Op 3 april 2008 07:44:21 schreef Rd12tf:
[...]

Heel leuk Henry! Hoe laat ben je ongeveer in Baarn?

9:00 moet lukken, even nakijken.

Ok, mooie tijd, ik mail je mijn adres.
Tot zaterdag!

Ik baal een beetje, de eerste HF versterker: CV427 van de Murphy 62B blijkt defect te zijn. Signaal op antenne, scoop op anode maar geen signaal. Buis in tester gezet en daar het zelfde, geen enkele emissie.

Fred

Fred, wat een raar type buis (CV427) is het geen CV327 (EF52) die zit ook in de B40.

Geen emissie kan wel eens gebeuren. Als het gloeidraadje het wel doet is de buis gewoon op. Er worden dan geen elektronen meer uitgezonden vanaf de kathode omdat het elektronen emiterende materiaal op de kathode is uitgeput.

Er worden wel eens trucjes gebruikt om de emissie weer op gang te helpen. Men verhit dan de kathode hoger dan normaal b.v. door gedurende enkele uren de gloeidraad op een hogere (50% tot soms wel 100% hoger) spanning dan normaal te laten branden. De praktijk wijst uit dat het heel soms wel werkt, maar meestal is het middel erger dan de kwaal. B.v. gloeidraad stuk, of buizen met een beetje emissie die vervolgens niets meer doen.

Henry, kijk eens in je CO spambox!

;)

Hoi Mans,
Ja je hebt gelijk, slip off the keyboard. Het is de 327.
Hij doet het toch niet meer (0,0 % emissie, lektest was goed, gloeidraad ook.) dus eerst maar eens in de tester met een hogere gloeispanning laten sudderen. Kreeg nog de tip om een verloopvoetje te maken zodat er zolang een andere buis in kan. Ik heb nog een EF42 (andere voet zelfde pinbezetting) die wel goed is denk ik want ik heb geen instelgegevens van deze buizen dus de meteruitlezing klopt niet maar hij reageert op verandering van grid bias en de meter slaat flink uit)

Fred

Een EF52 is nog wel te vinden op de NVHR beurzen bij de bekende buizen handelaren.

Er is op de NVHR beurs ook een vast persoon met een Funke buizentester, dus tijdens de beurs testen is geen probleem. Ik meen dat hij €0,50 per buis rekent om te testen.

Ik heb de CV327 nu in de buizentester staan op 13V. Hij heeft dan wel emissie. Als ik de spanning terugdraai naar 6,3V dan zakt de emissie terug en loopt dan ook weer langzaam terug naar nul. Als ik de bias wijzig of de signaal grote wijzig reageert de buis zoal het hoort.
Vreemd dat ie het bij een hoger voltage wel doet.

Fred

Vreemd dat ie het bij een hoger voltage wel doet.

Op een hogere spanning wordt de gloeidraad en dus ook de kathode heter. Ik denk (maar weet het niet zeker) dat de elektronen dan meer bewegen en door de hogere energie alsnog kunnen ontsnappen waardoor er weer een ruimtewolk(je) ontstaat rond de kathode.

Eigenlijk is het ruimtewolkje opgebruikt bij normale gloeispanning.
Zoals Schimanski al opmerkte, perst je buisje er bij een hogere gloei en dus hetere kathode zijn laatste elektronen uit.

Klopt want hij doet dat even en dan ineens zakt hij terug, pas bij nog een hogere spanning gaat hij dan weer even. Kortom, hij is dus dood :-(

De EF42 heeft dus helaas een voetje waar ik er geen van heb dus een verloopvoet wordt lastig of ik moet de CV buis demonteren en hem dan in de oude aluminium koker solderen op de oude pennen. Maar ik ben bang dat het glas breken daarvan wel eens tegen kan vallen. Ziet ie er wel nog orgineel uit.

Ik heb hier nog een kompleet chassisdeel liggen waarvan ik niet weet wat het is. Het zit vol met (nieuwe ? ) CV buizen. Een grote 6 delige zendvarco en er komt een stuk coaxkabel uit. Verder de nodige spoelen/trafo's. Er staat ZA47116 op en 33-cw-2-78. Het is zo'n 25x15 cm en het chassisdeel is van onder afgesloten. Er zit een grote kunstof rand onder met 16 aansluitpinnen. Ik denk een soort stuurtrap-module.

Fred

Direct solderen aan de buispinnen van een normale buis is niet mogelijk.
Een EF42 heeft een z.g.n. Rimlock buisvoet. Ik heb er wel een voor je, alleen past dit waarschijnlijk niet in een standaard brievenbus.

http://www.akh.se/tubes/sockets/rimlock.jpg
Foto met dank aan Ake Holm

Hoi Hugo, zo ziet dat ding er ook uit op mijn buizentester en die heb ik geen.

Ik heb de buis open en eruit. Daarna het glas met een vijl ingevijld en toen een tikje en ik had twee delen.
Ik heb dus nu een voet die in de ontvangerpast en de stalen huls weer omkan en waar ik nu dus een voetje moet solderen waar de EF in kan. Ik heb de kraag niet persee nodig, alleen het grondplaatje. Maar als je er een zo willen sturen kan dat wel naar de zaak, daar is overdag altijd iemand. Maar misschien kan ik een buisvoetje ombouwen.

