Heb je ook zo'n leuk stroomkabeltje naar de schuur lopen ?
Paar jaar terug ook bij iemand in de tuin een totaal verot tweelingsnoer naar de schuur gevonden. Ding lag lekker te stomen in de grond. Probleem was dat de stroom opname onder de 16 A bleef en de zekering niet stuk ging.
Zorg dat alle grote verbruikers niet aan staan. Kijk dan eens hoe snel de kwh-meter draait (aantal keer per minuut). Zet dan de groepen 1 voor 1 uit, en tel iedere keer weer hoe vaak de meter per minuut rond draait. Als alle groepen uit zijn moet ie stil staan.
Dan weet je in ieder geval in welke groep het probleem zit. Vanaf daar verder zoeken.
Op 8 maart 2008 21:14:15 schreef SimonTorm:
In 4 maanden tijd is er dus bijna 8500 kWh erdoor heen gegaan.
Je moet bijna op de warmte af kunnen lopen; dat is 2900 Watt, continu! Je houdt daarmee een flink kamertje goed warm.
mvdk
Golden Member
In een ander topic over het zelfde onderwerp (schumina) heb ik het ook al eens gevraagd: zijn de vorige jaren de meterstanden opgenomen door de meteropnemer, misschien door uzelf, of is er misschien geschat ? Deze informatie is ook bij het energiebedrijf te vragen, er bestaan voor deze drie mogelijkheden verschillende codes in hun administratie. Als je een paar keer geschat bent, en ze zaten een beetje aan de lage kant, dan kost dat, als ze de laatste keer wel bij de meter kunnen komen, soms extra geld. Je hebt dan gewoon een beetje krediet gehad.
Mijn oude energiebedrijf, opgegaan in Eneco, had een leuk trucje, als ze moesten schatten, deden ze er nog zo'n 30% bovenop, dat was wel voldoende om de mensen in beweging te krijgen om de meterstandenkaart in te sturen.
Van schumina hebben we trouwens niets meer gehoord..
m.v.g.
MvdK
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Laatst ook een klant die me opbelde, mijn meter klopt niet kan je dit even nakijken, ik betaal me scheel.
Ik was er al snel achter, hij had een vast zwembad in de achtertuin, de verwarming van het water en een circulatie pomp van 700W stonden al de hele winter aan!
Ik zei nog, aan het eind van het seizoen afpompen en uitzetten.
Een paar kaartjes voor het gemeente bad is stukken goedkoper.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Speculeren heeft geen enkele zin! Meten wel. Kijk op je meter, die moet toch als een dolle in het rond gaan met zo'n verbruik? Ik zou geen minuut wachten en systematisch groepen/apparatuur gaan uitschakelen totdat de meter significant langzamer gaat draaien.
Niet focussen op de CV, die verbruikt echt niet zoveel als de pomp blijft draaien. Of er moet echt een sluiting zitten ergens. Maar daar ben je ook in 1 minuut achter als je de stekker eruit trekt.
De meter spint ongeveer 1 ronde in 2 seconden, dus of dit als een razende is weet ik niet.
Vriezer heeft 24 uur aan de meter gehangen, 1 KwH verbruikt.
Sinds vanochtend 8:45 is er al weer 16 KwH bijgekomen op de meter.
Gr. Simon
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
16KwH in zo'n korte tijd is geen kattepis.
Maar er zijn al meerder opties aangeboden om systematisch de oorzaak te kunnen vinden.
Groepen 1 voor 1 uit schakelen bijvoorbeeld.
lijkt mij in dit geval toch heel eenvoudig terug te zien op de meter.
heb je vanochtend toevallig gewassen, gedroogt en de vaatwasser aan gehad?
zo'n combinatie zou die 16KWH kunnen verklaren
hmm stom idee, maar is hier al eens vaker voorbij gekomen:
een draadloze router in de meterkast + een digitale meter zou weleens een probleem kunnen zijn....
Kan me dat alleen herinneren van enkele maanden terug.... Wellicht een idee
want bijna het dubele verbruik ineens is wel erg gortig...
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Gewoon die hennep plantage uitschakelen en voor de meter weer aansluiten, dan ben je het probleem kwijt! (Geintje!)
Groetjes Hans.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je hebt (als ik het goed begrijp) nog een kWh metre met een draaischijf?
Zdet een voor een de groepen uit. Zodra je een groep met een groot verbruik uit zet, dan zie je ogenblikkelijk dat de schijf in de meter langzamer gaat draaien.
