Switch voor 12volt Lier

Hallo,
ik heb een Superwinch lier op 12 volt. Nu wil ik er een switch op maken maar ik weet echt niet hoe.
Het probleem is dat de lier twee pooltjes heeft, te weten A en B. Als ik nu de +accuklem op A zet en de -accuklem op B, dan windt hij af. Haal ik de stroom eraf dan staat hij gefixeerd(slot). Als ik nu de +accuklem op B zet en de -accuklem op A dan windt hij op.Let wel er gaan dus 2 draden(+-) vanaf de accu naar de eventuele switch en na de switch kan er naar iedere pool 1 draad.
WIE O WIE KAN MIJ HELPEN AAN EEN OPLOSSING, SWITCH OF SCHEMA OM EEN SWITCH TE MAKEN.
Alvast bedankt.

Sine

Moderator

Let er op dat die dingen aardig stroom zuipen en je flinke schakelaars nodig hebt die heel blijven bij dat soort stromen, zelf zou ik twee relais gebruiken.
Wat is het vermogen van die lier ? ( type plaatje )

met twee wissel schakelaars kun je dit doen :

code:




      - o-------------o---------------------------.
                      |                           |
                      |                           |
      + o---------o---)-----------------------.   |
                  |   |                       |   |
                  |   |                       |   |
                  o  /o                       o  /o
                    /                           /
                   /                           /
                  o                           o
                  |                           |
                  |                           |
                  |                           |
                  |            .-.            |
                  '-----------( M )-----------'
                               '-'

Met enkelpolige schakelaars kun je het zonder relais schudden.

bprosman

Golden Member

Zo iets ? :

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/poolomkeer.jpg

LET OP!!!!
Kies relais die zwaar genoeg zijn. Er zit geen beveiliging op tegen het tegelijkertijd indrukken van BEIDE schakelaars. Dan heb je "feest". Ik zou daar een enkelpolige omschakelaar met middenstand voor gebruiken.

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 10 mei 2008 19:15:13 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wordt een H-brug ooit met relais uitgevoerd? Dat kan misschien problemen geven met de traagheid van het schakelen. Ik kan wel iets bedenken dat kortsluiting kan geven.

Misschien is een wat simpele frequentieregelaar een oplossing? Als de motor dat toelaat tenminste.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Sine

Moderator

Op 10 mei 2008 19:14:24 schreef bprosman:
Zo iets ? :

[afbeelding]

LET OP!!!! indrukken van BEIDE schakelaars. Dan heb je "feest".

Of gewoon twee relais met de contacten zoals bovenstaand schema, dat is praktisch een H-brug en foolproof.

bprosman

Golden Member

H-Brug is een beetje overkill , heb je 2 relais "te veel".
De ouderwetse "poolomkeerschakelaar" (wie heeft m niet in zn lego of meccano boekje staan) voldoet prima.

Of gewoon twee relais met de contacten zoals bovenstaand schema, dat is foolproof.

Klopt maar dat staat er wel altijd 1 kant op spanning op.

Haal ik de stroom eraf dan staat hij gefixeerd(slot).

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

bprosman, wat jij als schema aanbrengt is gewoon een h-brug, hoezo dan overkill? Maar dan met relais ipv halfgeleider schakelaars.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
bprosman

Golden Member

Je hebt gelijk, ik was in de war met een torren-brug, daar heb je 4 stuks, maar hier kun je inderdaad een h-brug maken met 2 relais.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 mei 2008 19:14:24 schreef bprosman:
Zo iets ? :

[afbeelding]

Misschien kan je een verbreek schakelaar van relais 2 in serie zetten met S1 en een verbreekschakelaar van relais 1 in serie met schakelaar 1. Dan moet je wel een verbreekschakelaar tussen de relais en de ground zetten maar dan zit je cker veilig.

bprosman

Golden Member

De 2 losse schakelaars vervangen door een enkelpolige-omschakelaar-met-middenstand (3*woordwaarde), ben je van t probleem af.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

heren even voor het gemak.
ik ben een leek op het gebied van electronica.
het enige dat ik weet is dat hij werkt op 12volt werkt. voorts is er niets meer van af telezen(oudheid).

klein is fijn

Moderator

Dus zoiets, of gewoon twee drukknoppen:
http://www.kleinisfijn.nl/co/lier.png

Leek op het gebied van elektronica? Je weet hoe je twee draden fatsoenlijk aan elkaar krijgt?

Sine

Moderator

Wat voor een formaat lier hebben we het over ?

Iets waarmee je de gemiddelde landrover mee uit de sloot kunt trekken ?

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.recreatieve.nl/sleepkabelshop/?p=p_31&sName=afstandbedienin…

Andere adressen waar ze er wel iets voor hebben:
http://www.vandam4x4.nl/
http://www.brouwersusatrucks.nl/
http://www.offroadcentre.nl/

Of het moet zijn dat je juist perse zelf iets wilt maken...

