Voor mijn krachtstroom verdeler wil ik een schakeling bouwen die de stroom per fase meet. Dit moet dmv een microcontroller op 7 segments displays weer gegeven worden en eventueel later nog draadloos verstuurd kunnen worden van podium (waar verdeler staat) naar PA man.
Het gedeelt evan microcontroller naar 7 segments en draadloos lijkt me geen probleem en het uitlezen van de analoge inputs van de uC ook niet.
Ik zoek alleen een goede, veilige en geisoleerde manier om de stroom door de 3 fasen van de verdeler te meten.
Ik heb al het een en ander gelezen over stroom trafo`s en shunt weerstanden. Of met wat wikkelingen om de draad van de fase?
Heeft iemand voor mij een tip, hint, oplossing voor het electronica stukje tussen een 32A 230V fase naar een analoge spanning van 0-5V ofzo die ik in kan lezen met een uC.
Het gemakkelijkste lijkt me het toepassen van een stroommeettrafo, soms uitgevoerd als een ringkern waar je de te meten verbinding doorheen trekt. Conrad had ze vroeger, maar op hun site waag ik mij niet.
De stroom kun je dan aan de secundaire kant meten in een verhouding van (b.v., evt twee trafo's achter elkaar) 1:1000, waarmee het binnen het bereik van kleinsignaal-elektronica als opamps komt en gemakkelijk verder te verwerken is.
Bedenk wat je wilt meten, gemiddelde stroom, RMS, piekwaarden etc.
Denk ook goed om de veiligheidseisen en de verplichte keuring van dit soort materiaal voor tijdelijke installaties.
Als het zo spannend wordt qua elektra dat dit soort voorzieningen noodzakenlijk lijkt zou ik mij persoonlijk niet in de klus storten of andere aanpassingen doen. Met enkele tientallen kW's aan apparatuur ga je niet op het uiterste randje zitten.
De speelruimte tussen de nominale- en de aanspreekstroom van beveiligingen geeft bij dit soort toepassingen in het algemeen headroom genoeg
Zoals Aart zeg: stroommeettrafo, afsluiten met een handig gekozen weerstand, ADC en evt. nog wat corrigeren.
Overigens is de nauwkeurigheid denk ik niet zo vreselijk spannend, een zekering tript ook niet op een exacte waarde.
Als het toch heel exact moet kun je gebruik maken van een stroomsensor met hall-effect zoals deze hier. Die geven een zeer exacte verzwakking van de stroom die door de sensor loopt (in dit geval bijvoorbeeld 1:1000)
Als je µC sneller dan 100 samples per seconde kan nemen kan je zo zelf heel perfect de stroom digitaliseren en nog andere dingen zoals cos-phi berekenen
het gaat er niet zo zeer om dat het precies moet zijn.
Ik wil een soort van displaytje maken bij mijn licht tafel zodat ik ongeveer een indicatie heb van hoeveel stroom mijn dimmers trekken. Zodat ik bij voorhand al een beetje een idee heb, dat de automaten niet af gaan vallen.
Weet iemand waar ik deze stroomtrafo`s kan vinden?
Loopt de stroom hier doorheen of zijn het wikkelingen om de fase draad? Ik wil alles namelijk het liefst optisch gescheiden houden.
FAGET is een fabrikant van Stroom trafo's
http://www.eleq.com/NL/producten/metering/Meettransformatoren_in_kunst…
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (37%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Als het enkel om een ruwe indicatie gaat: kijk eens in je rommeldoos of daar geen trafo'tjes liggen waar je ergens nog een wikkeling of twee kan tussenwurmen. Die extra-wikkelingen plaats je in serie met een voedingsleiding. Misschien moet je verschillende afzonderlijke wikkelingen parallel plaatsen ivm. het verwachte stroomverbruik.
Vervolgens kan je wat experimenteren door een gelijkrichter achter 1 v/d originele wikkelingen te plaatsen, die af te sluiten met een weerstand, en daar de spanning over meten.
Ik heb eens een ontwerp gezien waar ze de stroomvoerende draad door een ringkern staken (zelfde als een smoorspoel in een dimmer), wikkelingen dr op en zo een stroomtrafo gemaakt.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Dat kan ook, maar door het klein aantal secundaire wikkelingen dat je op zo'n kleine kern krijgt, zal de de spanning daarvan moeten versterken vrees ik. Een groot bezwaar hoeft dat niet te zijn - een opamp doet het werk en kan meteen als actieve gelijkrichter ingeschakeld worden.
