Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Nou zo duur waren ze niet,heb ze gekregen,splinternieuw,komen van een TV rep.werkplaats.Ze hebben gouden pootjes (verguld)
Mail me je adres even,dan stuur ik er wel een zooitje op.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ben bezig met een eindtrap transplantatie, maar als ik de datasheets van de 6js6 erbij pak dan gaan die grafieken kompleet de mist in. De anode spanning gaat maar tot 500V en hier staat 570V bij zenden op.
Dan is er een Vg1 waar -50V op staat. De kathode ligt aan aarde.
Bij zenden loopt er 150mA. De Vg2 is 160V. g3 aan aarde.
Dit zijn de waardes uit de tube socket voltage chart van de zender.
Maar het datasheet gaat maar tot 500V en gebruikt een Vg2 van 125V en geeft dan een max -Vg1 van 35V.
De stromen in dat sheet worden echter gegeven voor Ic2 en Ib (ik neem aan grid 2 en anode)
De vervangende buizen worden 6LQ6 buizen. Die hebben het over ec1,2 en 3. Ik neem aan dat dat gewoon g1,2 en 3 is dus. Ook die gaan tot -Vg1=35V en Va=500V. Echter G3 krijgt hier 30V ipv aarde. Dat valt allemaal dus buiten de grafieken. Zijn er geen excelsheets waar je dit soort info kunt ingeven en dat er dan een grafiek komt waar je wat mee kan.
@zweetvoet: Die bitx heeft een aantal trappen waarbij steeds twee torren een trap vormen. Een voor zenden een voor ontvangen. Dat kan dus in een dubbeltriode. Daarnaast heb je niet zoveel trappen nodig denk ik. Een buis versterkt makkelijk wat meer dan een bc547 denk ik.
Ik zou dan een wunderhorn met 1x een ECC maken als VFO en een als BFO.
Dan een HF-preamp, diodemixer, mf amp, filter, mixer, AF amp. Die amps zijn dan dubbeltriodes waar je steeds een helft voor zenden en een voor ontvangen gebruikt. Dan een 4CX350 als eindbuisje, starved ingesteld op 250V met een driver ervoor. Ben ik klaar met 7 buizen. Lijkt me wel wat een all-tube bitx
wordt dan de butx
Fred
Dames, ik moet een weekje naar de Grote Fabriek in het zuiden des Duitslands. Als je me mist (zou mooi zijn
), het is dus niks persoonlijks.. 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Hubie: Je hebt mail.
@Fred: Ja, ik wens je veel succes met het bouwen van een buizenbitx. Misschien is het leuk om de verschillende onderdelen dan wat universeler te bouwen. Zodat je kan uitbreiden naar andere amateurbanden. Of misschien dat het wat makkelijker is om verschillende onderdelen van het ding achteraf nog te te vervangen.
Veel succes met het vervangen van die buis. Al klinkt het wel een beetje moeizaam, moet ik zeggen.
@FET: Uhm, sorrie, maar welke grote fabriek staat er in het zuiden van Duitsland?
Op 27 januari 2008 14:08:33 schreef (Z)weetvoetje:
Zijn allemaal wel interressante transistortjes, de bf115/184/185 zijn geloof ik allemaal redelijk gelijk, de 173 is wat zwaarder. Allemaal wel nuttig...
Zullen destijds wel dure torretjes zijn geweest? leuk oostblokspul, geloof ik.
Standaard tv torren uit de 70's, AEG, ITT, Philips, Thomson, SGS, Siemens, Valvo, Telefunken etc, geen oostblok maar heel veel 'Made in West Germany'.
De BF173 is een 25mA tor (Ib-max 2mA), dus die is vooral geschikt als osc/buffer.
BF115, 30mA.
BF184/5 Ic 30mA max (Ib-max 1mA)
Typische ontvangsttorren
Op 27 januari 2008 15:31:59 schreef (Z)weetvoetje:
@FET: Uhm, sorrie, maar welke grote fabriek staat er in het zuiden van Duitsland?
