Jay, ik heb nu het eerste geluid eruit. ik heb de EL84 geinstalleerd, en die werkt nu op 80V, ruststroom 5mA. Eigenlijk snap ik achteraf ook niet waarvoor ik er een eindbuis in moest zetten, maar goed, het werkt wel. Zo zonder voorversterking is het volume nog wel vrij karig, maar ach, het is iets. gloeispanning is trouwens 6.9V op dit moment. Dat zal nog een ietsje zakken bij toevoegen van meer buisjes, ik trek nu 1A gloeistroom, en dat wordt uiteindelijk 2A als alle buizen geplaatst zijn. Nu nog een ECC83 voorversterker erbij.

pff, had ik een mooie elco van 220uF 400V gekocht, blijkt zo'n EZ80 niet meer dan 50uF te mogen hebben :'( Nouja, jammer dan.

Vanwege puur de temperatuur zal de kathode niet beschadigd raken, lijkt me. Die elektronen hebben bij 600 graden een energie van minder dan 100meV, (snelheid alsof ze zijn versneld met minder dan 100mV) Dus dat zal niet echt veel schade doen, lijkt me. Maar misschien dat er iets anders fout gaat.

Kromtrekken misschien, geen idee. Ik denk dat ik wel een elco voor je heb.

Ik ben vanmorgen met de murphy B41 bezig geweest en dit keer ging alles zoals gewild. Ik heb het mixer schema gemaakt van Eat. Alleen heb jij het over biassing en dat deel snap ik niet, de spoeltjes heb ik gemaakt door 10 windingen met op de helft een middenaftakking. Is dat goed ? Ik zou het namelijk anders verwachten. Ik zie geen buizen/torren dus ik denk dat ik ivm bias een gelijkspanning ergens op moet zetten om de diodes open te zetten. Het doet zo in ieder geval niets. Gelukkig blijkt de FR4 prima te mixen op zijn ingang. Toen ik er een kastje voor zocht vond ik een kastje met PL plug wat ik van Jos had gehad bij de Racal koop. Dat bleek bij openen een schakeling te bevatten die er een zaagtand uitgooid. Oftwel ik kan nu wobbelen :-)

Fred

Op 16 maart 2008 17:41:54 schreef Pietdepiet:
Enig idee waarom dat het bij mij niet doet, Henry?

Ik bouw hem ook even op breadboard...

Ik heb hier ook een werkende versie dus ergens moet het misgaan.

Voor een mooie AM moet de draaggolf in rust, lager zijn dan gemoduleerd. Staat wat krom zo, de PEP moet lager zijn. Daarom moet er al wat stroom door de diodes lopen zonder AF signaal op X3.
Gewoon met een weerstandje een mA of 5-15 laten lopen en daar bovenop een signaal van ~1000 Hz plaatsen.

Hier is hij er intussen weer vanaf, maar ik wil hem toch eens werkend horen, dus ik bouw hem nog eens op! Morgen ben ik toch vrij ==> Tijd zat.

Op 20 maart 2008 19:09:50 schreef Henry S.:
[...]
Ik heb hier ook een werkende versie dus ergens moet het misgaan.

Slaat dit op een eerder op print gebouwde versie of op een nieuwe op het breadboard?

Op 19 maart 2008 23:14:06 schreef fred101:
Gloeispanning mag 5% afwijken. De gloeidraad zit heel erg dicht bij de kathode en als de boel te heet wordt gaat het daar fout.

Fred

Kolder, als dat zo was, waren er nooit autoradio's geweest met buizen ... En ze bestaan nog! (Althans, diegene die nog in leven zijn ...)

Of zoals KT88 zegt: Ratings are for transistors.....tubes have guidelines.

Op 20 maart 2008 19:15:26 schreef Pietdepiet:
Slaat dit op een eerder op print gebouwde versie of op een nieuwe op het breadboard?