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Het merk en type is FULTON SUPERWINCH PM2000.
Ik heb goed gezocht maar kan geen informatie over deze lier vinden.
Ja, inderdaad zat hij bij een laro defender.
Als het werkt, waar kun je eventueel een ompoolschakelaar kopen?

't was donker toen je zocht zeker??
hier http://www.fultonperformance.com/home.html zitten de 'makers of', even emailen met ze en wie weet hebben ze een datasheet als pdf en info over de schakelaar.

Deze site is bekend. Alleen de lier is aldaar niet meer bekend?
verschillende malen gevraagd om daar in het archief te duiken, maar tot nu toe niets gehoord.
kortom in dat geval is geen bericht, geen goed bericht.

misschien moet je op een landrover forum-site (UK b.v.) eens vragen.
(maar dat heb je natuurlijk ook al gedaan).

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nou, pak een stapeltje powerFETs en maak even een switch.

Is toch een 5-minutenklusje ?
Wat mij betreft trekt die lier 100 Ampere.

Als N-type bijv.: IRFZ 44, 5x parallel, bij 100 Ampere 0,5 V
spanningsval, en 50 Watt dissipatie = 10 Watt per FET

Als P-type bijv.: IRF 4905, ook 5x parallel.
Nog iets betere prestaties dan de irfz 44.

Paar weerstandjes, enkele dioden, klaar.

Ja, je hebt 20 FETs nodig, nou en ? :-)
Relais zullen niet veel goedkoper zijn.

Groeten,

Eddied

Edit: Heb het net even uitgetekend:
Helemaal geen dioden nodig.
10 x IRFZ 44, 10x IRF 4905, 4 weerstanden van 10k, en
4 weerstanden 560 Ohm.
En voor de bediening: Een dubbelpolig wipschakelaartje, met
0-stand in het midden. Kan ook een type zijn, dat terugveert
naar de middenstand.

[Bericht gewijzigd door Eddied op zondag 11 mei 2008 10:54:15 (22%)

bprosman

Golden Member

@EddieD

ik ben een leek op het gebied van electronica.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Normaal worden dit soort lieren door 2 zgn. wisselrelais bediend. Merken als Prestolite, Warn, Cole-Hersee die hebben ze in hun programma zitten.
De 2 relais bedien je dan weer met of 2 drukknoppen of een wisselschakelaar met automatische middenstand.

Dat je de lier met alleen een schakelaar kan bedienen, kan je wel vergeten omdat de stromen die er lopen, zeker als ie moet gaan trekken, veel te groot zijn voor een schakelaar. Of het moet iets onpraktisch groots worden. Bovendien ben je dan gebonden aan de plaats van de schakelaar en kan je niet bij het te lieren voorwerp komen (b.v. even een stuurtje rechtzetten).

Ik heb een schema voor je hoe deze relais aangesloten moeten worden. Ik zal je het mailen.
Hoe ik het hier op de site kan krijgen is niet even gauw te vinden dus dat zoek ik later wel eens uit.

GJ_

Moderator

Op 10 mei 2008 19:14:58 schreef kluyze:
Wordt een H-brug ooit met relais uitgevoerd? ...

Heel erg vaak zelfs.

Op 10 mei 2008 19:14:24 schreef bprosman:
Zo iets ? :

[afbeelding]

LET OP!!!!
Kies relais die zwaar genoeg zijn. Er zit geen beveiliging op tegen het tegelijkertijd indrukken van BEIDE schakelaars. Dan heb je "feest". Ik zou daar een enkelpolige omschakelaar met middenstand voor gebruiken.

Groeten, Bram

Er zijn genoeg automotive relais te koop die flinke stromen kunnen verdragen. Ik denk overigens dat het slim is om 1 relais te gebruiken waarmee de polariteit wordt bepaald en 1 relais om de lier aan en uit te zetten.

Wederom mijn dank,
hoewel ik van de helft niets snap, begrijp ik wel dat het moeilijker is dan dat ik had ingeschat.
De lier in kwestie krijgt eigenlijk een lichtere functie. Ik zal hem gaan gebruiken als transport ankerlier. Hij zal dus alleen touw en een stukje metalen ketting met anker(25kg) transporteren naar ankerruim, DUS NIET OPWIKKELEN
dit zal gebeuren vanaf het dashboard van de boot.
WILLES; zelf maken zal pure noodzaak zijn gezien mijn technische kennis. Als ik er een kan kopen is het goed.
EDDIED; je gooit er prachtig vakjargon tegen aan, alleen snap ik en kan ik er helemaal niets mee. in ieder geval bedankt voor het meedenken.
JERDIJK; ik begrijp wat ik nodig heb aan materiaal. In eerste instantie komt de bediening op een vaste plek te zitten. misschien is het handig om vanuit de vaste plek een plug te maken dat je de bediening met een kabel ergens naartoe kan verplaatsen.Graag zie ik je schema tegemoet.
NICO C; kun je dit schematisch weergeven.
PS: hoe krijg ik hier een fototje bij geplaatst???????