BMW 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
@(Z):Nog een boel Philips BFW30 en BFQ69 gevonden ook,doe ik er ook wel een paar van bij(voor op 23 cm
)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De boel is angesloten, overal staat de juiste spanning op maar ik heb er een 100W lamp tussen zitten. Deze gloeit heel klein beetje bij ontvangst, er komt ook geluid uit maar als ik de heater aanzet gaat hij iets meer gloeien. Er staat wel de goede gloeispanning op de buisvoet.
Moet zo'n lamp helemaal uit gaan ?
Dadelijk wil ik de buizen er in zetten en dan moet ik hem neutrodyniseren, ik begrijp dat daarvan niet de boel stuk kan gaan maar dat hij het dan eventueel op 10m niet goed meer doet. Klopt dat ?
Ze zeggen ook dat de lamp eerst eens een aantal uur aan moet, hoelang is dat en ik neem aan dat je daarna neutrodyniseerd.?
Viel uiteindelijk best mee, de voorbereidingen (tekenen, aansluitingen uitzoeken) waren moeilijker.
Fred
Fred, check alles eerst driedubbel voor je live gaat!
Misschien eerst de buizen laten gloeien en daarna met 250V 'voorbakken'.
//Edit:
//Nee, want dan heb je geen neg. roosterspanning!
//Beter is de truc met de lamp!
Toen ik mijn TS-830 voor het eerst testte, was de output over alle amateur banden verschillend, met een sterke piek in de 20m band. Na neutrodyniseren had ik een mooie vlakke output op alle banden van 150W.
Fred, denk alsjeblieft om die hoogspanning, dat is echt geen kattenplas!!! Gebruik desnoods een paar gloeilampen in serie om de elco's te ontladen, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Nog een keer de juiste tuning procedure:
(Dit is dus *NIET* neutrodyniseren, zie daarvoor de handleiding van je set)
-Zet je load geheel linksom, op minimum dus.
-Set in tune stand, minder vermogen dus.
-Dummyload aan antenne uitgang.
-Ga zenden (kort), en piek met je Drive knop op maximum ALC meter uitslag en regel met je Carrier knop de ALC zo dat deze in de veilige zone zit, maar niet te veel.
-Meter van set op anodestroom, weer even zenden en regel de Tune knop op een *dip*, minimum dus, in de anodestroom.
-Set in CW mode, telkens kort zenden!
-Dip met Tune telkens de anodestroom, voer de Load steeds meer op tot je in de dip op de gewenste anodestroom zit.
Bij mijn ts830 is dat 220-230 mA, bij jou meer dus, zie handleiding!
Met antenne, je Tune nog iets na regelen.
@FET,
Ik zal je missen hoor! 
fred101
Golden Member
De ontvangst is weer prima dank zij de bf981, de buizen staan nu op spanning, en gloeien, er komt nergens rook uit en er zitten geen stinkdieren in. De 100W lamp zit er nog tussen voor de veiligheid, deze gloeit nog steeds flauwtjes. Laat hem zo eerst maar een een paar uurtjes staan.
Eat, ik waardeer je bezorgtheid. Maar ik ben erg voorzichtig, de "naald" van mijn multimeter is zelfs standaard voorzien van krimpkous zodat ik niets kan raken dan behalve met het laatste mmtje. De massapen zit altijd met een geisoleerde kokolem aan het chassis. Je tune methode had ik al eerder uitgeprint en gebruik ik als leidraad. Ik hoef alleen niet in CW want de set heeft een tune stand. Drive heb ik ook niet alleen load en plate, mic-gain en carrier, bij de FTdx zit ook geen carrier, alleen mic-gain daar.
Ga vanavond eens tunen en neutrodyniseren. De ontvanger moet ook synchroon met de zender worden gezet en de draaggolf genuld en de S-meter enigzins geijkt. Maar dat staat allemaal in het service manual.
