Dot Matrix Displays van Baco

help

Golden Member

Hallo allemaal,

Bij een bestelling bij Baco kwam ik de volgende displays tegen
http://www.baco-army-goods.nl/product_images/1244_Led_matrix_display_bord.jpg
http://www.baco-army-goods.nl/product_1244.html

code:

Led matrix display bord, uitgerust met ultra high bright rode led matrix display,s, 
5mm leds, display type:CSM-88241U, afm:60x60mm, 64 dots, de print bevat 8 van deze 
led display,s en de stuurelectronica, het geheel werkt op 5 volt, 
afm. totale print:245x120mm, 
prima om b.v.b. mededelingen of lichtkranten te maken.

En dat voor maar €4.95
Een vergelijkbaar display via de SK van Niels uit China kost al zo'n €1.30

Zijn er al meer mensen die één of meerdere van deze displays hebben aangeschaft en al een manier gevonden hebben om de originele aansturing te hergebruiken. Op de displays die ik hier heb liggen zijn de typenummers van de ic's helaas erg slecht te lezen.

Staan nog maar pas op internet. Ik zou baco even mailen welke ic's er op zitten. Ik gok zelf op een hoop multiplex zooi. Als je een beetje kan proggen moet dat makkelijk aan te sturen zijn.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik vroeg me hetzelfde al af, zal het laten weten als Baco terug gemaild heeft. Mijn topic staat hier

help

Golden Member

Ik heb zelfs de achterkanten nog eens goed gekeken en de volgende nummers kunnen ontcijferen.

http://www.janfernhout.nl/CO/DOTMATRIXDISPLAY_BACO.PNG

code:


A = 	MIC		   C = 	GS 9534
	5821BN			GD74HC138	
	9662		   D = 	HD74HC244P
B = 	Weerstandsnetwerk	5M36
chuckie

Honourable Member

Ik ben vrijdag in Ijmuiden, zal daar eens gaan kijken.
Ben zelf ook benieuwd.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

hmm morgen kan ik het weten voor je heb exact dezelfde nog op school liggen,, werden bij een bedrijf vernietgd paar 1000x stucks. vermoed dat het zelfs de zelfde batch is..

morgen ochtend ben ik rond ca 9 uur op school kan ik het je zo vertellen.

P.S. ze zijn wel super storing gevoelig!! spanning erop en je kan ze met je vinger al regels laten verspringen etc..... ferriet kernen zeker aanbevolen!

help heeft ze grotendeels al correct ;) de andere zijn fets.. worden gestuurd door de 74hc148 of 74hc244 weet ff niet welk van de 2 meer..

*als het de modules zijn die ik uit elkaar heb moeten slopen dan zit er een hoop defect spul nog tussen!. het is allemaal relatief oud spul komt uit het amstelveen busstation display die grote zwarte kast die daar hangt *2 zijdig*. dit spulletje heeft 10 jaar continue gebrand.

maar goed het kan een andere batch zijn dat durf ik niet te zeggen

[Bericht gewijzigd door veenie op woensdag 9 april 2008 14:16:47 (24%)

help

Golden Member

Gevoelig zijn ze inderdaad even met een vinger over de headers en de overal beginnen lijnen/dots te branden en te verspringen :D
De fets dragen het volgende typenummer mee:

code:


HL612
BDX
34C

Datasheets zijn ook wel te vinden:

A: MIC 5821 (8-bit driver) PDF
C: 74HC138 (decoder/demultiplexer) PDF
D: 74HC244P (octal buffer/line driver)PDF

Nu nog een interface en code om het zooitje aan te sturen.

Mail terug van Baco wat betreft pinout/interface:

Hallo,
Momenteel nog niet, we zijn er mee bezig, neem even contact op over een week.

vriendelijke groeten, Piet Ouwehand

Ik heb inderdaad dit topic even doorgestuurd naar ze.

[Bericht gewijzigd door geronimoos op woensdag 9 april 2008 20:16:58 (13%)

help

Golden Member

Oke, is het voor hun misschien handig om het door mij hierboven geposte plaatje met typenummers door te sturen ? dan kunnen ze dat er in ieder geval bij zetten.
Voor de rest dus even afwachten.

Ik heb ze besteld en net binnen. Ik zal eens kijken of ik wat data kan verzamelen. Laat het hier wel weten.

help

Golden Member

Ben nog eventjes wat spoortjes gaan nameten en heb nu het volgende gevonden. De MIC'jes gaan direct naar het bijbehorende weerstandennetwerk en dan naar het display.
Ben er alleen nog niet helemaal uit op welke pinnen de Fets nu van de displays schakelen in ieder geval schakelen ze de voeding.

