electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Hier nog wat info over plasma in de Xenonbuis.
Met sterke magneten kan je zelfs loopings maken, maar wees a.u.b. voorzichtig met hoge spanningen en metalen magneten in de buurt.
- - big bang - -
electro_freakz
ik denk dat alles dik in orde komt, ik moet aleen zeker weten dat ik de goeie neon staaf bestel. dit is de buis
ik heb trouwens bij de electroboer een 20W rechte flitsbuis gevonden:D
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (29%)]
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
met zo'n neonstaaf kan je niks, de gasontlading laat de coating van het glas oplichten. je ziet dus geen bliksen.
je moet dus die flitsbuis hebben.
electro_freakz
dat bedoelen ze dus met ''spanningsinverter (meegeleverd)''
ik moet dus ergens een inverter vandaan halen
Ledlover
dan koop je er toch een?
waarom zou je zo'n neonbuisje kopen, die kan je toch niet gebruiken. je hebt een flitsbuis nodig als je bliksem effect wil.
electro_freakz
Op 6 maart 2008 21:30:25 schreef Ledlover:
dan koop je er toch een?
en waar zou ik die (goedkoop) kunnen krijgen, Conrad?
Ledlover
wat is daar mis mee? doet die het niet goed?
invertertje haal je gewoon bij de elektroboer om de hoek die ook CCFL's verkoopt, of misschien bij een casemod zaak, of bij conrad bijvoorbeeld.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (63%)]
electro_freakz
de reden dat ik een nieuwe moet in dat er iets is doorgebrand bij een bepaalde winding. dus nu begint ie te roken en te vonken.
edit, ik zal vandaag na school even bij de electroboer langsgaan;)
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (22%)]
electro_freakz
ik ben net bij de electroboer geweest, de buisjes hebben ze besteld. de inverters moesten ze ook bestellen, maar ik had zelf geen info erover dus kon ik niks bestellen.
kan ik hier iets mee? dit is een foto van de orginele print
electro_freakz
ik heb eens wat gekeken bij conrad, ik vind aleen dit zou deze geschikt zijn? dat is de datasheet. deze werkt volgens mij op 12V. die printplaat die je in de datasheet ziet is dat de inverter die ik van conrad krijg, of is dat een ontwerp om zelf te maken?
electro_freakz
ik heb het project weer opgepakt. ik heb nu ook 2 inverters;) het leek me leuk om de ''bliksem'' op de maat van de muziek te laten gaan. gewoon een lichtorgel pakken? of hoe kan ik dit het beste aanpakken.
mvg,
fabian
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Lichtorgel die 12V schakelt op een basis van een tor die op zijn beurt de inverter schakelt.
Er komt nog veel meer bij kijken maar dit is et basic.
electro_freakz
ok, dat begrijp ik.
anders als dit te veel electronica in beslag neemt. lijkt het me anders ook leuk om het statich te laten knipperen. zoals een gloeilamp is serie met een tl starter.
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (11%)]
electro_freakz
Op 22 april 2008 20:47:08 schreef electro_freakz:
ok, dat begrijp ik.
anders als dit te veel electronica in beslag neemt. lijkt het me anders ook leuk om het statich te laten knipperen. zoals een gloeilamp is serie met een tl starter.
hoe kan ik dit doen?
electro_freakz
kan iemand me kan helpen met een schakeling die de converter (12V) kan laten statich knipperen? ik kan op google niet veel zinnigs vinden.
Welke tijden/frequentie spreken we?? Mss een NE555 met een mosfetje aka BUZ11.
Google = eens -> NE555
Robin
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 5 maart 2008 16:19:43 schreef electro_freakz:
ter verduidelijking! dit was een idee van mezelf, ik mag de materialen gebruiken die ze op school hebben + eigen dingen. dus het was geen idee van de leraar;) de leraar vond het beter en volgens hem ook makkelijker om te maken
(jaja rare leraar heb ik)
tweeloop , engels zout ... das de enige oplossing .
een permanente arc trekken gaat serieus wat hitt opleveren.... die moet je kwijt ( of je hebt iets nodig wat er tegen kan )
permanente vonk is moeilijk. je moet gas ge-ioniseerd krijgen. zelfs een HID doet dat niet... een hid gaa ioniseren , de vonk slaat over en verdampt daarbij een metaal.eenmaal er metaaldamp is loopt de stroom door de metaaldamp. ( bij een hid lamp is er dus wel een gloeidraad, hij is alleen gasvormig ...)
electro_freakz
het is ondertussen meer iets van mezelf geworden;)
dat het behoorlijk warm word dat had ik al ontdekt, maar dat is niet erg. met dat statiche knipperen, bedoel ik dat de converter voor een onbekende tijd steeds aansprinkt. zoals een gloeilamp het een tl-starter in serie