Vanmorgen wat met de hydrodyne geluisterd, ik moest er even mee leren werken maar hij gaat nu heel erg goed. Hij is waanzinnig gevoelig, bijna overgevoelig. Hij genereerd wel degelijk alleen heel anders, bij de 0V1 hoor ik dan een soort suizen, hier hoor je feitelijk niets maar als ik wat ontvang dan hoorde ik het vervormd, als ik de terugkoppeling dan terug draai tot net het goede punt (idd tegen het genereren aan zoals op de scoop blijkt en FET weer eens gelijk geeft :-) ) dan gaat de vervorming weg. Echter hij heeft dan de neiging soms ineens naar een sterk station te trekken of het signaal zakt weg. Zodra ik de BFO er bij zet kan ik het signaal vast houden maar ook doorslag enzo verdwijnt dan. Het is net of je er een filter tussen zet. Het klinkt ook niet als een bfo bij de racal, daar veranderd het signaal in hoogte bij afstemmen. Hier heb je vervorming/fluiten, tot je goed zit, dan wordt alles stil op het QSO na, zelfs de foute zijband lijkt te verdwijnen maar dat kan natuurlijk niet. Die zullen er wel net niet geweest zijn.

Enige aanpassing die ik nog moet doen: de terugkoppel pot kraakt en is te grof. Daar zet ik een vaste weerstand en kleinere pot voor in de plaats. De varco voor de bfo heeft een veel te groot bereik (2 pF) Dat wordt denk ik een varicap en 10 slags pot of de varco nog verder knijpen maar dat zal wel niet lukken. Dit komt echt heel erg nauw voor een goed audio.

Als aanvulling op de "les" van zweetvoetje:
Zo'n kring (spoel en condensator) kunnen twee vormen hebben. Parallel zoals bij je ontvanger en in serie.
Als hij parallel staat laat hij alles door behalve de frequentie waarop hij resonant is. In serie laat hij alleen die frequentie door en houdt de test tegen.
Alleen zit er nog iets achter waar ik niet uit kom. Zo'n spoel en condensator hebben een reactantie (weerstand voor wisselstroom) Als die twee reactanties gelijk zijn is de kring in resonantie en er ontstaat voor de frequentie die dit veroorzaakt een impedantie. Bij de seriekring laag, bij de parallelkring hoog. Alleen hoe hoog, en hoe laag ?

@zweetvoetje: wanneer je wil, kan je ook je call eens gebruiken.

Fred

Op 24 januari 2008 18:49:34 schreef Henry S.:
Edit: Het project teruggevonden in 'Hoogfrekwentschakelingen voor zelfbouw', de mixer en MF/Detector stages maken deel uit van een kortegolfontvanger. Elex 11-1985, 12-1985 en 1-1986.

Elektuur is twee pagina's vergeten te scannen van 11-1985 met de bouw van de oscillator. :'-( Als je alleen de DVD hebt mis je een belangrijk stuk.

Henry, ik heb 11-85 nog wel, moet hem even opsnorren (zolder, achterin) en zal dan wat scannen. Welke pagina's wil je?

Ik moet beter lezen, ik heb de Elektuur van 11-1985 en geen Elex. Sorry voor de dooie mus :(

Pagina 11-22 en 11-23 graag.

Edit: Damn mus :(

Maar goed, ik heb het boek nog, al is dat meer een samenvatting en ik had graag de orginele tekst.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

[img=500x333]http://www.uploadarchief.net/files/download/hydrodyne%20binnen.jpg[/im…
http://www.uploadarchief.net/files/download/hydrodyne%20voor.jpg

Dit is de hydrodyyne, hier onder de 0V1, die binnenkort nog even 1V1 wordt

http://www.uploadarchief.net/files/download/0v1%20voor.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/0v1%20binnen.jpg

fred (hoop dat het goed gaat, heb het volgens de faq gedaan

Op 24 januari 2008 21:34:56 schreef Henry S.:
Pagina 11-22 en 11-23 graag.

Edit: Damn mus :(

Maar goed, ik heb het boek nog, al is dat meer een samenvatting en ik had graag de orginele tekst.