Op print, ik heb er foto's van gepost:
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/RX-3%20kit.jpg
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/RX-3%20uit.jpg
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/RX-3%20in.jpg
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/RX-3%20in2.jpg

Fred,

CV304 is een moeilijk te vervangen buisje, hij komt ook niet in mijn buizenboeken (ik heb 5 verschillende) voor. Jouw EF85 zal het niet doen, CV304 is een LF eindpentode

Hugo noemt de EL22 maar die is nog zeldzamer dan de CV304. Na wat zoeken ben ik er achter dat een directe vervanger de 6BW6 is. De 6BW6 is nog steeds bij BACO te koop voor 4,50 euro.

Een vervanger met een andere voet is de 6V6. Ook bij BACO maar een stuk duurder.

Al zoekende kwam ik nog een Murphy B40 website tegen, er staat ook een manual op.

De 6BW6 had ik gisteren ook gevonden, alleen met de gedachte dat die helemaal nergens te verkrijgen zou zijn. Nouja, heeft BACO hem gewoon......

Eigenlijk wel grappig dat voor een CV304 als vervanger een EL22 en een 6BW6 wordt genoemd. Een EL22 heeft een loctal voet (sleutelbuisvoet) een 6BW6 een noval. De Murphy moet dan al zijn aangepast?
Een EL22 zie nog wel eens op beurzen.

@fred101, een EF85 is geen eindbuis dat gaat nooit lekker werken.

Zo, de voorversterker zit ook in elkaar. Leuk, zo'n buizenversterkertje, en het stelt geen reet voor om te bouwen.
Ik zit nu met een whopping 100mW uit de EL84, en meer krijg ik er niet uit met 80V. Het klinkt toch verbazingwekkend goed, zo'n dingetje.
Nou ga ik nog wel wat vervorming toevoegen door elco's over de kathodeweerstanden te zetten, want ik was vergeten elco's mee te nemen. Maar goed, als het morgen een beetje lekker weer is, dan koop ik ze wel eventjes.
@fred, ik heb ze nog wel op voorraad, maar ik heb nu alleen geen toegang tot mijn voorraad, dat ligt allemaal bij me ouders in bommel.

Mooi, in mijn murphy zit een noval voet, daar kan dus die 6BW6 in. Las wel dat die buisjes nogal eens sneuvelde omdat ze eigenlijk niet zo geschikt hiervoor waren. Er zijn nog meer alternatieven die ik hier en daar op sites tegenkwam. Die site die mans noemt ken ik, daar heb ik mijn manual vandaan :-)

Nog een buisvraagje voor de oudere jongeren: Wat is nu het verschil tussen E en P buizen.
En wat maakt een EF nu ongeschikt als eindbuis. De specificaties zijn bijna gelijk aan de CV304. Oftewel wat is het wezenlijke verschil tussen een EF en een EL. Ik heb namelijk ook een aantal EL's liggen. Anders wordt het een 6BW6 bestellen en wat weerstanden en de aansluitingen aanpassen.

Fred

Europese buzien worden gecodeerd volgens de "Pro Electron Codering" hier uitleg.

Eerste letter geeft gloeispanning aan, E buizen hebben 6,3V
P buizen hebben allemaal verschillende spanningen MAAR wel allemaal 300mA stroom.

Verschil tussen EF en EL... EF heeft (veel) hogere inwendige weerstand (Ri). Eindbuizen moeten vermogen kunnen leveren in een belasting. Dit betekent dat er grote stroom moet kunnen lopen (lage Ri). Max. Anodedissipatie bij een eindbuis is ook veel hoger.

Bij Ua = 250V -> EF85 Ia = 10mA, EL84 Ia=50mA

Ri EF85 = 600K, Ri 6BW6 = 52K

Leuke link voor fred. Het zusje van de EF85, de EF80 http://www.r-type.org/static/ef80.htm

Leuke link Hugo, zo'n "naakte" buis.