Zo kun je al een beetje acherhalen in welek groep het zit.
16 kWh in een morgen is wel heel veel.
de grote verbruiker verbruiken grofweg 1 kWh in het uur.
Dus een wasje 1 kWh
een drogertje per keer 1 kWh.
Het is voor een normaal huis, met Gas/cv vrijwel onmogelijk om in een ochten er 16 kWh door heen te jagen.
Toet
P.S. Ben benieuwd naar het antwoord.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 8 maart 2008 21:47:57 schreef Jeffman:
Zorg dat alle grote verbruikers niet aan staan. Kijk dan eens hoe snel de kwh-meter draait (aantal keer per minuut). Zet dan de groepen 1 voor 1 uit, en tel iedere keer weer hoe vaak de meter per minuut rond draait. Als alle groepen uit zijn moet ie stil staan.Dan weet je in ieder geval in welke groep het probleem zit. Vanaf daar verder zoeken.
Heb je dit al gedaan, dit EERST doen en dan verder denken.
Je kunt ook beginnen met de hoofdschakelaar, als ie dan nog wild draait heeft je dochtertje van 2 toch een hennepplantage.
Hallo,
Dit type topic komt hier elk jaar wel een keer voorbij.
Zoals Headhunter al zei, meestal is het astronomische verbruik ook ECHT verbruikt.
Ik heb na 2 identieke (frustrerende !!!) topics weer energie om me er nog een keer aan te wagen:
Ik zou graag de volgende zaken willen weten:
1]Waar woont u?
2]Aub een (duidelijke)foto van uw meterkast op dit forum zetten, of naar mij toe mailen.
Als ik dit verbruik zie ( ook gebaseerd op UW andere antwoorden in dit topic) denk ik in eerste instantie aan een wietplantage, of aan een defect apparaat, of aan het weglekken van stroom.
Indien er sprake is van een stroomlek, is er mogelijk sprake van levensgevaar. Daarom vroeg ik ook een foto van uw meterkast.
Indien u in de buurt woont wil ik wel een keer langskomen.
Is het tever weg, dan is er mogelijk vast wel een andere circuitonliner die langs wil komen. Dit is in het verleden ook gebeurt! Een NUON-monteur (dacht ik) die ook op dit forum zat is toen richting Rotterdam vertrokken met volle uitrusting. Toffe gast. Het topic was toen 35 pagina's alhier!!!
Resultaat: de topicstarter had 3 pc's continu aan, voor het downloaden van films!!
3]
Loopt uw elektriciteitsmeter continu 24 uur per dag , 7 dagen in de week op absurde snelheid?????
Zoja, bel dan nu nog een installateur terwijl u dit nu leest. Dit kost u nl klauwen met geld.
Zou u afgetapt worden, dan kunt u nl een bedrag terugvorderen indien u bewijs hebt.
4]
Is uw wasdroger, wasmachine of vaatwasser van binnen ontzettend warm terwijl hij eigenlijk al 2 uur niet meer is gebruikt?
Indien u mijn 4 vragen heeft beantwoord ben ik bereid u verder te helpen.
Veel succes
Schiet me net te binnen:
5]
Heeft u ook wel eens van iemand in de kroeg het geweldige idee gekregen om met een supermagneet uw energieteller stop te zetten??
Door deze actie schijnt de meter ook op hol te slaan.
Hier hoeft u trouwens niet op te antwoorden 
Het zou wel fijn zijn als u dan geen verdere acties verlangt van mensen op dit forum.
Beste Hooby-ist
Dank je voor je aanbod. 1 en 2: Ik heb een paar foto's gemaakt, ik zal je ze mailen. Ik zelf woon in Uden, dus hopelijk niet te ver van Venlo.
Wietplantage is echt uit den boze, tenzij iemand stroom bij mij aftapt. Ik heb nu 1 pc aanstaan en een tv (naast koelkast en vriezer). De pc staat alleen aan wanneer deze gebruikt wordt.
3: Ik heb net even bij de buren gekeken en daar loopt de meter een stuk langzamer met ook een pc en tv aan. Natuurlijk is dit geen beste vergelijking, maar mijn meter draait wel min. 5x zo snel.
4: Vanochtend 1 x vaatwasser aangehad, geen wasmachine en/of wasdroger.
Gr. Simon
Hallo,
Ik zal mijn hotmail in de gaten houden voor de foto's.
Vraag 4 bedoel ik anders.