Voelt wel goed aan, mijn eerste serieuze operatie 
Fred
Nou, sterkte en succes gewenst!
Ik heb NOS aanstaan voor eventuele opmerkingen/vragen.
BTW:
10m is open richting het zuiden!
//Edit:
In de stand CW tune je op vol vermogen, omdat de stroom door de buizen dan hoger is, is de impedantie weer anders.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (33%)]
Op 27 januari 2008 15:31:59 schreef (Z)weetvoetje:
Siemens AG, München
fred101
Golden Member
Zo de operatie is gelukt, dankzij ondersteuning van Eat via NOS is het neutrodyniseren nu ook gelukt. Daarna de draaggolf onderdrukking geoptimaliseerd, S-meter afgesteld ontvanger en zender gesynchroniseerd en nog wat kleine aanpassingkjes. Net even op 3630 ingemeld en iedereen kon me goed horen, geen gedoe meer dat ik naast frequentie zat, complimenten voor de modulatie (nu via een hoogohmige kenwood tafel mike) hij gooit er 100W uit in de stand tune dus dat is netjes. Ze zouden 120-130 moeten kunnen doen maar dit is wel een ander type buis.
Moet nu wel gaan verbouwen want ik weet even niet waar ik dadelijk de FT225RD moet laten. Mooi spul die buizensets, ze nemen alleen wat veel plaats in.
Ben nu dus officeel nOOb af volgens Eat 
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Gefeliciteerd Fred, je bent nu t3h über1337h4X0Rzz...
Ik wist niet dat ze die termen ook bij de radio gebruikten... 
@Hubie: mooi, die komen ook wel op 
De 23cm band wordt nog wel even wennen. Ik ben nog nooit hoger gegaan dan een FM-bug op de 3m 
Hubie
Golden Member
(Z)weetvoetje
Hmm, ik probeer dus een beetje te rekenen aan die bc547 op 30MHz. Nouja, ik kom er inderdaad op uit dat het toch wel erg lastig is om nog een beetje versterking eruit te halen. De ingangs capaciteit van 9pF, en b-c capaciteit van 3pF zijn toch wel erg groot.
Misschien dat je er nog wel wat versterking uit haalt als je met trafo's gaat koppelen. Maar RC-gekoppeld dan gaat het toch niet lekker. Je komt al snel uit op heel stevige ruststromen, veel warmte en weinig rendement. Tot zo'n 5-10MHz lukt het allemaal nog wel, maar daarbovne wordt het snel lastiger.
De stroomversterkingsfactor is nog maar 10 op 30MHz, en dat is erg krap om al die capaciteiten te kunnen neutrodyniseren. Nouja, het lukt wel, maar dan ga je wel erg veel vermogen in warmte omzetten.
@Hubie: Perfect! Dan kan ik vrijdag weer lekker aan de slag...
Op 28 januari 2008 12:56:32 schreef (Z)weetvoetje:
Gefeliciteerd Fred, je bent nu t3h über1337h4X0Rzz...
Ik wist niet dat ze die termen ook bij de radio gebruikten...[...]
Fred is nu officieel Tafelzitter in de Orde Der Snijbonen ...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, hopelijk wordt Henry niet boos als ik deze vraag hier stel. Het heeft hier namelijk wel wat mee te maken.
Ik heb net mijn FM-Bug even gerepareerd, werkt allemaal goed nu, maar als ik één radio, dus niet 1, maar echt 1 specefieke radio, ernaast zet, dan ontvangt die mijn bug ongeveer overal op de band waar geen andere zender zit. Ik dacht dus dat mijn bug raar deed, maar als ik er een andere radio naast zet-al 2 geprobeert- dan heeft die daar geen last van. Die ontvangt de bug alleen op die frequentie waarop hij is ingestelt. Is er nou gewoon iets mis met die ene radio, dat hij de rest de zenders gewoon niet goed 'wegfiltert' of heeft hij gewoon last van een zendertje op 1M afstand en is hij daar blijkbaar wat gevoelig voor. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben dat hij een deksels -Jaja, Frithjof, ik kan het wel;)- slechte ontvangst heeft?
