Mogelijk zeker, nu nog tijd vinden
. Hopelijk kan ik een prototype over een paar weken klaar hebben. Zal is het een en ander verzinnen
Damn, als je zo doorgaat doe ik met al je acties mee
.
Ik heb de MAX II in de volgende actie besteld. Maar wat is het nou een CPLD of een FPGA?
Ik heb al zitten lezen over het verschil tussen beide, blijft me nog een beetje wazig maar wat de MAX II is is me al helemaal niet meer duidelijk. Klopt het dat het verschil tussen CPLD en FPGA in de loop van de tijd aan het vervagen is gegaan? Zijn fabrikanten de pluspunten van beide structuren aan het combineren geweest?
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (79%)]
Op 6 mei 2008 16:14:59 schreef Eagle666:
Ik heb de MAX II in de volgende actie besteld. Maar wat is het nou een CPLD of een FPGA?Ik heb al zitten lezen over het verschil tussen beide, blijft me nog een beetje wazig maar wat de MAX II is is me al helemaal niet meer duidelijk. Klopt het dat het verschil tussen CPLD en FPGA in de loop van de tijd aan het vervagen is gegaan? Zijn fabrikanten de pluspunten van beide structuren aan het combineren geweest?
De MAX II en Cyclones lijken wel op elkaar qua structuur, ze bestaan beiden uit logic elements (look-up table+register+nog wat grut) en hoewel die niet exact hetzelfde zijn komen ze heel erg overeen. Qua routing weet ik niet precies of er nog veel verschillen zijn. Wel is het zo dat Cyclones (en FPGA's meestal in het algemeen) RAM geheugen aan boord hebben, evenals hardware multipliers. Bij de MAX II zul je voor elke bit geheugen een logic element (LE) nodig hebben, terwijl je bij de Cyclone geheugen hiervoor kunt gebruiken. Let wel dat er wezenlijk verschil zit tussen RAM geheugen en LE cellen als geheugen gebruiken, RAM gaat in blokken en je kunt maar 1 word per blok per keer uitlezen, LE cellen zijn allemaal tegelijk te gebruiken en veel flexibeler. Maar kostbaarder. Vergelijk het een beetje met registers tegen RAM in microcontrollers. Bijvoorbeeld voor een of andere grote buffer, zeg een FIFO, is RAM handig.
Hardware multipliers zijn handig voor wiskundige berekeningen, bij de MAX II zul je een multiplier uit LE's moeten opbouwen en dat gaat gauw in de tientallen lopen.
Daarnaast hebben FPGA's vaak PLLs waarmee aan de chip aangeboden klokfrequenties gedeeld maar ook vermenigvuldigd kunnen worden om andere frequenties te krijgen. Frequentie delen kun je met een counter doen maar hier zitten wel wat haken en ogen aan. Vermenigvuldigen kan alleen met een PLL.
Op 6 mei 2008 08:08:42 schreef Mathieuke:
Ik zal maar eventjes hier mijn tweede vraagje stellen. Hoe gemakkelijk/moeilijk is het te doen om FPGA's aan te kopen en deze te solderen op uw eigen projectjes ?
Digikey heeft ze en je kunt ze per stuk bestellen. Maar in verhouding is dat vrij duur vanwege de verzending en extra kosten onder een bepaald bedrag. Maar bedenk dat je met een beetje FPGA bij een 15 stuks al snel boven de 150 euro (dus gratis verzending) zit dus als je met een paar mensen er een aantal koopt is het goed te doen. Of als je eens in de zoveel tijd toch al je spul al haalt bij digikey
Bedenk ook dat je de juiste spanningsregelaars nodig hebt en een PROM om je ontwerp in op te slaan. Oscillator erbij is ook niet onhandig.
[Bericht gewijzigd door madwizard op (18%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 6 mei 2008 16:40:17 schreef madwizard:
Digikey heeft ze en je kunt ze per stuk bestellen. Maar in verhouding is dat vrij duur vanwege [...]
Tjoh, wist niet dat die dingen zo makkelijk per stuk gingen! Loop net te beweren dat 100+ geen punt is. Maar 10+ dus kennelijk ook niet 
Kan ik eigenlijk op dat MAX II bordje aangeven dat enkele input pinnen een pull-up weerstand moeten hebben? Op deze manier kan ik namelijk aan de externe kant weer een paar weerstanden besparen.
Jochem
Betalingen en verzending vragen nu eenmaal iets meer tijd tussen Belgie en Nederland. Maandag om 10h00 mijn IR lasers besteld bij digi-key en woensdag voormiddag lagen ze hier al op mijn tafel. Die levering kwam rechtstreeks uit de states.
Ik heb ook lasers in Oostenrijk besteld met bankoverschrijving en die zijn nog niet eens verstuurd. Alles hangt eigenlijk af van de snelheid hoe je betaling verloopt. Maar enkele dagen meer geduld en het komt perfect inorde.
Hé Mr GAmba, ik denk dat je straks een topic kunt/moogt openen speciaal voor de MAX II boardjes. Ik zou sterk aanbevelen om de I/O pinnen die overeen komen met de DE1/DE2 bij voorkeur te gebruiken. Dit maakt het gemakkelijker om toepassingen over te nemen van de ene naar de andere board. 3.3V, 5V en massa liggen dan reeds vast en als je enkele pinnen aanduid voor een 2x16 lcd display kunnen vele toepassingen ook direct overgenomen worden, dido een rotary enkoder. Enfin het is maar een voorstel.