In dit soort machines zit een elektrische heater. SOMS blijft deze heater aktief, terwijl de machine uit staat.
Indien u deze machine al twee uur niet meer heeft gebruikt, en binnenin is het nog steeds 60 graden heet is de machine defect, en is er zelfs kans op brandgevaar.
Kijkt u dus nog even.
Voel eens met de hand in deze machines.
mvdk
Golden Member
Mnr Torm, een kWh (stroom)meter met een draaiende schijf heeft meestal ergens een getal staan C= XXX, de constante, het aantal omw. wat de schijf moet maken om een kWh door te geven aan het telwerk. Kijkt u als u vergelijkt met de buren ook even daar naar als u de snelheid van de draaiende schijven met elkaar vergelijkt.
Overigens zijn de z.g. digitale meters stukken nauwkeuriger dan de oude draaischijfmeters, ze raken alleen wat makkelijker defect, (b.v. blikseminslag)
m.v.g.
MvdK
Dank allemaal voor de antwoorden en suggesties. Na de hulp van oa. Hobby-ist laat ik eerst de meter nakijken.
Zodra ik hierover nieuws heb laat ik het weten. Een afspraak kan pas gemaakt worden voor over 3 a 4 weken.
Gr. Simon
hoi,
een digitale kwh meter meet toch het P schijnbaar meet de cos fi Pw + U X I X cos fi, terwijl een draaischijfmeter de werkelijke vermogen meet P =U X I.
ik weet het niet zeker maar ik had ooit een leraar die zo iets op school heeft gezegt
mvdk
Golden Member
Nou ja, ik heb er niet zo veel verstand van, maar die digitale meters die ze tegenwoordig bij grote verbruikers plaatsen. dat zijn wel een beetje alleskunners. Die meten werkelijk en blind, en dat ook nog eens de andere kant op ( terugleveraars ) en dan zit er ook nog een modem-achtig ding in om met de de computer bij het meetbedrijf te praten. Vroeger moesten de meteropnemers iedere maand in hooguit een week tijd al die grootverbruikers afrijden, opname van het maandmaximum, dat was altijd krisis voor die mannen.
Ik denk dat mnr Torm z'n geld weggooit aan het laten ijken van z'n meter.
m.v.g.
MvdK
Op 9 maart 2008 16:49:10 schreef SimonTorm:
Dank allemaal voor de antwoorden en suggesties. Na de hulp van oa. Hobby-ist laat ik eerst de meter nakijken.Zodra ik hierover nieuws heb laat ik het weten. Een afspraak kan pas gemaakt worden voor over 3 a 4 weken.
Gr. Simon
Daar ga je toch echt niet op wachten!
Die meter is denk ik niet stuk.
contacteer een instalateur en vraag die eens om een onderzoekje van ongeveer 1 uur.
Dan ben je 60-80 euro lichter maar je weet wel waar het aan ligt.
Is het wel je meter dan kan je de onderzoekskosten declareren bij de energie leverancier.
Beste CO-ners:
Langs alles wat hier zichtbaar is, heb ik via mail nog enkele tips gegeven aan de topicstarter.
Ik heb hem een simpele test voorgesteld om te kijken wanneer je 4 kW verbruikt, er ook 4 kWh word geregistreerd.
Dit zou hij zelf kunnen doen.
Hij kan het ook een installateur laten doen.
En Idd, voor 100 euro weet je dan zeker dat de meter defect is, en kun je de kosten verhalen op het energiebedrijf.
We horen hier nog wel van.
Draaischijfmeters registreren ook alleen werkelijk vermogen. Spanning en stroom die 90 gr verschoven zijn in fase worden niet geregistreerd. Die dingen doen niet tot nauwelijks onder voor digitale meters. Het elektromechanische principe dat aan die draaischijven ten grondslag ligt is superbetrouwbaar.
@TS: Je vroeg om verduidelijking van mijn opmerking, waarschijnlijk nav de meting.
Ik ga er van uit dat je een multimeter hebt, geschikt om 250V wisselspanning te meten. Neem nu een geaard stopcontact en meet het volgende:
- linker gat en rechter gat (moet 220 tot 240 zijn)
- linker gat en randaarde
- rechter gat en randaarde
Ten opzichte van randaarde moet de ene 0 tot 5V zijn en de andere 220 tot 240V.
Dit in verband met de mogelijkheid dat de nul uit zn sterpunt zou kunnen zijn getrokken. Dan krijg je ook rare dingen.