Helaas, november 1985 heb ik ook niet. Ik spring van oktober naar december.

@Fred: Aaaaahhhhh..... wat mooi. Dat hadden ze vroeger ook niet kunnen bedenken, dat uitgerekend printplaat zo ideaal is voor buizenschakelingen. :)

Mooi Fred! :) Ik zag ze al op RQM, ik krijg er zo weer echt zin in.
(Vanavond even naar zolder, daar ligt nog veel glas ...
VR65, 6L6, 25L6, ECCxx, 807,EFxx, EL ....)

Dat ziet er netjes uit, fred.

Heb ik het nou goed dat het signaal 'van rechts naar links' door de schakeling loopt. (rechts preamp, links audio) Niet dat het uitmaakt, maar ik bouw steevast andersom :) Tis maar net wat je gewend bent...
Mooi vertraging, op die varco.

Hmm, over een uur of 4 kan ik ook weer aan de slag. Me vingertjes jeuken :)

Ja dat klopt, zo loopt het schema ook als je de boel van onder bekijkt, ik probeer altijd zoveel mogelijk te bouwen volgens schema lokatie dat maakt het overzichtelijk.

Overigens viel me vandaag iets op. FET vertelde dat normaal gesproken een schakelaar omhoog aan staat. Bij de racal is dat dus niet zo. Daar is naar beneden aan.

Fred

Ja, maar dat zijn engelsen. Die doen altijd alles andersom. Bevestigd de regel...

@Fred101: Racal is engels he,dus alles is andersom ;)
Kijk maar de kilocycles knop,die zit links,terwijl de meeste bewoners van deze aardkloot rechts zijn.
Dat is juist de charme van engels spul ;)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

Ja, klopt, pak ook altijd steevast de verkeerde knop, maar ja ik heb ook wat met engelse auto's. De engelse hebben ook wat moeite met links en rechts. Ze rijden left maar zeggen dan dat dat de right side is, dus dat verklaart het wel :-)

Fred

En de volumeregelaar rechtsom draaien maakt het geluid zachter..
En als je er wat van zegt, zeggen ze doodleuk "bij een waterkraan draai je hem toch óók naar rechts dicht?".
Zeg er maar eens wat van; het is nog waar ook. ;):)

@Fred101:Als je je Racal op z'n kop zet,zit alles weer goed.
;)maar dan moet je ook de filmschaal omdraaien.

Nou, ik heb trouwens een aristona tuner-versterker, (philips uit '69, met aangepast design) en daar staat het aanwijzertje van de potmeters max en min boven, en midden onder. Ze draaien wel de goede kant op. Maar het is toch wel even wennen. Overigens ziet het ding er verder wel heel stijlvol uit.

@Hubie: op zn kop draai je nog steeds rechtsom hoor :P

Ja,maar als je de filmschaal kan omdraaien zijn die 2 touwtjes aan die potmeter een peule(n)schil. ;)

Ik heb de varco even doorgemeten: Geen sluiting...

Ik moet erbij zeggen dat ik op dit moment niks kan testen, aangezien ik mijn versterker wilde verven, maar toen de grondverf niet meer goed bleek te zijn. Ik heb geen zin om de versterker weer in elkaar te zetten, als ik hem dan straks weer uit elkaar moet halen...

Wat ik denk wat er gebeurde is namelijk dat de varco na een kwart slag tegen een ander draadje aandraaide.

En ik kreeg gisteren opeens post, bleek dat Rinus mij alsnog -ik had gezegd dat het niet hoefde- 2 BAT43 had opgestuurt+nog een extra cadeautje!

Op 26 januari 2008 23:05:28 schreef Hubie:
Ja,maar als je de filmschaal kan omdraaien zijn die 2 touwtjes aan die potmeter een peule(n)schil. ;)

Heb jij zo'n ding wel eens open gehad, die filmschaal is 2m lang en je kan bijna nergens bij, alles zit in vakjes en is afgeschermd. Ik moest de netaansluiting weer orgineel maken en de koptelefoonaansluiting, koste me alleen al een uur om er bij te kunnen.