Deze trafo's worden gebruikt om de draad heen. Ze zijn dus galvanisch gescheiden. Waar is ene optische scheiding nog voor nodig?
Toevallig gisteren iets gelezen in het januari nummer van elektor wat hierop lijkt. In het schema op pag. 36 kun je zien hoe je de stroom kan meten met opamps en op pag 37 hoe je een ontspoorspoel hiervoor aanpast. Ik neem aan dat dergelijke spoelen al in de krachstroomverdelers zijn opgenomen. Het is dan een fluitje van een cent daar een paar draden in te verwerken.
bij welk artikel horen die bladzijden?
Ik heb gisteren het artikel van de DC power meter gedownload,maar daar stond het niet bij.
daar hadden ze het opgelost met een shunt weerstand.
Maar ik zie het niet zo zitten om 32A/230V door een inimini componentje te laten lopen.
In het artikel: AntiStandby-Schakelaar.
In het midden van het schema zijn een tweetal opamps die het signaal van de 'trafo' versterken en enkelfasig gelijkricht. De versterking is instelbaar tussen de 50 en 1000x. Daarna is het een kwestie van meten en uitlezen.
Ik heb het ergens gezien maar wist niet meer waar. Een component waar dmv het 'hall-effect' de stroom door een kabel gemeten kan worden.
De LA 55-P van LEM (www.lem.com). Iets duurder maar misschien wel zo handig.
www.lem.com/hq/en/component/option,com_catalog/task,displaymodel/id,90…
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik met m'n boeren verstand zou een stukje kabel (een meter of zo) nemen wat die stroom aankan. De spanning over die kabel is klein, maar wel meetbaar. Neem nu een beltrafo of zo. Die doet normaal 220 -> 8V, maar nu draai je hem om, en krijg je een weinig *220/8 omzetting. Hopelijk komt de spanning in de buurt van wat je microcontroller kan meten. Is het bij het testen niet genoeg, dan moet je stukje kabel wat langer...
Even rekenen, als 5V je meetbereik is, en je een 220/8 trafo gebruikt, kan je dus 0.18V meten. Laten we even 0.1V nemen, dan moet je kabeltje een weerstand hebben van 0.1/32 = 3.1 mOhm. Verder zal je kabel .1V * 32A = 3.2 W verstoken. Dat moet wel wegkunnen, anders gaat het fout.
Als je met 1 kHz de waarde bemonstert kan je met de piekwaarde wel een redelijke schatting doen van de stroom die er loopt.... Of je telt ze op om het gemiddelde te krijgen. Je moet wel de boel calibreren... De trafo is natuurlijk nooit exact. (de wikkelingen zullen op bijvoorbeeld 9V afgeregeld zijn, opdat er bij de nominale belasting nog steeds ongeveer 8V uit komt.)
Waarom maak je niet gebruik van een 3tal stroom tangen met een piek-hold functie, doe je alle verlichting aan en op die manier kan je zien wat je maximale piek is.
Deze stroom tangen kan je om de fase heen klemmen, zonder een kabel los te trekken oid of met trafo's te gaan werken waardoor een draad getrokken moet worden.
Of bijvoorbeeld http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=338201
van velleman.
Kan je zo aansluiten op je uC en samplen met die handel 
grt.
[edit]
Eerste link vanuit google : http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=701
per stuk 25 euro en tada ! van 3 stuks 22,50, wel toevallig 
[/edit]
[Bericht gewijzigd door D-Force op (14%)]
Nog een lineaire hall sensor gevonden. Vooral de app notes vond ik hiervan heel duidelijk en leerzaam. Vooral de voorgestelde printjes lijkt me vrij eenvoudig in een leiding te knopen.
www.sentron.ch/csa_appl_notes.htm
wat meer weten over de theorie:
http://content.honeywell.com/sensing/prodinfo/solidstate/technical/cha…
hmmm,
die laatste IC`s zien er veel belovend uit.
Zal de appnotes nog eens goed doorlezen, want om nou 32A door een printbaan te laten lopen lijkt me niet zo geschikt.