Edit: buisvoetje ombouwen is gelukt, hij zit erin.

fred

Op 4 april 2008 15:50:25 schreef Schimanski:
Er worden wel eens trucjes gebruikt om de emissie weer op gang te helpen. Men verhit dan de kathode hoger dan normaal b.v. door gedurende enkele uren de gloeidraad op een hogere (50% tot soms wel 100% hoger) spanning dan normaal te laten branden. De praktijk wijst uit dat het heel soms wel werkt, maar meestal is het middel erger dan de kwaal. B.v. gloeidraad stuk, of buizen met een beetje emissie die vervolgens niets meer doen.

Ik heb dit even nagezocht(Electron Tube Design, '63);
Regeneratie bestaat uit 3 stappen,
Eerste stap is anode, kathode en roosters aan massa, gloei op 150 tot 200%, dit voor 2 tot 5 minuten.
Hierna 5 tot 20 minuten op 120 tot 140% gloei, anode en rooster(s) normaal aangesloten(te gebruiken waarden staan niet aangegeven).
Laatste stap;
10 tot 60 minuten, gloei nog steeds op 120 tot 140% Alleen stuurrooster en anode aangesloten, rest op massa.
Bij alle onderdrukkingsrooster aan massa indien aanwezig.

Bedankt, handige info.
Kan op zoek naar weer een buis. In ieder geval is deze bij kent leverbaar, gebruikt voor 9 euro. De E180F. Deze ontbreekt in de RAcal MA79G. (CV3998 of 6688).
Heb nu ongeveer van elke buizenbak een buis die "missing in action" is. In de B41 de audiobuis (welke baco heeft maar mijn ontvanger heeft een noval voet), in de 62B de 1e RF buis en nu deze. Gaat lekker. Ga dadelijk nog naar torretjes verlangen.

Fred

@fred: ga je bij kent bestellen? kan je dan misschien voor mij ook een paar kleine dingetjes bestellen? (scheelt weer 5 euro)

@Fred
Met transistoren en IC's heb je ongeveer dezelfde problemen. Ze gaan onverwachts stuk, zijn moeilijk of niet te krijgen en als ze dan uiteindelijk wel te krijgen zijn dan natuurlijk in een totaal andere behuizing.
Een typisch geval voor de wet van Murphy.

Voordeel is dat een defecte buis makkelijker te vervangen is dan een torretje, en om te testen haal je hem er even uit, de uitgesoldeerde tor die nog niet stuk was is dat daarna in ieder geval wel (bij mij tenminste wel en ik neem aan dat jullie ook autogeen solderen :-) ).

zweetvoetje: Ik ga idd deze week wat bij kent bestellen, zeg maar wat je nodig hebt.

Fred

Fred, zou ik dan ook wat mee mogen bestellen?'t zijn maar een paar kleine dingetjes... Ik heb namelijk een stepup converter nodig en die zijn daar wel heel goedkoop!

Als het kan wil ik graag 2 LM2577S-ADJ a 95 cent p/s. En 3 BAT85 a 65 cent p/s. Dat maakt in totaal €3,85.

@Zweetvoetje, helaas voor jou ga ik de dipper van hugo kopen...

Sorry (Z)weetvoetje, Pietdepiet neemt hem over.
De dipper gaat terug naar zijn roots.

Deze keer een paar frietkernen:
5x ft37-43 E7
5x ft37-61 E7
5x ft50-43 E8
5x ft50-61 E8
1x ft114-43 E6

tot. E 36,-

bij voorbaat dank

@Hugo, geen probleem hoor. Dan maak ik dr zelf eentje.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (16%)]

Voor ik ga bestellen weet iemand nog wat adresjes voor buizen. Kent heeft de meeste die ik zoek wel maar niet alles en ik wil ook even wat prijzen zo eens vergelijken. Kocht ze tot nu toe min of meer per kilo (65 stuks voor 9 euro enz) ipv 12,50 per stuk. Ik zat zo eens te kijken wat mijn verzamelingetje dan waard is maar dat loopt hard op.
Ik wil alle buizen op voorraad gaan leggen die in mijn racals/murphy zitten. (niet 1 op 1 maar wel van elk type er 1 of meer (sommige buizen heb ik in totaal in 15 voud in die dingen zitten)

Fred

@fred : ken je deze? http://home.planet.nl/~rotte322/Voorraad/welcome.htm

Ik heb er ooit een aantal buisjes gekocht. Alles vlot en correct verlopen. Prijzen zijn wel per stuk en niet per kilo maar is misschien toch interessant...

Helaas Zweetvoetje de bestelling bij Kent gaat waarschijnlijk niet door, ik kan ze nu bij en kennis kopen voor heel wat leukere bedragen. Ben ook bezig met een partij van 106 nieuwe buizen (van alles door elkaar, veel radio, paar audio maar ook een stuk of 15 dikke zendbuizen) Als het goed gaat heb ik die volgende week.

De buisoperatie is gelukt. Hij doet het weer en ziet er orgineel uit 9op een gaatje boven ik het blikje na waar net 1 mm glas door piept.
Nu nog afregelen. lukte niet vanmorgen. Kreeg het wobbelen niet meer voor elkaar tot ik me onderweg naar huis bedacht dat ik de verkeerde frequentie gebruikte. (Ik moduleerde met 1Hz ipv 10KHz) en ik gebruikte de 1:10 probe ipv de HF probe.

Zweetvoetje: had ik toen niet opgeschreven hoe het moest. Daar staat me iets van bij.

Fred

Het zou goed kunnen dat je het opgeschreven had. Maar ik kan me het niet zo herinneren.

Je moet moduleren met 10Hz o.i.d. Liefst een driehoek, zaagtand mag ook.