Deze triodezelfbouwer in Frankrijk is volgens mij al eens langs geweest Klik. Vooral het gebruik van het Zwitsers zakmes vindt ik schitterend.

Ik heb dat ding weer opgebouwd, en weer het zelfde, keiharde brom! De spanningen kloppen behalve dat de spanning op de emitter van tor 2 iets te laag en op de basis+emitter van tor 3 iets te hoog is.

Iets= +/- 0.5V

Zijn de transistoren wel allemaal goed?

Ik heb de bc549's al een keer vervangen, ik heb nu nog de oude, ik kan die er wel weer even inzetten. Verder heb ik geen bc549's meer. De bc547 zal ik even vervangen...

EDIT: Gedaan, werkt niet.
Ik ben er net achter gekomen dat als ik de varco helemaal loskoppel een groot gedeelte van de brom weg is...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (29%)]

@hugo, Leuke link, erg mooi, ik had al eens gelezen hoe zo'n ding in elkaar zit maar met foto's erbij is wel erg mooi. Alleen al hoe zo'n tungsen gloeidraad wordt gemaakt, onvoorstelbaar. Wat een monniken werk zo'n buis maken.
Ook dank voor de uitleg mbt de F en L buizen. Ik dacht ook dat dat het verschil was maar iemand vertelde mij laatst dat dat onzin was. Alleen nu ik dat verhaal van de Ri erbij heb snap ik het.

Over E en P: (heb namelijk nogal wat P buizen) Als de P buis dus 300mA moet hebben hoe stel je dat dan in. Een gewone gloeidraad trekt een bepaalde stroom bij een vaste spanning, die spanning is eenvoudig te regelen net als een gloeilampje. De P dus niet, dat is duds de voorganger van de LED :-). Hier weet je alleen de stroom en verder niets, dat ding zal ook een weerstand hebben dus gewoon een regelbare gelijkspanning er op en een mA meter ertussen tot het 300mA is of moet dat met een regelbare wisselspanning ?

Fred

Een gloeidraad van een P-buis heeft ook een bepaalde spanning. Varieert per type tussen de 8V tot 50V o.i.d.
De stroom is echter altijd 300mA.

P-buizen zijn bedoeld voor serie voeding uit het lichtnet, maar je kan een enkele gewoon met zijn gloeispanning voeden, of meerdere in serie met de totaal opgetelde gloeispanning.

In mijn buizen HSP voedingding zitten 10 stuks PL519, gewoon parallel op een 42V 4A trafo.

OK duidelijk, was al bang dat ik met weerstanden aan de gang moest.

Fred

Op 21 maart 2008 10:58:18 schreef Pietdepiet:
Ik heb de bc549's al een keer vervangen, ik heb nu nog de oude, ik kan die er wel weer even inzetten. Verder heb ik geen bc549's meer. De bc547 zal ik even vervangen...

EDIT: Gedaan, werkt niet.
Ik ben er net achter gekomen dat als ik de varco helemaal loskoppel een groot gedeelte van de brom weg is...

Dat die varco voor brom zorgt is niet zo vreemd. Je gebruikt een grote varco, niet zo'n kleintje, zoals in dat ding van Henry. Zo'n grote vangt veel brom op.

Probeer eens een 100k weerstandje van aarde naar de (buitenkant) van de varco.

@ Zweetvoetje, heb je geen EL86 liggen, die zijn gemaakt om op wat lagere spanningen te werken.

Ik heb net een weerstand van 100K tussen varco en aarde gezet, daar werd het niet beter op. Normaal (zonder weerstand) hoor je door al dat gebrom nog wel zenders (die klinken dan zoals het op tv klinkt als mensen hun stem niet willen laten horen). Echter als je die varco aan aarde hangt, wordt de brom hoger (hogere frequentie) en harder. Dan hoor je er ook geen zenders meer doorheen.

Je pikt een heleboel netbrom op, te lange draden?

Niet meer dan 5-10CM pootjes en 2x 10CM naar de varco.