Waar kan ik die IC`s verkrijgen?
Die stroomtangen die ik had gevonden geven een spanning af van 1mV bij 0.1 ampére, dus een stroom van 32A zal een spanning opleveren van 320mVolt.
Hoef je verder er ook niet een printje te ontwikkelen etsen ed.
en extra elekronica te kopen of 32A door een koperbaan te laten lopen.
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar vind hem een beetje knullerig.
Projectjes die ik maak wil ik eigenlijk altijd zo maken dat ik er eenvoudig meerdere van kan maken.
Hoe groot gaat mijn behuizing moeten zijn om 3 van die lompe stroomtangen erin te verwerken?
De prijs valt me in princippe reuze mee, maar ik heb inmiddels een betere oplossing gevonden.
Bij Farnell heb ik stroomtrafo`s gevonden van Murata en ik ga daar eens mee experimenteren.
Moet alleen nog even verzinnen hoe ik particulier bij Farnell ga bestellen, want ben overdag nooit
thuis en dat is wel een voorwaarde geloof ik. Misschien iemand in de buurt van Breda die binnenkort nog moet bestellen bij farnell?
anders worden het stroom meet sensoren van sentron, maar geen idee waar ik die kan krijgen.
Met deze stroomtrafo`s gaat het aardig lukken om alles in een 1HE 19" behuizing te krijgen (hopelijk vind ik die in rosmalen voor een prikkie)
Nu nog een manier verzinnen om de gesamplede waardes om te rekenen naar een stroom waarde voor op de het display. RMS enzo.
Maar dat is voor later.
Als ik ook nog de spanning wil meten tot +- 400 a 500V, kan ik dan het beste gewone trafo`s op de fase aansluiten en dit gelijk richten en dan met aDC meten?
afvlakken met een elco is dan niet zo slim denk ik?
Dat gaat niet zo best, voedingstransformatoren zijn vaak rond de werkspanning expres niet al te lineair in hun overdracht zodat de uitgangsspanning wat stabieler is als de netspanning.
Elektuur deed het om die reden ooit met twee trafo'tjes primair en secundair in serie. Misschien is een klasse-1 of 2 geisoleerde audiotransformator een optie als je die kunt vinden, of natuurlijk weer de IL300. Dit alles ervanuitgaande dat je wilt scheiden voordat je meet, wat waarschijnlijk de moeilijkere weg is.
Naar aanleiding van mijn recente metingen (0.5 MB PDF) aan het verschil tussen gemiddelde- en RMS waarden bij faseaansnijding (beschreven op New-Line en gecrosspost in uw topic aldaar) heb ik in een creatieve bui verzonnen dat je een aantal problemen kunt vermijden door een joule-meter als meetinstrument te gebruiken.
Dit deed ik ooit met succes in een laser power meter (aartsite).
Dan is er dus een meetweerstand voor spanning of stroom welke opwarmd omdat hij zijn warmte alleen kwijt kan over een bekende thermische weerstand, het ontstane temperatuurverschil over die Rth meet je en is direct een maat voor de dissipatie in de weerstand en daarmee de RMS spanning over (of stroom door-) de weerstand.
Het is een vrij trage manier van meten maar je kunt dan in je sensor direct galvanisch scheiden. De ontstane schaal is kwadratisch, maar daar valt wel weer wat aan te doen in de uitlezing.
Traag meten lijkt mij prima bij dit soort toepassingen.
Het is wat meer geknutsel als de standaardweg van meetschakeling-RMS-converter-DAC-optocouplers, maar volgens mij moet het te doen zijn.
maar is er geen makkelijkere manier om de spanning te meten? ik ga enkel de uitgangen van mijn krachtverdeler meten Aard, dus fase aansnijding is niet van toepassing voor mijn metingen tot nu toe.
Wat zou wel een goede lineaire verzwakker voor 230 - 400V zijn?
Hum. Ik had sterk de indruk dat je er allerlei dimmers en andere harmonischen-veroorzakers aan ging hangen ?
@ verzwakker: Een weerstanddeler ?!
ja dat klopt Aart, maar die komen er idd ACHTER.
Dus die dimmer krijgt geen fase aangesneden voeding.
Ik ben alleen geinteresseerd hoeveel vermogen mijn dimmers gaan trekken.