Waar is Frithjof eigenlijk?
Dat ligt gewoon aan de radio, deze krijgt te veel signaal voor zijn kiezen van je bug maar ook van de zenders die gewoon aanwezig zijn, die signalen mengen met elkander en dat levert mengprodukten op die ook weer met elkander mengen ... enzovoort!
Het wordt dan een ware janboel en je hoort zenders op iedere millimeter van de afstemschaal... Die radio is dus gewoon echt slecht.
Tja, quo vadis, oh grote Hellehond? Maar Frithjof is al eens vaker 'zoek' geweest.
Ik zal hem eens sommeren met een duistere spreuk:
Vade Retro Pontifex Ater et Carnifex!
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké.
't is zo'n sony CD/Cassette/Radio geval.
[Offtopic]
Is dat Latijn op school toch nog ergens nuttig voor;)
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (22%)]
(Z)weetvoetje
Duistere spreuk: Schaar u achter mij zwarte priester en beul ???
Ik ben ook niet zo'n latinist, maar weet wel dat (Z)weetvoetje de Pontifex Maximus van het genootschap is.
Laat ik het maar bij radiotjes houden. Ik ga weer eens een rechtuit bouwen, nu met oude onderdelen. Ik ben druk aan het sprokkelen. Ik heb al dik pertinax plaat (8mm), afstem C, Philips E446, buisvoet (bakeliet), spoelen worden honingraat.
Voor de voeding maak ik een los PSA met een 1832 buis (een vrije replica van Philips PSA372). Ben begonnen met het PSA, als ik wat verder ben zal ik foto'tjes posten.
Heb de buis, en het doosje waar die inzat even op de scanner gelegd. Het doosje hoort duidelijk niet bij de buis, het is n.l. van een PV495 maar is wel net zo oud (1932) en brokkelt al af als je er naar kijkt 

fred101
Golden Member
Mooi zo'n oude buis. Ik heb in dat buizendoosje ook een diode zitten en een magisch oog. Met die diode wilde ik eigenlijk eens een keer een voeding maken. Dat magisch oog moet ook ooit ergens in. Maar ik ben nu druk aan het denken over het bitx buizen project.
Fred
Op 29 januari 2008 23:06:40 schreef Schimanski:
Duistere spreuk: Schaar u achter mij zwarte priester en beul ???
Keer terug (op uw schreden) [...]
Ja, het is nu eenmaal een duistere spreuk ... Frithjof begrijpt haar wel. 
Mooi buisje heb je daar Mans!
Zelf heb ik een vaag plan voor een kleine DC ontvanger, aangestoken door Fredden's Hydrodyne
(Z)weetvoetje
Mooi buisje. Da's niet echt jongensradio meer, jongensradio is pas een jaar of 25 later uitgevonden 
Ik ben ook benieuwd naar je spoelen. Doe je dat met litzedraad?
fred101
Golden Member
Tijd voor en nieuw topic: baby radio 2008, of is het veteranen radio 2008?
Sprak net op NOS met een amateur die niets met buizen had maar wel een FTdx400 en een FT101 had staan, of ik die sets kende ?
Hij had wat probleempjes met de 400 , te zachte modulatie en geen onderdrukte draaggolf. Hij zou me mailen. Gebruikte de 400 alleen voor jota's, das eeuwig zonde, zo'n ding moet liefdevol gekoesterd worden.
Heb gisteren wat spullen verplaatst in de shack dus er is weer meer ruimte voor sets. De FT225 kan er nu bij, de tuners staat centraler en de FT897 een beetje uit het zicht
Er is nog potentiele ruimte voor ongeveer 6 sets van het ft101 formaat dus als jullie wat hebben wat in de weg staat en wat TLC nodig heeft, dan kunnen ze hier in een warme liefde volle omgeving van hun oude dag genieten.

Fred