Ik heb daar ook een 40 polige header ingezet, maar wel aan de onderkant, dan kan ik de module zo in een zelfgemaakte pcb steken. Overigens wil ik ook het bordje voeden via die 5v pin, dat lijkt allemaal goed te gaan. Maar! wat als ik nu de USB in men pc steek? Gaat er dan iets kapot?
Op 9 mei 2008 20:50:37 schreef stewij:
Ik heb daar ook een 40 polige header ingezet, maar wel aan de onderkant, dan kan ik de module zo in een zelfgemaakte pcb steken. Overigens wil ik ook het bordje voeden via die 5v pin, dat lijkt allemaal goed te gaan. Maar! wat als ik nu de USB in men pc steek? Gaat er dan iets kapot?
Kijk, door hem aan de onderkant te plaatsen is hij nu niet NIET meer kompatiebel met de DE1/DE2. Vind ik geen goed idee.
Dat weet ik, maar in mijn geval is het hiermee een stuk makkelijker om hem te gebruiken op een bestaande pcb. Heb jij toevallig enig idee omtrent mijn 5v aansluiting?
Ik heb een jumper gemonteerd die ik uittrek als het boardje moet hergeprogrammeerd worden.
Of het echt kwaad kan zonder jumper weet ik niet maar denk eerder van niet omdat die spanningen nagenoeg gelijk zijn.
Mijn eerste printje is nu al 5 maand ingebruik en wordt dagelijks gebruikt voor de verlichting van de living.
Op 9 mei 2008 17:12:14 schreef fotoopa:
Betalingen en verzending vragen nu eenmaal iets meer tijd tussen Belgie en Nederland.
Klopt, maar ik begin eerder te denken dat mijn pakketje ergens "van de camion gevallen" is...
Begint nu wel heel lang te duren.
//Dit is trouwens absoluut geen verwijt naar jou, Gamba! Nogmaals hulde voor je acties! //
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
de douane in belgie zegt zeker wtf ? een cpld. dat is spae age technologie , wat doen die boerkes daar mee ?
Op 9 mei 2008 22:38:54 schreef ScuD:
Klopt, maar ik begin eerder te denken dat mijn pakketje ergens "van de camion gevallen" is...
Begint nu wel heel lang te duren.
Heb nog eventjes geduld Scud, ik weet uit ervaring dat verzendingen van nederland naar belgië heel erg lang duren. De douane zit daar voor iets tussen.
Nuja, ik heb voor een verzekerde verzending geopteerd deze keer 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 6 mei 2008 08:18:16 schreef Jochem_S:
Los FPGA'tje is misschien niet al te makkelijk, of samplen. 100+ moet gewoon lukken. Solderen van een BGA zal wat lastig zijn, maar er zijn genoeg soldeerbare te vinden. Deze Cyclone heb ik op m'n bluebird van een eerdere IA gesoldeerd:
Zie eens hoe schoon al die lassen blinken. de correcte dosering tin , achteraf proper de fluxresten afgekuist...
Zelfs een keiharde depressieve pessimist zou terug zin in het leven krijgen.
Gewone zendingen naar belgie kunnen best een week of meer onderweg zitten. Ik laat nu altijd opsturen onder verzekerde zending. Dit is veiliger en gaat gemiddeld ook sneller. Met verzekerde zendingen heb ik nog nooit last gehad.
Losse CPLD's of FPGA's kopen en op eigenprint bestukken, het kan allemaal maar is zeker geen ideale oplossing voor de minder ervaren gebruikers. Zie maar het Xantus ontwerp, opzich een heel mooie toepassing maar weinig eindgebruikers met goed resultaat. En op het einde van de rekening heb je toch al een vrij duur bordje.
Ik blijf bij oplossingen zoals MAX II of DE1 basis met daarnaast mooie uitbereidingen op de standaard connectors. Die uitbereidingen in groep maken is ideaal, moet niet duur zijn en er zijn meerdere gebruikers die het kunnen gebruiken.
Iedereen heeft algauw een 2x16 char lcdje nodig, een rotary encoder, enkele fet of pnp uitgangen, een matrix 4x4 keyboardje, een rf433 ingang, een 4x7 segment display enz. Dit kan met doodgewoon lowcost componenten die overal te verkrijgen zijn en die iedereen ook kan solderen.
Jochem
Op 10 mei 2008 02:06:56 schreef free_electron:
[...]
Zie eens hoe schoon al die lassen blinken. de correcte dosering tin , achteraf proper de fluxresten afgekuist...Zelfs een keiharde depressieve pessimist zou terug zin in het leven krijgen.
*bloos* 
@ het waar koop ik een fpga verhaal.
aavrs.nl heeft nu ook wat fpga en clpd zooi.
ze hebben maar een fpga en dat is een SPARTAN 3E.
link webshop:
www.aavrs.nl
Zoals al een aantal keer vermeld, maar niet geheel duidelijk misschien.
Ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van een bordje voor een Altera Cyclone (ep1c6t144). 2 Connectoren ( zelfde layout als die van Altera zelf, 20 pins met 3v3 en 5v ), een JTAG connector, en evt ook een AS connector met EPCS1 configration device.
Daarnaast komt er waarschijnlijk ook een uitbreidingsbordje die dezelfde connector gebruikt met daarop randapparatuur zoals: LCD, Rotary encoder, Knoppenmatrix, LED's e.d.
Dus als je nog wat geduld hebt zal daar een mooie SK voor gestart worden.