Ook van de headers rechtsboven heb ik de functie nog niet gevonden.

code:


Header J1
Alles gebufferd door de HD74HC244P en daarna

2,6,8,10,12,14,16 GND
4 Strobe, MIC 5821 allemaal gelijk
6 Enable, MIC 5821 allemaal gelijk 

1 Clock
3 A2 GD74HC138 )
5 A1 GD74HC138 ) 3-to-8 decoder 
7 A0 GD74HC138 )
9 Serial Data in Bovenste rij, Data gaat via de serial data out naar elke volgende MIC 5821
11 NC ?
13 Serial Data in Onderste rij, Data gaat via de serial data out naar elke volgende MIC 5821
15 NC ?

Header J2
Exact gelijk en gebufferd door de 2e HD74HC244P voor doorlussen naar volgende module

De beide HD74HC244P functioneren alleen als buffer want de 'enables' (Active Low) liggen aan de GND
Bij de GD74HC138 zijn de 'enables' volgens mij ook allemaal 'aan' twee keer aan de GND en de andere is (nog) niet te traceren, dus waarschijnlijk NC.

waren volgens mij ook niet in gebruik die 2 headers.. *weet haast nog wel zeker.

heb deze borden zelf moeten demonteren namelijk. *ala smash it together methode.

je zal ook zien dat deze borden gaten hebben waar metalen bussen in hebben gezeten hier zaten ze op vast.

[Bericht gewijzigd door veenie op woensdag 9 april 2008 22:39:49 (25%)

help

Golden Member

Eentje die ik heb heeft de metalen bussen nog ..
Die headers kan ik ook alleen de GND maar op terug vinden

dat klopt enkele zijn door ons gebruikt om mee te experimenteren hoe ze aangestuurd zouden moeten worden maar door de grote storings gevoeligheid niet erg makkelijk te doen.... helaas heb ik de orginele aanstuur print nooit gezien.

P.S. ik had ze moeten signeren :P dan was ik nu beroemd geweest LOL!

help

Golden Member

Door de 'Smash it together' methode is er wel het één en ander 'gesigneerd' :P

'k begin nu door te krijgen hoe ik 'm aan moet sturen .. en't doorlussen is echt kinderwerk .. :D
alles loopt zo naar de volgende module over ..
Als ik tijd heb eens even en picje proggen en dan proberen .. nu bedtijd -> morgen om 8:30 toets .. :-\

Op 9 april 2008 22:32:14 schreef help:

Ben er alleen nog niet helemaal uit op welke pinnen de Fets nu van de displays schakelen in ieder geval schakelen ze de voeding.
.

Zijn geen fet's maar PNP darlingtons en worden door de 138
aangestuurd. Uitgang 0 (q0) gaat naar transistor Q1 en de rest volgt gewoon netjes tot Uitgang 7 (q7) nar transistor Q8.
Ook de aansturing naar de Led matrix is helmaal logisch, dwz transistor Q1 -> Column1 enz, tot Q8 naar Column8
De rest morgen maar eens bekijken.

help

Golden Member

Inmiddels heb ik al wat nuttigs op het display kunnen toveren
Zeer lelijk geprogd in Picbasic maar 'k ben er nog niet achter hoe ik ze nu het beste aan kan sturen en hoe ik dat zo compact mogelijk programmeer ...

Zie de visjes zwemmen .. Youtube linkje
er lijken wat vertragingen in te zitten maar dat komt puur door de camera.

zozo! gefeliciteerd! :) ziet er al goed uit.

Waarom heb je ervoor gekozen om de matrices in een 2x2 opstelling te koppelen en niet als in een lichtkrant na elkaar? nu dus meerdere koppelen --> dan kunnen de vissen verder zwemmen ;)

En via welke pinnen/ports heb je het display nu aan je computer gehangen?

als je de startpost had gelegen zag je dat dit een complete 4x2 matrix module met driverprint is

Op 10 april 2008 22:05:27 schreef tolunay:
als je de startpost had gelegen zag je dat dit een complete 4x2 matrix module met driverprint is

sorry hoor... maar lezen kan ik als de beste :) even een denkfoutje en inschatting van grootte die mis ging. Het is inderdaad gewoon 1 module op het filmpje.

kan gebeuren, iedereen maakt wel eens een foutje volgens mij zijn ze uitverkocht

die storing zal wel van die darlingtons komen. mogelijk te ontstoren door een weerstand en anders misschien vervangen.

als je 2 van deze dingen onder elkaar zet tot een vierkant kan je er al een leuke klok mee maken.. en in andere topics hier zijn ook al genoeg ideeen.

Help: hoe heb je dat nu gedaan? gewoon met SerOut?

tolunay: waarom? ze staan toch nog gewoon op de site?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@MAH als ik ze in winkelwagen doe dan staat er een kruis voor.

@tolunay - Das om ze weer uit je wagentje te halen ;)