@piet: Rinus geeft goede service, ik heb ook wel eens het verkeerde gehad of er zat iets niet bij een kitje, stuurde hij het gelijk na. Ik bestel zo'n 2x per jaar bij hem om de voorraad weer aan te vullen. Zullen bij de volgende zending ook wel wat buizen bij zitten.

Op de site van PA0FRI stond een link naar de elektronicadump.nl daar hebben ze buizen maar ook trafo's tot 2KV en hoger.
Als ik nu denk dat ik er aan toe ben (en het aandurf) kan ik daar een voeding kopen voor een ssb all-buizen monoband transceiver. Eerst maar eens een klein eindtrapje voor de bitx.

Zou de bitx ook om te zetten zijn naar buizen? Ik bedoel dus dat principe. Denk wel dat ik dat misschien nu bijna zelf kan ontwerpen. Ben nog geen schema voor een redelijk simpele ssb zend-ontvanger tegen gekomen.

Fred

|:( Ik had ook moeten klagen bij Rinus. Jammer dat ik er zo laat achter kwam. Ik had ook wel een kadootje gewild :)

@Fred: Ja, natuurlijk kan de bitX ook in buizen. Maar je hebt al snel een flink aantal buizen nodig. Als iedere tor een (dubbel)buis wordt, dan zit je al aan een stuk of 10 buizen. Nou kan er misschien wel wat wegvallen dankzij de grotere versterking van buizen t.o.v. transistoren, maar dan nog...

In theorie zou je ook een PC-voeding om kunnen bouwen naar buizen-voeding. Maar dan mag je wel heel goed gaan afschermen enzo.
Je kunt er wel vrij goed flinke voltages uit halen, lijkt me. Primair staat er zo'n 300V op, secundair wordt het dan natuurlijk minder, maar da's een kwestie van opnieuw wikkelen. Je zit al snel aan 600W voor minder dan 50 euro.
Waarschijnlijk zijn er al mensen die dit gedaan hebben.

Jij hebt toch van die handige tandarts-boortjes voor op je dremel? Daarmee heb je zo de filmschaal blootgelegd >:)

Heeft er eigenlijk iemand een idee wat voor torren het nog lekker doen op 30MHz, maar die wat meer vermogen aan kunnen dan de bf199. Zeg maar een bc547 voor HF.
Ik merk dat er ontzettend veel minder gain zit in de versterkertrappen op de hoogste frequenties. Op 30MHz krijg ik 0.1V uit de mixer+filters, en op 1.6MHz krijg ik 4V TT uit, en staat ie te clippen. OK, ik kan het natuurlijk op de lage frequenties een stel weerstandjes bij de bandfilterschakelaar opnemen, zodat iedere frequentie lekker even sterk wordt. Maar ik gebruik toch liever torren die gewoon goed willen versterken.
Dus samengevat: wat voor middelklein-vermogens-tor gebruiken voor 30MHz?

2N5109 (1W UHF), BFR96S (0,5W UHF++), zijn niet echt goedkoop.
Of 2N3866, 2N4427 en dergelijke.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (22%)]

Ja, probleem is dat ik bij radio centrum elektronica koop, als het maar om een paar onderdeeltjes gaat, zoals hier.
Geen ruime keuze dus. Maar ik ga nu dus maar even datascheten omzetten in hersenscheten.
bedankt alvast.

@(Z)weetvoetje :Ik heb hier nog een hele kudde BF184,BF185,BF115 en BF173 liggen,zit daar wat voor je bij.?

Zijn allemaal wel interressante transistortjes, de bf115/184/185 zijn geloof ik allemaal redelijk gelijk, de 173 is wat zwaarder. Allemaal wel nuttig...
Zullen destijds wel dure torretjes zijn geweest? leuk oostblokspul, geloof ik.

Hoeveel wil je er kwijt? :9~
Ik heb nu zo'n stuk of 10 bc546jes erin verwerkt die niet helemaal op hun plaats lijken te zijn, en daar komen er in de eindtrap nog een wel een aantal bij denk ik.