontjes zijn laagohmig.
Ja, post 666, ik zou maar vast voorbereid zijn op nog veel meer vreemde ontvangsteffecten bij je kristalontvanger.
Wat is een postnummer en waar zie je dat?
Nee, wat mij enorm verbaast is de veranderende toonhoogte van de fluitjes bij het afstemmen. Dat betekent dat er een oscillatie is die je met de condensator te verdraaien van frequentie verandert.
En aangezien dat niet kan volgens de gevestigde wetenschap1), heb je dus iets uitgevonden wat waarschijnlijk gebruik maakt van onderaardse krachten - wat wij hier het Ctulhu-effect noemen. 
1)Het is wel eens gepresteerd een diode te laten oscilleren, maar daar heb je toch voedingsspanning bij nodig, en wel verscheidene volten.
Pietdepiet
Ik had kaarsvet gebruikt, maar dat brokkelde er zo weer af... Ik zal het eerst zonder C en weerstand proberen.
@FET
Als je kijkt bij de laatste topics, dus bij 'meer' zie je het topic met de hoeveelheid replies erachter, en nadat ik gepost had stond dat op 666...
Ja, wel apart die tonen....
Ik denk dat ik het probleem heb... De doorlaatspanning van beide BAT43's is zo'n 740mV
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (13%)]
Oh, bedoel je dat! Ja, dat is wel een griezelig toeval.
Ik gebruikte voor spoeltjes wel eens Velpon, dat gaat goed maar wordt erg hard.
Bisonkit gaat iets beter omdat het altijd nog een beetje "taai" blijft. Je kunt desnoods toch nog wat windingen - voorzichtig - weer afwikkelen.
Ik heb nooit gemerkt dat de Q van de spoel verslechtert door het gebruik van deze lijmen.
Een diode richt onder zijn doorlaatspanning ook al wel gelijk hoor (het is geen schakelaar), hooguit komt er dan minder herrie uit. Maar met al die honderden kiloWatts op lange- en middengolf hoor je altijd wel wat, normaal gesproken.
Anders (als je toch twijfelt) moet je eens zo'n ouderwetse geraniumdiode proberen. Desnoods stuur ik er wel een zootje in een envelop "ten geschenke".
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (34%)]
Pietdepiet
AARGH, ik kom er net achter, dat er op mijn zogenaamde BAT43-dioden 'ZPD 7.5 ITT' staat, dat zijn volgens i-net zeners. Klopt dit? Dan heeft Rinus blijkbaar een fout gemaakt...
Zeners! Wow.
Die richten trouwens ook gelijk.. maar ze hebben een enorme capaciteit, zodat dat alleen voor laagfrequent opgaat. Toch maar andere nemen dan!
Pietdepiet